واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شناختنامه قرآن(11)
برنامه نظامي و اقتصادي شيطان خداوند در قرآن کريم خطاب به شيطان مي فرمايد:وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيهِمْ بِخَيلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ وَمَا يعِدُهُمُ الشَّيطَانُ إِلَّا غُرُورًا(الإسراء/64)هر کدام از آنها را ميتواني با صدايت تحريک کن! و لشکر سواره و پيادهات را بر آنها گسيل دار! و در ثروت و فرزندانشان شرکت جوي! و آنان را با وعدهها سرگرم کن! -ولي شيطان، جز فريب و دروغ، وعدهاي به آنها نميدهد-در اين آيه، نکات قابل تاملي وجود دارد از جمله: 1 - معنى چند لغت(استفزز) از ماده (استفزاز) به معنى تحريک و برانگيختن است ، تحريکى سريع و ساده ، ولى در اصل به معنى قطع و بريدن چيزى است ، لذا هر گاه پارچه يا لباسى پاره شود، عرب مى گويد (تفزز الثوب ).و استعمال اين لغت در معنى تحريک و برانگيختن به خاطر بريدن کسى از حق و کشاندن او به سوى باطل است .(اجلب ) از ماده (اجلاب ) در اصل از (جلبه ) به معنى فرياد شديد است ، و اجلاب به معنى راندن و حرکت دادن با نهيب و فرياد مى باشد، و اينکه در بعضى از روايات از (جلب ) نهى شده يا به معنى آن است که مامور جمع آورى زکات به هنگامى که براى گرفتن حق شرعى به چراگاهها مى آيد. نبايد فرياد بزند و چهارپايان را در چراگاهشان وحشتزده کند، و يا اشاره به مسابقه اسب سوارى است که هيچيک از شرکت کنندگان در مسابقه نبايد به مرکب ديگرى فرياد زند تا خودش پيشروى کند.(خيل ) به دو معنى آمده است به معنى (اسبها) و به معنى (اسب سواران ) اما در اينجا به معنى دوم است و اشاره به لشکر سواره مى کند.و (رجل ) به عکس آن به معنى لشکر پياده است ، البته شيطان لشکر سواره و پياده اى به آن معنى که در ارتش است ندارد، ولى مى دانيم دستياران فراوانى از جنس خود و از جنس آدميان دارد که براى اغواى مردم به او کمک مى دهند، بعضى سريعتر و نيرومندتر همچون لشکر سواره اند، و بعضى آرامتر و ضعيفتر همچون لشکر پياده!يکى ديگر از وسائل موثر نفوذ شيطان از طريق شرکت در اموال و نفوس است، باز در اينجا مى بينيم بعضى از مفسران شرکت در اموال را منحصرا به معنى (ربا)، و شرکت در اولاد را فقط به معنى فرزندان نامشروع دانسته اند در حالى که اين دو کلمه معنى بسيار وسيعترى دارد که همه اموال حرام و فرزندان نامشروع و غير آن را شامل مى شود.2 - وسائل متنوع وسوسه گرى شيطاناگر چه در آيات فوق ، مخاطب شيطان است و خداوند به عنوان يک فرمان تهديدآميز به او مى گويد هر چه از دستت ساخته است بکن و با وسائل گوناگون به اغواى بنى آدم برخيز، ولى در واقع هشدارى است به همه انسانها که طرق نفوذ شيطان را دريابند و از تنوع وسائل وسوسه هاى او آگاه شوند.جالب اينکه قرآن در آيه فوق به چهار بخش مهم و اصولى از اين وسائل ، اشاره مى کند و به انسانها مى گويد که از چهار طرف مراقب خويش باشند:الف : برنامه هاى تبليغاتى - جمله و استفزز من استطعت منهم بصوتک که بعضى از مفسران آن را تنها به معنى نغمه هاى هوس انگيز موسيقى و خوانندگى تفسير کرده اند معنى وسيعى دارد که هر گونه تبليغات گمراه کننده را که در آن از وسائل صوتى و سمعى استفاده مى شود شامل مى گردد.به اين ترتيب نخستين برنامه شيطان ، استفاده از اين وسائل است .اين مساله مخصوصا در دنياى امروز که دنياى فرستنده هاى راديوئى و دنياى تبليغات گسترده سمعى و بصرى است ، از هر زمانى روشنتر و آشکارتر است ، چرا که شياطين و احزاب آنها در شرق و غرب جهان بر اين وسيله موثر تکيه دارند، و بخش عظيمى از سرمايه هاى خود را در اين راه مصرف مى کنند، تا بندگان خدا را استعمار کنند و از راه حق که راه آزادى و استقلال و ايمان و تقوى است منحرف سازند و به صورت بردگانى بى اراده و ناتوان درآورند.ب : استفاده از نيروى نظامى - اين منحصر به عصر و زمان ما نيست که شياطين براى يافتن منطقه هاى نفوذ به قدرت نظامى متوسل مى شوند، هميشه بازوى نظامى يکى از بازوهاى مهم و خطرناک همه جباران و ستمگران جهان بوده است ، آنها ناگهان در يک لحظه به نيروهاى مسلح خود فرياد مى زنند و به مناطقى که ممکن است با مقاومت سرسختانه، آزادى و استقلال خويش را بازيابند گسيل مى دارند، و حتى در عصر خود مى بينيم برنامه گسيل سريع که درست همان مفهوم (اجلاب ) را دارد تنظيم کرده اند، به اين ترتيب که پاره اى از قدرتهاى جهانخوار غرب نيروى ويژه اى ، آماده ساخته اند که بتوانند آن را در کوتاهترين مدت در هر منطقه اى از جهان که منافع نامشروع شيطانيشان به خطر بيفتد اعزام کنند و هر جنبش حق طلبانه اى را در نطفه خفه نمايند.و قبل از وصول اين لشکر سريع ، زمينه را با جاسوسان ماهر خود که در واقع لشکر پياده اند آماده مى سازند.غافل از اينکه خداوند به بندگان راستينش در همين آيات وعده داده است که شيطان و لشکر او هرگز بر آنها سلطه نخواهند يافت !ج : برنامه هاى اقتصادى و ظاهرا انسانى - يکى ديگر از وسائل موثر نفوذ شيطان از طريق شرکت در اموال و نفوس است، باز در اينجا مى بينيم بعضى از مفسران شرکت در اموال را منحصرا به معنى (ربا)، و شرکت در اولاد را فقط به معنى فرزندان نامشروع دانسته اند در حالى که اين دو کلمه معنى بسيار وسيعترى دارد که همه اموال حرام و فرزندان نامشروع و غير آن را شامل مى شود.مثلا در عصر و زمان خود مى بينيم که شياطين جهانخوار، مرتبا پيشنهاد سرمايه گذارى و تاسيس شرکتها و ايجاد انواع کارخانه ها و مراکز توليدى در کشورهاى ضعيف مى کنند، و زير پوشش اين شرکتها انواع فعاليتهاى خطرناک و مضر را انجام مى دهند، جاسوسهاى خود را به نام کارشناس فنى يا مشاوراقتصادى و مهندس و تکنيسين به اين کشورها اعزام مى دارند، و با لطائف الحيل آخرين رمق آنها را مى مکند و از رشد و نمو و استقلال اقتصادى آنها جلوگيرى مى کنند.و نيز از طريق تاسيس مدارس ، دانشگاهها، کتابخانه ها، بيمارستانها، و جهانگردى در فرزندان آنها شرکت مى جويند، جمعى را از آنها به سوى خود متمايل مى سازند، حتى گاهى با کمکهاى سخاوتمندانه از طريق بورس تحصيلى که در اختيار جوانان مى گذارند آنها را به طور کامل به فرهنگ و برنامه خود جلب مى کنند، و در افکار آنها شريک مى شوند.ايجاد مراکز فساد تحت پوشش ساختن هتلهاى بين المللى و کلوپهاى تفريحات سالم و سينماها و فيلمهاى گمراه کننده و مانند آن يکى از رايجترين برنامه هاى مخرب اين شياطين است که نه تنها فحشاء را از اين طريق ترويج مى کنند و عامل فزونى فرزندان نامشروع مى شوند، بلکه نسلى منحرف سست و بى اراده ، بى خيال و هوسباز از اين طريق پرورش مى دهند، هر اندازه ما در برنامه هاى آنها باريکتر و دقيقتر شويم به عمق خطرات اين وسوسه هاى شيطانى آشناتر خواهيم شد.د:برنامه هاى مخرب روانى - استفاده از وعده هاى مغرور کننده و انواع فريبها و نيرنگها يکى ديگر از برنامه هاى شيطانها است ، آنها روانشناسان و روانکاوان ماهرى را براى اغفال و فريب مردم ساده دل و حتى هوشيار تربيت کرده اند، گاهى به نام اينکه دروازه تمدن بزرگ در چند قدمى آنها است ، و يا اينکه در آينده نزديکى در رديف اولين کشورهاى متمدن و پيشرو قرار خواهند گرفت ، و يا اينکه نسل آنها نسل نمونه و بى نظيرى است که مى تواند در پرتو برنامه هاى آنان به اوج عظمت برسد و امثال اين خيالات و پندارها، آنها را سرگرم مى سازند که همه در جمله (وعدهم ) خلاصه مى شود!و گاهى به عکس از طريق تحقير و تضعيف روحيه و اينکه آنها هرگز توانائى مبارزه با قدرتهاى عظيم جهانى را ندارند و ميان تمدنشان با تمدن کشورهاى پيشرفته صدها سال فاصله است آنان را از هر گونه تلاش و کوششى باز مى دارند.اين قصه سر دراز دارد، و طرق نفوذ شيطان و لشکريان او يک راه و دو راه نيست ، اينجا است که عباد الله و بندگان راستين خدا با دلگرمى که از وعده قطعى او در اين آيات به دست مى آورند به جنگ با اين شياطين برمى خيزند و کمترين وحشتى به خود راه نمى دهند و مى دانند سر و صداى شياطين هر قدر زياد باشد بى محتوا و تو خالى است و با قدرت ايمان و توکل بر خدا بر همه آنها مى توان پيروز شد و نقشه هاشان را نقش بر آب کرد چنانکه قرآن مى گويد و کفى بربک وکيلا: (خداوند بهترين حافظ و نگاهبان و يار و ياور آنها است ).منبع: تفسير نمونهتنظيم براي تبيان: شکوري
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 283]