تبلیغات
تبلیغات متنی
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
محبوبترینها
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
دلایل ممنوعیت استفاده از ظروف گیاهی در برخی کشورها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1860653089
![archive](https://vazeh.com/images/2archive.jpg)
![نمایش مجدد: تأمّلی در معنای الگوی اسلامی ایرانی توسعه refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
تأمّلی در معنای الگوی اسلامی ایرانی توسعه
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: سیاست > چهره ها - غلامعلی حداد عادل در حالی که همگان دم از «توسعه» میزنند و کشورها و جوامع را به «توسعهیافته» و «توسعهنیافته» و «در حال توسعه» تقسیم میکنند، اگر کسی سؤال کند که مقصود از «توسعه» چیست، بعید نیست که دیگران این سؤال را پرسشی از یک امر بدیهی و سؤالی نابهجا و تعجبآور تلقی کنند. سؤال دیگری که میتوان به سؤال قبلی افزود این است که آیا «توسعه» امری است مطلق و برای همه ملتها معنا و مفهومی یکسان دارد یا اینکه توسعه با اختلاف جهانبینیها و اعتقادات و فرهنگها مختلف میشود؟اگر در کلّیترین تعریفی که میتوان از «توسعه» به دست داد آن را حرکتی آگاهانه و برنامهریزی شده در مقیاس ملّی، به سوی امور «مطلوب» یک ملت و یک کشور بدانیم، در آن صورت این سؤال پیش میآید که آیا «امور مطلوب» نزد همه ملّتها یک چیز است؟ آیا امور مطلوبِ مردمانی که جهان هستی را مخلوق خالقی حی و قیوم و سرمد و رحمان و رحیم میدانند و خود را مسافر راهی که مبدأ و مقصد آن با «اِنَّا لِلَّه وَ اِنَّا اِلَیهِ راجِعُون» (بقره: 156) مشخّص شده، با امور مطلوبِ مردمی که میگویند «اِنَّ هِی اِلاَّ حَیاتُنَا الدُنیا نَموتُ و نَحیا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعوثینَ» (مومنون:37) یعنی «ما را جز این زندگانی دنیوی (حیات دیگری) نیست؛ میمیریم و حیات مییابیم و هرگز برانگیخته نخواهیم شد» میتواند یکسان باشد؟ هر جامعهای بسته به جهانبینی و فرهنگ خود، تعریفی از «سعادت» انسان دارد و توسعه، وقتی توسعه است که به «سعادت» انسان بینجامد. مسلّم است که میان تعریف «سعادت» انسان و تعریف خود «انسان» رابطهای وثیق در کار است. سعادت انسان بستگی به آن دارد که انسان را چه بدانیم. اگر معنای «انسان» در یک تمدنِ مبتنی بر مبنای الهی و معنوی با معنای «انسان» در یک تمدّن مبتنی بر مبانی مادّی و دنیوی فرق میکند، بیگمان «سعادت انسان» نیز در این دو تمدّن متفاوت خواهد بود و توسعه و الگوی توسعه نیز نمیتواند در آنها یکی و یکسان باشد. تفاوت در جهانبینی و اعتقادات و فرهنگ، به تفاوت در «اخلاق» میانجامد و تفاوت در «اخلاق» در تفاوت میان «سبک زندگی» هویدا میشود. فیالمثل، جامعهای که به حکم آموزههای اخلاقی خود، «قناعت» را یک ارزش و فضیلت میداند و حرص را ضدّ ارزش و رذیلت، نمیتواند الگوی توسعهای داشته باشد همسان با جامعهای که در آن «مصرف بیشتر» ارزش و اعتبار محسوب میشود.تمدن اسلامی که با انقلاب اسلامی راه را برای حرکت به سوی آن گشودهایم، وقتی تمدنی اسلامی و مستقل خواهد بود که الگوی «اسلامی» و «مستقل» از الگوی توسعهٔ تمدّن غربی داشته باشد و الّا این تمدّن با همه داشتههای کهن و سنّتی خود و با همهٔ شعارها و شعائر خود، در بهترین فرض، در حکم «ماده»ای خواهد بود که تمدن غربی «صورت» خود را بر آن مادّه میپوشاند و آن را تابع خود میسازد.برداشت غلط از توسعهکسانی که معتقدند توسعه فقط یک مصداق و یک نوع و نمونه دارد و آن همان تحوّلی است که در دنیای غرب روی داده است، در حقیقت معتقدند که پیشرفت در تاریخ بشر تنها یک راه درست و یک صراط مستقیم داشته و دارد و آن راهی است که غربیان از رنسانس تا به امروز طی کردهاند و جز آن هر چه هست پیشرفت و توسعه محسوب نمیشود. این همان اعتقادی است که بسیاری از غربیان، بهویژه پوزیتیویستها، دارند و میگویند راهِ درستِ پیشرفت و یگانه راهِ پیشرفت، همان راهی است که تمّدن غرب طی کرده و جز آن هر چه هست یا بیراهه و کژراهه است و یا عقبماندگی در همین راه و مسیر که تمدّن غرب طی کرده است.شک نیست که چنین فرضی نیاز به اثبات دارد. مادام که ثابت نشود راهی که غرب پیموده سرنوشت سرنوشت محتوم همهٔ ملتها و جوامع و تنها راه و بهترین راه تحوّل و پیشرفت است، نمیتوان و نباید توسعهٔ غربی را الگو قرار داد. اگر چنین کنیم کاری تقلیدی کردهایم نه تحقیقی.در اینجا چند نکته شایسته توجّه وجود دارد. نخست اینکه مقصود از «اسلامی بودن» الگوی توسعه و مقصود از «ایرانی بودن» آن چیست؟ به عبارت دیگر وقتی گفته میشود «الگوی توسعهٔ اسلامی ایرانی»، اسلامی و ایرانی چه نسبتی با هم دارند؟پاسخ اجمالی ما به این سؤال این است که در «اسلامی بودن» علیالأصول نظر به «آرمانها» داریم و در «ایرانی بودن» عمدتاً نظر به «واقعیتها»، «اسلامی بودنِ» الگوی توسعه، آن را به اصولی قرآنی و اسلامی مقید و مشروط میسازد. به بعضی از این اصول فهرستوار اشاره میکنیم:«هُوَ اَنشَاکمْ مِنَ الاَرضِ وَ اسْتَعْمَرَکمْ فیها...» (هود:61) «همو که از زمین پدید آوردتان و در آن شما را به آبادانی واداشت.»«قُلْ مَنْ حَرَّمَ زینَه اللهِ اَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَالطَیباتِ مِنَ الرّزْق...» (اعراف:32) «بگو چه کس زینت خدایی و روزیهای پاک را که خداوند برای بندگان خود پدید آورده حرام کرده است؟» «اْعلَمُوا أَنَّمَا الْحیاه الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَه و تَفاخرٌ بَیْنَکمْ و تَکاثُرٌ فِی الْأموالِ والْأولادِ کمَثَلِ غَیثٍ أَعجَبَ الْکفارَ ثُمَّ یهیجُفَتَراهُ مُصْفَرّاً ثُمَّ یکونُ حُطاماً...» (حدید:20) «آگاه باشید که زندگانی دنیا، بیگمان، بازی و سرگرمی و زیب و زیور است و فخرفروشی به یکدیگر و افزونطلبی در اموال و اولاد، چونان بارانی که (نخست) آنچه میرویاند برزیگران را به حیرت افکند، اما زان پس، آن همه پژمرده گردد و زردش بینی و سرانجام خُرد و ریزریز شود.»«تِلْک الدّارُ الْاخِرهُ نَجْعَلُها لِلَّذینَ لا یریدُونَ عُلُوّاً فیالْاَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبه لِلْمتَّقینَ» (قصص:83) «آنک سرای آخرت؛ آن را مخصوص کسانی کردهایم که در زمین نه در پی برتریجویی باشند و نه تبهکاری؛ و فرجام کار از آنِ پرهیزگاران است.»«وَ لَنْ یجْعَلَ اللهُ لِلْکافِرینَ عَلَی الْمُومِنینَ سبیلاً» (نساء:141) «و خدا هرگز کافران را بر مؤمنان تسلّطی نداده است.»«وَ أعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ منْ قُوَّه...» (انفال:60) «در برابر آنان، هر چه در توان دارید، آماده سازید.»با اسلامی بودن، ما الگوی توسعه را به «احکام اسلامی» و «واجبات و محرمات» مقید میسازیم. با اسلامی بودن بر اصولی مانند «نفی استثمار و استعمار انسانهای دیگر» و «اصرار بر تأمین عدالت» و «نفی نگاه ابزاری و هوسبازانه به زن و تأکید بر تحکیم مبانی خانواده» و بسیاری از اصول و امور دیگر که جهان امروز بدانها سخت محتاج است پای میفشریم.مراد از ایرانی بودناما مراد ما از «ایرانی بودن ِ» الگوی توسعه این است که الگوی توسعه با همهٔ آرمانها و اصول اسلامی خود باید «ایرانی» هم باشد، زیرا «ایران» ظرف این «توسعه» است و میان ظرف و مظروف باید تناسبی برقرار باشد. توضیح این مطلب این است که ایران کشوری است با تاریخی کهن و فرهنگی غنی و متنوع، صاحب سرزمینی پهناور و با ذخائر طبیعی گوناگون، قرار گرفته در موقعیتی سیاسی ـ جغرافیایی حسّاس در جهان، دارای جمعیتی جوان و با استعداد و مردمی نوعدوست و وطندوست و فداکار، با اقوام مختلف و خردهفرهنگهای گوناگون و اقیلم و محیط زیستی که باید دقیقاً در حفظ و سلامت آن کوشید. اینها و بسیاری دیگر از اموری که به ایران تعلّق دارد همه و همه از اموری است که باید در الگوی توسعه در کنار وصف اسلامی بودن که به همهٔ ملل مسلمان تعلق دارد، مورد توجّه دقیق قرار گیرد. در ایرانی بودن الگوی توسعه ما به مزیتها و تنگناها و تهدیدها و فرصتها توجه خواهیم کرد و عامل زمان و شرایط امروز را در نظر خواهیم گرفت. اما واقعیتهایی که در الگوی اسلامی ایرانی توسعه مییابد در نظر گرفته شود صرفاً به واقعیتهای ایران و ایران امروز محدود و منحصر نمیشود. باید واقعیتهای جهان امروز را هم در نظر گرفت. جهانی که در آن سلطهگران خود را به انواع سلاحهای جنگی برای تسلط بر ملتهای ضعیف مجهّز کردهاند. ما نمیتوانیم ضعیف باشیم و نباید ضعیف بمانیم. اگر از اصل اصیل قرآنی «وَ أعِدُّوا لَهُم ما اسْتَطَعّتُمْ مِنْ قُوَّه» که غیرت و حمیت ایرانی بودن نیز قویاً بر آن صحّه میگذارد غافل شویم و خود را برای دفاع از خود آماده نسازیم، مستکبران و سلطهگران ما را نابود خواهند کرد و دیگر ملت مستقلی باقی نخواهد ماند تا بخواهد بر پایهٔ فرهنگ و هویت ملّی خود برای خود الگوی مستقلّی اختیار کند. بدیهی است این واقعیت تلخ که بر ما تحمیل شده است میباید در طرّاحی الگوی توسعه مورد توجه قرار گیرد.نکته دیگری که شایسته توجه است این است که وقتی اصطلاح «الگوی توسعه» به گوش میخورد صرفاً بهبود وضع مادّی و رفاه اجتماعی به معنای معمول کلمه در نظر مجسّم شود، بلکه توسعه باید توسعه در عبودیت خدا و توسعه در دینداری و اخلاق و توسعه در مهار نفسانیات و غرایز بهیمی و حیوانی نیز باشد.استفاده از تجربه دیگراناعتقاد به الگوی اسلامی ایرانی توسعه، به معنای آن نیست که چشم بر تجربهٔ سایر ملّتها، هرچند در جهانبینی و فرهنگ با آنها اختلاف داشته باشیم، ببندیم و از راهحلهای عُقلایی و دستاوردهای علمی و فناوریهای نوین و تجربههای مدیریتی دیگران در حلّ مشکلات خود استفاده نکنیم. استقلال در انتخاب الگو به معنای ستیزه با عقل و منطق و فطرت مشترک انسانی نیست. ما به همان اندازه که میباید به ضعفها و کجرویها و ناکامیهای دیگران توجه داشته باشیم باید به قوّتها و موفقیتهای آنها نیز توجه کنیم و البتّه در همه حال، معیار و ملاک ما تشخیص قوّت و ضعف دیگران، باید معیار و ملاک خودمان باشد.ما معتقدیم دنیای دور از خدا و دنیای بدون دین، دنیایی تهی از اخلاق و عدالت خواهد بود. خدا که کانون جوشان همه خوبیها و ارزشهاست باید در زندگی فردی و اجتماعی ما حضور دائم داشته باشد؛ چنانکه خدا به پامبر خود میفرماید: «قُلْ اِنَّ صَلاتی وَ نُسُکی و مَحْیای وَ مَماتی لِلهِ رَبِّ الْعالَمینَ» (انعام:62) «بگو نمازم، عباداتم، زندگیام، مرگم، (همه) از آن خداوندی است که پروردگار جهانیان است.»و حافظ، که حافظ قرآن بوده، چه خوب گفته، آنجا که گفته است: آدمی در عالم خاکی نمیآید به دستعالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمی و کوتاه سخن این است که برای ساختن آدم نو عالم نو، ما به الگویی نو در توسعه نیازمندیم. منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله سید علی خامنه ی /112ف
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 450]
صفحات پیشنهادی
بدون نقشه جامع - vazeh.com :: واضح پايگاه جامع ایرانیان
ایشان خاطرنشان کردند: در الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، هدفها مشخص می شود اما ... «توسعه» تأکید کردند: کلمه توسعه، یک اصطلاح متعارف جهانی، با بار معنایی و ارزشی و ... های راهبردی را با تأمل در باب محتوای اسلامی الگوی پیشرفت ادامه دادند. ...
ایشان خاطرنشان کردند: در الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، هدفها مشخص می شود اما ... «توسعه» تأکید کردند: کلمه توسعه، یک اصطلاح متعارف جهانی، با بار معنایی و ارزشی و ... های راهبردی را با تأمل در باب محتوای اسلامی الگوی پیشرفت ادامه دادند. ...
سخنان مقام معظم رهبری در نخستین نشست اندیشه های راهبردی در ...
ایشان خاطرنشان کردند: در الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، هدفها مشخص می شود اما ... به جای «توسعه» تأکید کردند: کلمه توسعه، یک اصطلاح متعارف جهانی، با بار معنایی و ... های راهبردی را با تأمل در باب محتوای اسلامی الگوی پیشرفت ادامه دادند. ...
ایشان خاطرنشان کردند: در الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، هدفها مشخص می شود اما ... به جای «توسعه» تأکید کردند: کلمه توسعه، یک اصطلاح متعارف جهانی، با بار معنایی و ... های راهبردی را با تأمل در باب محتوای اسلامی الگوی پیشرفت ادامه دادند. ...
دانلود انیمیشن Gnomeo and Juliet 2011
تأمّلی در معنای الگوی اسلامی ایرانی توسعه · خداوند، زن، زیبایی · فدراسیون هم پیام تبریک فرستاد/قهرمانی دوباره پرسپولیس کار آسانی نبود ...
تأمّلی در معنای الگوی اسلامی ایرانی توسعه · خداوند، زن، زیبایی · فدراسیون هم پیام تبریک فرستاد/قهرمانی دوباره پرسپولیس کار آسانی نبود ...
ماهان چگونه متولد شد؟ - vazeh.com :: واضح پايگاه جامع ایرانیان
لذا به یک راه حل میانه رسیدیم و آن ایجاد بنگاههایی بود که با الگوی بخش ... از نظر من سرمایه گذاران " توسعه صنعت هوایی را از فعالیتهایی میدانیم که شاید همپای مدرسه سازی ثواب داشته باشد. ... به معنی واقعی هر کدام از شرکتهای وابسته با استفاده صحیح از فرصتها ایجاد شدهاند. .... آرمان بزرگ سپاه صيانت از انقلاب اسلامي است ...
لذا به یک راه حل میانه رسیدیم و آن ایجاد بنگاههایی بود که با الگوی بخش ... از نظر من سرمایه گذاران " توسعه صنعت هوایی را از فعالیتهایی میدانیم که شاید همپای مدرسه سازی ثواب داشته باشد. ... به معنی واقعی هر کدام از شرکتهای وابسته با استفاده صحیح از فرصتها ایجاد شدهاند. .... آرمان بزرگ سپاه صيانت از انقلاب اسلامي است ...
احمدي نژاد: ملت ايران اينبار جام زهررا درکام منافقان فرو ...
ساختن ايران بالاترين مجاهدت است رييس جمهوري اسلامي ايران با تاکيد بر ... جوانان ايراني الگوي تمام عيار جوانان عالم هستند رييس جمهوري گفت : امروز ... احمدي نژاد از زيباترين کارها را تلاوت قرآن همراه با تدبر، تعمق و تامل در آن بيان کرد. ... بشر، مبارزه با سلاح هاي کشتار جمعي ، مبارزه با توسعه سلاح اتمي به ميدان آمدند ...
ساختن ايران بالاترين مجاهدت است رييس جمهوري اسلامي ايران با تاکيد بر ... جوانان ايراني الگوي تمام عيار جوانان عالم هستند رييس جمهوري گفت : امروز ... احمدي نژاد از زيباترين کارها را تلاوت قرآن همراه با تدبر، تعمق و تامل در آن بيان کرد. ... بشر، مبارزه با سلاح هاي کشتار جمعي ، مبارزه با توسعه سلاح اتمي به ميدان آمدند ...
تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی - vazeh.com :: واضح پايگاه جامع ایرانیان
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای»رشد، شكوفایی و توسعه ی فرهنگ ها به ... تعریف تبلیغ در اسلام معنی و مفهوم خاصی پیدا می كند. با كمی تأمل در آیات الهی، .... در جهت ارائه ی الگوهای مناسب هنرمندان متعهد و انقلابی و حمایت از آنان.9- ...
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای»رشد، شكوفایی و توسعه ی فرهنگ ها به ... تعریف تبلیغ در اسلام معنی و مفهوم خاصی پیدا می كند. با كمی تأمل در آیات الهی، .... در جهت ارائه ی الگوهای مناسب هنرمندان متعهد و انقلابی و حمایت از آنان.9- ...
گزيده سرمقالههاي روزنامههاي صبح
5 ـ براي آنكه درك بهتري از ديدگاههاي دشمنان پيشرفت و توسعه كشورهاي اسلامي ... عملكرد جمهوري اسلامي ايران در طول سالهاي اخير بخوبي ثابت كرده است كه ايران از ..... سفر آقاى احمدى نژاد به عراق از اين حيث قابل تأمل است كه به خاطر آوريم كه هيچ يك ... اين بدان معنا است كه پس از اعلام نهايى نتايج، اصلاحطلبان در بوق و كرنا ...
5 ـ براي آنكه درك بهتري از ديدگاههاي دشمنان پيشرفت و توسعه كشورهاي اسلامي ... عملكرد جمهوري اسلامي ايران در طول سالهاي اخير بخوبي ثابت كرده است كه ايران از ..... سفر آقاى احمدى نژاد به عراق از اين حيث قابل تأمل است كه به خاطر آوريم كه هيچ يك ... اين بدان معنا است كه پس از اعلام نهايى نتايج، اصلاحطلبان در بوق و كرنا ...
نيابت عام امام غايب از مرجعيت تقليد تا ولايت فقيه (2)
در آن زمان، صوفيگري در ايران رواج داشت؛ اما دانش شيعي و اسلام فقاهتي كه از عراق به ... تفسير شريعت مدارانهاي از تشيع را الگوي جا افتاده دين داري اجتماعي نمودند. ... در اين زمينه آثار محقق كركي قابل تأمل است؛ چنانكه فقيهان زيادي پس از كركي ... به هر تقدير توسعه نيابت به نيابت سياسي و گسترش نيابت سياسي ـ چه به لحاظ ...
در آن زمان، صوفيگري در ايران رواج داشت؛ اما دانش شيعي و اسلام فقاهتي كه از عراق به ... تفسير شريعت مدارانهاي از تشيع را الگوي جا افتاده دين داري اجتماعي نمودند. ... در اين زمينه آثار محقق كركي قابل تأمل است؛ چنانكه فقيهان زيادي پس از كركي ... به هر تقدير توسعه نيابت به نيابت سياسي و گسترش نيابت سياسي ـ چه به لحاظ ...
گزيده سرمقاله روزنامههاي امروز
در بخش ديگر يادداشت ميخوانيد؛آمريكا از اينكه يك دولت انقلابي- اسلامي با رها شدن ... البته بزرگ شدن اندازه بنگاهها به معني از بين رفتن بنگاههاي کوچک و متوسط (SMEs) ... امروز صنعت بيمه در جهان با توسعه خدماتي که در اختيار بنگاهها ميگذارد، ..... ايران در خليج فارس، چند نكته قابل تأمل است: 1ـ در زمان انعقاد تفاهمنامه ...
در بخش ديگر يادداشت ميخوانيد؛آمريكا از اينكه يك دولت انقلابي- اسلامي با رها شدن ... البته بزرگ شدن اندازه بنگاهها به معني از بين رفتن بنگاههاي کوچک و متوسط (SMEs) ... امروز صنعت بيمه در جهان با توسعه خدماتي که در اختيار بنگاهها ميگذارد، ..... ايران در خليج فارس، چند نكته قابل تأمل است: 1ـ در زمان انعقاد تفاهمنامه ...
بناهای تاریخی تهران(2) - vazeh.com :: واضح پايگاه جامع ایرانیان
مستوفی در لغت به معنای حسابدار و دفتردار خزانه و در عرف حكومتی وزیر دارایی است. ... است كه پس از توسعه ارتباط ایرانیان با كشورهای اروپایی صورت گرفته است. ... تزیینات این تالار به دلیل رفت و آمد رجال كشورهای غربی، از الگوهای غربی پیروی كردهاست .... پس از انقلاب اسلامی نیز به عنوان صندوق پس انداز بانك ملی ایران از آن ...
مستوفی در لغت به معنای حسابدار و دفتردار خزانه و در عرف حكومتی وزیر دارایی است. ... است كه پس از توسعه ارتباط ایرانیان با كشورهای اروپایی صورت گرفته است. ... تزیینات این تالار به دلیل رفت و آمد رجال كشورهای غربی، از الگوهای غربی پیروی كردهاست .... پس از انقلاب اسلامی نیز به عنوان صندوق پس انداز بانك ملی ایران از آن ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها