واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
![](http://images.khabaronline.ir/images/2015/5/position50/15-5-10-152718img17111850.jpg)
از نُقل زبان رسانههای اصفهان تا نَقل محافل مدیران استانها > اصفهان - اصفهان از نظر سخت افزار و نرم افزاری در زمینه تئاتر به شدت در فقر به سر میبرد و این موضوعی است که سالها بدون چارهاندیشی عملی نُقل زبان رسانههای اصفهان و نَقل محافل مدیران است.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در اصفهان، داستان مشکلات تئاتر اصفهان به کلاف پیچیدهای تبدیل شده است که هر مدیر ارشادی که بر سر کار آمده نیز نتوانسته گره کور این مشکلات را باز و راهی نو پیش هنر نمایش اصفهان بگشاید. این در حالی است که در گذشته های نه چندان دور هنر نمایش به ویزه تئاتر کمدی در اصفهان جایگاه ویژه ای داشته و حتی برخی کارشناسان معتقدند نمایش کمدی از اصفهان به دیگر شهرهای کشور راهی گشوده است. اینکه در طول این سالها با سهل انگاری و پشت گوش اندازی مشکلات تئاتر چه بر سر این هنر آمده موضوعی است که نُقل زبان رسانههای اصفهان در گفتگو با فعالان تئاتر است و اینکه چه فعالیت هایی برای تقویت تئاتر اصفهان انجام شود نیز نَقل محافل مدیران فرهنگی از ارشاد تا شهرداری است اما پای عمل مسئولان در این زمینه می لنگد و مهمترین بهانه نیز کمبود بودجه است که شاید از ارشاد شهرستانها پذیرفتنی باشد اما از شهرداری؟!هرگز. شایان فیروزی در ارتباط با مشکلات تئاتر اصفهان به رسانه ها گفت: سالن مناسب از حداقلهای نمایش تئاتر است و بیشتر استانهای بزرگ، سالن تئاتر شهر خود را تأسیس کردهاند اما اصفهان که به پایتخت نیز نزدیک است و هزینههای بسیاری صرف کرده، بعد از گذشت چندین سال هنوز فاقد یک سالن مجهز و مناسب برای ارائه آثار نمایشی است. وی افزود: انجمن نمایش شهر اصفهان به عنوان متولی تئاتر اصفهان مکانی ندارد و برای برنامههای خود مکان اجاره میکند. سالن فرشچیان نیز که به عنوان سالن تئاتر در نظر گرفته شده، اصلا سالنی مناسب برای اجرای تئاتر نیست! و تنها برای همایشها مناسب است. این کارگردان تئاتر با بیان اینکه نداشتن استقلال مالی موجب میشود، جریان تئاتر را افرادی خارج از این هنر کنترل کنند، گفت: هنگامیکه مرکز هنرهای نمایشی سالنی از خود نداشته باشد، اولویت تخصیص تالار هنر با مالک آن یعنی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری است که این پیامدهای مختلفی را در پی خواهد داشت که از جمله آنها میتوان به ارائه آثار نمایشی فرمایشی شهرداری اشاره کرد که تئاتر را از مسیر خود دور میکند. فیروزی با بیان اینکه نبود مدیریت مناسب در این سالها ضربه بیشتری از نبود امکانات سختافزاری همچون سالن زده است، تصریح کرد: در مدیریتهای قبل و در زمان آقای زهتاب جشنواره کمدی بینالمللی در اصفهان برگزار میشد و از دور سوم نیز با آمدن آقای خسرونشان ادامه پیدا کرد، اما از سال 88 به بعد حتی جشنواره استانی به مدت زیادی برگزار نشد. این به دلیل ورود افرادی است که بیتجربه بودند و ریشه تئاتر را در اصفهان خشکاندند. وی اضافه کرد: برخورد سلیقهای در اصفهان به شدت به تئاتر ضربه زده است، برای مثال اجرایی که در تهران بر روی صحنه رفته و مجوز میگیرد در اصفهان دوباره بازبینی میشود و ممیزی اعمال میکنند. این کارگردان تئاتر ادامه داد: نگاه منطقهای و عمل کردن به صورت جزیرهای باعث میشود که هیچ وقت ارتباط مناسبی با مرکز شکل نگیرد و حتی هماهنگیهای کوچک در حد برگزاری کارگاههای آموزشی تئاتر نیز روی زمین بماند؛ نبود آموزش مناسب نیز پیامدهایی چون تئاتر گلخانهای را به وجود میآورد و آثار به تکرار میافتند. فیروزی با بیان اینکه مسئولیت ها در دست آدمهای مناسبی نیست و این افراد سر جای تخصصی خود نیستند، اضافه کرد: اینکه این افراد برای چندین سال متوالی حتی با عوض شدن مدیرکلها تغییر نکردهاند میتوانند، سیستم را معیوب کنند.
یکشنبه 20 اردیبهشت 1394 - 15:51:35
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]