تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805887388




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بسياري از منتقدين امروز سدسازي، بيست سال پيش خواهان احداث سد بودند/ تراز درياچه اروميه از بهمن امسال بالا مي آيد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲ شهريور ۱۳۹۴ (۱۰:۲۳ق.ظ)
مدير کل دفتر مديريت بهم پيوسته حوضه هاي آبريز درياي خزر و درياچه اروميه: بسياري از منتقدين امروز سدسازي، بيست سال پيش خواهان احداث سد بودند/ تراز درياچه اروميه از بهمن امسال بالا مي آيد موج - مديرکل دفتر مديريت بهم پيوسته حوضه آبريز درياچه اروميه و درياي خزر ضمن اشاره به روند احداث سدها در حوضه آبريز درياچه اروميه، نسبت به بالا آمدن تراز اين درياچه از بهمن ماه سال جاري ابراز اميدواري کرد.
خشک شدن تدريجي درياچه اروميه حالا ديگر به يک معضل ملي تبديل شده است که تبعات آن مي تواند نقاط مختلف کشور را تحت تاثير قرار دهد اما همچنانکه مدير کل دفتر مديريت بهم پيوسته منابع آب حوضه هاي آبريز درياي خزر و درياچه اروميه در شرکت مديريت منابع آب ايران مي گويد هنوز احياي درياچه اروميه به يک مطالبه اجتماعي فراگير حتي در استان هاي ذينفع و جوامع محلي آن مبدل نشده است.
مشروح گفت وگوي موج با مرتضي موسوي، مدير کل دفتر مديريت بهم پيوسته حوضه هاي آبريز درياي خزر و درياچه اروميه، در زير مي آيد:

وضعيت عجيبي اين روزها در حوضه هاي مختلف آبريز کشور حکمفرماست. گاهي از آن به جنگ آب هم تعبير مي شود. ارزيابي شما از موقعيت دشوار کنوني کشور چيست؟
همچنانکه مي دانيد کشور ما با محدوديت منابع آب رو به روست. بارش ها در ايران ناهمگون و ناموزون است چنانکه در برخي نقاط ميانگين باران سالانه بيش از هزار ميلي متر است و در بعضي از نقاط اين ميزان به کمتر از 50 ميلي متر مي رسد. روان آب ها نيز در کشورمان پراکنده هستند.
از سال 1377 به بعد در حوضه هاي آبريز کشور با نوسانات شديد آب دهي رودخانه ها و پديده «شکست هيدرولوژيک» رو به رو شديم که بخشي از آن ناشي از کاهش بارش ها و پتانسيل آب تجديدپذير است ولي بخشي نيز در اثر رواج بي انضباطي در افزايش سطح زيرکشت و برداشتهاي غيرمجاز از منابع آبي است که به مرور زمان با ضعف مديريت منابع، مصارف و توسعه ناپايداري که با ناديده گرفتن مقررات بوجود آمد، روان آب ها با شدت بيشتري کاهش يافت. نياز جمعيت ساکن در حوضه ها به آب (اعم از شرب، صنعت ،کشاورزي و غيره) تامين شد ولي به تغذيه آبخوانها و نياز تالاب ها، اکوسيستم ها و غيره در اين شرايط اهميتي داده نشد. لذا تاکنون ناسازگار با شرايط طبيعي رفتار کرده ايم و با يک نامعادله رو به رو شده ايم؛ از يک سو افزايش مصرف و از طرف ديگر کاهش بارش و روان آب.
طبيعي است در حوضه هاي آبريز چندين استان مشترک و در منابع آب حوضه سهيم و يا ذينفع هستند در هنگام محدوديت منابع آب رقابت بين استانها حتي شهرها و روستاها براي تصاحب سهم بيشتري از آب بوجود مي آيد. در اينجا مديريت مصارف با توجه به منابع در دسترس، براي تامين منافع ملي کشور بسيار حائز اهميت است و بايد حقآبه زيست محيطي نيز رعايت شود.

آماري از تغييرات بارش و آب درياچه اروميه وجود دارد؟
تا قبل از سال آبي 1373-74 متوسط سالانه بارش در حوضه آبريز درياچه اروميه، 385 ميلي متر بود ولي پس از آن تا سالهاي اخير، به طور ميانگين، سالانه کمتر از 317 ميلي متر بارش را تجربه کرديم. اين تغيير اقليمي منجر شد تا يک ميليارد و 800ميليون مترمکعب پتانسيل آب تجديدپذير اين حوضه کاهش يابد؛ در عين حال همچنانکه گفته شد، مصارف رو به افزايش بود.

چه ميزان از جمعيت کشورمان درگير بحران درياچه اروميه هستند؟
جمعيت ساکن در حوضه آبريز درياچه اروميه حدود 5 ميليون و سيصد هزار نفر است که توزيع جمعيت و مساحت اين منطقه از قرار زير است:
42.7 درصد مساحت و 52.7 جمعيت در آذربايجان شرقي.
46.1 درصد مساحت و 42.6 جمعيت در آذربايجان غربي.
11.2 درصد مساحت و کمتر از 5 درصد جمعيت در کردستان.
کل مساحت حوضه آبريز درياچه اروميه نيز 51876 کيلومترمربع معادل 3 درصد مساحت کشور است.

چه شد که درياچه به اين روز افتاد؟
عوامل اصلي در خشک شدن درياچه اروميه را مي توان تغييرات اقليمي و تداوم خشکسالي ها، توسعه نادرست بخش کشاورزي و تغيير الگوي کشت از زراعت و انگور به سيب و چغندر، شيوه هاي نادرست مصرف و ناديده گرفتن نياز آبي درياچه بوده است. آمار کشاورزي آبي در حوضه درياچه اروميه در سال 1353 حدود 330 هزار هکتار بود و اين رقم طي سالهاي بعد به ويژه با جهش خاصي از سال 1388 به حدود 500 هزار هکتار افزايش يافت.
اگر خود را با شرايط هيدرولوژيکي حوضه آبريز تطبيق مي داديم و مصارف خود را با توجه به کاهش حجم آب حوضه متعادل مي کرديم، درياچه به اين روز نمي افتاد.

در حوضه آبريز درياچه اروميه چه تعداد رودخانه جاري است؟
حوضه آبريز درياچه اروميه داراي 17 رودخانه دايمي و 12 رودخانه فصلي است که در اين ميان رودخانه هاي زرينه رود با 41 درصد، سيمينه رود 11 درصد و آجي چاي با 10 درصد بيشترين حجم آب حوضه را تامين مي کنند. ضمن اينکه رودخانه هاي گدارچاي 8 درصد، باراندوز و نازلو چاي 6 درصد، مهاباد چاي 5 درصد و بقيه سهم کمتري در آبدهي دارند.
علاوه بر آن درياچه 39 مسيل هم دارد که سهم آب دهي آنها معادل 5 درصد پتانسيل آبهاي سطحي است.
درصورت اعمال مديريت درست در زمين هاي کشاورزي اطراف اين رودخانه ها و رعايت سهم مصرف در هر استان، بسياري از مشکلات کاهش پيدا مي کند. بايد بپذيريم ما دچار بي انضباطي در بهره برداري از منابع آبي هستيم و فقط با اعاده انضباط، درياچه اروميه احيا مي شود.
وزارت جهاد کشاورزي براي تغيير الگوي کشت و روش هاي آبياري اقدامات خوبي را شروع کرده است. وزارت نيرو نيز تدابيري را اتخاذ کرده است هرچند اين کارها بايد خيلي زودتر شروع مي شد ولي به هرحال اگر همت کنيم، درياچه قابل احياست. بنده به نجات درياچه بسيار اميدوارم.

درباره نقش سدها در بحران فعلي درياچه اروميه حرف هاي مختلفي زده شده است. نظر شما چيست؟
قبل از سال 1373 با بالا آمدن سطح تراز درياچه اروميه رو به رو بوديم و پيشنهادها و درخواست هاي فراواني مطرح مي شد براي سدسازي و مهار آب؛ صفحات مطبوعات آن دوره شاهد خوبي براي اين مساله است. دولت مورد انتقاد بود که چرا سد نمي سازد؟ چرا کشاورزي را توسعه نمي دهد؟ و غيره.
در مطالعات و برنامه ريزي براي احداث سدها، اهدافي معين مي شود؛ از تامين آب براي مصارف شرب، کشاورزي و صنعت تا کنترل سيلاب ها و توليد برقآبي و غيره همه اهدافي هستند که از احداث سد در نظر داريم. اگر واقع بينانه نگاه کنيم و دچار افراط و تفريط نشويم، نمي توانيم مانند برخي، سدسازي را يکسره نفي کنيم. اگر همين سدها وجود نداشتند حتي در تامين آب شرب مردم دچار مشکل بوديم. اکثريت سدهاي ما قابل دفاع هستند ولي در عين حال منکر اين نيستيم که اهداف اوليه احداث برخي سدها محقق نشده است. بخشي از علت اين امر، همان رواج بي انضباطي در برداشت آب و نيز حفر چاههاي غير مجاز در حواشي رودخانه ها و افزايش سطح زير کشت در بالادست سدهاست که مانع انتقال آب به پشت سدها مي شوند. تمام اين موارد را بايد علمي بررسي و از کلي گويي و حب و بغض پرهيز کرد.
هم اکنون خود وزارت نيرو در حال بازنگري در طرح هاي توسعه منابع آب، از جمله احداث سد است و در برخي موارد نه فقط حجم، ارتفاع يا اهداف سدها را تغيير داده بلکه حتي برخي طرح ها را متوقف ساخته است. مانند سدهاي سيمينه رود، نازلو، باراندوز، ليلان چاي در حوضه آبريز درياچه اروميه. در مواردي هم اساسا – مانند سد شهيدمدني در آذربايجان شرقي که کاملا آماده بهره برداري است اجازه آبگيري و آغاز به کار سد صادر نشده و جريان رودخانه اي برقرار است.
حتي با رهاسازي بخشي از آب سدها، قرار است مقداري از آب درياچه اروميه تامين شود. لذا سد به عنوان يک سازه هيدروليکي مي تواند نقش موثري در تامين و تنظيم آب داشته باشد. به عنوان مثال در حوزه آبريز درياي خزر، اگر سد سفيدرود نبود، چه بر سر شاليزارها مي آمد؟ يا اگر سدهاي طالقان، اميرکبير، ماملو، لتيان و لار نبودند، چگونه آب شرب تهران بايد تامين مي شد؟ لذا اي کاش منتقدان سدسازي، واقع بينانه برخورد کنند و فراموش نکنند وظيفه وزارت نيرو، تامين آب براي مصارف مختلف است. حال اگر به طور کامل سدسازي نفي شود، در فقدان کنترل روان آب ها، چگونه مي توان آبرساني انجام داد؟ در کشور ما پيک هاي سيلابي بسيار بالاست و يکي از وظايف سدها، کنترل همين سيلاب هاست.
اما آيا ما همه سدها را تاييد مي کنيم؟ به عنوان مدير حوضه آبريز درياي خزر و اروميه به صراحت مي گويم خير! و وزارت نيرو در دو سال اخير بسياري از سدهاي در حال مطالعه و اجرا را بازنگري کرده است. هرگاه سه نياز اجتماعي، اقتصادي و زيست محيطي را با هم در نظر بگيريم، شرايطي متعادل و متوازن داريم و اگر چنين نگاهي نباشد، کشور را با مخاطرات زيادي مواجه خواهيم کرد.
در حوضه آبريز درياچه اروميه 12 سد وجود دارد که در سالهاي اخير حدود يک و نيم ميليارد مترمکعب آب را تنظيم مي کنند که از اين ميزان حدود 70 درصد به کشاورزي اختصاص دارد و بقيه صرف شرب و صنعت مي شود.
سدها يک عامل مهم توسعه سطح زيرکشت در اطراف درياچه اروميه بودند. مثلا افزايش ارتفاع سد بوکان روي زرينه رود باعث افزايش مصرف شد ولي از آن طرف نياز شرب هم بالا رفت و اين سد در تامين آب اين حوزه در سه استان نقش مهمي داشته است.
لذا همان طور که گفته شد عمليات اجرايي سدهايي که باعث افزايش بهره برداري منابع آب حوضه مي شدند، متوقف شدند و در برنامه منابع و مصارف سدهاي در حال بهره برداري نيز رهاسازي آب براي درياچه براي دومين سال بنا به مصوبه کارگروه ملي نجات درياچه اروميه و هيات محترم وزيران منظور شده است.

وضعيت آب هاي زيرزميني اين منطقه را چگونه مي بينيد؟
فاجعه اصلي در حوزه آب هاي زيرزميني کل کشور و نه فقط حوضه آبريز درياچه اروميه در حال وقوع است. از 25 محدوده مطالعاتي آب هاي زيرزميني حوضه آبريز درياچه اروميه، 9 محدوده کاملا ممنوع اعلام شده است چون ميزان برداشت از ميزان تغذيه بيشتر بود. ما مجاز هستيم فقط به ميزاني که سفره زيرزميني تغذيه مي شود، آب برداشت کنيم. اگر چنين باشد، همواره سطح ايستابي آب زيرزميني حفظ مي شود. ولي برداشت بيشتر، هم جلوي روان آب ها به سوي درياچه را گرفته و هم خود آن محدوده را دچار مخاطره کرد.

آمار مختلفي درباره چاه هاي حفر شده در اطراف درياچه اروميه وجود دارد. کدام دقيق تر است؟
مرجع رسمي همه آمارها در حوزه آب، دفتر مطالعات پايه منابع آب شرکت مديريت منابع آب ايران است.
طبق آمار اين دفتر بالغ بر 88 هزار حلقه چاه در حوضه آبريز درياچه اروميه وجود دارد که مالکان بيش از 50 درصد آنها متخلف بوده يا با حفر چاه غيرمجاز و يا با اضافه برداشت بيش از مقدار مجاز مبادرت به تخليه آب زيرزميني مي کنند و برداشت بيش از 2 ميليارد و 300ميليون مترمکعب آب را موجب مي شوند که از اين مقدار، بالغ بر يک ميليارد و 800ميليون مترمکعب آب به بخش کشاورزي اختصاص دارد.
در حال حاضر حدود 285 ميليون متر مکعب برداشت از چاه هاي غيرمجازي صورت مي گيرد که بعد از سال 1385 حفر شده اند. چاه هايي هم بصورت غيرمجاز از سال هاي قبل از آن وجود دارند که بايد تعيين تکليف شوند.
وزارت نيرو مقرر کرد تمام چاه هاي غيرمجاز بعد از سال 1385 مسدود شوند. دستورالعمل آن هم ابلاغ شده است و شرکت هاي آب منطقه اي، کار را شروع کرده اند. بنابراين بخش مهمي از کار ما برخورد با متخلف و جلوگيري از برداشت هاي غيرمجاز اعم از منابع آب هاي سطحي و آب هاي زيرزميني است و اين کار با همراهي شوراي حفاظت منابع آب استان ها، قضات، نيروهاي انتظامي و همکاري جوامع محلي و روستايي ممکن مي شود.
اخيرا طرح احيا و تعادل بخشي آبخوان هاي کشور با مشارکت وزارت جهاد کشاورزي نيز در دستور کار قرار گرفته است.
14 محدوده مطالعاتي، نزديک به درياچه هستند که از چاه هاي عميق، 883 ميليون مترمکعب و از چاه هاي نيمه عميق 632 ميليون مترمکعب تخليه صورت مي گيرد، عمق چاه هاي نيمه عميق به طور متوسط 16 و حداکثر 49 متر است. 11 محدوده مطالعاتي ديگر نيز از درياچه فاصله دارند، ميزان برداشت از چاه هاي نيمه عميق در کل محدوده هاي مطالعاتي 905 ميليون مترمکعب است (ميزان تخليه از چاه هاي عميق نيز در مجموع 1117 ميليون مترمکعب است که البته به خاطر فاصله از درياچه و وجود لايه ضخيم رسي تاثير چنداني بر ميزان آب درياچه ندارند.
بنده منکر تفاوت هاي اقليمي ايران با کشورهاي توسعه يافته نيستم اگر متوسط بارش سالانه ما 250 ميلي متر است، ميانگين بارش آنها بيش از سه برابر کشور ماست اما با وجود همه اين تفاوت ها بايد به استانداردهاي بين المللي توجه کرد. شاخص هاي کميسيون توسعه پايدار سازمان ملل تا 20 درصد بهره برداري از آب تجديدپذير را ايمن، محدوده 20 تا 40 درصد برداشت از پتانسيل آب تجديدپذير را قابل قبول و بيشتر از آن را ناحيه پرخطر عنوان کرده است. الان در حوضه آبريز درياچه اروميه، نزديک به 70 درصد منابع تجديدپذير در حال برداشت است که فاصله اي بسيار زيادي است!

در دو سال گذشته بحث هاي مختلفي درباره احياي درياچه شده است. جمع بندي شما چيست؟
نمي توانم بگويم مديريت بهم پيوسته، کاملا هماهنگ و بي نقصي در بحث احياي درياچه اروميه وجود دارد، اما گام هاي اوليه برداشت شده است و تا رسيدن به نقطه مطلوب راه درازي در پيش داريم.
در دولت جديد و با مساعدت رييس جمهوري براي احياي درياچه، گام هاي موثري برداشته شده است از جمله ايجاد مانع در مقابل توسعه سطح زيرکشت و همين طور جلوگيري از فعاليت برخي سدها که انصافا کار بزرگي بود. حتي مي توان گفت در ميان همه دستگاهها بي نظير است که سازمان و نهادي شجاعت بازنگري و تصحيح اشتباه خود را داشته باشد. من نه به اين علت که کارمند وزارت نيرو هستم، بلکه به عنوان يک کارشناس حوزه آب با صراحت اعلام مي کنم که وزير فعلي نيرو صداقتي کم نظير دارد و با استدلال کارشناسي و بدون پرده پوشي وضعيت را تشريح مي کند. بايد منصفانه برخورد کرد و مشکلات به جاي مانده از گذشته را بر سر افرادي آوار نکنيم که هم اکنون در تلاش براي مديريت بحران هستند.
وزارت نيرو تعدادي از سدها را، به کمک درياچه آورده است و بخشي از آب آنها را به درياچه اختصاص مي دهد. حتي از سدهاي حوزه هاي مجاور در حال ساخت مانند سد سيلوه نيز بهره خواهد گرفت تا از طريق کانالها، تونلها و رودخانه ها، آب را به درياچه منتقل کند.
ضمن اينکه تعداد زيادي از رودخانه ها لايروبي شده است تا از تمرکز آب در يک نقطه و تبخير آن کاسته و در نتيجه در ورود جريان رودخانه ها به درياچه تسهيل شود.
طبق ابلاغ وزير نيرو بعد از تامين آب شرب، محيط زيست در اولويت قرار گرفته است و تلاش مي شود 200 ميليون مترمکعب آب سدها را به سوي درياچه رها شود. به علاوه وزارت نيرو متعهد شده است علاوه بر اين ميزان، 8 درصد از منابع آبي ديگر خود را نيز به درياچه اختصاص دهد.
اگر جلوي برداشت هاي غيرمجاز از رودخانه هايي که مستقيم به درياچه مي ريزند و تاسيسات آبي روي آنها وجود ندارد نيز گرفته شود، آب بيشتري به درياچه مي رسد.
چنانچه در چارچوب نظام تخصيص آب، بهره برداري انجام شود درياچه به سمت احيا پيش مي رود. در اين راه استان آذربايجان شرقي بايد 400 ميليون مترمکعب از برداشت خود بکاهد، آذربايجان غربي يک ميليارد مترمکعب. استان کردستان چون برداشت قابل توجه و سدي در حال بهره برداري ندارد، نقش مخرب در وضعيت درياچه اروميه نداشته است. اين استان حتي طرح هاي توسعه منابع آب خود را براي کمک به درياچه متوقف ساخته است و فقط سد چراغ ويس براي تامين آب شرب سقز در حال اجراست.

بحث هاي انتقال آب درياي خزر به درياچه اروميه چقدر جدي است و چقدر تاکنون عملي شده است؟
طرح انتقال آب از درياي خزر به درياچه اروميه، به دستور رييس جمهوري در دست مطالعه است و هنوز هيچ عملياتي در راستاي آن انجام نشده است. نتايج مطالعات ادامه کار را مشخص خواهد کرد. طرح انتقال آب از رودخانه ارس به درياچه اروميه نيز فعلا در مرحله بررسي قرار دارد و اجرايي نشده است. لذا نمي توان قضاوتي در اين دو مورد انجام داد.
درباره انتقال آب از حوضه هاي اطراف درياچه اروميه طرح هاي خوبي در حال اجراست و تلاش مي شود آب هايي که مورد استفاده قرار نمي گيرد مانند گدارچاي به سوي درياچه هدايت شوند. برنامه ريزي شده است قريب به 600 ميليون مترمکعب آب را به اين صورت براي درياچه تامين کرد. اين مهمترين پروژه انتقال آب است اما به زودي به نتيجه نخواهد رسيد. هرچند عمليات اجرايي چند سالي است آغاز شده ولي به تازگي از پيشرفت مناسبي برخوردار شده است.
در همين راستا دستگاه هاي TBM خريداري شده اند و حفر تونل ها از شهريور ماه جاري آغاز خواهد شد. قطعا با تحقق اين حجم انتقال آب، در کنار ساير طرح ها و پروژه ها در احياي درياچه نقش کليدي خواهند داشت.
از سوي ديگر سد سيلوه و کانال انتقال آب جلديان در دست ساخت است که آب انتقالي، توسط رودخانه گدارچاي وارد درياچه خواهد شد. در اواخر سال جاري اين طرح آماده بهره برداري مي شود و انتقال 95 تا 150 ميليون مترمکعب آب در سال فراهم مي شود.
با لايروبيهاي انجام گرفته، اصلاح شيب، مسيرگشايي و اتصال جريان آب مصب (محلي که آب رودخانه وارد دريا مي شود) رودخانه هاي زرينه رود، سيمينه رود، لايروبي رودخانه هاي مهاباد چاي، گدار چاي و همچنين سقز و آجي چاي انتقال آب رودخانه ها به پيکره آبي موجود درياچه افزايش پيدا مي کند و از ماندآبي، تبخير و تلفات آب در مسير کاسته مي شود.
انتقال پساب تصفيه خانه هاي فاضلاب شهرهاي اروميه و تبريز و ديگر شهرها به درياچه نيز از ديگر اقداماتي است که در دست اجراست و حجم تصفيه حدود 300ميليون مترمکعب تا سال 1402هدف‌گذاري شده است.

برخي افراد مدعي هستند حجم آب درياچه اروميه رقمي قابل توجه (28 ميليارد مترمکعب) است. در حال حاضر چه ميزان از درياچه خشک شده است؟ و به فرض صحت عدد 28 ميليارد مترمکعب، آيا اين ميزان آب براي انتقال ده سال آينده وجود دارد؟
تراز نرمال درياچه اروميه 1274.1 متر و حجم آب آن در اين تراز 14.5 ميليارد مترمکعب تخمين زده مي شود در اينصورت مساحت درياچه نيز4348 کيلومترمربع خواهد بود. در حال حاضر حجم آب درياچه کمتر از 1.7 ميليارد مترمکعب و مساحت آن 1541.5 کيلو متر مربع است. دستيابي به حجم آب طبيعي درياچه با وجود تبخير کار ساده اي نيست راه حل عملي پياده سازي نقشه راه احياي درياچه اروميه و اراده حاکميت و مردم منطقه، ايجاد فضاي همکاري و تشريک مساعي براي اجراي برنامه هاست.

پيش بيني شما از وضعيت آينده درياچه اروميه چيست؟
هر چند کارهاي سخت و پيچيده اي پيش رو داريم اما اين نويد را مي توان داد که با انجام اقدامات ذکر شده به فضل الهي از بهمن ماه امسال تراز درياچه اروميه بالا خواهد آمد و اگر بارش هاي خوبي هم داشته باشيم (به خصوص برف) اين پروژه ها وضعيت مطلوب تري پيدا خواهند کرد.
معضل درياچه اروميه قابل مشاهده است اما مخاطرات آب هاي زيرزميني ملموس نيست و هشدار داده و متذکر مي شوم اگر برداشت هاي غير مجاز و به دنبال آن نشست زمين ادامه يابد، آبخوان ها قدرت ذخيره سازي را از دست مي دهند و سرمايه عظيمي را براي هميشه نابود مي کنيم.
ما از مشاوران پروژه ها انتظار مطالعات دقيقتر و رفتاري متعهدانه تر از گذشته داريم. بر اساس نظرات آن ها طرح ها اجرايي مي شوند و علي القاعده مطالعه کننده بايد پاسخگوي خطاهاي خود باشد. اگر رويه اي به وجود آيد که مشاوري که مطالعات طرح ها و پروژه ها را انجام مي دهد و راهکارها را استخراج مي کند خودش در بهره برداري نيز نظارت و پايش داشته باشد و در خسارت احتمالي يا عدم نفع طرح هم شريک شود، قطعا راهکارهايي ارائه خواهد داد که حداقل آسيب را داشته باشد.
شايد اگر دو دهه پيش، مطالعات جامع و آينده نگر بود، کنترل ها درست صورت مي گرفت امروز خيلي از بحران ها و اتلاف سرمايه ها به وجود نمي آمد و سياست هايي چون افزايش سطح زيرکشت و افزايش طرح هاي توسعه بيش از ظرفيت قابل تحمل منابع آب حوضه هاي آبريز اجرايي نمي شد. البته ديدگاه توسعه به شرطي که مفاهيم توسعه پايدار رعايت شود بسيار ارزشمند است. متاسفانه همواره در طول تاريخ جريمه اشتباهات يک نسل و يا يک گروه خاص از جامعه را نسل هاي بعدي و يا گروه هاي ديگري از جامعه مي پردازند. اميدوارم با توجه به شرايط حاد منابع آب کشور رويکردهاي قبلي تجديدنظر، بازنگري و اصلاح شوند در غير اينصورت محکوم به تکرار اشتباهات گذشته خواهيم بود. تحقق توسعه پايدار مستلزم تعيين و کنترل خط قرمز در اصل توسعه است. رعايت اخلاق حرفه اي در عرصه مهندسي و وجود سيستم نظارتي قانونمند متشکل از کارشناسان مجرب، امين و مستقل شرط اساسي اين مهم است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن