تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان ، در عالِمِ بى‏بهره از ادب بيشتر طمع مى‏كند تا عالِمِ برخوردار از ادب . پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814660770




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ژئوپارک قشم دوباره به فهرست جهاني يونسکو بازمي‌گردد؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ مرداد ۱۳۹۴ (۱۲:۳۳ب.ظ)
ژئوپارک قشم دوباره به فهرست جهاني يونسکو بازمي‌گردد؟ موج - يک کارشناس محيط زيست گفت: باوجوداينکه حفاظت از ژئوپارک ها بايد تحت استانداردهاي ملي و منطقه‌اي باشد اما چون سازمان منطقه آزاد قشم تجربه و دانش لازم را براي اين کار را نداشت، اين نبود تخصص باعث شد طبيعت منطقه تخريب‌شده و جاي آن را سازه‌ها بگيرد.
به گزارش خبرنگار موج، ژئو پارک قشم، سال 1385 به‌عنوان اولين ژئوپارک خاورميانه در شبکه جهاني ژئوپارک‌هاي ملي تحت حمايت يونسکو قرار گرفت اما سال 1391 به دليل عدم توانايي در مديريت اين پارک از فهرست يونسکو خارج شد.
پروين فرشچي معاون دريايي سازمان محيط‌زيست از تلاش‌ها و کمک‌هاي اين سازمان براي بازگرداندن ژئوپارک به شرايط ايده آل خبر داد و گفت: اين منطقه مي‌تواند ب گذشت زمان و به دست آوردن دوباره شرايط مي‌تواند به ليست بازگردد اما اين مهم مستلزم همکاري منطقه آزاد قشم با سازمان محيط زيست است.
وي اظهار کرد: در سال‌هاي فعاليت اين ژئوپارک بسياري از گونه‌هاي جانوري و مناطق و زيستگاه‌ها از آسيب‌ديده‌اند.
بيژن دره شوري يکي از کارشناسان نامدار محيط‌زيست سنگ بناي اين ژئوپارک را به اين منظور که ما مناطق حفاظت‌شده دريايي هم در کشور داشته باشيم، بنيان کرد.
ژئوپارک طبق تعريف يونسکو گستره‌اي با مرزهاي کاملاً آشکار و پهنه کافي است که دربرگيرنده چند پديده زمين‌شناسي کمياب و برجسته بوده و در آن گستره جاذبه‌هاي طبيعي، تاريخي و فرهنگي ارزشمند نيز يافت شود.
اين گستره بايد از برنامه‌هاي مديريت گسترش و بهره‌برداري و طرح‌هاي حفاظتي برخوردار باشد و توان بالا بردن سطح اقتصادي جامعه محلي و جلب همکاري‌هاي مردمي را دارا باشد. افزون بر تعريف رسمي يونسکو مي‌توان گفت: «ژئوپارک محدوده‌اي است که ويژگي اصلي آن وجود ژئوسايت هاي پراهميت، طبيعت و محيط‌زيست غني، ويژگي‌هاي فرهنگي جذاب و از همه مهم‌تر مشارکت و حضور فعال جامعه محلي در برنامه‌هاي توسعه، حفاظت و پايداري است.»
ناصر نادريان کارشناس محيط طبيعي سازمان محيط‌زيست در گفت‌وگو با خبرنگار موج بابيان اينکه قبل از احداث ژئوپارک قشم بايد تعريف اکو توريسم در آن رعايت مي‌شد گفت: سنگفرش کردن، قرار دادن سطل زباله در اين پارک به‌جاي اينکه منطقه را به شکل يک منطقه بکر نمايش دهد آن را به يک زباله‌داني تبديل کرد.
وي با انتقاد از اينکه در احداث اين پارک مباحث علمي توجه نشد اظهار کرد: بايد بر اساس يک برنامه مدون ارزش‌هاي طبيعي زيستي حفظ و تقويت مي‌شد.
ژئوپارک قشم شامل قسمتي از جنگل‌هاي حرا، دره ستاره‌ها، غار نمکي، محل تخم‌گذاري لاک‌پشت‌ها، تنگه چاه کوه، بام قشم است و باوجود بيش از ۲۲۰ گونه پرنده، ۳۰ گونه خزنده، ۲۰ گونه جانور چهارپا در محدوده ژئوپارک و اطراف آن باعث شده اين ژئوپارک ازنظر اکوسيستم غني بسيار گسترده نيز از اهميت بالايي برخوردار باشد.
همچنين وجود آثار باستاني که تاريخ آن‌ها به دوره مادها مي‌رسد جنبه باستان‌شناسي ژئوپارک را به شدن تقويت کرده است.
با توجه به تنوع پديده‌هاي زمين‌شناسي در ژئوپارک اين منطقه مي‌تواند به مرکزي براي تحقيقات، مطالعات و انجام پايان‌نامه‌ها درزمينه هاي رسوب‌شناسي، فسيل‌شناسي و بررسي گنبد نمکي و پديده دياپيريسم تبديل شود.

نادريان معتقد است: باوجوداينکه حفاظت از ژئوپارک ها بايد تحت استانداردهاي ملي و منطقه‌اي انجام گيرد اما چون منطقه آزاد قشم تجربه و دانش لازم را براي اين کار را نداشت، نبود تخصص باعث شد طبيعت منطقه تخريب‌شده و جاي آن را سازه‌ها بگيرد.

به‌تازگي مديران جديد سازمان منطقه آزاد قشم با انجام يکسري برنامه‌ها و اقدامات وعده داده‌اند همه تلاش خود را براي بازگرداندن دوباره ژئوپارک قشم به فهرست جهاني خواهند کرد.
حميدرضا مومني، مديرعامل منطقه آزاد قشم گفته است تا بهمن‌ماه تلاش مي‌کند تنها ژئوپارک خاورميانه را دوباره جهاني کند.
اين مقام مسئول حتي دراين‌باره به خبرنگاران گفت که براي بازگرداندن قشم به اين فهرست هر هزينه‌اي که لازم باشد را تأمين خواهد کرد و اين مهم را معطل تخصيص اعتبارات دولتي نخواهد گذاشت.
در حال حاضر فقط ۱۷ کشور جهان ژئوپارک ثبت‌شده دارند که ايران نيز يکي از آن‌ها است. در بين ژئوپارک هاي جهان، ژئوپارک قشم به‌واسطه واقع‌شدن در منطقه استراتژيک خليج‌فارس از اهميت بالاتري برخوردار است. از طرف ديگر ژئوپارک قشم به دليل قرار گرفتن بين ژئوپارک شرق آسيا و اروپا هم موقعيت ويژه‌اي در منطقه و هم بين ژئوپارک هاي ديگر دارد. قرار گرفتن سواحل در حاشيه ژئوپارک قشم باعث شده است تا زيبايي اين ژئوپارک چند برابر شود. از ديگر ويژگي هاي ژئوپارک قشم مجاورت با جنگل‌هاي حرا است که به ارزش آن افزوده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن