واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: تاپیک جامع مباحث صدای فیلم farhad_persona 18 ارديبهشت 1388, 14:14با صحبت هایی که با دوست عزیزمون gigamax داشتیم به این نتیجه رسیدیم که یک تاپیک جامع برای مباحث مربوط به صدای فیلم اعم از Sound Mixing و Sound Editing و حالا صدابرداری و صدا گذاری در سینمای ایران و به ویژه فیلم کوتاه بزنیم. بزرگواران منت بگذارند سر ما و در مورد تجهیزات صدا برداری و صداگذاری و فوت و فن و اصول این مباحث صحبت کنند. تشکر از همه:rose: farhad_persona 20 ارديبهشت 1388, 22:29خب gigamaxe عزیز در یکی از تاپیک ها مطلبی رو بیان کردین در مورد میکروفن شات گان و وصل کردن اون به لپ تاپ ... اگر ممکنه در مورد میکروفن های موجود در بازار نحوه استفادشون و همچنین قیمتشون برامون بگید. همچنین گفته بودین یه سری اصول ضبط صدا باید رعایت بشه تا توی کات ها پرش ایجاد نشه... در مورد این تکنیک ها بگین و همچنین این پرش در کات چی هست... مرسی :rose: gigamax 26 ارديبهشت 1388, 20:10سلام به فرهاد عزیز .... شرمنده یه مدتی نبودم و تا آخر هفته هم خیلی کم می تونم سر بزنم ... بعد از اون ان شالله دوباره مثل سابق در خدمتم ... اما در مورد سوالی که پرسیدی . اون تجربه ای که من قبلا داشتم یا یه میکرفون شات گانی که از روی دوربین باز کرده بودیم اتفاق افتاد ... میکروفونو وصل کردیم به یه میکسر کوچیک صدا که می تونست خروجی AUX تولید کنه ... از این خروجی به line in لپ تاپ وصل کردیم و صدای بسیار صافی رو داشتیم .... باید حتما میکروفون های بزرگ به یه میکسری چیزی وصل بشن تا نوع سیگنالشون عوض شه و نویز هم توشون نیفته.... آخه نوع سیستم دیافراگمشون با این میکروفون خازنی های کوچیک مثل هدست فرق می کنه و کامیوتر ساخته شده برای همین نوع دیافراگم ..... در مورد نوع میکروفون ها وقیمتهشاون من چون حرفه ای این کار نیستم اطلاعاتی نمی تونم بدم ... اگر یکی از دوستان زحمتشو بکشو ممنونش میشم .... و اما برای اینکه صدا توی تدوین نماها پرش نداشته باشه .... پرش صدا یعنی وقتی تصویر کات می خوره صدا هم باهاش کات بخوره و یه تغییر در پس زمینه حس میشه که خیلی آزار دهندس ... بزرگترین دلیل ایجاد پرش صدا ، استفاده نادرست از صدای فیلمه که اونو اکثرا با ویدئو کات می کنن که خیلی اشتباهه .... حالا این اصطلاح پرش صدا در حین کاتهای ویدئو چرا بوجود میاد ؟! وقتی شما از زوایای مختلف از یک سوژه فیلم بگیرین میکوفون داخل دوربین هم از جهات مختلف صدا رو گرفته که این باعث میشه صدا یه یم شخص کمی تغییر کنه یا دشمن صدا ، صدا زمینه کلا عوض بشه . و این خیل وحشناکه برای اینکه توی تدوین فیلم با این مشکل مواجه نشیم باید چند چیز رو رعایت کنید : - اولا سعی کنین برای ضبط صدا از یک ضبط کننده صدا غیر از خود دوربین استفاده کنید . - در برداشت های مختلف و همچنین نماهای جدید که قراره با دوربین گرفته بشه ، محل قرار گیری میکروفون ضبط صدا خیلی تغییر نکنه . یعنی همون جایی باشه که قبلا توی برداشت های قبلی بوده .... - اگر قراره از یک صحنه چند نمای مختلف به یه دوربین بگیرین و وسیله ضبط کننده صدای دیگری غیر از میکروفون دوربین ندارین ، سعی کنین نماها رو تا آخر بگیرین تا صدا برا ویرایش صداهای خراب داشته باشین اینا نکاتی بود که باید در لوکیشن رعایت بشه . نکات دیگری هم در تدوین وجود داره - سعی کنین فیلم و ویدئو رو در دو تراک جداگانه تدوین کنید. یعنی با برش یه قطع ویدئو صداش هم از همونجا قطع نشه - وقتی از یه نمایی به یه نمای دیگه میرین ، تراک صدا رو باید کمی بزرگتر تر ویدئو در نظر بگیرین که همزمان با ویدئو قطع نشه .. - اگر صداتون خیلی نویز داره و در محل تلاقی دو صحنه با صداهای نویز دار هستین . سعی کنید با استفاده از gain دو صدا رو تو حل کنید . یعنی یکم بیشتر از صدا اول و بیشتر از صدای دوم روی هم بیفتن و شما اونا رو fade کنید . وقتی یکی داره کم میشه اون یکی زیاد میشه و اینطوری زیاد مشکلتون زیاد به چشم نمیاد . - یه تجربه شخصی : اگر همیشه یه صدا زمینه توفیلمتون هست مثلا صدا یه مهتابی خراب ، اونو تو مل فیلمتون اعمال کنید !! بله درست شنیدین ... تو کل فیلم اون صدا رو کپی کنید اما نه طوری که خیلی ضایع بشه که همشون یه صداس ... اینطوری درگه موقع کات زدن صدا ها مشکل تغییر ناگهانی صدای زمینه رو ندارین .... بعد این نویز از فیلم حذف خواهید کرد ووو این چیزایی بود که به دهنم رسید ... امیدوارم به دردتون خورده باشه .... موفق باشین متین animeditor 26 ارديبهشت 1388, 20:37سلام جمیعاً داش فرهاد عزیز ... شرمنده دیر جواب دادم. و ممنون از متین جان که توضیحات خیلی خوبی دادن. مبحث صدا، یکی از پیچیده ترین تخصص هاس. معمولاً حس بینایی بیشتر از حس های دیگه درگیره و همین قدرت می تونه روی حس های دیگه تاثیر بذاره ... به این صورت که کمتر به بقیهء حس ها توجه می شه. همه می تونن تفاوت دو تا تصویر خوب و بد رو ببینن ... ولی حس کردن اشکالات ریز صدا، کار سختیه. به همین خاطر، کسایی که توی این رشته (واقعاً) به تخصصی می رسن، از دقت و حس شنیداری فوق العاده ای برخوردارن. همهء اینا رو گفتم که تفاوت این بحث با بحث های دیگه مشخص بشه. سعی کنین برای ضبط صدا از یک ضبط کننده صدا غیر از خود دوربین استفاده کنید . البته واسه کارای حرفه ای و به خصوص سینمایی این کار انجام می شه ... ولی اگه امکاناتمون حرفه ای نیست بهتره با همون دوربین اصلی صدا رو هم بگیریم. چرا؟ معمولاً سرعت ضبط و پخش دستگاه های مختلف با هم متفاوته. :shock: البته این تفاوت به چشم ... ببخشید ... به گوش نمیاد ... ولی وقتی صحبت از یه ساعت فیلم برداری در میون باشه، همین اختلاف سرعت ناچیز، باعث می شه از وسطای کار، صدا و تصویر با هم سینک نشن. اون وقت مجبور می شیم همش صدا رو کات بزنیم و دوباره سینک کنیم ... کارمون زیاد می شه. بقیهء نکته های داش متین کاملاً متینه. :D درمورد میکروفن ها بهتره بریم توی بخش سخت افزار و تجهیزات فیلم سازی بحث کنیم. تاپیک بزنید ... بسم الله. :wink: فعلاً همینا رو نوشتم تا به قولم عمل کرده باشم ... ان شاءالله سر فرصت بازم می نویسم. التماس دعا یا علی sohiel_tanha 27 ارديبهشت 1388, 11:50با سلام خدمت تمامي دوستان من اين تجربه رو به زور كسب كردم اونم بخاطر اينكه دوربين نويزهاي بدي رو مي نداخت و قابل تغيير بود كاريش نمي شد كرد واسه همين مجبور شدم يك دستگاه MD به اضافه يك ميكروفن نسبت حرفه ايي خريداري كنم ( كه خوب مشخصه كه اين ها دستگاه هايه حرفه ايي نيست و امكان اذيت كردنش بالاست) سينك كردن واقعا كار سختي مي شه مخصوصا وقتي صدا ها يكم قاطي پاتي بشه احتياج به وقت زياد ،دقت و حوصله بيش از حد ممكن است روي هم رفته فرمايش متين جان درست ولي هر كاري سختيه خودش رو داره تا اينجا ما را بس موفق باشيد:rose: farhad_persona 02 خرداد 1388, 21:39واقعا که این فروم و بچه هاش محشر هستن... من اگه بخوام بیشتر راجع به صدا و صدابرداری در فیلم و فیلم کوتاه بدونم منبع و کتاب بهم معرفی میکنید؟ google_mz 15 خرداد 1388, 15:47واقعا که این فروم و بچه هاش محشر هستن... من اگه بخوام بیشتر راجع به صدا و صدابرداری در فیلم و فیلم کوتاه بدونم منبع و کتاب بهم معرفی میکنید؟ سلام فعلا این دوتا دم دستمه: کتاب: صدا و صدابرداری - نویسنده: فتحعلی روشن - ناشر: سوره مهر کتاب: صدابرداری در برنامه های تک دوربین - نویسنده: تونی گرانت - ترجمه: حمید احمدی لاری - ناشر: اداره کل پژوهش های سیما :)
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1014]