تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820634209
جامعه مکه در زمان بعثت حضرت محمد(ص)/ آنها که دعوت پیامبر خاتم را نپذیرفتند
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: جامعه مکه در زمان بعثت حضرت محمد(ص)/ آنها که دعوت پیامبر خاتم را نپذیرفتند
استاد شهیدی می گوید: «همه آنان که در سالهای نخستین دعوت پیغمبر (ص) مسلمان شدند، مستمند نبودند و همه آنان که با اسلامستیز کردند، ثروتمند به شمار نمیرفتند. در هر دو دسته مسلمانان و نامسلمانان از هر دو طبقه وجود داشت.»
به گزارش نامه نیوز، آنچه در ادامه می خوانید گفتوگویی قدیمی با دکتر سید جعفر شهیدی، درباره جامعه مکه و گروههای متشکل آن در زمان بعثت پیامبر است.
در آغاز بفرمایید زمانی که پیامبر خاتم مبعوث شدند، جامعه مکه از چه گروههایی تشکیل میشد و اینان با پیامبر و اعلام بعثت او گونه برخورد کردند؟
چنان که همه میدانیم، نخستین کسی که به اسلام گروید از مردان، امیرالمؤمنین علی (ع) و از زنان، خدیجه (س) زن پیغمبر (ص) بود. پذیرفتن این نظر از هر جهت طبیعی است و نیازی به بررسی روایتها ندارد. پیغمبر (ص) مأمور است دعوت به یگانهپرستی را نخست به مردم مکه برساند و سپس به دیگر مردم عربستان و جهان. حالا ببینیم مکه با این دعوت چگونه روبهرو شد. ساکنان شهر را دو گروه مشخص تشکیل میدادند: اول ثروتمندان و خداوندان قدرت یعنی شیوخ و مهتران قبیلهها و یا به تعبیر امروز مستکبران بودند. دوم: زیردستان و مزدوران و بردگان یا به عبارت دیگر مستضعفان که گمان دارم به کار بردن واژه مستکبر و مستضعف که امروز متداول شده برای آنچه میخواهم بگویم، رساتر از ثروتمند و مستمند باشد. چرا که همه آنان که در سالهای نخستین دعوت پیغمبر (ص) مسلمان شدند، مستمند نبودند و همه آنان که با اسلامستیز کردند، ثروتمند به شمار نمیرفتند.در هر دو دسته مسلمانان و نامسلمانان از هر دو طبقه ثروتمند و مستمند وجود داشت. آنان که در سالهای نخستین دعوت پیغمبر (ص) مسلمانی را پذیرفتند و نامشان در سندهای دستاول چون سیره ابناسحاق به نقل از بکائی یا ابنبکیر و دیگر کتابها آمده است بیشتر مردان و زنانی میان نوزده و بیست و هشت ساله مردانی جوان که با حرارت و سرشار از ایمان که پیدرپی آیههای آسمانی و موعظههای رسول (ص) و نویدهای پیروزی گرمی آنان را بیشتر میکرد.
این گروه که اول دعوت را پذیرفتند از دید اجتماعی چه جایگاه و مشخصاتی داشتند؟
نکته مهمی است، مشخصات گروه پیشتاز گروندگان، ویژگیهای قابل تأملی است. اول اینکه کسانی که در سلسله نظام قبیلهای در رده دوم یا سوم قرار داشتند. دوم اینکه تجارت پیشگانی که به خاطر بالا نبودن مبلغ دارایی نمیتوانستند با ثروتمندان رقابت کنند. سوم کارگران، مزدبگیران و بردگان و مردمی رنجدیده که از جور ستمکاران به ستوه آمده بودند. اینها روشنبینانی بودند که سطح اندیشه آنان از دیگران برتر بود و از فساد عقیدتی و اجتماعی مردم جامعه خود ناخرسند بودند. البته مشخصات دیگری هم وجود داشت که به همینها بسنده میکنم.
در طبقه مخالف پیام پیغمبر (ص) و مخالفان بعثت چه گروههایی دیده میشدند و چه ویژگیهایی داشتند؟
از مخالفان پیامبر (ص) یا مستکبران اول: ثروتمندانی بودند که چرخ تجارت مکه را آنها میگرداندند. دوم: رباخوارانی که در گوشهای نشسته و سرمایه خود را به این و آن میدادند و بیتحمل هیچ هزینهای هر سال بر ثروت خود میافزودند. سوم آنانی که بر حسب نظام قبیله ای مهتری خود را به دست آورده بودند و خود را برتر از دیگر مردم خویش میدانستند و گروه دیگر آنانی که تیره و طایفه خود را از دیگر تیرهها برتر میدانستند و مهتری دیگری را بر خود همواره نمیداشتند. بدیهی است که به علاوه این گروهها کسانی را هم باید اضافه کرد که دست برداشتن از آیین نیاکان خود را برنمیتافتند و آن را اهانت به خود و پدران خود میدانستند.
مخالفان پیامبر که پیام او را نپذیرفتند از چه میترسیدند؟
درست است که آنچه آن روز پیغمبر (ص) از آنان میخواست اقرار به یگانهپرستی بود اما به دنبال آن پیامدهای دیگری هم فرود آمد و او مردم را به گردن نهادن بر آنچه آن آیهها در برداشت، خواند. آنچه مستکبران را به هراس میانداخت و بر آینده خود بیمناک میکرد، آن آیهها بود. حتی اگر تعداد مسلمانان را بردگان و کارگران و مزدبگیران تشکیل میداد، چندان بر گروه نخستین گران نمیآمد. بلکه مسلمانی به درون خانوادههای استکبار راه یافته بود و روز به روز پیش میرفت. به این ترتیب گروه مستکبر مقابل دو تهدید قرار گرفته بود از دست رفتن سرمایه و درگیری با خویشاوندان و همسایهها.
دقیقاً دو گروه اجتماعی از همان آغاز بعثت در مکه دیده میشد. یکی اقلیتی که میکوشید اندوخته خود را بیشتر کند و جز به افزودن ثروت و قدرت خود به چیزی نمیاندیشیدند و به دنبال عیش و نوش و تفریح و زندگی خوش آن هم فقط برای خود بودند و دوم اکثریتی که حتی برای زندهماندن باید هر سختی و ستم را که گروه نخستین بر عهده آنان میگذاشتند، بپذیرند و به هر نحوی قدرت آنها را قبول کنند و زیردست آنان باشند. اسلام این دو گروه را رویاروی هم قرار داد و معادلات زمان را علیه گروه اول به هم زد. پیام بعثت پیام خداپرستی بود و منطق این خداپرستی اساساً با مستکبران اقلیت قدرتطلب و ثروتاندوز کنار نمیآمد. یعنی اسلام رویاروی استکبار. این برای ما امروز چیز تازهای نیست. از اول بعثت بود تا حالا. قصه طولانی و بلندی است که در تمام تاریخ دنبال شده و نشان داده که حق پیروز است.
منبع: خبرآنلاین
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]
صفحات پیشنهادی
هدف بعثت پیامبر(ص) ایجاد جامعه توحیدی و گسترش عدالت بود
در گفتگو با مهر مطرح شد هدف بعثت پیامبر ص ایجاد جامعه توحیدی و گسترش عدالت بود شناسهٔ خبر 2581660 - شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۰۴ استانها > قم قم - عضو مجلس خبرگان رهبری گفت تمام جوامع بشری باید پیام بعثت را درک کنند و دست از ظلم و تعدی نسبت به انسانهای دیگر بردارند زیراسران رژیم سعودی روی جاهلیت 1400 سال پیش را سفید کردهاند/ در بسياری جهات جاهلیت بشر امروز کمتر از زمان بعثت پی
آیتالله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی سران رژیم سعودی روی جاهلیت 1400 سال پیش را سفید کردهاند در بسياری جهات جاهلیت بشر امروز کمتر از زمان بعثت پیامبر اکرم ص نیست رئیس قوه قضاییه نیاز امروز بشریت به معارف اسلامی را بیشتر از زمان بعثت پیامبر اسلام ص اعلام کرد ودر همایش بینالمللی سیمای حضرت محمد (ص) در زاهدان مطرح شد تاکید سردار رحیمی بر شناخت ابعاد شخصیتی پیامبر مکرم
در همایش بینالمللی سیمای حضرت محمد ص در زاهدان مطرح شدتاکید سردار رحیمی بر شناخت ابعاد شخصیتی پیامبر مکرم اسلامفرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان هدف از برگزاری همایش را شناخت و بررسی ابعاد شخصیتی پیامبر مکرم اسلام و تحقیق و پژوهش برای رسیدن به این شناخت عنوان کرد به گزارشتکرار/گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب درباره بعثت پیامبر اعظم(ص) مبعث بزرگترین روز تاریخ بشر است/ بعثت پیغمبر خ
تکرار گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب درباره بعثت پیامبر اعظم ص مبعث بزرگترین روز تاریخ بشر است بعثت پیغمبر خاتم در رأس همه حوادث تاریخ بشر قرار میگیردرهبر معظم انقلاب درباره روز مبعث فرمودند بعثت نبی اکرم در درجه اول دعوت به توحید بود و توحید صرفاً یک نظریه فلسفی و فکری نیشناخت ابعاد شخصیتی پیامبر(ص)هدف همایش سیمای حضرت محمد(ص)
پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷ ۵۴ فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان هدف از برگزاری همایش بین المللی سیمای حضرت محمد ص در زاهدان را شناخت و بررسی ابعاد شخصیتی پیامبر مکرم اسلام و تحقیق و پژوهش برای رسیدن به این شناخت عنوان کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطامامجمعه زاهدان در نخستین همایش بینالمللی «سیمای حضرت محمد(ص) در هنر»: تشریح صفات پیامبر اکرم(ص) ا
امامجمعه زاهدان در نخستین همایش بینالمللی سیمای حضرت محمد ص در هنر تشریح صفات پیامبر اکرم ص از زاویه هنر بسیار ارزشمند استامام جمعه زاهدان گفت تشریح صفات پیامبر اکرم ص از زاویه هنر بسیار ارزشمند است اما هرآنچه ارائه میشود قطرهای از دریا و اقیانوس بیکران صفات پیامبر اکرممهمترین پیام بعثت پیامبر اعظم(ص) اصلاح اخلاقیات در جامعه است
مهمترین پیام بعثت پیامبر اعظم ص اصلاح اخلاقیات در جامعه است رشت - ایرنا - معاون فرهنگی آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان گیلان گفت مهمترین پیام بعثت حضرت ختمی مرتبت پیامبر اعظم ص اصلاح اخلاقیات در جامعه است حجت الاسلام سید حسین گلمیرزاده روز شنبه در گفت و گو بمحمدجواد پناهی محدودیت زمانی مسابقات بینالمللی قرآن تأثیر آن را بر جامعه عینیت نمیبخشد
محمدجواد پناهیمحدودیت زمانی مسابقات بینالمللی قرآن تأثیر آن را بر جامعه عینیت نمیبخشدیک قاری بینالمللی محدودیت زمانی مسابقات بینالمللی قرآن کریم را سبب به عینیت نرسیدن آثار آن در جامعه دانست و گفت تأثیر مسابقات بیشتر بر روی قشری است که از قبل در فعالیتهای قرآنی مشغول هستندگزیدهای از بیانات رهبر انقلاب درباره بعثت پیامبر اعظم(ص) بعثت پیغمبر خاتم در رأس همه حوادث تاریخ بشر قرار می
گزیدهای از بیانات رهبر انقلاب درباره بعثت پیامبر اعظم ص بعثت پیغمبر خاتم در رأس همه حوادث تاریخ بشر قرار میگیردرهبر معظم انقلاب درباره روز مبعث فرمودند بعثت نبی اکرم در درجه اول دعوت به توحید بود و توحید صرفاً یک نظریه فلسفی و فکری نیست بلکه یک روش زندگی برای انسانهاستدر برخی جهات جاهلیت بشر امروز کمتر از زمان بعثت پیامبر اکرم (ص) نیست
رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضائی در برخی جهات جاهلیت بشر امروز کمتر از زمان بعثت پیامبر اکرم ص نیست آیت الله صادق آملی لاریجانی گفت تجاوزها قتل و غارتها و جاهلیت بشر امروز کمتر از زمان بعثت پیامبر ص نیست و آخرین نمونه آن را اینک در یمن و از سوی رژیم سفاک سعودی شاامام جمعه اردکان: هدف از بعثت پیامبر(ص) حاکم کردن اخلاق در جامعه است
امام جمعه اردکان هدف از بعثت پیامبر ص حاکم کردن اخلاق در جامعه است یزد - ایرنا - امام جمعه اردکان ضمن تبریک عید مبعث به تمام مسلمانان جهان گفت هدف از بعثت پیامبرحاکم کردن اخلاق در جامعه است به گزارش ایرنا حجت الاسلام والامسلمین سید اسماعیل شاکر در خطبه های امروز نماز جمعه ارروز «گلونی» جشن گرفته میشود/ جشنی ملی همزمان با بعثت پیامبر(ص)
در گفتگو با مهر مطرح شد روز گلونی جشن گرفته میشود جشنی ملی همزمان با بعثت پیامبر ص شناسهٔ خبر 2581043 - جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۹ فرهنگ > میراث فرهنگی و گردشگری سومین دوره جشن گلونی به مناسبت مبعث رسول اکرم ص روز ۲۶ اردیبهشت ماه در باغ تاریخی گلستان نزدیک قلعه فلکمحمدرضا خاتمی: به اجماع رسیدن اصلاح طلبان سخت است
محمدرضا خاتمی به اجماع رسیدن اصلاح طلبان سخت است سیاست > انتخابات - ایسنا نوشت یک فعال سیاسی اصلاحطلب در مورد فراهم بودن شرایط لازم برای حضور اصلاحطلبان در رقابتهای انتخاباتی مجلس گفت اصلاحطلبان خود باید شرایط را برای حضور در انتخابات برایمجید انصاری: بیت امام (س)، بیت آیت اللّه خاتمی و بیت شهید آیت الله صدوقی کانون ارزش های بعثت هستند
مجید انصاری بیت امام س بیت آیت اللّه خاتمی و بیت شهید آیت الله صدوقی کانون ارزش های بعثت هستند مراسم چهلمین روز درگذشت مرحومه سکینه ضیایی همسر آیت الله سید روح الله خاتمی نماینده سابق ولی فقیه در استان یزد و امام جمعه فقید شهرهای یزد و اردکان و مادر حجت الاسلام والمسلمین سیدسازمان لیگ هواداران استقلال را هم برای حمایت از پرسپولیس دعوت کرد
سازمان لیگ هواداران استقلال را هم برای حمایت از پرسپولیس دعوت کردسازمان لیگ در فراخوانی از هواداران استقلال و پرسپولیس دعوت کرد تا در بازی پرسپولیس و بنیادکار نماینده کشورمان را حمایت کنند به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از سایت سازمان لیگ سازمان لیگ فوتبال ایران در اطلاعیه ایمحمدرضا خاتمی در پاسخ به فارس: اصلاحطلبان بنا دارند برای انتخابات مجلس با یک لیست واحد وارد عرصه شوند
محمدرضا خاتمی در پاسخ به فارس اصلاحطلبان بنا دارند برای انتخابات مجلس با یک لیست واحد وارد عرصه شوندسخنگوی حزب منحله مشارکت با بیان اینکه به دنبال این هستیم که با یک لیست واحد در انتخابات مشارکت کنیم گفت قدمهای خوبی برداشته شده و امیدواریم در آینده نتایج آن را ببینیم به گزاررئیس تبلیغات اسلامی شهریار: اصلیترین پیغام بعثت پیامبر اسلام (ص) توحید است
رئیس تبلیغات اسلامی شهریار اصلیترین پیغام بعثت پیامبر اسلام ص توحید استرئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شهریار گفت اصلیترین پیغام بعثت نبی مکرم اسلام ص توحید الهی است به گزارش خبرگزاری فارس از غرب استان تهران حجتالاسلام حسینعلی رضازاده صبح امروز در جمع کارکنان ادا-
گوناگون
پربازدیدترینها