تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عبادت هفتاد جزء است و بالاترین و بزرگترین جزء آن کسب حلال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812936167




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح ديرهنگام امريكا براي بحران سوريه


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: طرح ديرهنگام امريكا براي بحران سوريه
در پي انتشار اخباري از تصميم جان كري براي ارائه طرحي جديد درباره حل سياسي بحران سوريه در آينده نزديك، منابع ديپلمات آگاه مدعي شدند طرح واشنگتن شامل پيشنهاد «خروج امن» بشار اسد از سوريه است.


در پي انتشار اخباري از تصميم جان كري براي ارائه طرحي جديد درباره حل سياسي بحران سوريه در آينده نزديك، منابع ديپلمات آگاه مدعي شدند طرح واشنگتن شامل پيشنهاد «خروج امن» بشار اسد از سوريه است. طرح خروج آبرومندانه اسد از سوريه سال 2012 از سوي روس‌ها به طرف‌هاي غربي پيشنهاد شده بود ولي كارشكني غرب مانع از تحقق چنين امري شد.
در شرايطي كه روسيه، ايران و چين با ترتيبات جديدي وارد سوريه شده‌اند و حمايت خود را از دولت دمشق افزايش داده‌اند، امريكا نيز به تكاپو افتاده و طرح‌هاي خود را براي آينده سوريه اعلام كرده است. امريكا كه تاچندي پيش بر كناره‌گيري رئيس‌جمهور سوريه از قدرت پافشاري مي‌كرد در هفته‌هاي اخير موضع خود را تغيير داد و اعلام كرد بشار اسد مي‌تواند در دوره انتقال قدرت در سوريه حضور داشته باشد.
مسئولان امريكايي و غربي اخيراً اعلام كرده‌اند جان كري، وزير خارجه امريكا درصدد ارائه طرح جديدي براي حل سياسي بحران سوريه طي نشست‌هاي مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك است و اين طرح به زودي اعلام خواهد شد. به گزارش ايسنا، به نقل از پايگاه اينترنتي بوابه الوفد، به گفته مسئولان غربي و امريكايي اين طرح كه همچنان در مراحل اوليه خود قرار دارد روسيه، عربستان و كشورهايي مثل تركيه و قطر را كه حامي اصلي مخالفان سوري هستند، گردهم خواهد آورد.  در همين راستا، برخي منابع ديپلماتيك آگاه اعلام كردند اين طرح شامل بندي درباره «خروج امن» بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه از اين كشور است. خلف داهود، عضو دفتر اجرايي هيئت هماهنگي مخالفان سوريه در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌اي الشرق الاوسط گفت: «اين طرح امريكا احتمالاً شامل پيشنهادي براي خروج امن بشار اسد از قدرت و رفتن او به روسيه يا يك كشور ديگر است.»  
پيشتر جان كري پس از نشست‌خود با محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران گفته بود كه  فرصتي براي پيشرفت در روند حل بحران سوريه در هفته جاري وجود دارد. روزنامه نيويورك تايمز روز يك‌شنبه در گزارشي نوشت: «‌جان كري كه ديپلماسي يك هفته‌اي را در مورد جنگ سوريه آغاز كرده است، روز شنبه تلاش كرد ايران را نيز براي يافتن راه‌حلي سياسي در اين خصوص مشاركت دهد.»  به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، اين روزنامه امريكايي نوشت: «كري در ابتداي ديدار خود در مقر سازمان ملل با محمد جواد ظريف گفت: من اين هفته را فرصتي مهم براي كشورها مي‌دانم تا نقشي مهم ايفا كنند. ما نيازمند تحقق صلح و مسيري رو به جلو در سوريه، يمن و خود منطقه هستيم.»
  
طرح سوخته امريكا
طرح جان كري كه امريكا شايد آن را نوعي برگ برنده‌ براي پايان دادن به بحران سوريه مي‌داند پيشتر از سوي روس‌ها مطرح شده بود ولي اصرار غربي‌ها مبني بر كناره‌گيري اسد، مانع از حصول نتيجه مطلوب در سوريه شد. مارتي آهتيساري، رئيس‌جمهور پيشين فنلاند فاش كرده كه روس‌ها در فوريه ۲۰۱۲ طرحي را به طرف‌هاي غربي پيشنهاد كرده بودند كه مي‌توانست زمينه ساز كناره‌گيري بشاراسد از مسيري مسالمت‌آميز باشد. يكي از شرط‌هايي كه ويتالي چوركين، نماينده روسيه در سازمان ملل در طرح خود با آهتيساري در ميان گذاشته، كناره‌گيري اسد در يك روند آبرومندانه است. آهتيساري مي‌گويد: امريكا، بريتانيا و فرانسه آن موقع، چنان از سقوط اسد مطمئن بودند كه به اين پيشنهاد توجهي نكردند.
اثبات ناكارآمدي حملات ائتلاف ضد داعش به مواضع اين گروه تروريستي و ناموفق بودن طرح آموزش مخالفان ميانه‌رو سوري سبب شده امريكا در سياست‌هاي سابق خود نسبت به سوريه تجديدنظر كند. از طرف ديگر، غرب به اين ارزيابي رسيده است كه در شرايط كنوني جايگزين مناسبي براي اسد وجود ندارد و به همين منظور به ماندن وي تا زمان دوره انتقالي رضايت داده است.
  
اختلاف واشنگتن و تهران در سوريه
هرچند برخي معتقدند شرايط براي همكاري ايران و امريكا در سوريه فراهم شده و دو طرف مي‌توانند به راه حلي براي پايان دادن به بحران اين كشور دست پيدا كنند ولي كاخ سفيد اعلام كرد تهران و واشنگتن همچنان بر سر سوريه اختلاف نظر دارند. بن رودز، معاون مشاور امنيت ملي كاخ سفيد اين ادعا را كه امريكا با امضاي توافق هسته‌اي با ايران، دست اين كشور را براي ادامه حمايت از دولت بشار اسد در سوريه باز گذاشت رد كرد و گفت: «اين موضوع اصلاً درست نيست. ما با ايران بر سر موضوع سوريه اختلاف ريشه‌اي داريم. اما ابتدا تلاش كرديم موضوع هسته‌اي را بخش‌بندي كنيم زيرا باور داشتيم اين موضوع تهديدي جدي‌تر به شمار مي‌آيد.»
وي بر پيش شرط واشنگتن مبني بر كنار رفتن بشار اسد از قدرت در سوريه تأكيد كرد اما گفت كه اين موضوع به شرايط سياسي سوريه و بسياري مسائل ديگر بستگي دارد كه ممكن است لزوماً به كناره‌گيري اسد در ابتداي دستيابي به راه‌حل سياسي نياز نباشد.
  
پوتين: دشمنان اسد تروريست هستند
ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه در مصاحبه با برنامه 60 دقيقه‌اي شبكه سي بي‌اس امريكا گفت كه خواهان يك جبهه متحد براي مبارزه با تهديد تروريست در منطقه است. پوتين گفت: «امروز تروريسم تعداد زيادي از كشورها و مردم جهان را تهديد مي‌كند و صدها و بلكه هزاران و ميليون‌ها نفر از فعاليت‌هاي مجرمانه تروريسم رنج مي‌برند. همه ما با وظيفه يكي كردن تلاش‌هايمان در جنگ با اين شرارت مشترك مواجه هستيم.»  پوتين همچنين گفت: «از نقطه نظر روسيه تنها يك ارتش قانوني و معمول در سوريه وجود دارد و آن ارتش بشاراسد است. بشار اسد با آنچه برخي از شركاي بين‌المللي ما به عنوان اپوزيسيون تفسير مي‌كنند مواجه نشده است. در حقيقت ارتش بشار اسد در حال جنگيدن با سازمان‌هاي تروريستي است.»


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن