تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820279141




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا تاخير در اجراي برجام به ضرر ايران است؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ مهر ۱۳۹۴ (۱۱:۴۱ق.ظ)
چرا تاخير در اجراي برجام به ضرر ايران است؟ موج - گروه سياسي
روز گذشته (يکشنبه) نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در نشست علني خود پس از قرائت گزارش کميسيون ويژه برجام که البته پنج تن از اعضاي اين کميسيون آن را نادرست و يک سويه اعلام کردند. طرح دوفوريتي «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام» را رد و به طرح يک فوريتي آن راي دادند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي، بعد از سخنان علاالدين بروجردي، طراح طرح دوفوريتي برجام و اظهارات مخالفان به عنوان موافق طرح دوفوريتي برجام سخنراني کرد. لاريجاني با دفاع از دوفوريت اين طرح تأکيد کرد: «ما فکر مي‌کرديم کنگره آمريکا برجام را رد و رئيس‌جمهوري‌شان آن را وتو مي‌کند. اما اين‌طور نشد و زمان اجرا جلو افتاد. الان هر قدر تأخير شود به ضرر ماست.»
اظهارات رئيس مجلس در خصوص تسريع روند اجرايي شدن برجام نکته حائز اهميتي است که نه تنها در ايران برخي مراجع عظام، بلکه مقامات سياسي و کارشناسان نيز به اجرايي شدن سريعتر آن تاکيد مي ورزند. چرايي روند تسريع بررسي برجام را مي توان در مسائل زير خلاصه کرد.

مقابله هر چه سريعتر با رکود اقتصادي
در همان روزي که مجلس به طرح يک فوريتي برجام راي داد. وزيران اقتصاد، صنعت، کار و دفاع در نامه‌اي مشترک به رئيس جمهور با انتقاد از برخي تصميمات و سياست‌هاي ناهماهنگ دستگاه‌ها، هشدار دادند اگر تصميم ضرب‌الاجل اقتصادي گرفته نشود، رکود تبديل به بحران خواهد شد. در بخشي از نامه مشترک علي طيب نيا، محمدرضا نعمت زاده، علي ربيعي و حسين دهقان وزراي اقتصاد، صنعت، کار و دفاع به حسن روحاني رئيس جمهور آمد: «امروز در پي دستاورد بسيار ارزشمند و بزرگ هسته اي ملت ايران و در عين وجود پي آمدهاي مثبت اقتصادي فراوان آن ابهاماتي نيز در بازار ايجاد شده که بايد سريعا واکنش نشان داد.»
مسعود پزشکيان عضو کميسيون بررسي برجام در مورد عدم راي مثبت مجلس به طرح دوفوريتي گفت: «آقايان رکود اقتصادي بيکاري و مشکلات عديده اقتصادي را نمي بينند و مي گويند فلان موضوع در کشور به تحريم چه ارتباطي دارد. همه مشکلات ما به تحريم ها ارتباط داردٰ در صنعت تکنولوژي تجارت و بانک‌ها و معاملات و حمل و نقل محدوديت هاي وحشتناکي به ما تحميل شده است يعني ما هر چيزي را که بخواهيم منتقل کنيم و يا بخواهيم نيرو وارد کنيم با مشکل و معضل مواجهه ايم ارزان تر مي فروشيم زيرا نمي توانيم از راه معمولي برويم و از آن طرف گران تر و خراب تر مي خريم.»

تحميل زيان هاي ميليون دلاري به طور روزانه
بي‌ترديد هر فعال سياسي و هر دولتمردي حساسيت مجلس شوراي اسلامي در بررسي برجام را درک خواهد کرد. اما؛ واقعيت تحريم‌ها و اثرگذاري آن در سال‌هاي گذشته بر همگان آشکار شده است و امروز همه بي‌صبرانه منتظرند برجام اجرا شود. اين اظهارات اکبر ترکان مشاور رئيس جمهور و دبير مناطق آزاد اقتصادي است که مي گويد: «حال که برجام از سد کنگره آمريکا و مخالفان ايران در کنگره گذشته، شايسته است نمايندگان مجلس هرچه زودتر بحث و بررسي برجام را در مجلس شوراي اسلامي به سرانجام برسانند تا جلوي ضرر روزانه صد ميليون دلاري اقتصاد کشور را بگيرند.»
وي معتقد است: «هيچ منطقي وجود ندارد که ما در تسريع توافق‌نامه‌اي که ممکن است شرايط اقتصادي ايران را بهتر از شرايط تحريم‌ها کند، تأخير داشته باشيم. من تصور مي‌کنم بايد همه سازوکارهاي کشور به کار بيفتد تا هرچه‌ زودتر اين توافق به صورت اصولي و اساسي اجرائي شود. به دليل شرايط خاص اقتصادي لازم است همراهي خود را هرچه زودتر براي اجرائي‌شدن برداشتن تحريم‌ها اعلام کنيم.»

انتخابات رياست جمهوري در آمريکا
علي رغم آنکه طرف اصلي توافق هسته اي ايران، گروه 1+5 است اما در ميان اعضاي اين گروه، بازي هاي سياسي آمريکا بيش از سايرين است. از هم اکنون بسياري از نامزدهاي انتخاباتي جمهوري خواه اين کشور شعار لغو يک سويه توافق هسته اي را سر مي دهند. با وجود اينکه به زعم بسياري از کارشناسان چنين شعارهايي انتخاباتي و صرفا سياسي است و عواقب فراواني براي آمريکا به همراه دارد؛ اما تجربه نشان داده که کار کردن با رئيس جمهور تندرو و جمهوري خواه آمريکا در چارچوب توافق هسته اي کاري بس دشوارتر خواهد بود. بهتر است با در نظر گرفتن بدترين حالت ممکن در آن سوي مرزها زمينه را براي اجرايي شدن برجام فراهم کنيم.

تغيير شرايط بين المللي
تاخير در اجراي برجام موجب مي شود که شرايط بين المللي که هم اکنون با تنش زدايي دولت يازدهم نسبتا مساعد شده است، تغيير کند. در حال حاضر الگوي توافق هسته اي ضمن افزايش پرستيژ ديپلماتيک ايران، اين کشور را آماده همکاري هاي بين المللي نشان مي دهد. اگر چه صحبت از همکاري هاي بين المللي با توجه به خطوط قرمز و ساير مسائل استراتژيک اندکي سخت به نظر مي رسد اما؛ ايران همواره تلاش کرده است تا نشان دهد ضمن در نظر گرفتن اصول و آرمانهاي خود حاضر است در اين زمينه همکاري هايي داشته باشد. از سوي ديگر تا کنون شرايط منقلب و دگرگون نظام سياسي آمريکا (نزاع کاخ سفيد و کنگره) به عنوان عامل احتمالي تاخير و برهم زننده توافق هسته اي در نظر گرفته مي شد. ادامه اختلافات و در نتيجه تاخير در اجراي برجام مي تواند ايران را در مظان اتهام قرار دهد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن