تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تكميل روزه به پرداخت زكاة يعنى فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (صلى الله عليه و آل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816490061




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با سکوت چه چیز را ثابت می کنیم ؟!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: با سکوت چه چیز را ثابت می کنیم ؟!
امر به معروف و نهی از منکر
امر به معروف و نهی از منکر چیست ؟امر یعنی دستور، معروف یعنی كار خیر، امر به معروف یعنی دستور به انجام كار خیر بدهید . یعنی تشویق به خوبی‌ها كنید. در مقابل منكر یعنی بد ، نهی از منكر یعنی باید جلوی بدی‌ها را گرفت. هر مسلمان باید مردم را به خوبی‌ها تشویق و جلوی فساد را بگیرد.یكی از چیزهای بسیار خطرناک در جامعه ریخته شدن قبح گناه است .  خطر سكوت و بی‌تفاوتی در برابرگناهیكی از عوامل عادی شدن گناه ، سكوت مردم است . اگر كسی یك خلافی کرد و مردم بی‌تفاوت نگاهش كردند ، این گناه عادی می‌شود. لازم نیست هر گاه حرف كه می‌زنیم بلافاصله اثر کند . ممكن است حرف هم كه بزنیم، اثر نكند ، اما در مقابل گناه نباید عادی باشیم . امر به معروف ، عبادتی بزرگخود امر به معروف یك عبادت بزرگ است كه تمام عبادت‌ها نسبت به امر به معروف و نهی از منكر مثل یك قطره کنار دریا هستند . معنای امر به معروف این نیست که كه تا گفتیم كه مثلاً این كارت غلط است ، بگوید چشم !اگر یك معلم برود سر كلاس، ولو بچه‌ها هم سر كلاس نباشند ، آموزش و پرورش حقوق معلم را می‌دهد . اینطور نیست كه چون بچه‌ها نیامده‌اند، حقوق به او ندهید. تكرار نهی از منكر، زمینه تأثیرگذاری و ترك گناهوقتی به یك چوب سفت  ده تبر می‌زنیم ، تبر یازدهم را که بزنیم ، چوب می شکند . اما باید بدانیم که ده تا تبر هم بی‌اثر نبودند . اگر این ده‌تا تبر به چوب نمی‌خورد ، تبر یازدهم اثر نمی‌كرد .شما بگو گوش نمی‌دهد ، دومی را هم گوش نمی‌دهد ، پنجمی را هم گوش نمی‌دهد ، 27 نفر اگر گفتند و گوش نداد، نفر28 بگوید ، گوش می‌دهد. پس این 27 نفر هم شریك هستند. حرف‌هایی كه ما می‌زنیم، لازم نیست فوری اثر كند، اصلاً ممکن است زمینه ای شویم که حرف دیگری اثر کند .یكی از عوامل عادی شدن گناه ، سكوت مردم است . اگر كسی یك خلافی کرد و مردم بی‌تفاوت نگاهش كردند ، این گناه عادی می‌شودسن و سال در امر به معروفبچه‌ها نیز باید امر به معروف را انجام دهند و نباید آنها را از این کار بازداشت . قرآن می‌فرماید: « یا بُنَیَّ أَقِمِ الصَّلاةَ وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ »1 و حدیث داریم «لا تحقرن أحدا من المسلمین فإن صغیرهم عند الله كبیر ؛ حرف بچه ای که مسلمان باشد نیز ، نزد خدا بزرگ است .»
امام حسین(ع)
حسین (ع) و امر به معروفامربه معروف به قدری مهم است كه امام حسین(ع) یکی از دلایل مهم خود را در رفتن به کربلا می فرماید : به كربلا می‌روم تا « أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ »2 زیرا که حكومت یزید منكر است . و این نکته به قدری واجب و مهم است که اگر به خاطر این امر حسین فدا شود، خدا و حسین (ع)، هردو این فدا شدن را دوست دارند .  از آینه یاد بگیریم !انسان در امر به معروف و نهی از منكر نباید شكست بخورد و اگر به او چیزی گفتند ، نباید ناراحت شود . حدیث داریم «المومن مرآة المومن ». اگر آینه بشکند ،باز تكه‌های آن عیوب ما را می گوید و کار خود را انجام می دهد.  راه و روش را یاد بگیریم !قرآن راه های جلوگیری از فساد را بیان می کند :محبت کردن  «هُوَ الَّذی یُصَلِّی عَلَیْكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ لِیُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ كانَ بِالْمُؤْمِنینَ رَحیماً ؛ خدا برای خارج كردن شما از ظلمات به سوی نور، برای شما صلوات می‌فرستد و با محبت این كار را انجام می‌دهد. »3 لحن کلام برای بعضی از کارها گاهی لازم است یك آدم خوش بیان کار را انجام دهد ؛ حضرت موسی وقتی می‌خواهد صحبت كند ، برادرش هارون را معرفی می کند و می‌گوید : « هُوَ أَفْصَحُ مِنِّی لِساناً »4  سخن نرم و زیبا« فَقُولا لَهُ قَوْلاً لَیِّناً »5« وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلاً مَعْرُوفاً »6« وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً »7امربه معروف به قدری مهم است كه امام حسین(ع) یکی از دلایل مهم خود را در رفتن به کربلا می فرماید: به كربلا می‌روم تا « أُرِیدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ » زیرا که حكومت یزید منكر است . و این نکته به قدری واجب و مهم است که اگر به خاطر این امر حسین فدا شود، خدا و حسین (ع)، هردو این فدا شدن را دوست دارند
اهل بیت و امر به معروف
شیوه های امر به معروفگاهی خوب است انسان صریحاً امر به معروف كند و گاهی هم سکوت کند .گاهی اوقات  ویتامین سکوت از صحبت کردن بیشتر است در نتیجه زودتر و بهتر جواب می  دهد . برادران یوسف به او گفتند : ما برادری داشتیم كه دزد بود . « قد سرق له اخ من قبل ». قرآن می‌گوید: «فَأَسَرَّها یُوسُفُ فی‏ نَفْسِهِ وَ لَمْ یُبْدِها لَهُمْ»8یوسف سکوت کرد و رسوایشان نکرد . فقط دعوت کنیم كسی را نترسانیم. مردم با ترس كم‌تر به راه می آیند . بیشتر طرفدار موعظه ی دوستانه و صمیمی هستند . «ادْعُ إِلَى سَبِیلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ»9موعظه خوب، موعظه‌ای است كه طرف بداند كه او را دوست دارند و این موعظه ناشی از عشق و علاقه ای است که به او داریم  ، می باشد . اقسام امر به معروف :یك:  وظیفه ی عمومی است وهمه در قبال آن مسئول هستند . ماشینی در خیابانی در حال عبور است. با اینكه تابلو می‌گوید خیابان یك طرفه است ماشین در جهت ممنوع و خلاف حركت می‌كند وظیفه عمومی همه ی افراد است که او را از اشتباهش آگاه کنند  و بی تفاوت نباشند .«كُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ »10دو: وظیفه ایی كه مخصوص گروه ویژه ای می باشد . اما آیه «وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ »11 یعنی در جامعه گروهی با داشتن اختیارات و امتیازات خاص ، به صورت رسمی باید جلوی متخلف را بگیرند. وحدت ، عامل مهم تأثیر گذاریشهید مطهری نكته‌ای دارد ، می فرماید : آیه «وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ »12ما بین آیه ی « وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً » 13و « وَ لا تَكُونُوا كَالَّذینَ تَفَرَّقُوا »14 می باشد . ایشان می‌گوید: آیه جلوی فساد را بگیر در جایی واقع شده كه آیات بعد و قبل از آن سخن از وحدت است به این معنا که  تا وحدت نباشد امر به معروف اثر نمی‌كند. اگردر خانواده ای پدر به پسر بگوید : نماز بخوان و مادر بگوید ، بگذار بخوابد و بین پدر و مادر وحدت وجود نداشته باشد، اثر نخواهد كرد. اگرخود و آیندگانمان را دوست داریم ، این فریضه ی عبادی ، اجتماعی را ترک نکنیم و خود و دیگران را بر این کارارزشمند تشویق کنیم . فرآوری: زهرا اجلال – گروه دین و اندیشه تبیانپی نوشت ها :1- لقمان / 172- المناقب / ج 4 / ص 893- احزاب / 434- قصص / 345- طه / 446- نساء / 57- بقره / 838- یوسف / 779- نحل / 12510- آل عمران / 11011- همان / 10412- همان13- همان / 10314- همان / 105 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 320]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن