تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804560758




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مذاکرات هسته اي چالشي در روابط اسرائيل و آمريکا ايجاد نکرده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ (۹:۳۰ق.ظ)
کارشناس سياست بين الملل: مذاکرات هسته اي چالشي در روابط اسرائيل و آمريکا ايجاد نکرده است موج - گروه اقتصاد سياسي
نتانياهو سرسخت ترين مخالف هسته اي شدن ايران تا چند ماه پيش به مناسبت انتخابات پارلماني هياهوي بالايي را در کنگره به راه انداخت. تفاهم شکل گرفته در لوزان نيز بر نگراني هاي اسرائيل افزود. اسراييلي ها در ظاهر مدعي اند نگراني اصلي آنها از ماهيت برنامه هسته اي ايران و نيات ايران از توسعه قابليت ها و توانمندي هاي هسته اي در کنار توسعه قابليت هاي نظامي ايران است. با اين حال چند هفته اي است که مذاکرات در مرحله نگارش متن پيش مي رود و به نظر مي رسد سر وصداي مقامات اسرائيلي به نسبت چند ماه گذشته کمتر شده! در اين خصوص خبرنگار خبرگزاري موج با دکتر سيد محمد مرندي کارشناس سياست بين الملل و رئيس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت وگويي را به شرح زير ترتيب داده است.

سکوت اسرائيل در مرحله نگارش متن را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
در عمل ما شاهد حرکت خاصي از سوي اسرائيل نيستيم يعني اينکه بتوان گفت اسرائيل در اين مرحله سکوت داشته است چنين چيزي اتفاق نيفتاده؛ حدود دو سه ماه قبل انتخابات اسرائيل جريان داشت و نتانياهو از طريق مخالفت با مذاکرات براي راي گيري استفاده مي کرد. اما در حال حاضر عملا شاهد کم شدن مخالفت ها نيستيم.

هرچند گاهي اخباري از سوي رسانه هاي خارجي مطرح مي شود مبني بر اعلام آمادگي مقامات ايران براي گفتگو با اسرائيل که اخيرا نيز از سوي رسانه هاي عربي منطقه مطرح شد هر بار از طرف ايران شديدا تکذيب مي شود؛ چه اهدافي پشت اين شايعات وجود دارد؟
احتمال دارد به دليل آنکه اغلب کشورهاي عربي ميدانند وجهه ضد اسرائيلي ندارند، مي خواهند وجهه ضد اسرائيلي ايران را که خصوصا در جهان عرب شهرت دارد از طريق پخش شايعات، اين وجهه را تخريب کنند. اما در کل گفتگو با اسرائيل هرگز مطرح نبوده ونيست در ايران نه رهبري اجازه چنين کاري مي دهد نه آقاي ظريف چنين شخصيتي دارد که اعلام آمادگي کند. اين اخبار کاملا بي پايه است و فکر نمي کنم در ايران حتي براي يک لحظه چنين حرفي جدي گرفته شود.

آيا حقيقتا بين خواسته دموکراتهاي آمريکا براي توافق هسته اي با خواسته اسرائيل منافاتي وجود دارد؟
من فکر نمي کنم در حاکميت آمريکا بخواهد تفاهمي بشود که از نظر ما قابل قبول باشد. دموکراتها و جمهوري خواهان هر دو به اسرائيل نزديک هستند. اما آنچه که براي ما اهميت دارد اين است که ما بواسطه توانمندي هاي هسته اي و قدرتي که در منطقه به جهت دوستي هايي که با مردم کشورهاي منطقه مثل يمن، افغانستان، عمان، تونس، الجزيره، بحرين، سوريه، عراق داريم اين قدرت به جهت همسويي با اين ملتها منجر به اين شده که آمريکائيها خود را ناچار به مذاکره با ايران ببينند؛ طبيعتا اين مسئله دموکراتها و جمهوري خواهان آمريکا را به اين درک رسانده و تضادي هم با منافع اسرائيل ندارد.

اسرائيل تلاش مي کرد تا به رسميت شناختنش از سوي ايران، يکي از شروط توافق نهايي باشد که با مخالفت هايي مواجه شد؛ از نظر شما هدف اسرائيل از طرح اين مواضع چيست؟
آنها مي دانند اين بحث شدني نيست و اين مسئله مضحکي است. آنچه جمهوري خواهان و دموکراتها به طور کلي مي خواهند اين است که تفاهمي امضا شود که براي ما قابل قبول نباشد ولي آنچه ما بايد انجام دهيم اين است که مذاکرات را طوري پيش ببريم که آنها مجبور باشند حقوق ما را به رسميت بشناسند. استقامت هاي داخلي و پيش بردن اهدافمان در منطقه، آمريکا را ناچار به پذيرش حقوقمان خواهد کرد.

نگارش متن توافق نهايي از نظر اسرائيل و برخي کشورهاي منطقه چگونه ارزيابي مي شود؟
اسرائيل، عربستان و ساير کشورهاي همسوي اين دو کشور نمي خواهند مذاکرات به نتيجه مطلوب برسد. در حاکميت آمريکا هم مايل نيستند توافقي که مورد نظر ما است شکل بگيرد. لايحه اي که در آمريکا تصويب شد نيز مشکلات را بيشتر مي کند. مهم اين است که مردم و رسانه ها عجله اي نداشته باشند و فشاري به دولت براي به نتيجه رسيدن آن اعمال نشود. تيم مذاکره کننده بايد حس کند که مردم آنقدر صبر دارند تا توافق مورد نظر شکل بگيرد.
اگر شتابزدگي داشته باشيم يا رسانه هاي داخلي ما را به سمت يک توافق هل بدهند هم به تيم مذاکره کننده ظلم کرده اند و هم به ملت. ضمن اينکه در تاريخ نيز ثبت و ضبط خواهد شد.

به عملکرد رسانه هاي داخلي در اين خصوص انتقادي داريد؟
برخي رسانه ها گاهي با ذوق زدگي در خصوص رابطه با آمريکا سيگنالهايي را مي دهند که گويي ما در مذاکرات خيلي عجله داريم و اين هرگز به نفع ما نيست. وقتي غربي ها حس کنند که ما عجله داريم فشار را بيشتر مي کنند و به جاي اينکه امتياز بيشتري بدهند کمتر امتياز مي دهند. هر طرفي که در مذاکره از نظر رواني شرايط بهتري داشته باشد بهتر مي تواند مذاکرات را پيش ببرد. ذوق زدگي رسانه ها ظلم به تيم مذاکره کننده و کشور است. بايد دانست که امروز آمريکاييها بيش از هر زمان ديگر به ما احتياج دارند.

منظورتان از احتياج به ايران دقيقا اشاره به چه مواردي است؟
آمريکا اختلافاتش با چين و روسيه زياد است. از سويي ديگر آشفتگي هاي منطقه اي و بحران هاي اقتصادي در اروپا، قدرت مانور اين کشور را کم و قدرت هژمونيک آمريکا را به تحليل برده بنابراين آنها قطعا به ما نياز دارند و زمان اصلا به نفع آنها نيست. اين نياز اصلا حزبي يا جناحي هم نيست مطمئن باشيد اگر رئيس جمهور اين کشور جمهوري خواه بود، دموکراتها هم همين سر و صداها راه مي انداختند.

به بحث اصلي بر گرديم! آيا مذاکرات هسته اي باعث شده اسرائيل در پي شرکاي جديد و نفوذ به ساير قدرت هاي غربي باشد؟
روابط آمريکا و اسراييل دچار تغيير نشده است.

فکر نمي کنيد روند اين مذاکرات در روابط اسرائيل و ايالات متحده به نسبت گذشته نوعي چالش ايجاد کرده است؟
نه اصلا! هيچ چالشي در اين روابط شکل نگرفته و اختلافاتي هم که بين نتانياهو و اوباما وجود دارد بيشتر شخصي است.
روابط آمريکا و اسرائيل خيلي مستحکم تر از اين حرفها است که با مذاکرات تضعيف شود.

در مورد شخصي بودن اختلافات اوباما و نتانياهو بيشتر توضيح دهيد؟
از زماني که اوباما روي کار آمد، اين دو رابطه خوبي با هم نداشتند. الان هم رابطه آنها خوب نيست. ولي رابطه نهادهاي آمريکايي با نهادهاي اسرائيلي فوق العاده قوي است. روي اين اختلافات ظاهري نبايد خيلي حساب باز کرد.
مهم اين است که ما با انسجام ملي، با صبر و حوصله و بدون عجله بتوانيم در مذاکرات به نتيجه برسيم. شما اگر بخواهيد ملکي را بفروشيد خريدار اگر حس کند شما عجله داريد با قيمت کمتر آن را مي خرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن