واضح آرشیو وب فارسی:مهر: میزگرد تئاتر؛
وقتی طبقه دوم خانه پدری پلاتوی نمایش میشود
شناسهٔ خبر: 2907702 - دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
استانها > فارس
شیراز - عوامل نمایش «خبر مرگت کسی را هم ناراحت میکند؟» تمرینهای خود را در خانه پدری کارگردان نمایش انجام دادهاند تا ضعفهای زیرساختی تئاتر در شیراز بیش از پیش هویدا شود. خبرگزاری مهر - گروه استانها: هنر چند هزارساله نمایش بهعنوان یکی از قدیمیترین و پرطرفدارترین هنرهای جهان در کشور ما هنوز هم از زیرساخت مینالد و هم از مشکلات نرمافزاری.باوجود تعدد دانشگاههای هنری و علاقه شدید مردم به هنر نمایش هنوز در بسیاری از شهرهای ما تئاتر نتوانسته با خیالی آسوده به تولید فکر کند.اکثر تلاشها برای دستیابی به تئاتر ملی و توسعه این هنر فاخر نیز به سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ختم میشود و نظامهای استبدادی گذشته هرگز آبشان با این هنر جمعی به یک جوی نرفت.شهر شیراز نیز بهعنوان مهمترین قطب فرهنگی ایران اسلامی پس از پایتخت و داشتن تماشاگران فراوان علاقهمند به تئاتر، هنوز یک سالن خوب تئاتری ندارد و در حوزه پلاتوهای تمرینی نیز از محرومیت فراوان رنج میبرد.آرمان طیران یکی از کارگردانهای جوان تئاتر است که در شیراز موردتوجه مخاطبان قرار دارد و بهطور معمول کارهایش با استقبال همراه است و میتوان ادعا کرد در این سالهای پربار کاری خود توانسته مخاطب آثارش را به دست آورد و حتی سلیقه آنها را نیز آموزش دهد.در این روزهای پرکار تئاتری که گروههای مختلف خود را برای مرحله بازبینی جشنواره تئاتر استانی آماده میکنند طیران و گروهش نیز مشغول تمرین نمایش «خبر مرگت کسی را هم ناراحت میکند؟» هستند.نمایشی که سه بازیگر آقا و سه بازیگر خانم دارد و البته در گذشته نیز توسط خود طیران اجراهای مختلفی داشته است.اگرچه از آخرین اجرای این نمایش هشت سال گذشته است اما طیران ترجیح داده برای حضور در جشنواره تئاتر استانی سال جاری بار دیگر به سراغ این متن برود.متنی که البته به گفته خود طیران در بازآفرینی جدید دچار تغییرات شده است و مخاطبان این بار باتجربهای متفاوت همراه شدهاند.نکته دیگر که باید پیرامون این نمایش بدان اشاره شود تغیر بازیگران است که کارگردان به دلیل مهاجرت برخی بازیگران اجرای سالهای پیش و همچنین درگیری شغلی برخی دیگر در برخی از نقشها از بازیگران جدید استفاده کرده است. یکی دیگر از اتفاقات این نمایش تمرین گروه در منزل شخصی و در طبقه دوم خانه پدری کارگردان است که البته خود طیران آن را به فال نیک میگیرد و میگوید دستکم از اضطراب زمان محدود تمرین راحت بودهایم.زاوش تقوایی، حسین قهرمانی، مهران عبدلی، مهسا علمدار، کیمیا مباشری و ترانه حمادی بازیگران این نمایش هستند.
این نمایش پس از اعلام نتایج بررسی متون توانسته به مرحله بازبینی برسد و در حال حاضر آخرین جلسات تمرینی خود را در سالن استاد هودی شیراز برای آمادگی در مرحله بازبینی سپری میکند.آرمان طیران نویسنده و کارگردان نمایش «خبر مرگت کسی را هم ناراحت میکند؟» و حسین قهرمانی بازیگر این نمایش از آخرین وضعیت تمرینات این نمایش میگویند:*آقای طیران لطفا کمی در مورد این نمایش توضیح دهید؟ این نمایش را درگذشته نیز اجرا کرده بودید؟ نمایش خبر مرگت کسی را هم ناراحت میکند بهعنوان یک اثر «سورئال کمیک» با شش کاراکتر است که در حال حاضر برای حضور در بخش بازبینی جشنواره استانی مشغول تمرین آن هستیم.یکبار در سال 84 بانام وقتی سوت قطار... و یکبار هم در سال 87 در سالن استاد لایق شیراز این نمایش را اجرا کردیم.*نسبت به آن اجراها تغیری نیز در کار حاصلشده است؟ بله؛ در این بازآفرینی ما تغییراتی را در اثر شاهد هستیم که طبیعتا بعد از چند سال موردنیاز بوده است، اما در مورد خود متن تغیر فرمی نداریم بلکه یک سری تغییرات محتوایی را شاهد هستیم.* داستان اثر در مورد چیست؟ لطفا کمی دراینارتباط توضیح دهید؟ داستان این نمایش در مورد مردی است که مرده و ما سه روز آخر زندگیاش را از زاویه دید خود او تماشا میکنیم، درواقع کار یک نمایش سه اپیزودی است و فضای کلی نمایش نیز یک فضای سیال ذهنی است.
در اجرای نخست ما در آن سالهای 84 فضای نمایش فضای روشنی نبود، درواقع یک کمدی سیاه بود، در اجرای فعلی فضا کمی شادتر شد. البته منظورم این نیست که کار تبدیل به یک کمدی شده باشد، درواقع نمایش قرار است مرگ آگاهی ایجاد کند یعنی تداعیکننده یک فضای معنوی و ایجاد یک تعریف راحتتر نسبت به مرگ باشد.متن نمایش بهشدت متنی دینی است و میتوان گفت متن یک متن با فضای جهانی است، در نقاط مختلف متن دیالوگهایی راداریم که یک تلنگر به ذهن آدمی است و جملات بزرگ ادیان مختلف را میشنویم که مهمترین جمله مربوط به حضرت علی(ع) است که میفرمایند نفسهای انسان پلی است برای آخرت.* در مورد تمرینات صحبت کنیم؟ آنطور که شنیدهام در طبقه دوم منزل پدری تمرین کردهاید.اگر میخواستیم منتظر امکانات عمومی اداره ارشاد شویم با مشکلاتی مواجه میشدیم، مشکلاتی همچون مدتزمان دوساعته تمرین که عملا دو ساعت هم نیست و چه ابتدای تمرین و چه بعد از تمرین تداخل گروهها همین زمان اندک را نیز هدر میدهد.*درواقع تمرین در منزل امتیازاتی را هم داشته است؟ البته این تصمیم خلقالساعه نبوده است، بسیاری از پیشکسوتان و عزیزان ما نیز درگذشته از منزل بهعنوان یک محل تمرین استفاده کردهاند، برخی وقتها کمبود امکانات منجر به اتفاقات خوبی میشود، تمرین در منزل این ویژگی را دارد که مکان در اختیار شماست و با کمبود زمان مواجه نمیشوید ، اما معایبی را هم به همراه دارد که تأثیر جغرافیای تمرین بر کار شما یکی از این معایب است، قطعاً معماری محیط بر شرایط کار شما تأثیر میگذارد مثل تمرین در یک پارکینگ با سقف کوتاه بازیگران شمارا به گونه دیگر عادت میدهد تا یک سقف بلند، یکی از معایب دیگر این است که در خانه بازیگر نمیتواند صدای خود را نسبت به یک حد مشخص بلندتر کند.* اگر اشتباه نکنم شما تجربه اجرا در منزل و کاشانه را هم دارید؟بله در سال 90 ما این تجربه را داشتیم که در منزل تئاتر اجرا کردیم اجراهایی با تماشاگر محدود که البته فضای آن نیز خیلی برای تماشاگر قابل پیشبینی نبود، مکانهای مختلف میتوانست صحنه تئاتر باشد.* شرایط امروز تئاتر را چگونه میبینید؟ خوب یک بخش مشکلات ما برمیگردد به دغدغه فرم گرایی که این روزها شکلگرفته است، بخشی از این دغدغه ناخودآگاه است و بخش دیگر آن برمیگردد به اجراهایی که از تهران به شیراز میآیند، این فرم گرایی سبب شده برخی از ما از محتوای نمایشنامه غفلت کنیم. متن و فرم مکمل یکدیگر هستند و اگر قرار باشد متن فراموش شود اثر نمایشی با یک آسیب جدی مواجه میشود.* جشنواره امسال را چگونه ارزیابی میکنید؟خب امسال به دلیل حذف بخش منطقهای جشنواره خیلی فضای آن قابل پیشبینی نیست، بالطبع قضاوت از روی فیلم کار نمیتوان به قضاوت یک اثر نمایشی پرداخت.* آقای قهرمانی شما از بازی در این اثر بگویید. در چه نقشی در این نمایش حضور دارید؟من نقش مردی را بازی میکنم که مرده است و تماشاگر سهروزه آخر زندگی او را از زاویه دید خودش میبیند.*شما در اجراهای گذشته نیز بودید؟بله اتفاقا اجراهای خوبی بود که بازیگران توانمندی داشت، اما به دلیل مشکلاتی که برخی دوستان در حرفه خود داشتند و همینطور مهاجرت برخی دیگر شاهد تغیر بازیگران هستیم، در این دوره نیز خوشبختانه با حضور بازیگران خوب شاهد یک نتیجه رضایتبخش هستیم.* شما با این متن از گذشته آشنا بودید نظرتان در مورد نمایشنامه چیست؟خوب این متن یکی از بهترین کارهای آقای طیران است، شما میدانید که من در بسیاری از کارهای آرمان بازی داشتم و به قلم او آشنایی کامل دارم اما این متن واقعا یکی از بهترین کارهای اوست، کلام کار کاملا نمایشی است و حتی بازیگران در برخی صحنهها بهراحتی حتی با یک کلمه با یکدوم و یا یک خیر گفتن باهم ارتباط میگیرند، در واقع متن اضافه گویی ندارد.*با توجه به تجربههای متعدد همکاری نظرتان در مورد کارگردانی کار در این بازآفرینی چیست؟آقای طیران بسیار مینیاتوری میزانسن ها را طراحی کرده است و کلم اثر نیز بسیار نمایشی است، در کل همهچیز برای بازیگر مهیا و قابللمس است، نکتهسنجی متن در فرم اجرایی و میزانسن ها نیز دیدهشده است، وسایل صحنه ما در یک چمدان جای میگیرد.
*تمرین در منزل اذیتتان نکرد؟خوب تمرین در منزل هم حسنهایی دارد و هم معایب، بههرحال ما در شیراز مشکل پلاتو داریم و سالنها به امکانات فراوانی نیاز دارند و رسیدگی بیشتر، اما بههرحال همانطور که بحث شد معایبی هم وجود دارد. مرحله بازبینی جشنواره تئاتر استانی روزهای آینده در شهرهای مختلف استان فارس برگزار میشود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 281]