تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 20 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827918149




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جریان زندگی کجاست؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما  - سحر عصرآزاد «برف روی شیروانی داغ» فیلمی است خارج از جریان روز سینمای ایران که این ویژگی لزوماً به مفهوم پیشرو بودن آن نیست. محمدهادی کریمی پس از نگارش فیلمنامه‌های متعدد سینمایی و تلویزیونی و در جایگاهی که یکی از فیلمنامه‌نویسان مستقل و قدیمی سینمای ایران محسوب می‌شود، با فیلم «غیرمنتظره» قدم به حیطه کارگردانی گذاشت. «غیرمنتظره» و «امشب شب مهتابه» همچون دیگر فیلمنامه‌هایی که کریمی به نگارش درآورده یک ویژگی مهم دارند که همان نشانه رفتن زوایایی جذاب از روابط انسانی در موقعیت‌هایی به شدت دراماتیک است. اما این همه ماجرا نیست، چرا که در بیشتر این قصه‌ها ایده اولیه جذاب در مسیر دراماتیزه شدن به شدت نمایشی و اغراق‌آمیز شده و با یک طراحی ساده‌پسند بیش از هر چیز لایه سطحی احساسات مخاطب را نشانه می‌رود. فیلم‌هایی چون «اتانازی»، «چشمان سیاه»، «رستگاری در هشت و بیست دقیقه» و «امشب شب مهتابه» نمونه‌هایی هستند از پرداخت پررنگ ملودرام در این آثار و فاصله گرفتن از تأثیرگذاری بالقوه‌ای که در ذات این موقعیت‌های نمایشی وجود دارد. در این میان فیلم‌هایی همچون «الهه زیگورات»، «انعکاس»، «شمعی در باد»، «رخساره» و حتی «مارال» وجود دارند که در آن‌ها تلاش شده این سیر درام‌پردازی در تعادل با رئالیسم قرار بگیرد و در واقع آثار متعادل‌تری در کارنامه نویسندگی کریمی محسوب می‌شوند و البته مهجور همچون «الهه زیگورات». این نویسنده/ کارگردان در سومین فیلم خود «برف روی ...» ایده اولیه‌ای را محور کار قرار داده که همچنان زوایای پنهان و جذابی را از روابط انسان‌ها نشانه می‌رود و البته درونی و نمادین‌تر از سایر قصه‌های او است. قصه مرگ استاد شاعری که شاگردان، مریدان و عاشقانی خانه‌زاد دارد که با مرگ او شروع به مرور گذشته می‌کنند و از خلال این یادآوری‌ها هم پازل شخصیتی استاد کامل می‌شود هم روابط زمال حال آنها به چالش کشیده می‌شود. ناگفته پیداست که زمان محدود روایی که یک شب تا صبح است، لوکیشن محدود که خانه استاد است و تعدد شخصیت‌های پیرامون استاد که پنج جوان هستند موقعیت نمایشی را ایجاد می‌کند که به تئاتر پهلو می‌زند. این وجه بخصوص در دیالوگ‌نویسی خود را نشان می‌دهد که حجم زیاد گفت‌وگوها و اطلاعات و مفاهیمی که قرار است از این طریق به مخاطب انتقال پیدا کند، راه را بر زبان تصویر می‌بندد و همه چالش‌ها و مسائل و مشکلات در گفتگو حل و فصل می‌شود. هرچند تلاش شده با تکیه بر تمهید روایی فلاش‌بک شرایطی فراهم شود تا زمان و مکان شکسته شده و برخی اطلاعات لازم برای تکمیل پازل استاد با زبان تصویر بیان شود، اما واقعیت این است که فیلم به شدت متکی بر گفت‌وگو و تئاتر است تا سینما. از وجه مفهومی باید به این نکته اشاره کرد که به نظر می‌آید قصه و شخصیت‌ها بیشتر از آنکه نسبتشان با درام درونی مهم باشد بار نمادینی که بر دوش آنها نهاده شده اهمیت پیدا کرده است. همین نکته تأثیر خود را بر دیالوگ‌نویسی هم گذاشته و گفت‌و‌گوهای پینگ‌پونگی که بین کاراکترها رد و بدل می‌شود یا در لفافه است یا به به روابط درونی یک قشر، طبقه یا طرز تفکر خاص پهلو می‌زند. به همین دلیل تلاش نشده زمینه‌سازی برای آن انجام شود و به پیشزمینه ذهنی مخاطب تکیه شده است. درحالیکه وقتی همه این رمز و رازها، کدها و نمادها و نشانه‌ها را کنار هم قرار می‌دهیم و قصه فیلم را مرور می‌کنیم این سئوال در ذهنمان شکل می‌گیرد که نسبت این قصه، آدم‌ها و مسائلشان با زمان حال تا چه حد برای مخاطب ملموس و قابل درک است؟ نگاهی هجوگونه به قشر جوان و روشنفکرنما که همه دغدغه‌شان کشف رمز از آخرین دست‌نوشته استاد فقید است اما در این مسیر به جای نزدیک شدن به احوالات استاد از او فاصله می‌گیرند. اگر بار نمادین شخصیت‌ها و دیالوگ‌ها را از آنها بگیریم، چه چیز از قصه می‌ماند؟ قصه درباره چیست؟ زندگی در کجای این داستان جریان دارد؟ 5858




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 242]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن