تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815410051




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

به مناسبت شهادت حضرت امام حسن مجتبی(ع)؛ امام حسن مجتبی(ع) و حفظ مصلحت مسلمانان


واضح آرشیو وب فارسی:قدس آنلاین: یکی از برجسته ترین ویژگی های امام حسن مجتبی(ع) سیره سیاسی ایشان است که در مسیر زندگی پربرکت حضرت، به روشنی مشهود است.در نگاهی به تاریخ سیاسی عصر حیات امام حسن مجتبی(ع) مسایل گوناگونی دیده می شود که هر کدام درس بزرگی برای سیاستمداران در عرصه سیاسی است. امام مجتبی(ع) پس از شهادت پدر بزرگوارشان در حالی عهده دار امر خلافت اسلامى شدند که فضای سیاسی - اجتماعی آن دوران را گروهى آشفته و سست ایمان دنیاپرست و دغلکار تشکیل مى دادند؛ گروهی که ایمان و اعتقاد خویش را بر سر پول و دنیا و جاه طلبی های مکرر براحتی می باختند و هرگز واهمه ای از دشمنی با اهل بیت(ع) و امام زمانشان نداشتند. در چنین شرایطی دومین پیشوای شیعه برای نابود کردن ظلم، استبداد و نفاق بنی امیه لشکری تدارک دیدند تا در برابر سپاه کفر بایستند، اما ارتشی که حضرت تدارک دیدند، از افرادی شکل گرفته بود که حتی به دانه ای خرما دین خود را می فروختند و از همان ابتدای کار شروع به کارشکنی کردند. امام حسن مجتبی(ع) که در مصاف با سپاه کفر با این رویکرد مردم مواجه شدند، تصمیم گرفتند برای حفظ جان مسلمانان، شیعیان خاص و مبارزه با نفاق بنی امیه از مسیر دیگری جنگ با سپاه کفر را ادامه دهند و در چنین شرایطی بود که پیشنهاد صلح را مطرح کردند. حضرت می دانستند در این جنگ برخی از یاران و اصحاب راستین خود را از دست می دهند، ضمن اینکه به خیانت برخی سرداران سپاه خویش آگاه بودند و برای حفظ مصلحت مسلمانان، حفظ جان شیعیان و خطر خوارج، مجبور به قبول صلح نامه ای شدند، البته چند شرط داشت که معاویه به هیچ یک از شرط ها عمل نکرد. پس از صلح امام حسن(ع)، کارهاى نیمه مخفى و برنامه هایى که هدفش، تلاش براى بازگرداندن قدرت به خاندان پیامبر(ص) در فرصت هاى مناسب بود، آغاز شد که با پایان یافتن زندگى شرارت آمیز معاویه، زمینه تحقق چنین آرمانى فراهم شد. در مجموع گردآورى نیروهاى اصیل و مطمئن شیعی و حراست آنان از گزند توطئه هاى بى امان ضد شیعى دستگاه اموى و گسترش تفکر اصیل اسلامى، در دایره محدود ولى پرعمق، جذب نیروهاى بالقوه و افزودن آنان به جمع شیعیان، اقدام بهنگام و مناسبى براى متلاشی کردن نظام جاهلى بنى امیه و جایگزین کردن نظام صحیح اسلامى بود. این تدبیر سیاسی امام حسن(ع) در حقیقت مسیر روشن اسلام را فراروی همه شیعیان قرار داد که کارشکنی های معاویه در برابر این نرمش قهرمانانه و صلح تاریخی، چهره نفاق آل امیه را بیش از پیش برای دیگران رو کرد و از نقطه نظر دیگر اسلام با این پیمان نامه تاریخی احیا شد.


چهارشنبه ، ۲۷آبان۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس آنلاین]
[مشاهده در: www.qudsonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن