تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):گريه مؤمن از (درون) دل اوست و گريه منافق از (ظاهر و) سرش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821119829




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پنج مسئله حل نشده/ ضمانتی برای رسیدن به توافق نیست


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
مذاکرات پنج مسئله حل نشده/ ضمانتی برای رسیدن به توافق نیست

پالیتیکو بررسی کرد؛
پنج مسئله حل نشده/ ضمانتی برای رسیدن به توافق نیست
«میزان امتیازی که هر یک از طرفین مذاکرات برای حل این مسائل خواهند داد تا حد زیادی در رسیدن به توافق تعیین کننده خواهد بود ...»



به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، پایگاه آمریکایی پالیتیکو (Politico) در گزارش تحت عنوان "مذاکرات ایران: بررسی پنج موضوع کلیدی" به مذاکرات هسته ای پرداخت.     در این گزارش آمده است: «بر اساس اظهارات مقامات و کارشناسان مربوطه، در حالی که مذاکره کنندگان ایران و 1+5 برای دستیابی به توافقی تاریخی تا ضرب الاجل 30 ژوئن به سختی تلاش می کنند، هنوز پنج حوزه اصلی اختلاف در میان آن ها باقی است و هیچ ضمانتی برای دستیابی به توافق وجود ندارد.     میزان امتیازی که هر یک از طرفین مذاکرات برای حل مسائل مهمی مانند سرعت لغو تحریم ها و چگونگی بازگشت پذیری تحریم ها در صورت نقض توافق توسط ایران، می دهد تا حد زیادی در رسیدن به توافق تعیین کننده خواهد بود. این موضوع همچنین در واکنش تهران، اورشلیم، ریاض و اعضای کنگره در واشنگتن، نسبت به توافق تعیین کننده خواهد بود.»     این پایگاه آمریکایی در رابطه با احتمال تمدید چند روزه مذاکرات نوشت: «امیدها برای رسیدن به توافق تا 30 ژوئن کم است و مذاکرات ممکن است تا پایان هفته اول جولای ادامه یابد همانطور که در دور قبلی مذاکرات در سال پیش اتفاق افتاد. البته تمدید مذاکرات تا 8 جولای هم ضربه ای به توافق نخواهد زد و در واقع ضرب الاجل اصلی این تاریخ خواهد بود چرا که منابع می گویند که مقامات برای مکتوب کردن توافق و تسلیم آن به کنگره، مهلتی چند روزه نیاز است. اگر متن نهایی توافق تا 8 جولای تدوین شده و به دست کنگره [آمریکا] برسد، کنگره سی روز برای ‌بازنگری و ارزیابی متن فرصت خواهد داشت؛ اما اگر تدوین توافق بیش از این تاریخ به طول بیانجامد، بازه زمانی مد نظر کنگره دو برابر شده و این نهاد شصت روز برای بازنگری زمان خواهد داشت.»     پالیتیکو در مورد پنج مسئله اختلافی در مذاکرات نوشت: «در کنار برخی از عناصر اساسی شناخته شده مانند تعهد قبلی ایران به محدودسازی تعداد سانتریفیوژهای فعال این کشور در 10 سال آینده، توافق نهایی به حل و فصل موارد زیر بستگی دارد:   1. لغو تحریم ها: هیچ موضوعی، دست کم از نظر لفاظی ها، به اندازه مسئله سرعت لغو تحریم های تنبیهی وضع شده علیه ایران، باعث اختلاف میان دو طرف مذاکرات نیست. دولت های غربی اصرار دارند که تحریم ها تنها به صورت تدریجی و با برداشتن گام های عملی قابل راستی آزمایی توسط ایران در راستای توافق، لغو خواهد شد. شانس کمی وجود دارد که آمریکا و شرکای آن، لغو یکجای تحریم ها را بپذیرند. اما برخی کارشناسان بر این باورند که می توان با تعریف مکانیزمی برای لغو تحریم ها این اختلاف را از بین برد چرا که تندروهای ایرانی می توانند به عنوان یک پیروزی به این موضوع اشاره کنند.  
2. شفاف سازی: ایران  اصرار دارد که برنامه هسته ایش صلح آمیز است و از پاسخ دادن به سئوالات آژانس بین المللی انرژی هسته ای در رابطه با فعالیت های نظامی گذشته این کشور، و ارائه دسترسی به پایگاه ها و دانشمندان مربوطه خودداری کرده است. در عین حال، جمهوری خواهان، مقامات اسرائیلی و برخی دیگر، می خواند ایران به تحقیقات هسته ای نظامی گذشته خود به صورت کامل اقرار نماید. به نظر می رسد این موضوعی است که غرب تمایل دارد از آن برای امتیاز گرفتن از ایران استفاده نماید. البته "جان کری" وزیر امور خارجه [آمریکا] در اوایل این ماه گفت که آمریکا به گذشته برنامه هسته ای ایران کاری ندارد. در بیانیه ای که هفته گذشته گروهی از کارشناسان امینت ملی از جمله برخی از مقامات سابق دولت اوباما در رابطه با توافق هسته ای منتشر کردند نیز اصراری بر اقرار ایران به تحقیقات نظامی گذشته، نشده بود.  
3. ممنوعیت تحقیقات و توسعه: سخت ترین قسمت ساخت بمب هسته ای، غنی سازی اورانیوم به سطوح بالایی از خلوص است. ایران در حال حاضر سانتریفیوژهایی دارد که غنی سازی را به کندی انجام می دهد اما در حال تحقیق برای ساخت مدل هایی است که بسیار تندتر می چرخد [و سرعت غنی سازی بسیار بیشتری دارد]. یکی از مقامات اسرائیلی با ابراز نگرانی از ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته توسط ایران می گوید: "تحقیق و توسعه، بسیار مهم تر از تعداد سانتریفیوژهاست".  
4. تخلف از توافق و جریمه: اکثر مسائلی مورد مشاجره در مذاکرات، اختلافات میان 1+5 و ایران است اما در این مسئله که در صورت نقض توافق هسته ای توسط ایران چه جریمه هایی باید در نظر گرفته شود، در میان خودِ اعضای 1+5 اصطکاک و اختلاف ایجاد کرده است. سئوال اینجاست که چگونه می توان مطمئن شد که تحریم های بین المللی لغو شده پس از توافق، با سرعت به جای خود باز خواهد گشت.
تحریم های کنگره به راحتی برگشت پذیر است اما وضع مجدد تحریم های سازمان ملل متحد خصوصا در صورت اختلاف میان اعضای 1+5، دشوار خواهد بود.  
5. بی اعتمادی و راستی آزمایی: از ابتدای کار، منتقدان مذاکرات هسته ای گفته اند که نمی توان به پایبندی ایران به توافق اعتماد کرد. مقامات آمریکایی می گویند این مسئله ما نیست. کری پس از اولین توافق موقت در نوامبر سال 2013 در وین گفت که "هیچ چیز بر اساس اعتماد بنا نشده است. ما نمی خواهیم اینجا بنشینیم و وانمود کنیم که ایران ناگهان رفتار خود را به صورت کلی عوض کرده است."  
لازمه چنین کاری، دسترسی آسان بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای، نه تنها به تاسیسات هسته ای اعلام شده ایران، بلکه به دیگر اماکن در سراسر این کشور که مشکوک به فعالیت های هسته ایست، از جمله مراکز نظامی حساس می باشد. اما ایران این مطلب را از خطوط قرمز خود معرفی کرده است. این موضوع به تنهایی می تواند مانع از دستیابی توافق شود و از طرف دیگر در صورت ارائه امتیازات عمده در این رابطه از سوی هر یک از طرفین، بقای توافق در تهران و واشنگتن در مخاطره قرار خواهد گرفت.»
     

  506  



۰۷/۰۴/۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن