واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: سیاست - استاد خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: اگر حکومت ما حکومت دینی است و نظام ما نظام جمهوری اسلامی است و قرار است به سمت حکومت مدنی - به معنی مدینه النبی - حرکت شود باید اخلاق را در همه ساحت ها بخصوص در مدیریت اجتماع، حکومت و سیاست وجهه اول قرار داد. حجت الاسلام محسن غرویان در گفتگو با خبرآنلاین با بیان اینکه کارگزاران حکومت و مدیران، زمانی در راستای اسلام و اخلاق نبوی حرکت می کنند که معیار و موازین اخلاقی در کردار آنها متبلور باشد تاکید کرد: مادامی که حکومت از اخلاق فاصله بگیرد فرقی با حکومت های سکولار دنیا نداشته و آفت سکولاریزم اخلاقی اگر خواسته یا ناخواسته ترویج شود ، تبعات غیر قابل پیش بینی خواهد داشت. عضو هیئت علمى و استاد موسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى (ره) همچنین در پاسخ به سوالی در باب رواج سکولاریزم اخلاقی در گفتار و رفتار سیاسی دولتمردان اظهار داشت: سکولاریزم را به معنی جدایی دین از امورد دنیا معنی می کنند و برخی آن را جدایی دیانت از سیاست می دانند. سکولاریزم چه به معنای وسیع آن یعنی جدایی دین از امور دنیا و چه به معنای خاص که جدایی دیانت از سیاست باشد از نظراسلام محکوم است و به هیچ وجه با مبانی دینی سازگاری ندارد . غرویان افزود: باید توجه داشت در اسلام قدرت هدف نیست و حکومت خودش موضوعیت ندارد. قدرت و حکومت وسیله و ابزاری برای رسیدن به ارزش های اسلامی و اخلاقی هستند و ارزش دیگری ندارند. وی با انتقاد از ترویج ادبیات نفی گذشته و تحمل نکردن رقیب فکری یا سیاسی در جامعه ، تفسیرهای ناقص از اسلام و انحصار طلبی را دو عامل گسترش این روند برشمرد و توضیح داد: ریشه این مساله را برداشت ناقص از اسلام و دین می دانم. یعنی این گونه قرائت های برخی افراد و مسئولین از اسلام و دین ، قرائت ناقص و غیر کامل است . مثلا فردی می آید و اسلام را فقط در قالب خشونت می بیند ، آن را تئوریزه می کند و تقسیر ها و باورهای او نیزبه تدریج رنگ خشونت گرفته و جنبه تحکم ، زور و ابراز قدرت در افعال و کلمات مورد استفاده وی دیده می شود . این نتیجه برداشت اشتباه از دین و اخلاق است. این صاحبنظر فلسفه اخلاق با تقسیم بندی ریشه های شکل گیری این رفتارها به «علل پیشین» و «آثار پسین»، درباره علل پیشین افزود خداوند انسان را مختلف خلق کرده است. برخی دیدگاهشان همیشه منفی نگری است. نفی را بر اثبات ترجیح می دهند و غضب را بر رحمت برتری می دهند. در مسائل خانوادگی و شخصی و اجتماعی آنها هم اینگونه رفتار می کنند . در مقابل عده ای هم هستند که روحیه درونی آنها محبت ، عاطفه ، تسامح ، عفو ، گذشت و مهربانی است . آنها به جای نفی بر تایید و به جای تفرقه بر وحدت تکیه می کنند و با افرادی که مثل آنها نمی اندیشند مدارا کرده و از آن استقبال می کنند. غرویان «آثار پسین» را نیز برشمرد: رفتار تنازع طلبانه ، لجبازی و نفی دیگران آثاری نیز در جامعه می گذارد . وقتی اختلاف و روحیه کشمکش و جنجال و نفی دیگران در صاحبان قدرت باشد ، کم کم دو دستگی میان مردم هم ایجاد شده و اختلاف می افتد. این پژوهشگر دینی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به پرسشی درباره اجرای لیبرالیزم فرهنگی و دیپلماسی لیبرال ، تضاد بین ترویج لیبرالیزم در حوزه فرهنگی و نفی آن در سیاست را ناشی از امیال مسئولان اجرایی دانسته و اظهار داشت: این نوعی تناقض تلقی شده و به این مساله باز می گردد که لیبرالیزم را آنگونه که فرد می خواهد تفسیرمی کند تا با قدرت و موقعیت او سازگار بوده و هر کجا که ناسازگار بود در مقابل آن بایستد . وظیفه نخبگان در برابر آن ، روشنگری است تا جامعه نسبت به صلاحیت فرد مذکور تصمیم بگیرد. متن کامل این گفتگو را در صفحه سیاسی بخوانید .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 240]