واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: t=35931">نور پردازي به سه روش nava-121 21 مرداد 1384, 08:24مقاله اي در مورد نورپردازي در 3DMAX: در اين مقاله به سه مدل پردازش نور مي پردازيم: 1- سه نور اصلي 2- نورهاي گنبدي 3- نورهاي Mental Ray # سه نور اصلي: ما براي اينكهيك جسم را در 3DMAX به طور واضح بتوانيم نمايش بدهيم حداقل بايد سه نور اصلي را در صحنه بكار ببريم . اين سه نور شامل: 1- نور اصلي (Key-Light) 2- نور پركننده (Fill-Light) 3- نور پس زمينه (Back-Light) 1- نور اصلي (Key-Light): اين نور در حقيقت نور اصلي است كه به شيء مي تابد و صحنه را روشن مي كند. اين نور معمولا از بالا و در زاويه 45 درجه نسبت به شيء قرار مي گيرد و Multiplier =1 است وداراي سايه و رنگ آن سفيد مي باشد.اين نور داراي سايه شديد و صفحه را تخت نمايش مي دهد. 2- نور پركننده(Fill-Light): اين نور مكمل نور اصلي است و باعث مي شود تا قسمتهايي كه توسط نور اصلي نور اصلي تيره شده اند را با استفاده از خاصيت انعكاس نور روشن كند. در اين نور Multiplier =0.5 است و از سايه هم استفاده نبايد كرد مكان مشخصي ندارد ولي معمولا نور اصلي و مقداري پايين تر از آن قرار مي گيرد. *لازم به توضيح است كه ما در 3DMAX خاصيتي داريم كه به آن Radiosity گويند و منظور اين است كه هر جسم كه به آن نوري تابانده مي شود مقداري جذب و مقداري از آنرا پخش مي كند. 3- نور پس زمينه (Back-Light): اين نور از پشت به شيء تابانده مي شود و باعث مي شود تا سايه شيء نرم تر به نظر برسد. مكان آن مقابل نور اصلي و كمي از آن بالاتر قرار مي گيرد و پارامترهاي آن مانند نور پر كننده است. # نورهاي گنبدي (The Sphere Of Lights): اين نور توسط اسكريپت نوشته شده است و به نام E-Lights معروف است و شما آنرا مي توانيد مجاني از آدرس زير دانلود كنيد: و آنرا در پوشه اسكريپت در3dmax خود ذخيره كنيدوسپس به منوي اسكريپت برويد و آنرا run كنيد. يك پنجره براي شما باز مي شود روي منوي Create Environment Light كليك كنيد تا نور گنبدي شكل ايجاد شود اين نور شامل حداكثر 91 نور مي باشد كه تعداد آن كمتر هم مي شود با استفاده از پارامتر هاي آن مي توانيد نتايج حاصل از اين نور را مشاهده كنيد و بهتر است اين نور با روش سه نور اصلي بكار برده شود. *لازم به توضيح است كه تنظيم اوليه Radius آن 1000 است كه بهتر است آنرا نسبت به شيء خود كوچكتر كنيد. # Mental Ray: در حقيقت يك مدل رندر كردن است كه در آن افكتهاي نوري از قبيل انعكاس نور وسايه هاي انعكاس نور در آن رندر مي شود. براي درك مفهوم Mental Ray ابتدا يك glass طراحي كنيد سپس متريال اديتور "M" را انتخاب كنيد و بعد روي دكمه standard كليك كنيد و در منوي باز شده Raytrace را انتخاب كنيد و رنگ Diffuse آنرا آبي كم رنگ انتخاب كنيد و ترانسپارنتي آنرا هم آبي كم رنگ انتخاب كنيد و اين متريال را به glassخود نسبت دهيد. سپس يك صفحه(plane) زير glass خود ايجاد كنيد. به منوي رندر برويد"F10" درمنوي common در پايين آن Assign Render را باز كنيد و در قسمت production بجاي Default Scanline Render روي دكمه آن كه سه تا نقطه است كليك كنيد و Mental Ray Render را انتخاب كنيد وسپس منوي رندر را بسته. شما بايد يك نور در محيط ايجاد كنيد در قسمت نور Mr Area Omni انتخاب كرده و آنرا در صحنه ايجاد كنيد وسپس در حاليكه نور انتخاب شده است به قسمت modify برويد و در قسمت Light Type را فعال كرده و گزينه Directional راانتخاب كرده و Targeted را هم فعال كنيد. سپس نور راطوري قرار دهيد كه Targeted روي glass باشد و Hotspot وFalloff آنرا خودتان تنظيم كنيد. سپس glass را انتخاب كرده و روي آن رايت كليك كنيد و properties را انتخاب كنيد وسپس منوي mentarray را باز كنيد و generate caustics را تيك بزنيد وبعد ok را كليك كنيد. سپس كليد F10 را فشار دهيدو به منوي indirect illumination برويد و caustics را enable كنيد. وسپس صحنه را رندر كنيد. منبع: از تمامي دوستاني كه اين مقاله را خوانده اند تشكر مي كنم و لطفا نظرات و تجربيات خود را با من در ميان بگذاريد. modjtaba 21 مرداد 1384, 21:09!...THX a lot midoonid phenomenon ro gheir az C++ ba che Interface-e dige ee mishe sakht va osulan chi hast va ba che raveshi varede barname ha mishe? Baz ham mamnoon. hamed-ddd 11 شهريور 1384, 16:33واقعا ممنونم مانند یک متخصص نور پردازی فیلمهای سینمایی توضیح داده بودید خیلی وقت بود دنبال یک روش کلی و مناسب برای نورپردازی بودم همیشه موفق باشی [MASOUD] 24 مرداد 1385, 10:40بسيار بسيار عالي living_for_cg 24 مرداد 1385, 12:25خیلی خوب بود... از لینک دانلودی که دادی خیلی ممنون. خیلی وقت بود دنبال یک همچین چیزی بودم. امیدوارم در ایران به تعداد کسانی که علاقه به اشتراک گذاشتن اطلاعات خودشون دارن اضافه بشه...
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2088]