تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه‏هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827243957




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

یك نابغه دیوانه!


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: كسی كه در روزگار به پایان رسیدن قصه‌ها می‌تواند یك آدم خیالی را نامزد دریافت جایزه اسكار كند و بازیگر مشهور و محبوبی را با حضور خودش...         امسال و در جشنواره كن علاوه بر سر و صداهای «ایندیانا جونز» و نخل طلا بردن یك فیلم فرانسوی بعد از سالها، یك اتفاق خیلی مهم نیز افتاد كه برای علاقه مندان نابغه ریزنقش و عجیب و غریب هالیوود یعنی «چارلی كافمن» نویدبخش دوران تازه‌ای است. «كافمن» كه تا به حال به جز نگارش چند فیلمنامه تلویزیونی، پنج فیلم بلند سینمایی نیز نوشته است، امسال اولین فیلم بلندش را كارگردانی كرد كه این بار غرابت و جنون از همان نام فیلم آغاز می‌شود. اسم فیلم اول كافمن «Synecdoche New York» است كه اگر بخواهیم به صورت تحت اللفظی ترجمه اش كنیم می‌شود: «نیویورك، مجاز مرسل»!داستان فیلم نیز از طریق هیچ یك از منابعی كه آن را منتشر كرده‌اند قابل فهم نیست! این را همان اول گفتم كه اگر بعد از تماشای فیلم، آن را با تمام خلاصه داستانها و سیناپس‌هایی كه از آن خوانده بودید متفاوت یافتید زیاد تعجب نكنید، هرچند كه هركس با دنیای «كافمن» آشنا باشد می‌داند كه واژه‌ای چون «تعجب» اصولاً در قاموس او وجود ندارد. در «.‎/. و Synecdoche» «فیلیپ سیمور هافمن» نقش یك كارگردان تئاتر به نام «كیدن كوتارد» را بازی می‌كند كه قصد دارد یك نمایش بلندپروازانه را اجرا كند.داستان نمایش «كوتارد» در نیویورك می‌گذرد و او برای تمرین انبار بزرگی را انتخاب كرده و قصد دارد شهر نیویورك را با ابعاد واقعی در آن بازسازی كند. در این نمایش «كاترین كینر» نقش همسر اول «كوتارد» (هافمن) را بازی می‌كند و «میشل ویلیامز» نقش زن دومش را و «تیلدا سوئنیتن» نیز مربی این كارگردان چاق و كوتاه قد تئاتر است.واژه «سنیكداكی» در ادبیات انگلیسی وقتی به كار می‌رود كه گوینده برای توصیف كل یك چیز، جزئی از آن را بیان می‌كند یا بالعكس.مثلاً به جای این كه بگوییم فلان كشور «ارتش »دارد می‌گوییم «سرباز» دارد، یكی از نویسندگان «لس آنجلس تایمز» كه كل فیلمنامه را خوانده است و البته بعضی از كسانی كه اولین نمایش فیلم در كن را دیده اند معتقدند «سنیكداكی، نیویورك» كاری خواهد كرد كه تجربه های غول آسا و خیره كننده ای چون «اقتباس» و «درخشش ابدی یك ذهن پاك » پیش آن كوچك و معمولی جلوه كنند. نویسنده «لس آنجلس تایمز» می‌گوید: «فیلم، جست وجوی متافیزیكی پردرد و محنتی است كه در عین مشخص بودن می‌تواند جهانشمول باشد. درباره مرگ است و روابط حسی و معنوی بین آدمها. فیلم همان ابداع های بصری شگفت انگیز، شخصیت های پیچیده گفت وگوهای عجیب و پیرنگ های شوخ و شنگ «كافمنی» را دارد ولی آمیزه آنهاست كه بیننده را شگفت زده خواهد كرد.»كسانی كه با دنیای «چارلی كافمن» و آثارش آشنا باشند به خوبی می‌دانند كه واژه «عجیب» برای فیلمنامه هایی چون «جان مالكوویچ بودن» (اسپایك جونز ۱۹۹۹)، «طبیعت بشری» (میشل گوندری - ۲۰۰۱)، «اقتباس» (اسپایك جونز- ۲۰۰۲)، «اعترافات یك ذهن خطرناك» (جورج كلونی - ۲۰۰۲) و «درخشش ابدی یك ذهن پاك » (میشل گوندری - ۲۰۰۴)، ناتوان از بیان حق مطلب است.«كافمن» اولین فیلمنامه بلندش یعنی «جان مالكوویچ بودن» را در سال ۹۹ برای «فرانسیس فورد كاپولا»ی بزرگ فرستاد و «كاپولا» آن را به دامادش یعنی «اسپایك جونز» (همسر «سوفیا») نشان داد و «جونز» آنقدر تحت تأثیر فیلمنامه قرار گرفت كه فوراً مشغول ساخت آن شد. فیلم درباره عروسك گردانی به نام «كریگ» (جان كیوزاك) است كه به دلیل مشكلات اقتصادی تصمیم می‌گیرد كار آبرومندانه ای پیدا كند. به همین دلیل برای استخدام به طبقه ۷‎/۵ (!) ساختمانی می‌رود و در آنجا دری را پیدا می‌كند كه به درون ذهن «جان مالكوویچ» بازیگر مشهور هالیوودی (كه خودش نقش خودش را بازی می‌كند) باز می‌شود.چنین ایده ای بدون شك تنها از ذهنی بر می‌آید كه خلاقیت و متفاوت بودن را به معنای واقعی صاحب است و به جای تأثیر از آموزه های «سیدفیلد»ی فیلمنامه نویسی، بساط جادو و جادوگری در داستان را به راه انداخته است. در «اقتباس » قضیه از این هم عجیب تر (و به تعبیر درست تر جنون آمیزتر) است. فیلم داستان خود «چارلی كافمن» (با بازی «نیكلاس كیج») است كه باید فیلمنامه ای بنویسد ولی نمی‌تواند این كار را انجام دهد! جالب اینجاست كه «كافمن» در این فیلم هجوآمیز برادری به نام «دانلد » دارد (كه نقش او را هم نیكلاس كیج بازی می‌كند!) كه به هیچ وجه از استعداد و توانایی‌های «چارلی» بهره‌ای نبرده ولی در همان زمانی كه «چارلی» بیچاره، ناتوان از هرگونه احساس لذت از زندگی، خودش را می‌كشد تا فیلمنامه ای از روی كتاب پرفروش «دزد اركیده» بنویسد، یك فیلمنامه اكشن رده Bمی‌نویسد به نام «عدد۳» و همزمان به ثروت و شهرت می‌رسد.از همه مسخره تر این كه در عنوانبندی پایانی فیلم از «دانلد» به عنوان برادر واقعی «چارلی» و یكی از فیلمنامه نویسان تقدیر می‌شود و این شخصیت سراسر خیالی و ساختگی نامزد دریافت اسكار هم می‌شود!! ضمن آن كه «چارلی كافمن» برای «اقتباس»، اسكار بهترین فیلمنامه اقتباسی را از آن خود می‌كند در حالی كه فیلمنامه «اقتباس» درباره اقتباس هیچگاه انجام نشده «كافمن» از كتاب «دزد اركیده» است و در حقیقت فیلمنامه‌ای اورژینال به حساب می‌آید! برای این كه این مطلب را از فرط ابهام زایی و غیرقابل درك بودن پاره نكنید از شرح ادامه شاهكارهای دیوانه وار «كافمن» درمی‌گذرم و تنها به ذكر این نكته بسنده می‌كنم: آدمی‌مثل «چارلی كافمن» در روزگاری كه بعضی از منتقدین قدیمی‌سینما از مرگ این هنر و پایان عصر فیلم های درخشان سخن می‌گویند، می‌تواند باطل السحر تمام این ادعاها باشد. كسی كه در روزگار به پایان رسیدن قصه‌ها می‌تواند یك آدم خیالی را نامزد دریافت جایزه اسكار كند و بازیگر مشهور و محبوبی را با حضور خودش هجو كند، حتماً نابغه است.اگر باور ندارید كافی است فقط یك بار «درخشش ابدی یك ذهن پاك» را تماشا كنید. اگر اهل سینما باشید در پایان فیلم از طرفی محو ایده ناب «كافمن» در مورد ترس از پاك شدن خاطرات می‌شوید و از طرف دیگر لطافت و غریبانگی رومانس فیلم چنان مبهوتتان خواهد كرد كه گویی پیش از این هیچ فیلم عاشقانه ای در تمام عمرتان ندیده‌اید.             گردآورى: گروه فرهنگ و هنر سيمرغ /culture منبع: www.aftab.ir




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 413]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن