واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: حالا تهران 1500 قرار است بخش بزرگی از همه استعدادهای عظیمی باشد؛ جایی که او مخاطب را به 112 سال آینده میبرد که تهران به شکل و شمایل دیگر در آمده اما آدمهایش ناگفتههای تهران 1500 از زبان مدیر پروژه و کارگردان بهرام عظیمی یکی از استعدادهای عجیب و غریب سینماست که توانسته گوشهای از نبوغش را در عرصه انیمیشن رو کند. تیزرهای راهنمایی و رانندگی و خلق شخصیتهایی مثل سیا ساکتی و هوتن نشان داد که عظیمی چطور با استعداد ذاتیاش میتواند از پروژههای سفارشی و آموزشی، کاری پربیننده، جذاب و جریان ساز تولید کند. حالا تهران 1500 قرار است بخش بزرگی از همه استعدادهای عظیمی باشد؛ جایی که او مخاطب را به 112 سال آینده میبرد که تهران به شکل و شمایل دیگر در آمده اما آدمهایش همچنان همان آدمهای سده 300 هستند؛ با همان خلق و خو و ویژگیها. عظیمی تمایل چندانی به حرف زدن درباره پروژهاش پیش از آماده شدن ندارد. اما در این گفت و گو ناگفتههایی از تهران 1500 میخوانیم از زبان عظیمی، کارگردان و هادی منبتی، مدیر پروژه. با کارهایی که تا به حال از بهرام عظیمی دیدهایم، باید منتظر یک کمدی محض دو ساعته در حال و هوای تهران باشیم؟ عظیمی: همه جای فیلم بوی طنز میدهد؛ منتها آن طنز همیشگیای نیست که از یک فیلم کمدی ایرانی توقع دارید؛ اینکه کسی شوخی کند، کاراکترها دلقک بازی در بیاورند یا تکه کلام خاصی داشته باشند. شاید به نوعی هم همه اینها وجود داشته باشد اما همه چیز خیلی سنگین است، کار سطحی نیست. اگر میخواستیم سطحی کار کنیم، خیلی سریعتر میتوانستیم کار را جمع کنیم چون میرفتیم در این مایه که همه چیز فانتزی است و تخیلی است و هر کاری میتوانیم بکنیم. اما الان روی این بیس حرکت کردهایم که ایران در آینده چه ویژگیهایی میتواند داشته باشد؛ مثلا ً آدمهایی که وضع خوبی دارند میتوانند تا 160 سال عمر کنند یا همان طور که الان خودروی ملی در سطح شهر داریم، در تهران 1500 هم روباتهایی داریم که جای خودروی ملی را میگیرند. همین موضوع خودش عجیب و تخیلی است؛ لازم نیست که با چیزهای عجیب و غریب تخیلی بودن کار را نشان داد. ایده تهران 1500 برای خودتان است؟ چه پروسه ای طی شد تا کار استارت بخورد؟ عظیمی: همیشه آرزو داشتم یک انیمیشن بلند سینمایی بسازم. مدتها بود که به چنین پروژهای فکر میکردم. فروردین 1385 بود که به عنوان مسئول بخش انیمیشن روابط عمومی وارد شهرداری شدم و ایده ساخت یک فیلم یا سریال بلند انیمیشن با حضور بازیگران مطرح سینما یا تلویزیون را مطرح کردم که مورد توجه قرار گرفت. بعد از کلی جلسه بالاخره قرار شد که قرارداد این انیمیشن زیر نظر موسسه تصویر شهر به مدیریت آقای منبتی بسته شود؛ اتفاقی که اگر اشتباه نکنم در تاریخ 24 مهر ماه 87 افتاد. ایده اولیه شما هم در رابطه با اتفاقات شهر تهران بود؟ منبتی: نه دقیقا ً، اما چون تهیه کننده شهرداری بود، بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم که فیلم در رابطه با موضوع شهری باشد؛ مسائل شهری و اخلاق اجتماعی که محتوایی کمدی هم دارد. فکر میکنید اگر این کار کاملا ً خصوصی بود، بار طنز قضیه بیشتر میشد؟ عظیمی: خب طبیعتا ً بله، بدون هیچ نکته آموزشیای! همیشه دوست داشتم انیمیشن سینماییای بسازم که مردم فقط دو ساعت در سینما بخندند و بر خلاف کارهای قبلیام هیچ بار آموزشی و نصیحتی نداشته باشد. البته این انیمیشن صرفا ً کمدی هم با توجه به اینکه همیشه در کارهایم فرهنگ سازی برایم مهم بوده، انیمیشنی مردمی و اجتماعی میشد ولی چون سفارش دهنده به نوعی بخش دولتی بود، به نظرم رسید آنچه مدنظر آنهاست بیشتر، طنزی اجتماعی است تا کمدی محض. ما سعی کردیم فیلمنامه را با توجه به سلیقه و خصوصیات اخلاقی و رفتاری مردم ایران و همچنین توقعات آنها از سینما بنویسیم. به هر حال مردم این روزها از فیلمهای کمدی استقبال بیشتری میکنند. به خاطر اینکه میخواهید از این کار استقبال شود به دنبال ستارههای سینما رفتهاید؟ منبتی: جذابیت برایمان خیلی مهم است. به همین خاطر تصمیم گرفتیم از بازیگرهایی که مخاطب دوستشان دارد دعوت کنیم. با این حساب اکران عمومی در برنامه اولیه تان بود؟ منبتی: دقیقا ً. از همان اول چون مد نظرمان بود که فیلم را به طور رسمی و گسترده مثل همه فیلمهای سینمایی زنده اکران کنیم، همه مراحل را طی کردیم. تایید طرح اولیه و فیلمنامه را از وزارت ارشاد گرفتیم و پروانه ساخت فیلم هم همراه فیلمهای سینمایی دیگر صادر شد؛ یعنی همه مراحل مثل یک فیلم سینمایی طی شد. ما تصمیم داریم همان کاری را بکنیم که در اکران سینماهای جهان اتفاق میافتد؛ یعنی یک انیمیشن را همراه فیلمهای سینمایی دیگر روی پرده سینماها ببریم. برای اکران خارجی هم برنامه دارید؟ اصلا ً فیلم در حدی هست که بشود آن را در سینماهای دنیا عرضه کرد؟ منبتی: ما یک کار فاخر ایرانی خواهیم ساخت و چندان از استانداردهای بینالمللی پایینتر نیستیم. به همین خاطر تصمیم داریم فیلم را در نمایشهای بینالمللی هم شرکت بدهیم. چند وقت پیش به ترکیه رفتیم و با یکی از بهترین کمپانیهایی که تصاویر دیجیتال را به 35 تبدیل و اصلاح رنگ میکند، صحبت کردیم تا همه چیز را دقیق انجام دهیم چون احتمال اکران خارجی زیاد است. بنابراین میخواهیم به عنوان نماینده ای از ایران کار آبرومند باشد. حتی برای کارمان اسم خارجی هم انتخاب شده؛ «تهران 2121» چون ذهن تماشاگر خارج از ایران با اسم تهران 1500 به گذشته بر میگردد. چرا سعی کردید از کاریکاتور فاصله بگیرید؟ عظیمی: چون با اینکه فیلم کمدی است و فضای آینده را روایت میکند و روبات و سفینه داریم، وقتی چند دقیقه از فیلم بگذرد، تماشاگر فضا را باور میکند؛ انگار واقعا ً تهران در 113 سال بعد به این صورت است. همه اینها خودش جذابیت دارد و لازم نیست ما با فانتزی زیاد شورش کنیم. با خیلی از دوستان که صحبت میکردیم توقع داشتند این کار من هم مثل قبلیها خندهدار باشد و تکه کلامها زیاد باشد اما برعکس کار خیلی سنگین است ولی در ژانر کمدی. شهر تهران در 1500 چه شمایلی دارد؟ منبتی: تهران شهری است پیشرفته؛ با وجود اینکه شلوغ است، نظمی در آن حاکم است. شهر خیلی پیشرفت کرده. ما طبق آن چیزی که مردم از معماری تهران توقع دارند بر اساس معماری خودمان، معماری جدید شهر را انجام دادهایم. فضاهای شهر جدید است ولی با توجه به معماری که خودمان در گذشته داشته ایم. پروژه کی برای نمایش آماده میشود؟ عظیمی: حدود یک سال دیگر. ساخت یک انیمیشن سینمایی زمان طولانی ای میخواهد. ما برای ساخت تهران 1500 قرارداد 20 ماهه داریم؛ زمانی نزدیک به همان دو سالی که در کشورهای خارجی برای ساخت یک انیمیشن بلند صرف میشود. از طرفی چون این اولین تجربه ماست و تا به حال یک کار سینمایی نساخته بودیم و فقط تجربه تلویزیونی داشتیم، کار سخت است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 625]