تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ مرد و زن مؤمنى نيست كه دست محبت بر سر يتيمى بگذارد، مگر اين كه خداوند به اندازه ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820206840




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پوتين: از تغيير رهبري سوريه حمايت نمي‌كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پوتين: از تغيير رهبري سوريه حمايت نمي‌كنيم
مقامات سياسي تركيه به رغم مخالفت نظاميان اين كشور همچنان از احتمال دخالت نظامي در شمال سوريه حرف مي‌زنند. در همين حال رئيس‌جمهور روسيه بار ديگر بر حمايت خود از دولت و مردم سوريه تأكيد كرد، اين در حالي است كه طي چند هفته گذشته بعضي رسانه‌ها سعي مي‌كردند نشان دهند كه حمايت مسكو از دمشق كاهش يافته است.
نویسنده : محمد بابایی 


مقامات سياسي تركيه به رغم مخالفت نظاميان اين كشور همچنان از احتمال دخالت نظامي در شمال سوريه حرف مي‌زنند. در همين حال رئيس‌جمهور روسيه بار ديگر بر حمايت خود از دولت و مردم سوريه تأكيد كرد، اين در حالي است كه طي چند هفته گذشته بعضي رسانه‌ها سعي مي‌كردند نشان دهند كه حمايت مسكو از دمشق كاهش يافته است.
ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه روز دوشنبه در جريان ديدار با وليد معلم وزير خارجه سوريه تصريح كرد: مسكو از تغيير رهبري سوريه حمايت نمي‌كند و معتقد است بشار اسد رئيس‌جمهور اين كشور بايد به فعاليت خود ادامه دهد. وي همچنين گفت: «ما به اين نتيجه رسيده‌ايم كه نهايتاً مردم سوريه پيروز مي‌شوند. » اعلام حمايت پوتين در حالي صورت مي‌گيرد كه بعضي رسانه‌هاي عربي و غربي نزديك به مخالفان در طول هفته گذشته جنگ رواني گسترده‌‌اي درباره فاصله گرفتن روسيه از سوريه به عنوان يكي از متحدان اصلي دمشق به راه انداخته بودند اما به نظر مي‌رسد نه تنها روسيه از حمايت خود نكاسته است بلكه حمايت‌هاي خود را افزايش داده و حتي مقامات دمشق از وعده مسكو براي حمايت نظامي سخن گفتند. ‌وليد معلم پس از ديدار با ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه اعلام كرد پوتين وعده داد از دمشق حتي در عرصه نظامي حمايت كند. الياج مغناير كارشناس مسائل امنيتي منطقه نيز پيشتر از افزايش كمك‌هاي نظامي روسيه به سوريه خبر داده بود.

  اصرار تركيه بر دخالت نظامي
با وجود مخالفت رهبران نظامي تركيه با اقدام نظامي در سوريه رهبران حزب حاكم اين كشور همچنان مدعي هستند مي‌خواهند به خاك همسايه جنوبي خود نيرو اعزام كنند. رسانه‌هاي نزديك به دولت آنكارا روز گذشته گزارش دادند، طرح ورود ارتش به شمال سوريه آماده است و دولت آنكارا با استناد به مجوزي كه از مجلس تركيه براي عمليات برون مرزي در دست دارد، نيازي به اخذ مجوز جديد ندارد و با همين مجوز مي‌تواند دستور عمليات برون مرزي به ارتش بدهد. مولود چاوش اوغلو، وزير امور خارجه تركيه روز يك‌شنبه گفت، شوراي امنيت تركيه براي ورود ارتش به خاك سوريه اطلاعيه مي‌دهد، هر چند بعضي رسانه‌هاي تركيه اعلام كرده‌اند اقدام تركيه براي مقابله با تهديدهاي داعش صورت مي‌گيرد اما تحليلگران با اشاره به حمايت آنكارا از داعش كه ديگر موضوع پنهاني محسوب نمي‌شود تأكيد كرده‌اند اين اقدام براي مقابله با پيشروي‌هاي كردها صورت مي‌گيرد. علاوه بر اين تحليلگران معتقدند حزب‌عدالت و توسعه كه شكست سختي در انتخابات پارلماني اخير تركيه متحمل شد مي‌خواهد با ماجراجويي نظامي نتايج انتخابات را تحت تأثير قرار دهد. موضوع دستور دولت آنكارا به ارتش به دنبال سخنان اخير رجب طيب اردوغان رئيس‌جمهوري تركيه مطرح شد كه گفت، از شكل‌گيري دولتي در شمال سوريه و جنوب مرزهاي خود به هر بهايي ممانعت خواهيم كرد. اين اظهارات اردوغان در پي پيشروي‌هاي اخير كردها به ويژه پس از آزادسازي شهر استراتژيك تل ابيض مطرح شد. با كنترل تل ابيض، كردها هم اكنون دو منطقه‌اي كه در مجاور مرزهاي تركيه در كنترل خود داشتند را به يكديگر وصل كردند و همين مسئله زنگ خطر را در تركيه به صدا در آورده است.

  ارتش فرمان نمي‌برد
تلاش رجب طيب اردوغان براي اقدام نظامي در حالي است كه رسانه‌هاي تركيه گزارش دادند فرماندهان ارتش با اين مسئله مخالف هستند و از اجراي دستور اردوغان خودداري كرده‌اند. بنابر نوشته حريت ديلي نيوز ژنرال «نجدت اوزل»رئيس ستاد مشترك ارتش تركيه با توسل به قوانين و مقررات بين‌المللي و همچنين با توسل به توجيه عدم اطمينان درباره واكنش حاميان دولت سوريه يعني روسيه و ايران و حتي عدم اطمينان درباره واكنش امريكا تا كنون از اجراي اين طرح شانه خالي كرده است. در همين حال، روز دوشنبه پايگاه اينترنتي روزنامه سوزجو نوشت: «در صورت اصرار دولت آنكارا به مداخله نظامي در سوريه، نجدت اوزل رئيس ستاد ارتش تركيه استعفا خواهد كرد.» اين روزنامه كه از منتقدان رجب طيب اردوغان محسوب مي‌شود، با اشاره به اينكه «دوران خدمت اوزل 30 آگوست به پايان خواهد رسيد» آورده است: «در صورتي كه فشارهاي دولت آنكارا به وي افزايش يابد، اوزل از سمت خود استعفا خواهد كرد.» از سوي ديگر، «الكر باشبوغ»رئيس سابق ستاد مشترك ارتش تركيه با اشاره به تسلط تروريست‌ها بر بخش هايي از مناطق مرزي سوريه با كشورش بر ضرورت عادي‌سازي فوري روابط با دمشق و حمايت از دولت سوريه تأكيد كرد. وي كه در يك كنفرانس خبري در خصوص معرفي كتاب جديدش سخن مي‌گفت با اشاره به وضعيت پيچيده در شمال سوريه افزود: «آنچه بايد انجام داد حمايت از دولت مركزي سوريه براي تثبيت حضورش در اين مناطق است. كسي كه بايد در اين مناطق وارد كارزار شود دولت سوريه است، بنابراين روابط بايد هر چه سريع‌تر با دولت سوريه عادي و مشكلات با حمايت از آن حل شود.» در همين حال رسانه‌ها از مخالفت افكار عمومي تركيه با دخالت نظامي در سوريه خبر دادند. آسوشتيدپرس نوشت: ايده دخالت نظامي در مرزها در تركيه از اقبال عمومي برخوردار نيست. هر گونه درگيري در مناطق شهري به معناي تلفات سنگين خواهد بود. حتي يك دخالت محدود همانند حملات توپخانه‌اي يا هوايي مي‌تواند آوارگان بيشتري از سوريه به تركيه گسيل كند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن