تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833184673




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هفته وحدت ؛ يادگاري از امام خميني - غنيمتي تاريخي براي مسلمانان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: از آن هنگام، هر ساله در اين هفت روز، برنامه هاي متنوع و مختلفي با هدف ايجاد شناخت و معرفت هرچه بيشتر ديدگاههاي مذاهب و فرق اسلامي و نيز تعميق مشتركات ميان آنان در سراسر كشور و نيز كشورهاي مسلمان برگزار مي شود. اين ابتكار امام از همان آغاز بسياري از ترفندها، حيله ها و برنامه هاي ضد اسلامي دشمنان اسلام را خنثي و با تغيير رويكردهاي قديمي و ايجاد نگرش هاي منطقي، فضاي تلطيف شده اي را بر روابط شيعه و سني، هم در عرصه گفتمان و نقد و بحث و هم در عرصه زندگي اجتماعي ايجاد كرده است. اكنون با گذشت حدود سه دهه از ابتكار آن يار سفر كرده، در شرايطي هفته وحدت امسال را جشن مي گيريم كه موج جديدي از دشمني عليه جهان اسلام، مسلمانان جهان را مورد تهديد قرار داده است. در اين ميان برخي نگاهها و انديشه ها خواسته يا ناخواسته در خدمت اهداف و برنامه هاي دشمنان واقعي اسلام هستند ؛ همانها كه برخي شان راه حل مشكلات جهان اسلام را در حذف ديگران مي دانند و يا آنان كه تصور مي كنند با از بين بردن فرق و مذاهب، جهان اسلام يك دست مي شود و مشكلات نيز به تبع آن حل مي شوند. اين ديدگاهها كه به نوعي پاك كردن صورت مساله محسوب مي شود ، در نهايت به شيوه هاي خشونت آميز و قهري كشيده مي شوند و با اشاعه چنين تفكراتي است كه تئوريسين هاي افراط گرا خود را قائل و مجاز به تجويز خشونت و دست يازيدن به روش هاي ضد انساني مي دانند. از همين رو، به نظر مي رسد همچنان نيازمند بازخواني و مرور انديشه ها و آراي امام خميني (ره)، هستيم ؛ تفكري كه به اعتقاد قاطبه صاحبان انديشه و نظر ،تنها راه فائق آمدن بر مشكلات و معضلات ناشي از دشمني ها و كينه هاي پردازش شده از سوي دشمنانمان مي باشد. در اين خصوص ، آراي امام، نظراتي كاملا مدرن و به روز شده است؛ در عين اينكه بر اصول پافشاري دارند. مقابله با خرافه و زدودن پيرايه هاي تفرقه انگيزي كه به نام آداب و رسوم ديني به عامل كينه و دشمني تبديل مي شود، آگاهي بخشي به جامعه، يكسان سازي در حد مصلحت مسلمين ، تلاش براي يافتن نقاط مشترك و كاستن از اختلافات سليقه اي ، تحمل اختلاف سليقه ، دفاع از آزادي انديشه و نيز داشتن اعتقاد و اعتماد به نقش وحدت در حل معضلات مسلمين ، از جمله پيش شرط هايي است كه امام براي تحقق وحدت قائل هستند. مرحوم سيد احمد خميني يادگار امام راحل، در باب انديشه و آراي امام در اواخر دهه 60 و در هشتمين كنفرانس وحدت اسلامي، مباحث مهمي را مطرح كرد و به آسيب شناسي روش ها و اصول كارشناسان و متخصصان غربي در حل مشكلات بين المللي هم پرداخت. يادگار امام ، ابزارهاي مادي براي غلبه بر كشمكش ها و منازعات بين المللي را كه به خونريزي و قرباني شدن بيگناهان در گوشه و كنار جهان، آن هم با دستمايه قرار دادن اختلافات مذهبي و قومي منتج شده و مي شود، ناكارامد توصيف كرده و معتقد است كه استمرار اين واقعيتهاي تلخ ثابت كرده است كه هيچ يك از عوامل و ابزارهايي كه تاكنون در مكتب هاي مادي به عنوان عوامل و ايجاد اتحاد و رفع تنشها تعريف شده و به كار گرفته شده اند، كارآيي لازم را براي حل اختلافات خانمان سوز نداشته و بلكه خود نيز در نقش عوامل تشديد كننده بحرانها و افزايش دهنده تنشها و كشمكشها ظاهر شده اند. او به خوبي ناكامي مدل هاي غربي و مادي را رصد كرده و اينگونه تعبيري دارد كه امروزه دانشمند اصلاح طلبي كه به گذشته تاريخ اقوام و ملل و وضعيت كنوني جهان آشنائي دارد بخوبي واقف است كه تكيه بر عواملي همچون قوميت گرائي و ناسيوناليسم، زبان و گويش واحد، نژاد و رنگ و تاريخ و منافع مادي مشترك، سرابي بيش نيست و بسياري از رنجهاي گذشته و كنوني معلول اميدهاي واهي است كه به اتحاديه هايي از اين دست چشم دوخته بودند. مرحوم سيد احمد خميني واقعيت اين موضوع را يادآوري مي كند كه در جوامع اسلامي ، وحدت مسلمين و اتحاد ميان كشورهاي اسلامي دستمايه بسياري از احزاب سياسي در كشورهاي اسلامي شده و آنها با همين شعارها قدرت را به دست گرفته اند، و صدها كتاب و مقاله در اين باب نوشته اند ، اما در عمل گامي مثبت و تعيين كننده برداشته نشده است. آن مرحوم تاكيد مي كند كه ريشه اين ناكامي ها را بايد در مباني اي جستجو كرد كه بدون توجه به آنها همه تلاشها همچنان بي نتيجه خواهند ماند. شايد به همين دليل باشد كه عموم نخبگان و صاحبان انديشه در جهان اسلام به رجوع دوباره به سنت و قرآن، به عنوان عالي ترين منشور هدايت ملل اسلامي، آن هم با محوريت وحدت مذاهب و فرق اسلامي قائلند. يادگار امام خميني (ره) كه تفسير كننده آراي پدر است، معتقد بود كه لزوم حفظ وحدت ، يك حركت سياسي مقطعي براي تحكيم قدرت نيست، بلكه تلاش براي حفظ وحدت و پرهيز از تفرقه يك واجب عيني است كه ريشه در اعتقاد به وحدانيت خالق هستي دارد. از ديگر ضرورت هاي شناختي و معرفتي آرا و نظرات امام در خصوص وحدت اسلامي ، آشنايي با ريشه هاي عرفاني و معنوي نگاه امام به اين مقوله مهم است. حضرت امام كه از اولين پيشگامان دعوت به وحدت اسلامي ، به گفته مرحوم سيد احمد است، بخش مهمي از نخستين اعلاميه تاريخي شان در حدود شش دهه پيش، با آيه مباركه (قل انما اعضكم بواحده ان تقومواللّه مثني و فرادي) آغاز و صادر شده بود. حضرت امام وحدت را از سنخ رحمت و محصول مقدماتي دانسته كه بدون آنها حاصل نخواهد شد. او فرموده است: بايد كوشش كنيم كه اين رحمت ادامه پيدا كند و كوشش اين است كه اولاً الهي بشويم، در راه خدا خدمت كنيم، خودمان را فرمانبر از خدا بدانيم و خودمان را از او و به سوي او بدانيم و دنبال همين معنا آنوقت آن مساله دوم كه وحدت و انسجام است ، حاصل مي شود. براي اينكه تفرقه از شيطان است و وحدت كلمه و اتحاد از رحمان است. حضرت امام در موارد متعددي مي فرمود انبيأ اگر همه با هم در يكجا و يك عصر مجتمع شوند هيچ اختلاف و نزاعي نخواهند داشت چه همه آنها بر نفس خود مسلط و فرمانبردار خدايند. با مروري بر جزوه ها و مكتوبات امام درباب وحدت مي توان به وجوه بيشتري از ديدگاه هاي امام در اين خصوص دست يافت، بطوري كه مرحوم سيد احمد مي گويد مي توان گفت كه ابعاد و عرصه هاي وحدت در ديدگاه حضرت امام فراگير بوده و از مراتب فرا مليتي تا واحدهاي مختلف ملي را شامل مي شود. توجه به اولويتها و تلاش براي شناخت زمينه هاي وحدت و تحقق آن در همه ابعاد و عرصه هايش قبل و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي مورد عنايت و تاكيد ايشان بود. در جنبه فرامليتي ، امام معتقد به تلاش براي وحدت مستضعفان جهان عليه مستكبران، وحدت پيروان اديان و انبيأ عليه شرك و الحاد و استكبار، وحدت امت اسلامي و كشورهاي اسلامي براي مقابله با تهاجم دشمنان جهان اسلام، وحدت شيعه و سني و فرق و مذاهب اصيل اسلامي در داخل جهان اسلام، وحدت ملتها با دولتهاي اسلامي در چارچوب حفظ اصول و ارزشها بود. ايشان در بعد وحدت ملي در داخل مرزهاي جغرافيائي نيز حفظ وحدت و تحكيم آن در تمامي اقشار جامعه را گام نخستين براي پيروزي در ساير زمينه ها و ابعاد مي دانستند. سفارش اكيد و دائمي امام به لزوم وحدت حوزه هاي ديني با مجامع دانشگاهي كه دو قشر پيشتاز و آگاه جامعه را تشكيل مي دهند، به عنوان پيش شرط حصول وحدت در ساير اقشار و سفارش به وحدت درون جامعه روحانيت و درون گروههاي دانشگاهي، وحدت روحانيون با مردم، وحدت روشنفكران با مردم، وحدت نيروهاي نظامي و انتظامي با مردم، وحدت دولت با ملت، وحدت مجلس و دولت، وحدت در درون تشكيلات شوراي سه گانه و اتحاد ميان آنها، وحدت گروههاي قومي و نفي مرحله اي تمايزات قومي و منطقه اي، وحدت نيروهاي داخل و خارج كشور، وحدت گروههاي اجتماعي و قشرهايي نظير كارگران و كشاورزان، وحدت و همگرايي احزاب سياسي و گروههاي فرهنگي، بخشي وسيع از آثار عمومي امام را به خود اختصاص داده است. يادگار امام در جمع بندي خود از انديشه ها و آراي امام در خصوص وحدت اسلامي، با بيان اينكه چنانكه گفتم رمز موفقيت در برابر آنهمه تهاجم و خصومتي كه شرق و غرب پديد آوردند نيز همين روشنگريها و اجابت آنها از ناحيه بخشي وسيع از قشرهاي ملت ايران بود، پيش شرط هاي تحقق وحدت از منظر امام را اينگونه بيان مي كند: 1ـ اهتمام بيش از پيش به خودسازي و تعميق اخلاق و ارزشهاي معنوي در زندگي خود و جامعه پيرامون 2ـ باورداشت و تعميم سعه صدر و پذيرش و تحمل اختلاف سليقه ها و دفاع از آزادي انديشه و حمايت از تشكلهاي سياسي و فرهنگي اي كه در اصول و مباني مورد اعتقاد امت و جامعه اسلامي اتفاق نظر دارند 3ـ اعتقاد عميق و اعتماد به نقش و آثار معجزه آساي وحدت در حل معضلات به ظاهر لاينحل سياسي و اجتماعي 4ـ هوشياري و توجه طرفين وحدت نسبت به نقش خناسان و وسوسه انگيزان و تذكر دائمي به كارگزاران و عموم مردم در همين رابطه 5 ـ حفظ مواضع اصولي و دفاع از معتقدات و ارزشهاي منطقي غير قابل خدشه در عين احترام و توجه به وحدت فراگير 6ـ توجه به تفاوتهاي اساسي روشهاي تحقيق در نظام دروس حوزوي و ديني با نظامهاي جديد دانشگاهي براي يافتن زبان مشترك در تفهيم و تفاهم مسائل اساسي جامعه و پرهيز از اختلافات 7ـ تلاش همه جانبه براي يافتن نقاط مشترك بيشتر و كاستن از اختلافات آرأ در مباني و اصول صرفاً از طريق نقد در مجامع علمي و گسترش روح مباحثه و مناظره علمي و پرهيز جدّي از به ميان كشيدن پاي عوام در اختلافات فكري و فرهنگي كه حل آنها تنها از مسير احتجاجات علمي و روشهاي پسنديده عقلاني و شرعي قابل حصول مي باشد 8 ـ احياي فرهنگ توحيدي و وحدت گرايي در جوامع اسلامي و احياي سمبلها و عوامل و مظاهر وحدت كه بسياري از احكام اجتماعي و سياسي و عبادي اسلام بر همين فلسفه تشريع شده اند نظير بازيابي فلسفه و روح واقعي كنگره عظيم و جهاني حجّ، نماز جمعه، نماز جماعت، روح تعاون و اهتمام به امر مسلمين، امر به معروف و نهي از منكر به عنوان يك وظيفه همگاني و احكام شعائري از اين قبيل 9ـ آگاهي بخشيدن به آحاد امّت اسلامي براي دريافت تصويري روشن از ابعاد تمدن گذشته اسلام و علل سقوط و انحطاط مسلمين در سده هاي اخير 10ـ جهاد و تلاش براي فراگير شدن نهضت فرهنگي جهان اسلام بر اساس ترويج روحيه خودباوري و نفي غرب زدگي حاكم بر اغلب جوامع اسلامي 11ـ شناسايي و معرفي دشمنان اصلي و جلوگيري از دشمن تراشيهاي فشل كننده 12ـ ترويج و تبليغ فرهنگ جهاد و شهادت طلبي براي تضمين موفقيت پيشگامان مبارزه با دشمنان وحدت 13ـ مقابله با خرافه پرستي و زدودن پيرايه هاي تفرقه انگيزي كه به نام آداب و رسوم ديني و مذهبي از سوي مغرضان و ناآگاهان به مرور زمان در فرهنگ سنتي ملتها و قشرهاي جوامع اسلامي ريشه دوانده است، و كوشش براي كاهش تعصبهاي كوركورانه و عوامانه 14ـ تلاش براي يكسان سازي قول و فعل مناديان وحدت و كارگزاران و مسئولين نظامي كه وحدت را شعار خويش قرار داده اند. يكسان سازي بدان حد كه وقتي از ناحيه مصلحان و رهبران جامعه سفارشي بر سكوت و يا وحدت و حمايت و بسيج مي رسد، آحاد جامعه حتي اگر اين سفارش را مغاير با آداب و رسوم سنتي خويش ببينند، آن را عين مصلحت خود بدانند و بدان عمل كنند. ... و سرانجام مرور ديدگاهها و نظرات امام در خصوص وحدت مسلمين و ابتكاري كه ايشان نزديك به 30 سال پيش به عمل آوردند، يادگاري است ماندگار و غنيمتي تاريخي براي مسلمانان جهان است كه بايد زمينه هاي تحقق آن فراهم شود. گروه شهرستانها




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 685]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن