تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814893362




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/توصيه به مصرف كنندگان آمپولهاي اعتياد‌آور نورجيزك و تمجيزك /


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /توصيه به مصرف كنندگان آمپولهاي اعتياد‌آور نورجيزك و تمجيزك /
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: اجتماعي

متاسفانه همچنان آمپولهاي تقلبي نورجيزك و تمجيزك در برخي از استانها به صورت وسيع مورد سوء مصرف قرار مي‌گيرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري ايسناي خوزستان نورجيزك و تمجيزك نام تجاري آمپول بوپرنورفين است. آمپول بوپرنورفين در فارماكوپه كشور ما وجود ندارد و استفاده از آن براي درمان سم زدايي يا نگهدارنده اعتياد به هيچ وجه مورد تاييد نيست و صرفا استفاده از بوپرنورفين خوراكي (زيرزباني) در چارچوب پروتكل ابلاغي وزارت بهداشت براي درمان وابستگي به تركيبات (افوني) مجاز و بي خطراست.

متاسفانه از حدود 2 سال گذشته اشكال تقلبي نورجيزك و تمجيزك به بازار سياه داروي كشور وارد شده است بررسيهاي كارشناسي نشان مي‌دهد اين داروها فاقد بوپرنورفين و داراي مقادير بالاي تركيبات مورفين هستند، از نظر وجود مورفين منفي است اما آزمايش ادرار سوء مصرف كنندگان اين دارو مثبت است.

بر اساس گزارشهاي موردي بيماران وابسته به مصرف آمپولهاي نورجيزك تقلبي، اين آمپولها در ويالهايي كوچك با درپوش آمپول اغلب ناشيانه و در برخي موارد وجود ناخالصي حشرات و كپك در ويالها مشهود است.

در يك بررسي موردي ديده شد بيماران مصرف كننده آمپولهاي نورجيزك تقلبي دچار افزايش وزن، فشار خون بالا و سركوب سيستم ايمني مي‌گردند. در ابتدا شك به بيماري كوشينك (افزايش درون زاد كورتيكواستروئيد سرمي) پديد آمد لكن بررسيهاي آزمايشگاهي نشان داد كه ماده پايه مورد استفاده در تهيه آمپولهاي نورجيزك دگزامتازون است كه باعث پديد آمدن علايم بيماري كوشينك شده است.

بوپرنورفين داراي نيمه عمر طولاني است به طوري كه در برنامه نگهدارنده بوپرنورفين مي‌توان رژيم دارويي يك روز در ميان را براي بيمار درنظر گرفت. لكن گزارش بيماران مصرف كننده آمپول نورجيزك تقلبي نشان مي‌دهد كه بيماران طي زمان كوتاهي پس از مصرف دارو علائم محروميت و خماري را تجربه مي‌كنند. اين موضوع نيز نشان مي‌دهد كه تركيب افيوني به كار رفته در اين آمپولها يك تركيب افيوني كوتاه اثر (نظير هروئين يا كراك) مي‌باشد.

موارد عوارض شديد ناشي از مصرف نورجيزك شامل مننژيت عفوني، اندوكارديت دريچه قلب و مرگ و مير گزارش شده است.

در پايان توصيه مي‌شود بيماران مصرف كننده آمپولهاي نورجيزك تقلبي در اسرع قت به مراكز درمان سوء مصرف درمان مراجعه تا نسبت به طراحي برنامه مراقبت درماني براي ايشان اقدام شود.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 434]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن