واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از سومین نشست «هنر صالحین»
معارف کلامی تشیع باید به تصویر مبدل شود/ هنر نقش خود را در زمینه تمدنسازی ایفا کند
سومین نشست هنر صالحین با حضور استاد قدیریان، خالق آثار نقاشی «آسمان حسین (ع)» و مجید شاه حسینی از اساتید برجسته حوزه فرهنگ و رسانه در نگارستان اشراق برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، نشست تخصصی «هنر صالحین» با حضور استاد عبدالحمید قدیریان، خالق آثار نقاشی «آسمان حسین (ع)»، مجید شاه حسینی از اساتید برجسته حوزه فرهنگ و رسانه، سید مجید امامی، رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران و به همت مرکز پژوهش های مسجد مقدس جمکران و معاونت فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در نگارخانه اشراق برگزار شد.
در ابتدای این نشست، سید مجید امامی، رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران با اشاره به برپایی نمایشگاه آسمان حسین(ع) و نشستهای تخصصی بررسی هنر صالحین اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه آسمان حسین(ع) یکی از تلاشهای مقدس هنرمندان و نهادهای فرهنگی و مذهبی کشور از جمله مسجد مقدس جمکران و دفتر تبلیغات اسلامی است که در زمینه ارائه چهره متعالی هنر دینی انجام شده است. وی افزود: آثاری که در این نمایشگاه ارائه شده است و بخشی از آن از ابتدای محرم الحرام در مسجد مقدس جمکران در معرض دید قرار گرفت، با نگاهی متعالی به کربلا و عرشیان عاشورایی به قلم استاد قدیریان به تصویر کشیده شده است. پس از سخنان وی استاد عبدالحمید قدیریان گفت: معارف ما عموما کلامی است و این کلام هنوز به تصویر مبدل نشده است. وی افزود: خداوند مفاهیم خود را در قرآن، همیشه در قالب صحنه، تصویرسازی کرده است و ما در این فضای تصویری، آن مفاهیم را درک میکنیم؛ ممکن است برخی از ظرایف از بین برود ولی کلیت و تصویر در ذهن ما باقی میماند. این نقاش برجسته کشور تصریح کرد: متاسفانه در این عرصه کم کاری شده است و نتوانستهایم کارهای خوبی انجام دهیم. قدیریان بیان کرد: به همین خاطر مشاهده میکنیم که بسیاری با نیت خیر آثاری را تولید میکنند که به دلیل عدم ارائه تصویرهای زیبا و فاخر، حتی شیعیان را نیز آزار میدهد و نمیتواند به خوبی این فضا را به دیگران منتقل کند.
وی گفت: در اربعین سال گذشته متوجه شدم که خداوند مفهوم عاشورا و فضای کربلایی را در یک قالب تصویری برای ما بیان میکند؛ فضا و تصویر این راهپیمایی هیچگاه از نظرها دور نمیشود. این هنرمند برجسته کشور افزود: وقتی حضرت زینب(س) بیان میکنند که جز زیبایی چیزی ندیدم باید از خود این سئوال را بپرسیم که چرا ما کاری کردهایم که جز صحنههای خشونت بار چیزی از کربلا ارائه نشده است؟ قدیریان عنوان کرد: مشکل ما این بوده است که بیشتر سعی کردهایم کربلا را از حیث تاریخی روایت کنیم و هنوز به ملکات این صحنهها پی نبردهایم؛ فضای کربلا فضای بهشتی و الهی است که در این فضا معنی مرگ نیز متفاوت میشود. وی بیان کرد: به همین خاطر بود که پس از این مسافرت سعی کردم آثاری را با این نگاه خلق کنم و امیدوارم بتوانیم بهترین تصاویر را برای تبیین ماهیت مکتب اهل بیت (ع) ارائه دهیم. مبانی انقلاب اسلامی در مکتب رئالیسم قابل ارایه نیست در ادامه مجید شاه حسینی اظهار کرد: آثار استاد قدیریان از معدودترین نتایج هنری است که از ابتدای انقلاب به دنبال آنها بودیم؛ در عرصه سینما و هنرهای تجسمی، پس از انقلاب اندک کار موفقی در این زمینه داشتهایم. وی افزود: در حوزهٔ هنر انقلابی حتی درباره بود یا نبود هنرهای تجسمی نیز بحثهایی انجام میشد و بعدها با اثبات این قضیه بر لزوم حضور هنرمندان متعهد در این زمینه تاکید شد. استاد گروه هنر، رسانه و مهدویت مرکز پژوهشهای مسجد مقدس جمکران بیان کرد: این آثار را میتوان در سبک رئالیسم شهودی انقلاب اسلامی تقسیمبندی کرد؛ هنر دینی بیشتر در زمینه سمبولیک نام برده میشد، ولی اتفاقاتی که در آثار قدیریان دیده میشود، آن است که وی شجاعانه در عرصهای ورود کرده است که پیش از آن کمتر دیده میشد. شاهحسینی عنوان کرد: نقاشی رئالیسم در اروپا، آمریکا و.... زاییده شد و اساس آن این بود که هرچه واقعی است، زیبا است؛ فرانسویها بیان میکردند که زیباترین شکل ممکن همان چیزی است که واقعیت دارد و ارائه داده میشود. وی افزود: هنرهای تجسمی، سینما و آنچه امروز به عنوان سینمای اجتماعی از آن یاد میشود بیشتر از تفکرات زولایی که تفکرات تاری است نشأت میگیرد. پژوهشگر هنر دینی بیان کرد: در رئالیسم، قاعده بر آرمانگرایی نبود ولی در نقاشی این نگاه بیشتر در بین امپرسیونیستها وجود داشت؛ هنر آرمانخواه بیان کرد که آنچه هست مهم نیست بلکه آنچه باید باشد مهم است. شاهحسینی عنوان کرد: در مکتب رئالیسم مبانی انقلاب اسلامی قابل ارائه نیست؛ در این حوزه، آثار دینی در عرصه سمبولیسم مطرح شد. وی افزود: قدیریان پس از سیوچند سال سراغ مقطعی رفته است که از منظر رئالیسم، واقعیت آن عین حقیقت است؛ یعنی در عاشورا واقعیت آن چیزی که در عاشورا رخ داده است. این استاد برجسته رسانه بیان کرد: این بحث، در برترین شکل ممکن ارائه شده است؛ در این زمینه ظاهرا از هرچه اتفاق افتاده است سخن میگوییم ولی از والاترین معارف عالم سخن میگوییم؛ در این آثار یک رئالیسم اشراقی به چشم میخورد. شاهحسینی عنوان کرد: در اینجا به این نتیجه میرسیم که سهم زمینی کربلا از سهم آسمانی کربلا بسیار کوچکتر است؛ عاشورا صورت معادلات عرشی نورانی است که بخشی از آن را مورخین ذکر کردهاند و در این زمینه هنرمندان باید این مبنا را گرفته و جلوههای آسمانی آن را بیان کنند. وی افزود: رئالیسم دینی امر غیر طبیعی نبود ولی بسیاری که در این فضای نورانی نبودند تصور خاصی نسبت به این مسئله نداشتند؛ به همین خاطر بود که بسیاری از هنرمندان پس از جنگ به سمتهای دیگری رفتند. استاد حوزه هنری تهران بیان کرد: برخیها تنها وجه رئالیستی که از جنگ به یاد میآورند، شوخیهای جنگ است و چیز دیگری به یاد نمیآورند. شاهحسینی عنوان کرد: اربعین عرصه رئالیسم شهودی را در ذهن این هنرمند ایجاد کرد و نورانیت اهل بیت (ع) از سوی یک هنرمند حس شد و در این آثار به نمایش در آمد.
وی افزود: اربعین همان نوری است که هنوز در این دنیا وجود دارد و انسانها را به سوی خود میکشد و خوشحالیم که این نور اینچنین در آثار هنری متجلی شده است. در ادامه عبدالحمید قدیریان بیان کرد: همیشه باید تصویرگری وجود داشته باشد که بتواند فضایی قابل دسترس ایجاد کند تا جامعه را به سوی خود بکشد و جلو ببرد. شاهحسینی عنوان کرد: در این عصر هنر باید پیشتازی کرده و هم پای جهانی که در آن اتفاقات عجبیی رخ میدهد حرکت و جایگاه خود را تعریف کند؛ صرفا تولید یک اثر زیبا، نمیتواند، هدف اصلی باشد ولی هنر باید نقش خود را در زمینه تمدنسازی ایفا کند. وی گفت: هنر آوانگارد در غرب دارای یک پیشینه سیاه است، پیشتازی هنرمند نیز در این عرصه یک نگاه دیگری دارد؛ در انقلاب فرانسه و روسیه این تحول به چشم میخورد ولی در انقلاب اسلامی ایران، هنرمندان ستون و پیشرو نبودند ولی در کنار مردم و یا پشت سر آنها حرکت میکردند. این پژوهشگر هنر دینی بیان کرد: هنرمندان ما در عرصه انقلاب اسلامی از مردم و روحانیت یا عقبتر بودند یا همراه آنها حرکت کردند ولی به دلیل اینکه حسگرهای ظریفتری داشتند توانستند این معنویت را در قالب آثار هنری عرضه کنند. شاهحسینی عنوان کرد: ارزش هنرمندان انقلاب اسلامی در زمانی مشخص شد که به لحاظ ذوق سرشاری که داشتند، از بین مردم جلوتر آمدند و کم کم فاصله گرفتند و افقهای نو را نیز مشخص کردند. وی گفت: وقتی از هنر پیشرو انقلاب اسلامی صحبت میکنیم مقصود هنرمندانی هستند که با مردم حرکت کردند و به دلیل حساسیتهایی که داشتند با ظرف وجود خود این نورانیت را بیشتر گرفتند و توانستند پیامی را ارائه کنند که این مسئله با آوانگاردهای هنری غربی کاملا متفاوت است. قدیریان در ادامه بیان کرد: خداوند همیشه ما را به آسمانها دعوت میکند و از ما گله میکند که چرا به ملکوت الهی متوجه نمیشوید؟ به همین دلیل یک شروع است که همه ابعاد زندگی خود را از جنس آسمانی تشریح و آن را تصویر کنیم. وی گفت: فضاهایی که قرآن کریم برای ما تصویر کرده، بسیار نورانی و متجلی است و ما نیاز داریم که به سمت مبانی درست معرفتی برویم. وی در پایان خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها بحث نهضت نرم افزاری و نیاز در عرصه نرم افزاری را تاکید میکنند زیرا هنرمند با تصویر و فضا بهتر از دیگران میتواند این حوزه را به منصه ظهور برساند. انتهای پیام/78009/غ20
94/08/26 - 13:50
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]