تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مى‏گردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834931059




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عکاسی گرفتار در چنگال سیاست


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > صادقی، سعید  - حدود سه دهه است که عکاسی در کشور ما با توجه به جوهره حرکت و مسیرش سیاسی شده و متاسفانه جامعه ایران نتوانسته با قدرت نهفته در تصاویر عکس ها، تمدنی مدرن را به رخ جهانیان بکشد! به عبارتی هم عکاسان و هم مسئولان در این بی توجهی و کم فروشی دخیل بوده اند. در طول این سال ها؛ نگاه عکاسانه برخی افراد تنها به در دست گرفتن دوربین و فشار شاتر، محدود شد بی آن که دید عمیقی نسبت به دردها و رنج های همیشگی پیرامونشان داشته باشند و همین کوتاهی سبب شد تا همه چیز در احاطه برخی از سیاستمداران و سیاست بازها قرار بگیرد تا آن جا که گاه دیگر عکس های جنگ و انقلاب و حتی رویدادهای سیاسی، تاثیر چندانی بر مردم نداشتند! در هیاهوی روزهای انقلاب و جنگ، هنر عکاسی با نگاه ایرانی پیوند مستحکمی خورد و این پیوند توانست چشم ها را درگیر زیبایی شناسی وقایع جاری آن سال ها کند؛ پیوندی که این روزها با وجود ترکیب های بسته ای که در عکاسی ایرانی موج می زند خبری از آن نیست و به همین سبب تا کنون نتوانسته با دردها و کابوس هایش رویای مشترکی ایجاد کند. عکاسی امروز بیش از آن که درگیر شناخت و پیدا کردن موضوع باشد؛ در متن جامعه، سیاسی شده و در بلاتکلیفی امنیتی به سر می برد و از این روست که ماهیت خود را از دست داده است؛ آن قدر که عکاس نمی تواند به راحتی در جهت کشف سوژه گام بردارد و موضوعات انتخابی اش به خواست مردم باشد و در لحظه گرفتن عکس، احساس انسان های جامعه را با نگاهی متفاوت در آن دخیل کند، احساسی که الهام بخش بسیاری از پرتره های اجتماعی است. شاید بد نباشد بدانید زمانی که یک عکاس می میرد همه چیز برای او آغاز می شود و در واقع بعد از مرگ، بررسی موشکافانه عکس ها، پرداختن به شیوه نگاه، زاویه دید و میزان تاثیرگذاری هنرش در اندیشه و افکار عمومی مورد کنکاش و بررسی قرار می گیرد. بررسی هایی که به کالبدشکافی تصاویر می پردازد و می خواهد بداند که عکس های کادر شده چه حرف و حدیث تازه ای برای گفتن داشتند و پیغامشان چیست؟ آیا عکاس بیشتر درگیر تکنیک عکاسی بوده یا زیباشناسی تصویری را در اولویت کار خود قرار داده است؟ و یا عکاس در پدید آوردن یک سند تاریخی، اجتماعی، سیاسی و... تا چه اندازه همپا و همگام با جریان ها عمل کرده و در نهایت دوربینش را تا کجا به لحظه سپرده است؟ هر عکاس با نگاه خاص و متفاوتی که به سوژه ها دارد به گونه خاصی با هنر عکاسی، ارتباط برقرار می کند و نمی گذارد تا میراث های یک نسل از میان بروند و با تمام وجود آن ها را به لنز دوربینش می سپارد و البته او خوب می داند که در این مسیر پُر پیچ و خم، این عقاید شخصی هستند که عکاس را در جهت حرکتی هدفمند برای کشف و ثبت لحظه ها یاری می رساند. غیر از نزدیکی فیزیکی به سوژه، برقراری ارتباط روحی عمیق با موضوع نیز از ملزومات و واجبات به شمار می رود. عکاس باید خود را جزیی از سوژه آن سوی لنز قرار دهد و بیش از هر چیز جذب موضوع شده باشد و مباحث تصویری و ترکیب بندی را در گام بعدی مورد توجه قرار دهد و تنها در این صورت است که عکس، بیانگر واقعیت های ملموس و قابل درک می شود و نوعی از تفاوت در عکاسی را به نمایش می گذارد. با بررسی تصاویر عکس های یک عکاس بیش از هر چیز می توان به خلقیات او در شیوه عکاسی پی برد، خلقیاتی که آمیخته با نوعی تجربه است و حتی از روایت عکاسانه او معما می سازد! معمایی که گاه حل آن تحسین و احترام را به دنبال دارد و در بعضی مواقع هول و هراس و شرم... معمای عکس هایی که شاید تحسینی را در درون خود جای نداده باشند اما بر اساس عقایدی که ذهن عکاس را درگیر ساخته است به نشانه هایی غریب بدل شده اند، نشانه هایی سرشار از لحظه های جاری... امروزه جنس عکاسی و نوع تصویر عکس ها وسیله ای برای پیشبرد اهداف انسانی است، وسیله ای که با هموارساختن روابط اجتماعی، شرایط بدیعی را در بدنه جامعه ایجاد می کند و به دنبال این شرایط، زبان ارتباطی جدیدی نیز شکل می گیرد، زبانی برای درک... و البته گاه هم عوارض ناشی از این درک به عنوان فرهنگ(!) در حلقوم همگان ریخته می شود! عکاس و مدیر فیلمبرداری 60




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 316]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن