واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز دوشنبه خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا، سينماي ايران نيز پس از تاسيس موسسه رسانه هاي تصويري به اين امر مهم پرداخت كه در سال هاي اوليه به هيچوجه بازده اقتصادي مطلوبي نداشت. اين روند تا سه چهار سال پيش به همين منوال ادامه داشته و كم و بيش به راه خود ادامه مي داد اما با رونق سينما و رسيدن چند فيلم به باشگاه ميلياردي ها، موسسه هاي ويديويي كه تعداد آنها نيز افزايش يافته بود، براي تصاحب حق پخش فيلم هاي مذكور وارد رقابتي فشرده شدند. البته در اين ميان چند عامل نيز تاثير به سزايي در پيشرفت شبكه نمايش خانگي داشت كه از مهمترين آنها مي توان به علاقه مخاطبان به تماشاي فيلم هاي جديد در خانه با توجه به بعد مسافت و هزينه هاي جاري و نيز قاچاق فيلم هاي روي اكران اشاره كرد. اين دو عامل به شدت روي اين بازار تاثير گذاشته و نسخه هاي ميليوني و قانوني آثار سينمايي را روانه خانه ايرانيان كرد. اين روند رو به رشد، به سينماي ايران كمك شاياني كرده و بازگشت بخش عمده اي از هزينه هاي توليد كارهاي آثار فيلمسازان را نيز تضمين كرد. اما رقابت موسسات، كار را به جايي رساند كه حق پخش برخي فيلم هاي پرفروش سال را به رقمي بيش از پانصد ميليون تومان رساند و ريسك بازگشت سرمايه را براي آنان سنگين تر كرد. اين اتفاق در كنار حذف تدريجي محصولات فرهنگي از سبد اقتصادي خانواده ها، ضررهاي مالي را به موسسات فوق وارد ساخته و ركود فعلي را در بازار نمايش خانگي حاكم كرده است. در كنار اين ركود، طي ماه هاي اخير فيلم هاي سينمايي اندكي عرضه شده كه اين امر مي تواند بسيار نگران كننده بوده و آينده اقتصادي سينماي ايران را به مخاطره بياندازد. در دو ماهه نخست بهار نيز تنها چند فيلم كمدي مانند ازدواج در وقت اضافه ساخته سعيد سهيلي و دردسر بزرگ ساخته مهدي گلستانه به بازار آمد كه هردوي آنها به علت ضعف هاي كيفي و محتوايي با شكست در گيشه مواجه شدند. عجيب تر از همه اينكه فيلم مهمي همچون طهران،تهران نيز با وجود تبليغات بسيار، هنوز وارد شبكه نمايش خانگي نشده و دوستداران جدي سينماي ايران را با سووال هاي بسياري در اين باب مواجه ساخته است. شبكه نمايش خانگي با توجه به نفوذ و تاثيرگذاري خود بايد بيش از پيش مورد توجه مديران اين بخش قرار گرفته و راهكارهاي مناسبي براي خروج از اين ركود انديشيده شود زيرا در صورت ادامه اين روند، پديده شوم قاچاق فيلم هاي روي اكران بار ديگر خود را مطرح ساخته و زيان هاي شديدي را به پيكره سينماي ايران وارد خواهد كرد. از: محمد جليلوند فراهنگ ** 1983 ** 1071
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 286]