واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: به ما گفتند نباید كلیپهایمان از ماهواره پخش شود و ما هم قبول كردیم اما آنها به ما نگفتند اگر قرار نیست كلیپمان از این شبكهها پخش شود پس... «شوك» فرزاد فرزین بعد از سه سال انتظار سرانجام روانه بازار شد ولی این آلبوم نتوانست انتظاراتی كه از او میرفت را برآورده كند، هرچند كه خود فرزاد معتقد است دلیل اصلی این مسئله به خاطر تبلیغات ضعیف و وقفهای است كه در این سه سال برای مجوز آلبومش افتاده است. او به شدت از شرایط كنونی موسیقی پاپ و حضور خوانندگان غیرمجاز گلهمند است و اعتقاد دارد؛ باید خیلی زود فكری به حال موسیقی پاپ كشورمان كرد. * بعد از چند سال انتظار آلبوم شوك به بازار آمد این آلبوم تا چه حد انتظاراتت را برآورده كرد؟شرایط موسیقی امسال برای انتشار آلبوم نسبت به سالهای گذشته بسیار متفاوت بود. ما به لحاظ تبلیغاتی به شدت در مضیقه بودیم. زمانی كه آلبوم شراره را به بازار فرستادم از بین ۱۰ خواننده مجاز شاید یك خواننده غیرمجاز بود اما الان از بین ۱۰۰ خواننده غیرمجاز حتی یك خواننده مجاز هم وجود ندارد، شرایط كنونی موسیقی ما اصلا قابل پیشبینی نیست. مسوولان ما انتظار دارند یك خواننده بدون داشتن كوچكترین ابزار رسانهای فعالیت كند. این كار در شرایط كنونی موسیقی تقریبا غیرممكن است، وقتی كه آلبوم تعقیب بنا به دلایلی با آن كیفیت نامناسب لو رفت من دو راه بیشتر پیشرو نداشتم؛ راه اول این بود كه آلبوم را با كمی تغییر راهی بازار كنم و راه دوم و در واقع راه سختتر این بود كه من كل تراكها را بهطور كامل تغییر دهم و من راه دوم را انتخاب كردم و قطعات را كاملا زیر و رو كردم، من سعی كردم شرایط را نزدیك به ایدهآلهایم و با توجه به استانداردهای روز موسیقی دنیا بسازم. ولی خب برای موفق شدن یك آلبوم تنها یك موزیك خوب و صدای خوب خواننده كافی نیست بلكه عواملی مانند تبلیغات نقش پررنگتری را ایفا میكنند. یك كار ضعیف و متوسط هم به واسطه تبلیغات و رسانه میتواند شنیده شود اما برای معرفی و تبلیغ آلبوممان تنها ابزار ما پوستر بود...*با اینكه در چند ماه اخیر آلبومهای نسبتا خوبی از خوانندگان سرشناس به بازار آمد اما هیچ كدامشان آن طور كه باید شنیده نشده است. ببینید موسیقی این روزها را در كل دنیا به واسطه تصویر میشناسند و ما اگر تصویر را از آن بگیریم، نباید انتظار شنیده شدن از آن داشته باشیم. من و بسیاری از خوانندگان مدتها به دلیل پخش كلیپهایمان از شبكههای ماهوارهای ممنوعالفعالیت بودیم. به ما گفتند نباید كلیپهایمان از ماهواره پخش شود و ما هم قبول كردیم اما آنها به ما نگفتند اگر قرار نیست كلیپمان از این شبكهها پخش شود پس از چه طریقی باید آن را به مخاطب ارائه بدهیم. وقتی ما افراد را از چیزی منع میكنیم باید راه دیگری جایگزین آن كنیم. نكته جالب اینجاست كه این روزها حتی اجازه نمیدهند كه از عكس خوانندگان برای تبلیغات كنسرتشان استفاده شود. این واقعا اسفناك است. * نگاه مسئولان وزارت ارشاد نسبت به موسیقی نگاهی از بالا به پایین است و آنها موسیقی پاپ را چندان به رسمیت نمیشناسند شاید به همین خاطر است كه آنها هیچوقت این نوع موسیقی را جدی نمیگیرند.▪ به فرض اینكه حرف شما درست باشد اما، زمانی كه مسئولان ارشاد به اولینهای موسیقی پاپ؛ آقای خشایار اعتمادی، شادمهر عقیلی و تعدادی افراد دیگر اجازه فعالیت دادند، باید میدانستند كه با مجوز دادن به آنها خواه ناخواه یك موج جدیدی از موسیقی كه دامنه آن هم بسیار گسترده است به راه میافتد. شاید اگر آنها چنین مجوزی نمیدادند بسیاری از خوانندگان و موزیسینهای ما كه تبدیل به كارمندان موسیقی شدهاند الان، در حرفهای دیگر با خیالی راحت مشغول به فعالیت بودند و این همه دغدغه بایدها و نبایدها را نداشتند. در هر حال من مسئول اتفاقات به وجود آمده در موسیقی نیستم و مسوولیت این اتفاقات هم بدون تردید با مسوولان است. وقتی آنها راه درست تبلیغ رسانهای را به خوانندگان نشان نمیدهند طبیعی است كه خوانندگان پاپ به مسیرهایی میروند كه اصلا تخصصشان نیست و تنها برای دیده شدن راهها را اشتباه میروند مثلا مانند حضور در یك فیلم سینمایی...*به نكته جالبی اشاره كردید؛ آیا شما هم جزء خوانندگانی بودید كه همین راه اشتباه را رفتید و در یك فیلم بسیار متوسط سینمایی ظاهر شدید؟ ... قضیه من تا حدی با بقیه فرق میكند. من قبل از اینكه اصلا كار خوانندگی را بهطور جدی شروع كنم به كلاسهای تئاتری میرفتم و فیلم كوتاه میساختم. در سن نوجوانی به شدت دغدغه بازیگری داشتم اما با حضور در عالم موسیقی آن هم بهطور حرفهای تا حد زیادی شكل علاقهام تغییر كرد. من همیشه مترصد حضور در این عالم بودهام. از طرفی این فیلم در شرایطی كه ما از ابزار تبلیغات كمی برخورداریم، به دیده شدن كمك كرد.* اما من چندان با شما موافق نیستم شما قبل از حضور در این كار هم از شهرت خوبی برخوردار بودید و این فیلم به بالا بردن جایگاه شما كمك چندانی نكرد. ▪ شاید «پسران آجری» فیلم خوبی نبود اما باعث شد در زمانی كه از داشتن كلیپ محروم هستم در كل ایران دیده شوم. در هر حال من به این فیلم به چشم یك پله نگاه میكنم؛ برای وارد شدن به صنعت سینما...* یعنی قصد دارید بازیگری را بهطور حرفهای ادامه دهید؟ فكر نمیكنید تداخل كار موسیقیتان با بازیگری چندان به سودتان تمام نشود؟چه تداخلی؟ مدتهاست كه هیچ خوانندهای سرش چندان شلوغ نیست. وقتی بین مجوز آلبومهایتان دو و سه سال فاصله میافتد و از كنسرت هم خبری نیست، كار خوانندهها فقط به ساختن كار برای دیگران محدود شده است. با این اوصاف فكر نمیكنم تداخل چندانی بین كارهایم به وجود آید! * شرایط عجیب و غریبی در موسیقی ما وجود دارد. بسیاری از خوانندگان تا زمانی كه به طور غیرمجاز فعالیت میكنند كارهایشان به شدت مورد توجه مردم واقع میشود اما همین كه مارك مجاز شدن به آنها میچسبد، دیگر آنچنان كارهایشان با استقبال مواجه نمیشود در مواردی كار آنها چندان ممیزی هم نشده است، نظر شما چیست؟... این قضیه دلایل متفاوتی دارد؛ اولین دلیلش این است كه مردم ما كلا كارهای غیرمجاز را بیشتر میپسندند. از طرفی كارهای غیرمجاز چون به روز هستند و فاصلهای بین تولید و پخششان وجود ندارد، برای مخاطب جذابتر است. چراكه با سلیقههای آنها همخوانی بیشتری دارد و نكته بعدیاش هم باز میگردد به داستان كلیپ و شبكه ماهوارهای. * عده زیادی معتقد هستند با اینكه صدای «فرزاد فرزین» از حجم قابلتوجهی برخوردار است و خواندن را هم تا حد زیادی بلد است، تا وقتی كارهایش مورد توجه قرار میگرفت و از طریق ماهواره پخش میشد موفق بود اما، زمانی كه رسانه را از او گرفتند او نتوانست موفقیتهایش را تكرار كند. در این مورد چه فكر میكنید؟ از تعریف آن عده ممنونم؛ به خاطر بخش اول صحبتتان؛ آنها نسبت به من لطف داشتهاند اما در مورد قسمت دوم باید بگویم «شوك» از هر جهت نسبت به آلبوم «شراره» قویتر است. ما در «شوك» به یك پختگی و بلوغ رسیدیم اما بعضی از افراد كه این روزها مرا میبینند میپرسند؛ فرزاد تو چرا نتوانستی موفقیت آلبوم قبلیات را تكرار كنی، این در حالی است كه «شراره» قبل از پخش كلیپهایش هم در بازار بود اما آنچنان از آن استقبال نشد. شاید بخشی از آن به پخش ضعیف شركت مربوط میشد اما، بخش اعظم آن به خاطر نداشتن تبلیغات بود. من با كمك كلیپ تنها كارمان را به مخاطب معرفی كردم. شما اگر بهترین كالا را داشته باشید اما نتوانید آن را به مخاطب ارائه دهید، طبیعی است كه كسی سراغ آن را نمیگیرد. تنها اختلاف «شراره» و «شوك» در نوع تبلیغ و اطلاعرسانی آنهاست، شاید عجیب باشد ولی برخی از مخاطبانم هنوز نمیدانند كه آلبوم من به بازار آمده است. *عدهای معتقدند چهرهات هم در موفقیت بیتاثیر نبوده.بله، بعضی چهرهها شاید چندان زیبا نباشند اما، به دلیل خاص بودنشان تاثیرگذار است. شاید چهره من هم جزء آن دسته چهرهها باشد. * در آلبوم قبلیتان اكثر كارها را خودتان انجام داده بودید. اما در این آلبوم بخشی از كارها را به دیگران سپردید، چرا؟ همیشه چند تا فكر بهتر از یك فكر عمل میكند من از تكرار و كلیشه شدن بیزار بوده و هستم و به خاطر اینكه فضای كارهایم شبیه به هم نشود سعی كردم از دوستان دیگرم استفاده كنم. * در این آلبوم ۱۲ قطعه داشتید، فكر نمیكنید تعداد بالای تراكها باعث شود قطعات آن طور كه باید، شنیده نشوند؟ در كشور ما معمولا آلبومهایی كه بالای ۹ قطعه دارند، چندان شنیده نمیشود و در بازار با شكست مواجه میشوند اما ما در این آلبوم سعی كردیم اكثر تراكها شنیدنی باشد و هیچ قطعه آلبوم پركن و پرتی نداشته باشیم. * پس در نهایت فكر میكنی دلیل اینكه شوك در بازار در حد انتظار ظاهر نشد به خاطر تبلیغ ضعیفش بوده است؟تا حد زیادی بله، هرچند كه دلایل دیگری هم داشت مثل اینكه اساس موزیك و ترانه این آلبوم متعلق به سه سال قبل است و در آن دوران اگر به بازار میآمد، قطعا به مراتب بیشتر از حالا از آن استقبال میشد. من وقتی به كار سایر بچهها هم كه الان در بازار است نگاه میكنم، میبینم هیچكدام از آنها با توجه به قابلیتهایی كه داشتند، نتوانستند جواب بگیرند. * به نظرت ستاره این روزهای موسیقی پاپ كیست؟ نمیدانم اصلا اسم این افرادی كه دارند به عنوان خواننده فعالیت میكند را میشود ستاره گذاشت یا نه... ولی خب من بعد از فریدون آسرایی و آلبوم «غریبهاش» دیگر هیچ آلبومی را ندیدهام كه حتی بتواند به حد و اندازههای آن نزدیك شود.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 322]