واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مهناز اشرفي روز جمعه در گفت و گوي اختصاصي با خبرگزاري جمهوري اسلامي، افزود: در اين پرونده نتايج تحقيقات مركز مطالعات و تحقيقات معماري دستكند پژوهشكده باستان شناسي سازمان ميراث فرهنگي، در خصوص شناسايي و توصيف شهر، زير ساخت ها و وضعيت حفاظت آن ارائه شده است. وي، شناساندن و ثبت اين قبيل آثار ارزشمند را نيازمند كارهاي علمي و تخصصي دانست و تاكيدكرد: با توجه به سابقه تاريخي و تمدني ايران در جهان مسوولان بايد برنامه ريزي هاي منسجم خود اعتبارات لازم را جهت بررسي علمي و تخصيصي را آثار باستاني فراهم كنند. به گفته وي، آثار متعدد و متنوعي از معماري دستكند نظير ميمند، كندوان و سامن همدان وجود دارد كه با توجه به گستردگي اين فضاها، هنوز بخش زيادي از آنها شناسايي نشده است. اين پژوهشگر معماري دستكند در مورد قدمت اين اثر اظهارداشت: تعيين قدمت شهر زيرزميني به دليل رازگونه و ابهام آميز بودن آنها، كار راحتي نيست و نمي توانيم با شناسايي حجم كمي از آن اظهارات جامعي داشته باشيم. اشرفي، بااشاره به تحقيقات گسترده كشور تركيه در معماري دستكند كاپادوكيه،گفت: معماري دستكند، در ايران به عنوان يك منظر فرهنگي، مطرح است و اطلاعات وسيعي را شامل مي شود كه نيازمند اعتبارات ملي و كاوشهاي اصولي است. شهر زيرزميني نوش آباد، شهري سه طبقه و دست ساز بوده كه طبقه اول آن در عمق سه متري و طبقات دوم و سوم آن در عمق بين 3 تا 16متري زمين واقع شده است. اين شهر زيرزميني (اويي) ساختار هاي متراكم ،پيچده و گسترده اي چون دالان هاي باريك تو در تو و اتاق هايي با ابعاد كوچك است. اين شهر دست كن كه باستانشناسان تاريخ ساخت آن را قبل از حمله مغول حدس مي زنند، در سال 83(ه-ش) در پي فعاليت هاي عمراني يكي از سكنه نوش اباد كشف شد. مهناز اشرفي، داراي دكتراي معماري با تخصص شناخت و تيپولوژي معماري دستكند ار دانشگاه ژنو است و پژوهشهايي در خصوص ثبت جهاني روستاي ميمند، معماري دستكند ايتاليا و منطقه كاپادوكيه تركيه داشته است. همچنين مقاله هاي آب و معماري دستكند، ثبت جهاني و ضرورت ثبت آثار، معماري دستكند و توسعه پايدار و تيپولوژي سكونتگاه هاي دستكند، از اين پژوهشگر در مجامع بين الملي منتشر شده است. ج.ج/1724
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 393]