تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):توكل بر خداوند، مايه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816471506




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مسجدالاقصي؛ روايت يك اشغال


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: مسجدالاقصي؛ روايت يك اشغال
جام جم آنلاين: مسجدالاقصي از ديرباز جايگاه ويژه‌اي نزد همه اديان الهي به ويژه نزد مسلمانان داشته است. اما پس از اشغال فلسطين، صهيونيستها سعي كردند تا با جعل هويت اصلي مسجدالاقصي زمينه‌اي براي سيطره خود در اين مكان مقدس بيابند و به مكان عبادي يهوديان تبديل كنند.


يكي از اقداماتي كه صهيونيستها سالها به كمك رسانه‌هاي گروهي زير نفوذ خود به كار گرفته اند، جا انداختن تصوير مسجد قبه‌الصخره به جاي مسجدالاقصي است. امروزه نه تنها غيرمسلمان، كه حتي بسياري از مسلمانان نيز مسجد قبه الصخره را با مسجد الاقصي اشتباه مي‌گيرند و در مقالات و كتابها هم اين اشتباه تكرار شده است. مسجدالاقصي به عنوان مكاني متبرك از ديرباز مورد توجه مسلمانان و غيرمسلمانان بوده، منظور از مسجدالاقصي تمام بخشهاي حرم شريف است كه صهيونيستها به منظور منحرف كردن اذهان مسلمانان مدعي هستند مسجد قبله اي يا قبه الصخره، مسجدالاقصي است .

مسجدالاقصي زميني به مساحت 144 هزار متر مربع است كه ديوارهاي جنوبي و شرقي از قدس قديم آن را احاطه كرده است. اين مسجد بر بالاي تپه موريا در وسط شهر قدس در فلسطين واقع شده كه 15 در، 4 گلدسته، تعدادي نمازخانه، چاههاي آب، ساختمان، مسجد جامع قبله اي، تعدادي قبه و قبة الصخره در بخش مياني را شامل مي شود .

با توجه به اينكه مسجد در اسلام محل سجود گفته مي‌شود، اين بخش از زمين محدوده‌اي براي سجده و عبادت به شمار مي‌رود كه به تمام اين محوطه مسجدالاقصي اطلاق مي‌شود، بسيار مقدس است و بنا به روايتي به دست حضرت آدم (ع) ساخت شده كه در دوره‌هاي مختلف اسلامي دو ساختمان اصلي در مسجدالاقصي بنا شد. اول مسجد قبله‌اي در جنوب و ديگري مسجد قبة‌الصخره در وسط كه هر يك مسجدي در محوطه‌اي هستند كه به آن مسجدالاقصي گفته مي‌شود.

در مسجدالاقصي بناهاي ديگري نيز وجود دارد كه گفته مي‌شود تعداد آنها به 200 اثر مي‌رسد. تعدادي مدرسه، رواق، چاه، منبر و ستون.

اماكن مهم محوطه مسجدالاقصي: 1 مسجد قبله اي، 2 مسجد قبة الصخرة، 3 نمازخانه مرواني، 4 ديوار البراق

اما اشغالگران يهودي بخشهايي از مسجدالاقصي را تصاحب كرده‌اند، باب المغاربه از جلمه آنهاست كه از زمان اشغال فلسطين بر آن سيطره يافتند و با يورشهاي متعدد مانع از ورود مسلمانان به آن شدند. باب المغاربه در ديوار غربي مسجدالاقصي واقع شده . اين منطقه به منطقه المغاربه معروف است كه يهوديان سعي در اشغال آن دارند تا معبري براي يهوديان به مسجدالاقصي باشد.

بخش ديگر ديوار البراق است كه جزئي از ديوار غربي مسجدالاقصي به شمار مي‌رود و به ديوار المبكي يا ندبه مي گويند. جايي براي عبادت يهوديان به شمار مي رود و مانع از نزديك شدن مسلمانان به آن مي‌شوند. اين مكان مقدسترين مكان مذهبي يهوديان به شمار مي‌رود. بر اساس باور يهوديان ديوار ندبه از آخرين باقيمانده‏هاي هيكل سليمان است.

همچنين مدرسه تذكريه كه از سال 1969 اشغال و به اردوگاه سربازان يهودي تبديل شد و مدرسه عمريه كه به شهرداري اشغالگران ملحق شد. همچنين دو اتاقك براي عبادت بالاي صحن صخره قرار داشت كه آن را به نقطه اي براي ديدباني پليس اسرائيل در قلب مسجدالاقصي تبديل كردند. ديوار الكرد جزئي از ديوار غربي مسجدالاقصي است كه نام ديوار مبكي كوچك را به آن دادند.

آثاري كه در مسجدالاقصي از اهميت بسياري برخوردارند، عبارتند از: مسجد قبله اي: كه به اشتباه به عنوان مسجدالاقصي نام برده مي شود، در واقع بخش جنوبي مسجدالاقصي است كه داراي قبه اي سربي بوده و نمازخانه اصلي مردان محسوب مي شود. اين مسجد رو به روي قبله قرار دارد كه در زمان خليفه راشد عمر بن خطاب در دوران فتوحات اسلامي به دنبال آن فتح قدس در سال 15 هجري ( 636 ميلادي) بنا شد كه طول آن از داخل 80 متر، عرض آن 55 متر است كه گنجايش 5 هزار و 500 نمازگزار را داراست.

قبة الصخره: نيز ساختماني 8 ضلعي با گنبدي طلايي است كه در قلب مسجدالاقصي واقع شده و از قديمي‌ترين و بزرگترين آثار معماري اسلامي به شمار مي رود. نقش اين مسجد در واقعه اسراء و معراج حضرت محمد (ص) اهميت بسياري دارد كه مورد توجه مسلمانان است. در بخش تحتاني اين صخره در سمت جنوبي جاي پاي پيامبر اكرم (ص) است كه از اين مكان به معراج رسيد. محراب موجود نيز مكان برگزاري نماز جماعت پيامبر اكرم با ديگر انبياء الهي و فرشتگان در شب معراج بوده است.

با اين تفاصيل و با توجه به اهميتي كه مسجدالاقصي براي امت اسلامي دارد، لازم است كه همه مردم، به ويژه انديشمندان و روزنامه نگاران و سياستمداران در اين مورد، رويكرد تازه و هماهنگي را در پيش گيرند، تا دشمن در وراي اين ذهنيت نادرست حاكم بر جوامع اسلامي، آسيبي را متوجه اين مكان مقدس نكند.

مهر
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 450]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن