تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه مؤمن بيمار شود سپس خداوند شفايش دهد، آن بيمارى كفّاره گناهان گذشته و پندى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833279603




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگو با مهدی مظلومی درباره طنزهای شبانه تلویزیون و سریال لطفا دور نزنیم


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: یكی از نكاتی كه در انتخاب بازیگران دنبال می‌كنم، این است كه نمی‌خواهم مخاطب گذشته بازیگر و نقش‌های او را در ذهن داشته باشد. حتی اگر از بازیگران تیپ استفاده كنم...   روزی، روزگاری كه چندان هم دور نیست، سریال‌های طنز شبانه در تلویزیون ما برای خود جایگاه و بروبیایی داشتند. سازندگان این آثار همین كه پای خود را به دنیای سریال‌سازی گذاشتند برای محكم كردن این جای پا هر چه خلاقیت داشتند رو كردند و چون از همه توان خود مایه‌ گذاشتند سریال‌هایی ساختند كه همه مردم را پای تلویزیون نشاند؛ مردم مسلما سریال‌هایی مانند پاورچین، نقطه‌چین، بدون شرح، زیرآسمان شهر و... را از یاد نخواهند برد. اما «اتفاق» زمانی رخ داد كه سازندگان سریال‌های طنز شبانه به این فكر افتادند كه خرج كردن «خلاقیت» كافی است چون مردم عادت كرده‌اند، هر چه‌آنها ساختند، تماشا كنند. این تفكر و بسته شدن در خلاقیت به مرور سریال‌های طنز را با اما و اگرهای بسیار روبه‌رو كرد تا این كه كار به جایی رسید كه مدیران سازمان صداوسیما تصمیم گرفتند برای مدتی هم كه شده تولید و پخش سریال‌های طنز را تعطیل كنند اما چون مردم آثار «طنز» را دوست دارند، سریال‌های طنز شكل خود را تغییر دادند و از شبانه‌ به هفتگی تغییر كردند. مهدی مظلومی كه سریال‌هایی مانند بدون شرح، كمربندها را ببندید، بانكی‌ها را ساخت... یكی از كارگردانانی بود كه با سریال «لطفا دور نزنیم» ساخت سریال‌های طنز هفتگی را تجربه كرد. این سریال مدتی است از شبكه تهران در حال پخش است؛ با مظلومی به گفتگو نشستیم تا نظرات او را درباره طنزهای 90 شبی بشنویم و از زبان او با تفاوت‌های طنزهای شبانه و هفتگی آشنا شویم. سریال «لطفا دور نزنیم» كه به صورت هفتگی پخش می‌شود و طنز نیز هست با توجه به كارهای قبلی شما (بدون شرح، كمربندها را ببندید، بانكی‌ها و....) كه به صورت شبانه به نمایش در می‌آمدند چه جایگاهی در كارنامه شما دارد؟در شرایط فعلی به دلایلی، امكان تولید مجموعه‌های 90 شبی در صدا و سیما وجود ندارد، به همین دلیل، طبیعتا باید یك مسیر دیگری را انتخاب كنیم تا بتوانیم در شرایط جدید سریال طنز تولید كنیم. سریال لطفا دور نزنیم در جهت تجربه جدید در مسیر ساخت سریال‌های طنز تولید شد؛ اما محتوای آن دور از آنچه كه قبلا انجام دادم نیست و فقط شاید به لحاظ ساختار تغییراتی كرده است.در گفتگوهایی كه از شما منتشر شده، عنوان كردید كه این مجموعه از فیلمنامه معمولی برخوردار بوده، با توجه به این موضوع چرا تصمیم گرفتید سریالی بسازید كه متنی معمولی داشته باشد؟تمایل دارم با ساخت هر اثر جدید به تجربه تازه‌ای دست پیدا كنم. به همین دلیل است كه همه كارهای من به لحاظ ساختار، فیلمنامه، بازیگری و... با یكدیگر تفاوت دارند. علاقه‌مندم در ژانر طنز شرایط جدید را تجربه كنم.با همه اینها به عقیده خودم، فیلمنامه «لطفا دور نزنیم» حرفی برای گفتن دارد. ولی فكر می‌كنم همین كه كارگردانی بتواند از یك متن معمولی كار قابل قبول بسازد؛ با وجود قصه تكراری مخاطب آن را ببیند، همراه شود و آن را پس نزند، اتفاق خوبی افتاده است. من این موضوع را آگاهانه تجربه كردم.قصه لطفا دور نزنیم از كتاب «كارلوتا و عشق» برداشته شده كه «نان، عشق و موتور 1000» ساخته ابوالحسن داوودی نیز از همان كتاب اقتباس شده است. ولی این‌كه این قصه با چه زبانی روایت شود برای من بسیار جالب بود. خودم شخصا از خواندن فیلمنامه خیلی تحت تاثیر قرار نگرفتم ولی حس این موضوع كه با چنین فیلمنامه‌ای می‌توان كاری ساخت كه مخاطب را جذب كند برایم مهم بود.به نظر می‌آید «لطفا دور نزنیم» از سبك و سیاق شما در كارهای قبلی‌تان فاصله گرفته است؟مقایسه كردن لطفا دور نزنیم با مجموعه‌های 90 شبی كار اشتباهی است. آن مجموعه‌ها ساختار خود را دارد و لطفا دور نزنیم شرایط، ساختار و فرم اجرای خود را دارد. در كارهای 90 شبی به دلیل تكیه بر حس بداهه‌گویی بازیگران از چند دوربین برای تصویربرداری استفاده می‌شود، اما در مجموعه‌هایی مانند لطفا دور نزنیم از یك دوربین استفاده می‌كنیم بنابر این باید موقعیت‌های جدید را خلق كنیم. رعایت این موارد در مجموعه‌هایی كه قرار است به صورت هفتگی پخش شوند خیلی دشوارتر از تولید كارهای 90 شبی است. در مجموعه‌های 90 شبی روزی 40 دقیقه برنامه ضبط می‌كنیم ولی در این كار روزی 6 تا 7 دقیقه كار ضبط می‌شود. نوع نگاهی كه در پروراندن لحظه‌ها در لطفا دور نزنیم دنبال شده است، كاملا با مجموعه‌های 90 شبی فرق می‌كند.لطفا دور نزنیم در كارهای من جایگاه ویژه‌ای دارد و به لحاظ تكنیكی، فنی و بازی بازیگران گامی‌ رو به جلو است. در كارهایی كه با چند دوربین ضبط می‌شود یك اتفاق در زمان واحد شكل می‌گیرد و دوربین‌ها آن را ثبت می‌كنند. بنابر این حس و حال خیلی واقعی‌تر است. اما ثبت همین لحظات در مجموعه‌های تك دوربین خیلی سخت و دشوار است. رسیدن به این موضوع به عواملی نیاز دارد كه من رفته رفته به آن رسیدم. به نظر من لطفا دور نزنیم با توجه به ساختار ویژه‌ای كه دارد، نقطه عطفی در كارهای من محسوب می‌شود و قابل مقایسه با كارهای 90 شبی نیست.پس به نظر خودتان كار ضعف خاصی ندارد و از دیگر آثارتان یك سرو گردن بالاتر است؟من اصلا منكر ضعف نیستم و معتقدم هر كاری ضعف‌های خود را دارد. در این مجموعه فرصت نبود روی متن كار شود، ما باید همه شرایط را در نظر بگیریم. تولید در تلویزیون یك شرایط زمانی خاصی دارد. متاسفانه شرایط تولید در تلویزیون زیاد اجازه نمی‌دهد كاری تولید شود كه به دلخواه باشد. اگر شرایط مهیاتر بود حتما بعد از مطالعه متن و انتخاب بازیگران 6 ماه روی آن كار می‌كردم و بازنویسی را براساس توان بازیگران انجام می‌دادم. قطعا در این صورت نتیجه كار فرق می‌كرد. هیچ‌وقت نمی‌شود به ایده‌آل‌ها فكر كرد. من معتقدم شانس، شرایط، موقعیت و... خیلی چیزهای دیگر در تولید یك كار دخیل است. لطفا دور نزنیم جزو كارهایی است كه مخاطب خود را پس نمی‌زند و بیننده از دیدن آن پشیمان نمی‌شود چون به مخاطب خود بار منفی منتقل نمی‌كند. آدم‌های قصه لطفا دور نزنیم خبیث نیستند و این كاراكترها با مخاطب ارتباط برقرار كردند. سعی كردیم در این مجموعه یك انرژی و حس مثبتی را به مخاطب منتقل كنیم. این اتفاق‌ها با توجه به واكنش‌هایی كه دیدم، فكر می‌كنم افتاده است. این هدف اصلی ما بوده كه سعی كردیم به آن برسیم.در كارهای شما همیشه یك طنزی دیده می‌شود كه به نوعی نقدی به شرایط روز اجتماع است در مجموعه لطفا دور نزنیم این نگاه را تاچه حد دنبال كردید؟به نظر من اشكال بزرگ ما این است كه این تصور غلط را در مخاطب ایجاد كرده‌ایم كه هزل ، هجو و لودگی همان طنز است. بعد وقتی كار طنز اصولی تولید می‌كنیم مخاطب همان توقع هجو وهزل را از آن دارد و فكر می‌كند باید به تمام لحظه‌های آن بخندد و مدام لطیفه بشنود. در صورتی كه كار طنز، نمایش آسیب‌های روز اجتماعی با زبان شیرین و به نقد كشیدن آنهاست. برای مثال مجموعه «بدون شرح» موقعیت اجتماعی زمانه خود را به تصویر می‌كشید. در لطفا دور نزنیم نیز مشكلات و مسائلی طرح شده كه به روز است و در شرایط فعلی مردم درگیر آن هستند و این یكی از ویژگی‌های واقعی طنز است. این نكته مهمی‌ است كه باید در كارهای طنز لحاظ شود. اما ما در این مسیر و در بیان موضوعات طنز به بیراه رفتیم. من هیچ وقت سعی نكردم در كارهایم مخاطب را به زور وادار به خنده كنم و اگر او در لحظاتی خندیده است با توجه به موقعیت، این حس برایش شكل گرفته است. همواره سعی كرده‌ام اتفاقات داستان را شیرین بیان كنم.حرف‌هایی كه در طنز عنوان می‌شود همیشه تلخ است و من لحن بیان این تلخی را با هجو و هزل شیرین نمی‌كنم. این موضوع مانند لطیفه تعریف كردن است، شما یك لطیفه می‌شنوید همان لحظه شاید خیلی بخندید اما این لطیفه خیلی زود از ذهن شما پاك می‌شود، دنبال كردن این‌گونه نگاه در كارهای طنز باعث می‌شود، آن اثر مخاطب را متاثر نكند.من همیشه سعی می‌كنم لحنی را انتخاب كنم كه بر روی مخاطب تاثیرگذار باشد به طوری‌كه بیننده پس از دیدن آن، نگوید كه چی؟ همیشه از این‌كه مخاطب چنین واكنشی نشان دهد، می‌ترسم. خیلی راحت می‌شود مخاطب تلویزیون را در مجموعه‌های دنباله‌دار سرگرم كرد. اما باید كاری تولید كرد كه تاثیر خود را داشته باشد. به همین دلیل كارهایم در طی سال‌ها، خیلی فراز و نشیب داشته است. اهدافی كه در تولید آثارم دنبال می‌كنم، معمولا قبلا تجربه نشده است و من سعی می‌كنم خودم به ساختار و فضای جدیدی دست یابم. به همین دلیل مخاطب مدام در كارهای من فضا‌های تازه و بازیگرهای جدید می‌بیند. به طور نمونه جنس بازی بازیگران لطفا دور نزنیم با كارهای قبلی آنها فرق می‌كند. در كارهایم خیلی كم از بازیگران تكراری استفاده می‌كنم.با همه این فراز و نشیب‌ها و تجربه راه‌های جدید آیا توانسته‌اید به یك نگاه خاص و مشخص برسید كه این نگاه تبدیل به سبك خاص شما شود؟فكر می‌كنم تا حدودی این اتفاق افتاده است، مخاطب تلویزیون كشور ما اصولا با تكرار ارتباط خوبی برقرار می‌كند. اگر آثار من كمی‌دیر با مخاطب ارتباط برقرار می‌كند برای این است كه در آنها تكرار وجود ندارد و مخاطب مدام با فضاها و آدم‌های جدید روبه‌رو می‌شود. اما فكر می‌كنم به مرور مخاطبان با سبك و سیاق من آشنا شده‌اند به طوری كه اكنون خیلی از مخاطبان می‌دانند كه نباید در جنس كارهای من دنبال هجو و هزل بگردند و این به عقیده من همان نگاه خاصی است كه شما عنوان كردید. و این راه ساده‌ای نیست كه خیلی زود دیده شود.عمدتا در كارهای شما ما با بازیگران جدیدی روبه‌رو می‌شویم و یا شما از حضور بازیگرانی استفاده می‌كنید كه بازی‌های جدیدی ارائه می‌دهند. درباره انتخاب بازیگران و نوع حضور آنها توضیح بدهید؟یكی از نكاتی كه در انتخاب بازیگران دنبال می‌كنم، این است كه نمی‌خواهم مخاطب گذشته بازیگر و نقش‌های او را در ذهن داشته باشد. حتی اگر از بازیگران تیپ استفاده كنم، سعی می‌كنم طوری او را مقابل دوربین نشان دهم كه مخاطب بدون ذهنیت به تماشای بازی او بنشیند. به طور مثال بازی محمدرضا هدایتی در مجموعه لطفا دور نزنیم است. او همیشه در تیپ‌های مشخصی دیده شده است. اما در این كار در نقشی جدید، بازی متفاوتی را ارائه می‌كند.این را هم بگویم خیلی موافق تیپ نیستم و دوست دارم كاراكترهای سریال ابعاد و ویژگی‌های متفاوتی داشته و یك تیپ مشخص نباشند. شخصیت‌هایی كه كلیشه‌ای نباشند در كار رفتاری بروز می‌دهند كه برای مخاطب باورپذیر است. شاید ما باید در سریال‌ها به‌گونه‌ای كار كنیم كه مخاطب به صورت لحظه‌ای از كار تاثیر نگیرد، بلكه این تاثیرگذاری باید روی ناخودآگاه او باشد. به طوری كه اگر مخاطب زمانی در زندگی روزمره با كار و اتفاق مشابه‌ای روبه‌رو شود، ذهن او بتواند این موضوع را با توجه به سریالی كه دیده تحلیل كند.بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم كه شما می‌خواهید در كارهایتان پیامی را به بیننده منتقل كنید؟من خیلی معتقد به دادن پیام مستقیم به مخاطب نیستم و فكر می‌كنم باید در كنار سرگرمی ‌و جذابیت پیام هم به مخاطب انتقال داده شود. به همین دلیل در سریال لطفا دور نزنیم پیام در لایه‌های پنهان باشد و قصه و جذابیت فدای آن نشود. هر اثری باید حرفی برای گفتن داشته باشد و اساسا هر كاری در تلویزیون باید حامل پیامی‌ باشد.مشاركت راهنمایی و رانندگی در مجموعه لطفا دور نزنیم چقدر كار شما را تحت‌الشعاع قرار داده است؟پیام‌های ما در این كار كاملا غیرمستقیم است. در این مجموعه شخصیتی را طراحی كردیم كه قانونمند است و به قانون احترام می‌گذارد و به اجرای آن اصرار دارد. طراحی این شخصیت به نوعی مخاطب را در معرض قضاوت می‌گذارد. به عقیده من این موضوع لطمه‌ای به كار وارد نمی‌كند.سعی كردیم موضوعات و پیام‌هایی كه قرار است توسط این شخصیت عنوان شود، بیشتر با لحن طنز باشد تا پیام‌ها تبدیل به شعار نشود و بیننده با آن ارتباط صمیمی‌ برقرار كند.به عقیده شما چرا تولید كار‌های 90 شبی طنز در تلویزیون متوقف شده است؟ شخصا با رویه گذشته و پخش مجموعه 90 شبی به صورت هر شب موافق نیستم و اگر این روش سریال‌سازی خوب بود و نتیجه خوبی داشت، قطعا ادامه پیدا می‌كرد. این تصمیم سازمان حتما براساس سریال‌سازی، برنامه‌ریزی‌ها و تحقیقات بوده است چون بعد از مدتی مدیران تلویزیون به این نتیجه رسیدند كه كارهای روتین با وجود این‌كه پر مخاطب هستند، بیش از آن كه بخواهند در جامعه بار مثبت به وجود آورند، بار منفی، مسائل، مشكلات و حواشی زیادی را در پی دارند.چون این آثار معمولا همزمان با تولید، پخش هم می‌شدند و سازندگان زیاد نمی‌توانستند روی پیام و ساختار آنها كار كنند در این شرایط سازمان تصمیم گرفت برای پخش مجموعه‌های روتین و شبانه به سمت ژانرهای دیگری حركت كند و موضوعات اجتماعی را نیز در سریال‌های شبانه بگنجاند كه ساخت و پخش سریال‌هایی مانند نرگس، ترانه مادری و رستگاران در پی این تصمیم آغاز شد. البته تلویزیون به طور كامل تولید و پخش سریال‌های طنز شبانه را متوقف نكرده است و سریال‌هایی مانند «مسافران» و «شمس‌العماره» ساخته شده كه قرار است بزودی پخش آنها شروع شود.با همه اینها به عقیده من تلویزیون با پخش مجموعه‌های 90 شبی ملودرام رویه درستی را در پیش گرفته است، زیرا ساخت این‌گونه آثار دردسر كمتری دارند. اما طنز چون درونمایه انتقادی دارد، مشكلات خود را نیز در این فرم پخش دارد.    




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 364]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن