تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820961555
بدترین توشه برای آخرت
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: بدترین توشه برای آخرت
بدترین توشه برای آخرت ستم بر بندگان خداست." (حکمت 221)سعادت اخروی و حیات جاودانی بهشت را بدون زاد و توشه نمیتوانبدست آورد . این دعوت و دستور صریح خداوند است كه : « برای خود توشهبرگیرید ، كه بهترین توشهها تقوی است . »همانطور كه زاد و توشه آخرت را باید از راه های مختلف كسب كرد ،برخی امور هم « توشه منفی » تلقی میشوند و به عنوان باری سنگین بر دوشانسان قرار میگیرند كه ملازم و همراه با انسان ، تا عالم محشر و رسیدگی نهاییبه پرونده اعمال ، موجب خسران و بدبختی انسان میگردند .از طرفی یكی از بهترین زاد و توشه های آخرت ، خدمت به خلق خدا البته درراه خدا است . اگرچه ، غیر از خدمت به خلق ، عبادتهای بزرگ و مؤثردیگری هم وجود دارد و عبادت، منحصر در خدمت به خلق نمیشود ، ولیقطعاً یكی از بهترین عبادات ، برآوردن حاجتها و نیازهای مردمان و حلمشكلات آنان ، بخصوص مؤمنان و محرومان است ، خدمتی كه در راه خداباشد و انگیزههای دنیوی آن را آلوده نكرده باشد . از طرف دیگر دشمنی با بندگان خدا ، زیان وارد كردن به آنان ، اذیت وآزار مردم ، شكستن دل بی گناه ، مشكلتراشی برای جامعه ، ایجاد انحراففكری و اخلاقی ، اشاعه و ترویج فساد و فحشاء و هر آنچه برای سعادت مردمدر زندگی مادی و حیات اخروی زیان و ضرر دارد ، از بدترین توشههایآخرت است . به همین جهت برعهده داشتن « حقالناس » و عدم ادای آن ،مشكلتر از عدم ادای « حقالله » شمرده شده است . از نظر اسلام ، علّت عمدهگرفتاریِ خلایق در عالَم محشر و عرصه حسابرسیِ نهایی ، ناشی از حقوقمردمان است كه به خوبی اداء نشده است .دشمنی و ظلم به بندگانِ خدا هیچ جایی در نگرش اسلام به فرد وجامعه ندارد و به عنوان گناهی بزرگ شمرده میشود كه حتی مانع استجابتدعا و قبول اعمال عبادی فرد میگردد .در تعالم دینی، بعد از کفر و شرک، مردم را از هیچ چیزی به اندازه ظلم به بندگان برحذر نکرده اند .در گفتار پیشوایان دینی آمده است که عقوبت ستم به مردم ، پیش از عقوبت هر کار ناشایست دیگر ،دامنگیر فرد ظالم می شود ؛ به این معنا که هر نوع ستم و ظلم از سوی ستمگران، برای آنان اثر وضعی به جای خواهد گذاشت. اثر وضعی ظلم در دنیا این است که بالأخره انسان ستمگر، قوم ستمگر، در دنیا به نابودی و بدبختی خواهد رسید و در آخرت هرگز روی سعادت و رستگاری را نخواهد دید . بلکه او در دوزخ ابدی گرفتار خواهد شد ؛ خداوند می چنانچهفرماید :« مسلماً ظالمان ، رستگار نخواهند شد .» (انعام ،21) بدترین توشه چیست ؟ بدترین توشه بی تقوایی و خداوند را در امور و کارها در نظر نداشتن و حدود الهی را مراعات ننمودن است که این نیز دارای دامنه گستردهای است . در روایتی از حضرت علی(ع) صریحاً از ظلم ، به عنوان توشه نامناسب و بد ، نام برده شده که آن نیز خود فرعی و شاخهای از بی تقوایی است و چنین می فرماید : می فرماید : « بئس الزاد الی المعاد ، العدوان علیالعباد ؛ ظلم به بندگان خدا ، توشه بدی برای آخرت است .( میزانالحکمه، ج 5 ، ص 596). ظلم چیست ؟ظلم به معنای ستم (آزار) بیان شده است . اصل آن به معنای ناقص کردن و کم کردن حق و یا گذاشتن شئ در غیرموضوع خویش است . بنابراین آزار رساندن به دیگران و حق دیگران را پایمال کردن از مصادیق آشکار ظلم به حساب می آید وبه تعبیر قرآن معنای ظلم عبارت است از خروج از عدالت و حد وسط. ( انعام ، 135؛ قصص ، 37) پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمود : « الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم ؛ یک ملک ، یک دولت ، یک نظام با کفر قابل بقا هست ولی با ظلم قابل بقا نیست»ظالم کیست ؟ از نظر قرآن هر کسی که به نفس خود یا به غیر ظلم کند ظالم است . در عرف همیشه ظالم را کسی می دانند که به غیرظلم کرده ویا به حقوق مردم تجاوز میکند . اما معنای ظالم در دنیای قرآن ، اعم است از کسی که به غیر تجاوز کند یا به خود .در اصطلاح قرآن کسی که به غیر تجاوز کند ، درحقیقت به خود ظلم کرده است . چه قومی هلاک نمی شوند ؟ خداوند می فرماید : « و ما کان ربک لیهلک القری بظلم و اهلها مصلحون ؛ پروردگار تو هرگز چنین نیست که مردمی را به موجب ظلمی هلاک کند در حالی که آنها مصلح و اصلاح کنندهاند .»(هود ، 117 )
هم ظالمند و هم اصلاح کننده ، یعنی چه ؟ مقصود از ظلم در اینجا آن ظلم عظیم است که شرک نام دارد ، و مقصود از مصلح ، یعنی در میان خودشان مصلحند . پس ظلمشان در حق الله است ، اصلاحشان در حق الناس . بنابراین قرآن می گوید : اگر مردمی خودشان برای خودشان در دنیا خوب و مصلح باشند اما کافر و مشرک هستند ، به عبارتی عدالت در میانشان برقرار است ولی مشرک هستند ، در این دنیا خدا آنها را معذب نمیکند . هر گناهی اثر خود را دارد !پس معلوم میشود هر گناهی یک اثری دارد . این است که پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمود : « الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم ؛ یک ملک ، یک دولت ، یک نظام با کفر قابل بقا هست ولی با ظلم قابل بقا نیست .»هم کفر گناه است و هم ظلم ، اما هر گناهی در یک جهت تأثیر دارد . پس اگر دو جمعیت داشته باشیم ، یک جمعیت مسلمان باشند ولی در میان خودشان ظلم برقرار باشد وخودشان به یکدیگر ظلم کنند ، و جمعیت دیگر کافر باشند اما نسبت به خودشان عدالت و انصاف داشته باشند از نظر دنیوی جامعه کافرانی که اهل عدالتند ، پایدارترخواهند بود . اقسام ظلم چیست ؟ظلم به خدا ظلم به خدا اشكال و اقسام مختلف و متنوعی دارد كه از جمله آن ها شریك قایل شدن برای خدا است كه در آیه 14 سوره كهف از آن به ظلم به خدا و بیرون رفتن از راه راست یاد شده است.امام باقر(ع) در تفسیر این آیه می فرماید : منظور از آن قایل شدن شریك برای خداست كه آن را به عنوان ظلم برشمرده است . (تفسیر قمی ، ج 2 ، ص 34 و نیزتفسیر نورالثقلین ج 3 ، ص 251 ) ظلم به خویشتن ظلم به خویش آن است كه شخص جایگاه خود را نشناسد و خود را برتر از آن چیزی كه هست قرار دهد و به تبع این خودبرتربینی ، تن به اطاعت خدا نسپارد و این گونه است كه گرفتار غم و اندوه (انبیاء ، 87 و 88) و ذلت و خواری (نحل ، 27 و 28) و دیگر عذاب های دنیوی (اعراف ، 160 تا 162) چون عذاب (هود ،100 و 102) ، نابودی اقوام و جوامع و به ارث ماندن سرزمین و مساكن آنان برای دیگران (ابراهیم ، 45) ، خودكشی (بقره ، 51 تا 54) و فروپاشی جامعه (سبا ، 17 و 19) می شوند .در روایتی از حضرت علی (ع) صریحاً از ظلم، به عنوان توشه نامناسب و بد، نام برده شده که آن نیز خود فرعی و شاخهای از بی تقوایی است و چنین می فرماید: می فرماید: « بئس الزاد الی المعاد ، العدوان علیالعباد؛ ظلم به بندگان خدا ، توشه بدی برای آخرت است ظلم اجتماعی چیست ؟ظلم و ستم اجتماعی به آن دسته از ظلم ها و تجاوز از حدود و قوانینی را گویند كه دارای تأثیر در سرنوشت جمعی همگان داشته باشد .
از این روست كه در آیه 47 و نیز 150 سوره اعراف رواج ظلم و ستم در جامعه را دارای تأثیری مخرب بر زندگی و سرنوشت جمعی جامعه برمی شمارد و در آیه 94 سوره مؤمنون به شكل دعا و نیایش و در آیه 25 سوره انفال ظلم و ستم را به شكلی تحلیلی بیان می كنند كه آثار آن حتی كسانی را كه مخالف ظلم جمعی هستند را در بر می گیرد . به عبارتی آثار ظلم اجتماعی و ظلم جمعی به فرد و جامعه تعدی می كند . افرادی كه در جامعه زندگی می كنند ، نمی توانند از ظلم اشخاص در امان باشند و اشخاص نیز نمی توانند خود را از ظلم جمعی جامعه در امان نگه دارند . از مهم ترین آثار ی كه قرآن برای ظلم در حوزه عمل اجتماعی بیان می کند ، ایجاد و یا افزایش اختلاف و تفرقه است . خداوند در آیه 213 سوره بقره و نیز آیه 19 آل عمران بیان می دارد كه چگونه تجاوز انسان در جامعه ، موجب شد تا اختلافات در میان امت ها پدیدار شود و همبستگی و همگرایی به واگرایی تبدیل شده و جامعه دچار فروپاشی و سستی می گردد . در آیه 65 سوره زخرف و آیات 37 و 38 سوره مریم به مسئله احزاب اشاره می كند و می کند كه چگونه تقدم خواسته های گروهی بر خواسته های جمعی و اجتماعی جامعه ، موجب شده است تا این گروه ها و احزاب از قانون و مسیر عدالت بیرون رفته و جامعه را دچار چنددستگی نمایند .خیانت در امانت های الهی و مردمی (احزاب ، 72) ، نابهنجاری و اعمال زشت و بد (نحل ،28 و 33 و 34) ، قتل بی گناهان (بقره ، 61 و آل عمران ، 112) از آثاری است که در قرآن به بیان و تفصیل پرداخته شده است .خداوند در آیه 81 و 82 سوره انعام از مردم و جامعه می خواهد برای دست یابی به امنیت اجتماعی از هرگونه ظلم پرهیز كنند .از مصادیق و بازتاب های ظلم به خویشتن، عجب، خوشگذرانی، خورشید پرستی و جهل و نادانی می باشند هلاکت جامعهقرآن در آیات 15 تا 20 سوره سبا و نیز 76 و 77 سوره زخرف و 45 و 131 سوره انعام و بسیاری از آیات دیگر به مسئله هلاكت جوامع در نتیجه ظلم آنان به خود و جامعه اشاره می كند و در آیات 15 تا 20 سوره سبا ظلم اكثریت افراد جامعه را زمینه ساز هلاكت و عذاب الهی بر می شمارد . ریشه ظلم اجتماعی
ریشه و خاستگاه ظلم و ستم اجتماعی را می بایست در ظلم به خدا و خود جستجو کرد كه به شكل اجتماعی و رفتاری بروز و ظهور می كند .به عبارتی ظلم به نفس دارای بازتاب اجتماعی است و به شكل ظلم به دیگری نیز تجلی می یابد .از این رو است كه در آیه 231 سوره بقره ظلم و اذیت و آزار همسر را به عنوان ظلم به نفس قلمداد می كند و می فرماید : « كسانی كه با رجوع خویش به زن مطلقه می كوشند تا به وی آزار رسانده و اذیت كنند ، مصداق كسانی اند كه به خود ظلم روا داشته اند .»خداوند در آیه 230 و 231 سوره بقره تجاوز از حدود وقوانین الهی و مرزها و خطوط قرمز را از جمله مصادیق ظلم به نفس برمی شمارد و ارتكاب جرم (توبه ، 66 و 70 - زخرف ، 74 تا 76) و ترک اطاعت خدا و پیامبر(ص) به عنوان حاكم دولت اسلامی (نساء ، 64) را از دیگر مصادیق ظلم به نفس برمی شمارد . مصادیق ظلم به خویشتناز مصادیق و بازتاب های ظلم به خویشتن ، عجب (كهف ، 34 و 35) ، خوشگذرانی (انبیاء، 13 و 14) ، خورشید پرستی (نمل ، 24 و 44) و جهل و نادانی (نساء ، 97 و 98) می باشند . فرآوری: زهرا اجلالگروه دین و اندیشه تبیان منابع :چهل گام(كتاب جوان)علی ذوعلمروزنامه – کیهانbashgah.netآشنایی با قرآن ، ج3 تفسیر نمونه ، ج 15
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 254]
صفحات پیشنهادی
بدترین توشه برای آخرت
بدترین توشه برای آخرت ستم بر بندگان خداست." (حکمت 221) سعادت اخروی و حیات جاودانی بهشت را بدون زاد و توشه نمیتوانبدست آورد . این دعوت و دستور صریح خداوند ...
بدترین توشه برای آخرت ستم بر بندگان خداست." (حکمت 221) سعادت اخروی و حیات جاودانی بهشت را بدون زاد و توشه نمیتوانبدست آورد . این دعوت و دستور صریح خداوند ...
نكات پندآموز
بدترين توشه آخرت، آزار بندگان است - پاكدامني كامل در خرسندي به اندازه كفايت است - مهمترين كرامت در آن است كه در تنگي وراحت ارزش هركس به اندازه دانايي است ...
بدترين توشه آخرت، آزار بندگان است - پاكدامني كامل در خرسندي به اندازه كفايت است - مهمترين كرامت در آن است كه در تنگي وراحت ارزش هركس به اندازه دانايي است ...
عملی برای سنگین شدن نامه اعمال
عملی برای سنگین شدن نامه اعمالمسافر ، زاد و توشه با خود می برد ، هدفش رفع نیازها ... در سفر به وطن اصلی و جایگاه ابدی یعنی سفر آخرت ، چون هرمسافری که پا در ای. ... خلقی است»بدترین توشهاز همین جا می توان نتیجه گرفت که بدترین توشه بی تقوایی ...
عملی برای سنگین شدن نامه اعمالمسافر ، زاد و توشه با خود می برد ، هدفش رفع نیازها ... در سفر به وطن اصلی و جایگاه ابدی یعنی سفر آخرت ، چون هرمسافری که پا در ای. ... خلقی است»بدترین توشهاز همین جا می توان نتیجه گرفت که بدترین توشه بی تقوایی ...
40 توشه اخلاقی از بیانات رهبر انقلاب
توشه براي راه/ فرازهايي از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي؛ * بدترين . ... به تقوا و پرهيزگاري بهترين ذخيره و توشه سفر آخرت را تقوا دانست وي در تشريح ابعاد ماه ...
توشه براي راه/ فرازهايي از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي؛ * بدترين . ... به تقوا و پرهيزگاري بهترين ذخيره و توشه سفر آخرت را تقوا دانست وي در تشريح ابعاد ماه ...
امام جمعه شهرري: فرعون مصر در قفس آهنين عبرتي براي ساير حكام - واضح
او در ادامه خطبه ها همچنين به توشه گيري آخرت اشاره كرد و با بيان آيات قرآن و ... مهيا نمود كه از جمله بهترين توشه ها عمل صالح و بدترين توشه ها ظلم به مردم و حق الناس است.
او در ادامه خطبه ها همچنين به توشه گيري آخرت اشاره كرد و با بيان آيات قرآن و ... مهيا نمود كه از جمله بهترين توشه ها عمل صالح و بدترين توشه ها ظلم به مردم و حق الناس است.
فرعون زمان مصر در قفس آهني، عبرتي براي ساير حكام ستمگر است
وي در خطبه اول نماز جمعه به توشه گيري آخرت اشاره كرد و با بيان آيات قرآن و ... مهيا نمود كه از جمله بهترين توشه ها عمل صالح و بدترين توشه ها ظلم به مردم و حق الناس است.
وي در خطبه اول نماز جمعه به توشه گيري آخرت اشاره كرد و با بيان آيات قرآن و ... مهيا نمود كه از جمله بهترين توشه ها عمل صالح و بدترين توشه ها ظلم به مردم و حق الناس است.
عقاب و عذاب بی نماز !
شدت عذاب آخرت (عرفان روح الله 9) کسی که ترک کننده نماز را به دادن طعامی یا لباسی یاری کند، مثل این است که هفتاد پیغمبر را کشته ، که ... بدترین توشه برای آخرت ...
شدت عذاب آخرت (عرفان روح الله 9) کسی که ترک کننده نماز را به دادن طعامی یا لباسی یاری کند، مثل این است که هفتاد پیغمبر را کشته ، که ... بدترین توشه برای آخرت ...
بيست و هفتم دي در آينه تاريخ معاصر ايران
بدترین توشه برای آخرت · بیت المال را جدی بگیرید ! حیای مثبت و حیای منفی ! زنگ انقلاب در 32 مدسه زنجان به صدا در میآيد · لوح فشرده نبرد سوسنگرد رونمايي شد ...
بدترین توشه برای آخرت · بیت المال را جدی بگیرید ! حیای مثبت و حیای منفی ! زنگ انقلاب در 32 مدسه زنجان به صدا در میآيد · لوح فشرده نبرد سوسنگرد رونمايي شد ...
/رفتن رسيدن است؛ ٤٠ توشه براي راه/ فرازهايي از بيانات رهبر معظم - واضح
12 آگوست 2008 – رفتن رسيدن است؛ ٤٠ توشه براي راه/ فرازهايي از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي؛ * بدترين درد براي يك جامعه غفلت است*-/رفتن رسيدن است؛ ٤٠ ...
12 آگوست 2008 – رفتن رسيدن است؛ ٤٠ توشه براي راه/ فرازهايي از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي؛ * بدترين درد براي يك جامعه غفلت است*-/رفتن رسيدن است؛ ٤٠ ...
ضرغامی: بصیرت در زمان فتنه مهمترین توشه انسانهاست
ضرغامی: بصیرت در زمان فتنه مهمترین توشه انسانهاست-سیاست - رئیس سازمان ... شناخت حق است در این زمان اگر شمشیر زدی برکت است و در دنیا و آخرت سربلند خواهیم بود. ... *بدترین آسیبهایی که برای محتوای مداحی وجود دارد و جدیترین آنها نگاه ذلتبار و ...
ضرغامی: بصیرت در زمان فتنه مهمترین توشه انسانهاست-سیاست - رئیس سازمان ... شناخت حق است در این زمان اگر شمشیر زدی برکت است و در دنیا و آخرت سربلند خواهیم بود. ... *بدترین آسیبهایی که برای محتوای مداحی وجود دارد و جدیترین آنها نگاه ذلتبار و ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها