واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: اهمیت ˝لید˝و ˝ورودی˝از نگاه اساتید و روزنامه نگاران لید؛سلاح ضربتی خبرنگار ،ترغیب کننده خواننده،مهمترین بخش خبر ˝لید˝ و ˝ ورودی˝ باید چشم و ذهن خواننده را اسیر خود کند .آنقدر پرجاذبه و پر کشش نوشته شود تا بتواند مخاطب پاراگراف به پاراگراف به دنبال خود بکشاند. متاسفانه در بسیاری از اوقات خبرنویسان و گزارشگران پس از نوشتن مطلب خود بدون توجه به این امر (جایگاه و اهیمت ˝لید˝ و ˝ورودی˝) ، بنابر فُرمت رسانه خود جملات آغازین را BOLD می کنند و آن را ˝لید˝ یا ˝ورودی ˝ مطلب خود می کنند. هدف از نوشتن این مطلب، جلب توجه مخاطبان و فراگیران که احتمالا تعدادی از آنان روزنامه نگار خواهند بود؛ به جایگاه ویژه ˝لید˝ یا ˝ورودی˝ است تا شاید با توجه به اهمیت آن نگاه حرفه ای تری به این دو مقوله داشته باشند و برای نوشتن آن وقت بگذارند.
۱۳۹۴ چهارشنبه ۲۴ تير ساعت 12:42
![خبرگزاری پانا+لید +ورودی خبر](http://pana.ir/Image/PicArchive/2015/7/1_635725619442510653_s.jpg)
اهمیت لید و وروردی -مرحوم دکتر کاظم معتمدنژاد: "اولین کلمات خبر، سلاح ضربتی خبرنگار محسوب می شود. باید با قراردادن پر هیجان ترین و گیراترین قسمت خبر در ابتدای آن، بر بی اعتنایی خواننده غلبه کرد و او را مجذوب و شیفته ساخت". این استدلال منشا فرانسوی دارد چون فرانسویان بخش آغازین خبر را حمله یا یورش می نامند. فرانسویان و انگلیسی ها بیشتر به بار کلامی و اعتبار واژه ای خبر اهمیت می دهند. 2-دکتر نعیم بدیعی: "لید یا بند اول خبر می تواند خواننده را به خواندن متن خبر هدایت کند و یا او را از خواندن خبر باز دارد در لید چکیده مهمترین مطالب بیان می شود تا خواننده به خواندن متن خبر ترغیب شود این کار بهتر از ارضای نیاز خبری او برای کسب اطلاعات جدید است". این دیدگاه بر مبنای دیدگاه آمریکایی از خبر است.اساس این دیدگاه اصل و خاصیت رویدادها، پدیده ها و جوهر تحول را در نظر می گیرد. 3-علی اکبر قاضی زاده:"نخستین عبارتی که با آن گزارش را آغاز می کنیم نقش قاطعی در موفقیت گزارش ما دارد در این واژگان حساس اگر بتوانیم مخاطب را زیر تاثیر مفهوم، ضرباهنگ، شکل یا وزن قرار دهیم، پیشروی ما به سوی گستردن چشم اندازی از پیام ها، معناها، وصف ها، دانستنی ها و نکته ها فراروی مخاطب، به شکلی روان و موزون ممکن خواهد شد." 4-دکتر نورمن دیوس(DR.notman davic): (استاد روزنامه نگاری دانشگاه سن خوزه آمریکا) در توضیح کارکرد لید آن را به نخستین نوری که بر صحنه ای می تابانند تا اولین برداشت شاهد از آن صحنه شکل بگیرد، تشبیه کرده است. 5-تامپسون روزنامه نگار آمریکایی و نویسنده کتاب رسانه ها و مدرنیته: "روزنامه نگاری امروز باید از هنر سینما الهام بگیرد، زیرا هنر هفتم کامل ترین شکل قصه پردازی است. به لید نیز باید مانند صحنه گشایش (opening) فیلم اهمیت بدهیم. موفق ترین فیلم ها، آن است که در نخستین نماها و حمله های تصویری خود بر بیننده اثر می گذارد." 6-پل اونیل(paul oneil) نویسنده آمریکای: "باید حنجره خواننده را در نخستین بند گرفت، دو انگشت شست را بر سیب آدم او فشرد و تا جمله پایانی نگه داشت! " شاید این کار هم جنایی باشد و هم غیر عملی اما منظور این است که نوشته موفق نوشته ای است که در آن نویسنده ذهن، حس، حال و حواس مخاطب را به طور کامل در اختیار بگیرد. 7-دیوید رندال (نویسنده کتب روزنامه نگاری) :"ورودی معمولا مهمترین بخش خبر است که وظیفه جلب توجه و علاقه مخاطب و برقراری ارتباطی با او را تا انتهای متن با همان ضرباهنگ بر عهده دارد." 8-سالی آدامز(روزنامه نگار و نویسنده کتب روزنامه نگاری):"ورودی معمولا جمله ای است که به روشنی کوتاهی و جذابیت طعم و بوی رویداد یا پدیده را به خواننده منتقل می کند."
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]