تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عريف بيش از استحقاق، چاپلوسى و كمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و يا حسد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817182229




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لید؛سلاح ضربتی خبرنگار ،ترغیب کننده خواننده،مهمترین بخش خبر


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: اهمیت ˝لید˝و ˝ورودی˝از نگاه اساتید و روزنامه نگاران لید؛سلاح ضربتی خبرنگار ،ترغیب کننده خواننده،مهمترین بخش خبر ˝لید˝ و ˝ ورودی˝ باید چشم و ذهن خواننده را اسیر خود کند .آنقدر پرجاذبه و پر کشش نوشته شود تا بتواند مخاطب پاراگراف به پاراگراف به دنبال خود بکشاند. متاسفانه در بسیاری از اوقات خبرنویسان و گزارشگران پس از نوشتن مطلب خود بدون توجه به این امر (جایگاه و اهیمت ˝لید˝ و ˝ورودی˝) ، بنابر فُرمت رسانه خود جملات آغازین را BOLD می کنند و آن را ˝لید˝ یا ˝ورودی ˝ مطلب خود می کنند. هدف از نوشتن این مطلب، جلب توجه مخاطبان و فراگیران که احتمالا تعدادی از آنان روزنامه نگار خواهند بود؛ به جایگاه ویژه ˝لید˝ یا ˝ورودی˝ است تا شاید با توجه به اهمیت آن نگاه حرفه ای تری به این دو مقوله داشته باشند و برای نوشتن آن وقت بگذارند.
۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۴ تير ساعت 12:42

خبرگزاری پانا+لید +ورودی خبر

 اهمیت لید و وروردی -مرحوم دکتر کاظم معتمدنژاد: "اولین کلمات خبر، سلاح ضربتی خبرنگار محسوب می شود. باید با قراردادن پر هیجان ترین و گیراترین قسمت خبر در ابتدای آن، بر بی اعتنایی خواننده غلبه کرد و او را مجذوب و شیفته ساخت".    این استدلال منشا فرانسوی دارد چون فرانسویان بخش آغازین خبر را حمله یا یورش می نامند. فرانسویان و انگلیسی ها بیشتر به بار کلامی و اعتبار واژه ای خبر اهمیت می دهند. 2-دکتر نعیم بدیعی: "لید یا بند اول خبر می تواند خواننده را به خواندن متن خبر هدایت کند و یا او را از خواندن خبر باز دارد در لید چکیده مهمترین مطالب بیان می شود تا خواننده به خواندن متن خبر ترغیب شود این کار بهتر از ارضای نیاز خبری او برای کسب اطلاعات جدید است". این دیدگاه بر مبنای دیدگاه آمریکایی از خبر است.اساس این دیدگاه اصل و خاصیت رویدادها، پدیده ها و جوهر تحول را در نظر می گیرد. 3-علی اکبر قاضی زاده:"نخستین عبارتی که با آن گزارش را آغاز می کنیم نقش قاطعی در موفقیت گزارش ما دارد در این واژگان حساس اگر بتوانیم مخاطب را زیر تاثیر مفهوم، ضرباهنگ، شکل یا وزن قرار دهیم، پیشروی ما به سوی گستردن چشم اندازی از پیام ها، معناها، وصف ها، دانستنی ها و نکته ها فراروی مخاطب، به شکلی روان و موزون ممکن خواهد شد." 4-دکتر نورمن دیوس(DR.notman davic):  (استاد روزنامه نگاری دانشگاه سن خوزه آمریکا) در توضیح کارکرد لید آن را به نخستین نوری که بر صحنه ای می تابانند تا اولین برداشت شاهد از آن صحنه شکل بگیرد، تشبیه کرده است. 5-تامپسون روزنامه نگار آمریکایی و نویسنده کتاب رسانه ها و مدرنیته: "روزنامه نگاری امروز باید از هنر سینما الهام بگیرد، زیرا هنر هفتم کامل ترین شکل قصه پردازی است. به لید نیز باید مانند صحنه گشایش (opening)  فیلم اهمیت بدهیم. موفق ترین فیلم ها، آن است که در نخستین نماها و حمله های تصویری خود بر بیننده اثر می گذارد." 6-پل اونیل(paul oneil) نویسنده آمریکای: "باید حنجره خواننده را در نخستین بند گرفت، دو انگشت شست را بر سیب آدم او فشرد و تا جمله پایانی نگه داشت! " شاید این کار هم جنایی باشد و هم غیر عملی اما منظور این است که نوشته موفق نوشته ای است که در آن نویسنده ذهن، حس، حال و حواس مخاطب را به طور کامل در اختیار بگیرد. 7-دیوید رندال (نویسنده کتب روزنامه نگاری) :"ورودی معمولا مهمترین بخش خبر است که وظیفه جلب توجه و علاقه مخاطب و برقراری ارتباطی با او را تا انتهای متن با همان ضرباهنگ بر عهده دارد." 8-سالی آدامز(روزنامه نگار و نویسنده کتب روزنامه نگاری):"ورودی معمولا جمله ای است که به روشنی کوتاهی و جذابیت طعم و بوی رویداد یا پدیده را به خواننده منتقل می کند."  













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن