تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831233783




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت‌وگو با دانيال دو روله، نويسنده سوئيسي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: گفت‌وگو با دانيال دو روله، نويسنده سوئيسي


نويسندگان- احسان حضرتي:
ادبيات داستاني سوئيس با وجود تمامي ناشناختگي‌اش در ايران، ادبيات تاثيرگذار و نيرومندي است و به همين دليل است كه بايد اقدام سفارت سوئيس را براي دعوت «دانيال دو روله» به فال نيك گرفت.

سوئيس كه خود نيز در نمايشگاه 21 كتاب تهران حضور داشت، اين نويسنده دوزبانه را به ايران آورد و اين فرصت مغتنمي شد براي گفت‌وگوي همشهري با وي. دانيال دو روله كه در ايران تقريبا اصلا شناخته نشده است، در سال 1944 در ژنو، بخش فرانسه زبان سوئيس به دنيا آمد و پس از تحصيلات معماري به حرفه نرم‌افزار پرداخت و سپس به داستان‌نويسي روي آورد.

او نزديك به 20 كتاب در پرونده خود دارد و تا كنون جوايز بين‌المللي بسياري را به ويژه براي سبك نگارش شيوايش از آن خود كرده است. روله اكنون به همراه همسر و تنها فرزندش در فرانسه زندگي مي‌كند و به 2 زبان فرانسه و آلماني مي‌نويسد.

* آقاي روله! شما تا پيش از سفر اخيرتان به ايران چقدر با فرهنگ و ادبيات اينجا آشنا بوديد؟

خيلي كم. بيشتر شعراي قديم و ادبيات گذشته ايران را مي‌شناختم. البته قبل از اينكه به ايران بيايم سعي كردم در اين زمينه مطالعه بيشتري بكنم و اطلاعات خودم را در زمينه ايران گسترش بدهم اما اين مطالعات و آشنايي بيشتر زمينه تاريخي داشت؛ يعني بيشتر تلاش كردم كه با تاريخ ايران آشنا بشوم و هنوز چيز زيادي از فرهنگ و ادبيات معاصر شما نمي‌دانم. البته در هواپيما فرصت پيش آمد و توانستم داستان «جغد» را بخوانم.

* جغد؟

بله جغد. نويسنده‌اش فردي بود به اسم صادق هدايت.

* بله، عنوان فارسي‌اش «بوف كور» است. خب، آن را چطور ديديد؟ ترغيب‌تان كرد كه ادبيات معاصر ايران را هم پيگيري كنيد؟

من هنوز اول راه هستم و چيز زيادي از ادبيات معاصر شما نمي‌دانم اما آنچه من را ترغيب مي‌كند كه با ادبيات ايران و نويسندگان معاصر فارسي زبان آشنا بشوم همين حضور گسترده ناشران و كتاب‌هاي متعدد در نمايشگاه كتاب است البته مي‌دانم كه خيلي از اين كتاب‌ها خارجي است اما همين كه به مردم عرضه مي‌شود و آنها هم علاقه‌مند هستند و استقبال مي‌كنند نشان مي‌دهد كه چيزي در آن كتاب‌ها هست.

* نمايشگاه را چطور ديديد؟ چيز جالبي نظرتان را جلب نكرد؟

نمايشگاه ِخيلي خوبي است. اصلا انتظار ديدن چنين چيزي را نداشتم. من به تازگي از
2 نمايشگاه كتاب ديگر در آفريقاي جنوبي و رم هم ديدن كرده بودم اما نمايشگاه تهران بزرگ‌ترين نمايشگاهي است كه تا حالا ديده‌ام.

* گويا چند سال قبل براي شركت در كنفرانسي راجع به ادبيات ايران به جزيره كيش سفر كرده بوديد اما در آنجا حاضر نشديد راجع به ادبيات ايران و نويسندگان ايراني صحبت كنيد. مي‌شود كمي در اين باره توضيح بدهيد؟

اين طور نيست، من براي آن كنفرانس دعوت شده بودم اما شركت نكردم.

* چرا؟

آن كنفرانس را مثل يك پلت فرم نفتي تلقي مي‌كردم كه ارتباط زنده و معناداري با ادبيات ايران ندارد. در واقع از نظر من آنچه در اين جزيره مي‌گذشت خيلي مجرد و انتزاعي بود و برايم جالب نبود كه در ميان چند نويسنده خارجي راجع به ادبيات ايران صحبت كنم. جايي كه هيچ تماشاگر يا شنونده ايراني حضور نداشته باشد. الان هم اگر حاضر شدم به ايران سفر كنم به اين دليل بود كه تصور مي‌كردم اين سفر به شناختم از ادبيات و در مجموع فرهنگ ايراني كمك مي‌كند.

* حالا اين شناخت چه كمكي به كار شما مي‌كند؟ آيا قصد داريد راجع به ايران داستاني بنويسيد؟

نمي‌‌دانم، شايد بله و شايد هم نه. اما به هر حال يك نويسنده نياز دارد كه خيلي چيزها را از نزديك ببيند چون ادبيات ماهيتي چند پهلو دارد و تخيل صرف نمي‌تواند به نويسنده كمك كند و برايش راهگشا باشد. من بايد به ايران مي‌آمدم و آن را از نزديك لمس مي‌كردم. الان اگر كسي راجع به اين سفرم از من سؤالي كند، ديگر مي‌دانم كه تهران يك شهر صاف نيست و بالا و پايين دارد و اميدوارم كه با اين برداشت‌هايم بتوانم ادبيات گوياتري پديد بياورم.

* آنچه در ايران ديديد تا چه اندازه با تصورات ذهني شما منطبق بود؟ آيا انتظار ديدن چنين جايي را داشتيد؟

نه تنها من بلكه اكثر قريب به اتفاق غربي‌ها تصور درستي از ايران ندارند. من با وجود توصيه تمام دوستان و آشنايانم به ايران سفر كردم. آنها به من مي‌گفتند چرا مي‌خواهي به كشوري بروي كه در آستانه جنگ است و مردمانش جرأت حرف زدن با كسي را ندارند؟ اما من آمدم و الان هم از اينكه اينجا هستم احساس خوبي دارم. در اينجا با مسائلي روبه‌رو شدم كه اصلا انتظارش را نداشتم. مخصوصا ملاقاتي كه با دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي داشتم خيلي دور از انتظارم بود، دانشجويان بسيار باهوشي بودند و سؤال‌هاي خوب و سنجيده‌اي مي‌پرسيدند. همه اينها براي من جالب و تفكر برانگيز بود.

* در كنفرانسي كه در خانه هنرمندان برگزار شد بعد از آنكه تكه‌هايي از رمان «يكشنبه‌اي در كوه» را خوانديد، اشاره كرديد كه عقايد مي‌توانند پرده‌اي پيش چشم انسان بكشند و او را نابينا كنند و به همين دليل از جوان‌ها خواستيد كه ميان خودشان و عقايدشان نوعي فاصله‌گذاري كنند تا گرفتار آنها نشوند. آيا اين دعوت به نوعي انفعال نيست؟

نه! اين دعوت به روشن بيني است. همه ما در جواني عقايدي داريم و تلاش هم مي‌كنيم كه حقانيت آن عقايد را به اثبات برسانيم اما به مرور زمان و با انباشت تجربه‌ها يك بار ديگر به عقب برمي‌گرديم و در عقايد گذشته خودمان تجديد نظر مي‌كنيم. البته هيچ وقت كليت آن عقايد را زير سؤال نمي‌بريم اما شيوه رسيدن به آنها را مورد تجديد نظر قرار مي‌دهيم و مهم هم همين است. يكشنبه‌اي در كوه كه برآمده از تجربيات مستقيم من در نهضت دانشجويي 1968 فرانسه است، به نوعي بازبيني و بازنگري در عقايد گذشته خودم به شمار مي‌آيد. به‌نظر من ادبيات مي‌تواند مسائل را به نحوي طرح كند كه نابينايي عقايد را افشا كند و اصلا وظيفه ادبيات اين است و به همين دليل بود كه توصيه كردم جوان‌ها ميان خودشان و عقايدشان فاصله‌گذاري كنند تا گرفتار اين نابينايي نشوند.

* اما آيا با گفتن اينكه وظيفه ادبيات افشاي نابينايي عقايد است، براي آن نوعي كاركرد ايدئولوژيك، كه در پي فرار از آن هستيم، قائل نشده‌ايم؟ و آيا اين به تقليل كاركرد ادبيات منجر نمي‌شود؟

بحث من درخصوص رمان يكشنبه‌اي در كوه بود و نمي‌شود آن را به همه جا و در همه زمان‌ها تعميم داد. از نظر من چيزي كه يك‌بعدي باشد و تنها يك حرف را بزند ادبيات نيست اگر هم باشد «ادبيات بد» است. ادبيات تنها زماني واقعيت دارد كه تخيل داشته باشد و يك مسئله را از چندين و چند زاويه بررسي كند، جز اين هر چه باشد يا تبليغ است يا پروپاگاند كه هر 2 هم در واقع يك چيز هستند.

تاريخ درج: 28 ارديبهشت 1387 ساعت 08:37 تاريخ تاييد: 28 ارديبهشت 1387 ساعت 10:15 تاريخ به روز رساني: 28 ارديبهشت 1387 ساعت 10:14
 شنبه 28 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن