واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: توابع در زبان سي aida khanom 26 فروردين 1390, 13:45سلام من دانش آموز سال اول دبيرستان هستم و علاقه مند به يادگيري زبان برنامه نويسي هستم تا حدودي با زبان پاسكال و سي آشنا شدم . از جزوه هاي مفيد و مطالب سايت هم در اين رابطه استفاده ميكنم . از اونجايي كه استادي ندارم كه ازش سؤال بپرسم لطفا راهنماييم كنيد. ميخوام با استفاده از توابع عمليات زير رو انجام بدم : float x, y,z,w w=(x+2) * (y+2) / (x-z ميدونم براي جمع بايد از تابع add استفاده كنم. و توابعي رو كه مينويسم بايد در مين قرار بدم اما نحوه نوشتن هر تابع براي هر كدام رو نميدونم و اينكه چطوري بين آنها ارتباط باشه؟؟؟ با كدوم تابع بايد ضرب كرد و با كدوم تابع تقسيم؟؟؟ چيزي كه من ميدونم اينه كه : 1.تابعي براي جمع ايكس با 2 قرار بدم 2.تابعي براي جمع واي با 2 قرار بدم 3.تابعي براي كسر ايكس و زد 4.تابعي كه عمل تقسيمو انجام بده 5.با استفاده از تابع assign حاصل رو در دبليو بريزه اما نحوه ارتباط دهي رو متوجه نميشم. اين مثالو از روي نمونه زير براي خودم زدم تا بهتر متوجه بشم اما گير كردم void assign (int a , int b } a=b { int add (int a , int b } return (a+b { int x,y,z main () } assign (x,5 assign (y,7 assign (z,add(x,y {نميخوام برنامه با سي بنويسم اما ميخوام نحوه نوشتن توابعشان را ياد بگيرم . ممنون ميشم كمكم كنيد. با تشكر the_king 27 فروردين 1390, 08:01سلام من دانش آموز سال اول دبيرستان هستم و علاقه مند به يادگيري زبان برنامه نويسي هستم تا حدودي با زبان پاسكال و سي آشنا شدم . از جزوه هاي مفيد و مطالب سايت هم در اين رابطه استفاده ميكنم . از اونجايي كه استادي ندارم كه ازش سؤال بپرسم لطفا راهنماييم كنيد. ميخوام با استفاده از توابع عمليات زير رو انجام بدم : float x, y,z,w w=(x+2) * (y+2) / (x-z ميدونم براي جمع بايد از تابع add استفاده كنم. و توابعي رو كه مينويسم بايد در مين قرار بدم اما نحوه نوشتن هر تابع براي هر كدام رو نميدونم و اينكه چطوري بين آنها ارتباط باشه؟؟؟ با كدوم تابع بايد ضرب كرد و با كدوم تابع تقسيم؟؟؟ چيزي كه من ميدونم اينه كه : 1.تابعي براي جمع ايكس با 2 قرار بدم 2.تابعي براي جمع واي با 2 قرار بدم 3.تابعي براي كسر ايكس و زد 4.تابعي كه عمل تقسيمو انجام بده 5.با استفاده از تابع assign حاصل رو در دبليو بريزه اما نحوه ارتباط دهي رو متوجه نميشم. اين مثالو از روي نمونه زير براي خودم زدم تا بهتر متوجه بشم اما گير كردم void assign (int a , int b } a=b { int add (int a , int b } return (a+b { int x,y,z main () } assign (x,5 assign (y,7 assign (z,add(x,y {نميخوام برنامه با سي بنويسم اما ميخوام نحوه نوشتن توابعشان را ياد بگيرم . ممنون ميشم كمكم كنيد. با تشكر چند نکته وجود داره : نکته اول : تخصیص دادن یک مقدار به متغیری که خارج از تابع قرار دارد یک نگاهی به این کد بندازید : void assign(int a, int b) { a = b; } این کد بالا بدون خطا اجرا می شود، اما کاری که ما انتظارش را داریم انجام نمی دهد، چرا؟ چون متغیر a و متغیر b هر دو در داخل تابع assign تعریف شده اند، داخل تابع ایجاد می شوند و قبل از خروج از تابع هم نابود خواهند شد، به عبارتی دیگر a و b متغیر محلی assign هستند، هر بلایی که سر شان بیاورید فقط داخل assign تاثیر دارد و در خارج از تابع assign هیچ تغییری روی متغیر ها رخ نمی دهد، حتی اگر اسم متغیر های بیرون تابع a و b باشند. به عنوان مثال، آنچه در کد زیر اتفاق می افتد : void assign(int a, int b) { a = b; } int x = 4; int main() { assign(x, 5); return 0; } مقدار x موقع اجرا کردن تابع assign برابر 4 است، ما مقدار 4 را به عنوان متغیر a به تابع assign ارسال می کنیم، مقدار 5 را هم به عنوان متغیر b به تابع ارسال می کنیم. داخل تابع مقدار b را داخل a قرار می دهیم، پس مقدار a به 5 تغییر می کند. اما این عملیات هیچ ربطی به x ندارد، چون ما مقدار 4 را به تابع assign ارسال کرده ایم، نه متغیر x را. متغیر x در این عملیات هیچ تغییری نمی کند و همچنان 4 باقی می ماند. راه حل : ما باید متغیر را بصورت ارجاعی به تابع ارسال کنیم تا بجای مقدار متغیر، آدرس متغیر به تابع ارسال شود، در زبان C باید از اشاره گر ها استفاده کرد، یعنی قبل از اسم متغیر در تابع یک کاراکتر * قرار می دهند : void assign(int *a, int b) { *a = b; } و جایی که باید تابع فراخوانی شود قبل از اسم متغیری که باید آدرس اش ارسال شود یک کاراکتر & قرار می دهند : assign(&x, 5); در زبان ++C همین عمل قابل انجام است، اما یک راه ساده تر هم در ++C می توانیم انجام دهیم، معرفی متغیر بصورت ارجاعی، کافی است در هنگام نوشتن پارامتر های تابع، یک کاراکتر & را قبل از اسم متغیر قرار دهیم، نیازی هم به کاراکتر * نیست : void assign(int &a, int b) { a = b; } دقت کنید که در شیوه ارجاعی، هیچ بخش دیگری از کد را تغییر نمی دهیم : assign(x, 5); نکته دوم : فقط در مواقعی پارامتر ها را بصورت اشاره گر یا ارجاعی معرفی کنید که بهشان نیاز دارید زمانی که قرار نیست یک متغیر بیرون از تابع مقدارش تغییر کند از اشاره گر یا ارجاع استفاده نکنید، فرضا در تابع (add(a, b ما مقدار a را با b جمع می کنیم اما مقدار متغیر هایی که به a و b تحویل می دهیم قرار نیست در بیرون از تابع تغییر کنند، همانطور که هستند می مانند، پس هیچکدام را با اشاره گر یا ارجاع معرفی نخواهیم کرد. نکته سوم : متغیر های محلی بر متغیر های سراسری اولویت دارند هر متغیری که بیرون از توابع تعریف می شود در همه توابع قابل دسترسی است، مثلا متغیر x را قبل از main و خارج از آن تعریف کرده اید، پس در داخل تابع ها مثلا main و test به x دسترسی دارید و می توانید مقدارش را هم عوض کنید : int x = 4; void test() { x = 5; } int main() { test(); x = 6; return 0; } در مثال بالا مقدار x در ابتدای برنامه 4 است، وقتی تابع test فراخوانی می شود به 5 تغییر می کند و بعد در تابع main مقدارش به 6 تغییر می کند. اما اگر یک متغیر محلی به همان نام x تعریف کنید، دیگر متغیر سراسری از دید تابع پنهان می شود و x محلی مورد استفاده قرار می گیرد. فرضا در مثال زیر مقدار x سراسری که ابتدا 4 است، تا انتهای برنامه 4 باقی می ماند، چون توابع test و main خودشان یک متغیر x محلی دارند : int x = 4; void test(int x) { x = 5; } int main() { int x; test(8); x = 6; return 0; } نکته چهارم : تابع main را همواره با یک خروجی int تعریف کنید نه void تابع main را به صورت ()void main تعریف نکنید، چون در استاندارد زبان های C و ++C این وضعیت تعریف نشده و صرفا در بعضی از کامپایلر ها قابل استفاده است. تابع main را بصورت ()int main بکار ببرید و قبل از خاتمه تابع از ;return 0 برای خروج از تابع استفاده کنید. نکته : در تعریف کردن نوع متغیر دقت کنید نوع داده float اعشاری است و نوع داده int بدون اعشار. طبیعتا در یک متغیر int می توانید 3 را بر 2 تقسیم کنید اما نتیجه بدون اعشار 1 خواهد بود، نه 1.5 . بنابر این در هنگام تعریف کردن توابع نوع داده ای مناسب را انتخاب کرده و در کل برنامه از همان نوع داده استفاده کنید. این یک مثال کامل است : #include <stdio.h> void assign(float *a, float b) { *a = b; } float add(float a, float b) { return a + b; } float sub(float a, float b) { return a - b; } float mul(float a, float b) { return a * b; } float div(float a, float b) { return a / b; } float x, y, z, w; int main() { assign(&x, 5); assign(&y, 7); assign(&z, 2); assign(&w, div(mul(add(x, 2), add(y, 2)), sub(x, z))); printf("%g", w); return 0; } توجه داشته باشید که نحوه تبدیل کردن عملگر ها به توابع مرحله به مرحله انجام می شود تا اشتباهی صورت نگیرد : w = (x + 2) * (y + 2) / (x - z); assign(&w, (x + 2) * (y + 2) / (x - z)); assign(&w,add(x, 2) * (y + 2) / (x - z)); assign(&w, add(x, 2) * add(y, 2) / (x - z)); assign(&w, add(x, 2) * add(y, 2) / sub(x, z)); assign(&w, mul(add(x, 2), add(y, 2)) / sub(x, z)); assign(&w, div(mul(add(x, 2), add(y, 2)), sub(x, z))); سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2306]