محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827309482
حجاب ، فراتر از پوشش ظاهري
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: حجاب ، فراتر از پوشش ظاهری
عرصه ی حجاب محدود به یك زمینه نیست، بلكه دامنه آن فراتر از حفظ پوشش ظاهری است . در این مقاله قصد داریم دو مسئله ی مهم دیگردر باب حجاب که گفتار و رفتار است را مورد بررسی قرار دهیم : 1) پوشش ـ «یحفظن فروجهن و لایبدین زینتهن الا ما ظهر منها و لیضربن بخمرهن علی جیوبهن»[1]، «و زیور خویش آشكار نكنند، مگر آنچه پیداست و سرپوشهای خویش بر گریبانها بزنند.» در فراز انتهایی این آیه، دستور دیگری به عنوان مكمل حجاب شرعی ذكر شده كه مؤید نگرش مذكور است: «و پای به زمین نكوبند كه زیورهای مخفیشان دانسته شود.» زنان عرب معمولاً خلخال به پا میكردند و گاه برای آنكه بفهمانند كه زینتی قیمتی به پا دارند، پای خود را محكم به زمین میكوبیدند. مضمون این نهی را میتوان توسعه داد وهر آنچه عرضه و خودنمایی زن تلقی میشود، مانند استعمال عطرهای تند و آرایش در چهره را میتوان ممنوع دانست. موارد استثنائی البته در جایی كه تقاضایی نباشد ، منطق حكم میكند كه این حكم لغو شود ، چنانچه در ادامه فرازی از این آیه ذكر گردیده است. این موارد استثنائی، گاهی در جانب تقاضا یعنی مرد و گاهی در جنبة عرضه، یعنی زن قرار دارد كه به اجمال شامل موارد ذیل میگردد: ـ مردانی كه احتیاج به زن نـدارند؛ «و زیور خـویش آشكار نكنند مگر ... مردان طفیلی كه حاجت به زن ندارند.»[2] مقصود از مردان طفیلی، قدر مسلم دیوانگان و افراد ابله است كه به علت عدم درك زیباییهای زنان در زمینه امور جنسی اساساً در خارج از دایره تقاضا قرار دارند. ـ كودك نابالغ؛ «كودكانی كه از راز زنان آگاه نیستند (یا بر كامجویی از زنان توانا نیستند).»[3] ـ زنان پیر؛ «و زنان بازنشسته كه امید ازدواج ندارند، باكی نیست كه جامه خویش ]یعنی روسری و چهارقد[ را بر زمین نهند ]البته[ در صورتی كه خود را به زیوری نیاراسته باشد و قصد خودنمایی نداشته باشند؛ و اگر از این نیز خودداری كنند برایشان بهتر است.»[4] این آیه را میتوان به عنوان استثنایی دیگر بر حكم حجاب كه قبلاً ذكر شد دانست و فلسفه آن این است كه این زنان به طور عادی، چیزی برای عرضه ندارند و رغبت و تقاضایی نسبت به آنان وجود ندارد؛ از این رو، وجوب حجاب (لزوم پوشانیدن سر در حضور نامحرم) از آنان برداشته شده است؛ ولی همانگونه كه در آیه تصریح شده این رخصت مشروط به این است كه قصد عرضه و خودنمایی در كار نباشد. دستور كلی اخلاقی كه در انتهای آیه آمده، مبنی بر ترجیح داشتن رعایت عفاف در هر حالی و در هر سنی، بیانگر توجه بیشتر شارع به جنبه عرضه و سالم نگهداشتن اجتماع از زمینههای انحراف است. ـ «والذین یُؤذون المؤمنین و المؤمنات بغیر ما اكتسبوا فقد احتملوا بهتاناً و اثماً مبیناً یا ایها النبّی قل لازواجك و بناتك و نساء المؤمنین یدنین علیهنّ من جَلابیبهنَّ ذلك أَدنی اَن یعرفن فلا یؤذین و كان الله غفوراً رحیماًـ لئن لم ینته المنافقون و الذین فی قلوبهم مرض و المرجفون فیالمدینة لنغرینّك بهم ثم لا یجاورونك فیها الا قلیلاً.»[5] «آنان كه بدون جهت مردان و زنان با ایمان را آزار میرسانند، بهتان و گناه بزرگی مرتكب میشـوند. ای پیـامبر به همسـران و دختـرانت و بـه زنـان مؤمنیـن بگو كه روسریهای خویش را به خود نزدیك سازند (خود را با آنها بپوشانند). این كار برای اینكه شناخته شوند و مورد اذیت قرار نگیرند بهتر است و خدا آمرزنده و مهربان است. اگر منافقان و بیماردلان و كسانی كه در شهر نگرانی ایجاد میكنند از كارهای خود دست برندارند، ما تو را علیه آنان خواهیم برانگیخت؛ آنگاه فقط مدت كمی در مجاورت تو خواهند زیست.» این آیات به خوبی صحنه بازار جرم و انحراف را تصویر مینماید. ظاهراً چنانكه برخی مفسرین گفتهاند، گروهی از منافقین و افراد منحرف در اوایل شب كه هوا تازه تاریك میشد، در كوچهها و معابر مزاحم زنان (اكثراً كنیزان) میشدند؛ برای مقابله با این پدیده دو راهكار در پیش روی جامعه قرار داده شده است كه هر یك در جای خود اهمیت دارد: - رعایت حجاب در خارج از منزل؛ زیرا از این طریق زنان نجیب و عفیف یعنی كسانی كه قصد عرضه خود را ندارند، شناخته میشوند و بیماردلان از اینكه چشم طمع به آنان ببندند و آنان را مورد اذیت قرار دهند، چشم میپوشند. - برخورد فیزیكی و كاربرد زور و اجبار علیه افراد خاطی و منحرف؛ خداوند در این آیه، افراد مزاحم و بیماردل را به حمله و حركت شدید پیامبر (ص) علیه آنان و حتی تبعید از جامعه پاك اسلامی تهدید میكند. نكته مهم دیگر در این باب، مقدم داشتن راهكار فرهنگی است كه كانون آن را كنترل بزهدیدگان احتمالی و آماجهای جرم و انحراف بر رفتار خود و محافظت آنان از خود در برابر افراد آماده ارتكاب انحراف و جرم تشكیل میدهد. این تقدم در ذكر راهكارها در آیه شریفه، هرچند تقدم زمانی استفاده از راهكار اولی بر راهكار دوم را نمیرساند، ولی میتواند بیانگر تأكیـد و اهمیت بیشتر در نظر شارع مقدس باشد. خودداری از سخن گفتن به شیوه تحریكآمیز، شـاخصه دیگر حجاب است.2)گفتار ـ «یا نساء النبی لستن كاحدٍ من النساء إن اتقیتن فلا تخضعن بالقول فیطمع الذی فی قبله مرض و قلن قولاً معروفاً.»،[6] «ای زنان پیغمبر، شما اگر پرهیزكار باشید ، همچون سایر زنان نیستید؛ مواظب باشید كه در سخن، نرمش زنانه و شهوتآلود به كار نبرید كه موجب طمع بیماردلان گردد؛ به خوبی و شایستگی سخن بگویید.» خودداری از سخن گفتن به شیوه تحریكآمیز، شـاخصه دیگر حجاب است. در این آیه با صرف نظر از اینكه روی سخن با زنان پیامبر (ص) است، به خوبی نشان داده شده مردانی كه احتمال انحراف در آنها وجود دارد، آنچه در نزد آنان است، آمادگی درونی و تقاضا است، اما طرف دیگر قضیه این است كه درعرصه اجتماع آنچه مایه گسترش این بیماری و خارج شدنش از حالت درونی و باطنی به حالتی بیرونی و عملی میشود ، عرضه نشود تا از این طریق زنها در امنیت قرار بگیرند و بتوانند آزادانه در اجتماع حضور پیدا كنند. بخشی از آیه 53 همین سوره، نیز همین مضمون را با بیانی دیگر تأكید و تقویت میكند؛ آنجا كه خداوند به مسلمانان توصیه میكند كه اگر از زنان پیامبر (ص) درخواستی دارند، خواسته خود را از پشت حجاب و پردهای و بدون داخل شدن در منزل مطرح كنند: «وَ اذا سألتموهنَّ متاعاً فاسئَلوهنَّ مِن وراءِ حجابٍ»؛ سپس به علت این توصیه اشاره میفرماید: «این برای پاكیزگی دل شما و دل آنان ]زنان پیامبر[ بهتر است.» «ذلك اطهر لقلوبكم و قلوبِهنَّ» از مقدم داشتن «لقلوبكم» یعنی دل شما مردان، بر «قلوبهن» یعنی دل زنان پیامبر (ص)، شاید بتوان استنباط كرد كه آمادگی برای انحراف قلبی كه مقدمه انحراف عملی است، از راه شنیدن صدای جنس مخالف، در مردان بیشتر و قویتر است لذا خداوند تكلیف بیشتری را متوجه زنان كرده و آنان را به پوشاندن خود از دیدگان نامحرمان و محافظت خود از طریق حفظ حریم در رفتار و سخن واداشته است. 3)رفتار ـ «قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن.»،[7] «و به زنان مؤمن بگو كه چشمان خویش را ببندند.» ـ «وَ قرن فی بیوتكن ولا تبّرج الجاهلیة الاولی»[8]، «و در خانههای خویش قرار گیرید و مانند دوران جاهلیت نخستین، به خودنمایی و خودآرایی از خانه خارج نشوید.» این آیه نیز چنانكه از سیاق آن پیداست، بر روی خارج شدن زنان پیامبر (ص) از منزل، همراه با عرضه خود به نامحرمان، حساسیت به خرج داده است. البته مقصود از آن حبس كردن زنان ایشان در منزل نیست، چرا كه تاریخ اسلام گواه آن است كه سیره معمول پیامبر (ص) بر چنین رفتاری استوار نبوده است و نیز فقط حفظ پوشش مراد نیست، بلكه خودنمائی در تمام صور و شیوههایش، اعم از نوع نگاه و رفتار مورد نظر است. در مجموع، آنچه از ملاحظه چند آیه شریفه مذكور به دست میآید، این است كه در تمام این آیات، بیش از همه بر حفاظت زنان از خود در پوشش، رفتار، سخن و ...، و تأثیر آن در پیشگیری از وقوع انحراف در مرحله عمل (و حتی در مرحله نیت و خطورات ذهنی) تأكید شده و فقط در یكی از این آیات به راهكار كنترل از طریق اعمال زور و سیاستهای بازدارنده راهنمایی شده است. همین امر به ما نشان میدهد كه در یك جامعه اسلامی، برابر تعالیم دینی و نتایج تحقیقات جدید علمی، در امر كنترل انحرافات اجتماعی و اخلاقی در روابط زن و مرد، نقطه تأكید باید بر مقاومسازی بزهدیدگان (زنان) در برابر افراد آماده جرم و انحراف و كنترل عرضه در برابر افراد متقاضی، از طریق كار فرهنگی سنجیده و بلند مدت در زمینه ترویج معنای صحیح حجاب صورت گیرد. پی نوشتها: [1] - نور، 31. [2] - همان. [3] - همان. [4] - همان، 61. [5] - احزاب، 60-58. [6] - همان، 33. [7] - نور، 31. [8] - احزاب، 33. منابع: کتاب: «مسأله حجاب»استاد مطهری و پژوهشکده حوزهتنظیم برای تبیان :داوودی :مزایده ای برای زیبایی زنان چادر چه ربطی به حجاب دارد؟ حجاب در ملل و اقوام گذشته
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 415]
صفحات پیشنهادی
حجاب ، فراتر از پوشش ظاهری
حجاب ، فراتر از پوشش ظاهری-حجاب ، فراتر از پوشش ظاهری عرصه ی حجاب محدود به یك زمینه نیست، بلكه دامنه آن فراتر از حفظ پوشش ظاهری است . در این مقاله قصد داریم دو ...
حجاب ، فراتر از پوشش ظاهری-حجاب ، فراتر از پوشش ظاهری عرصه ی حجاب محدود به یك زمینه نیست، بلكه دامنه آن فراتر از حفظ پوشش ظاهری است . در این مقاله قصد داریم دو ...
کشف حجاب به سبک مدرن
کشف حجاب به سبک مدرن زندگی در دنیای مدرن امروز ، استفاده از وسایل ارتباط جمعی و بحث هایی مانند گفتگوی ... حجاب ، فراتر از پوشش ظاهری حجاب در ملل و اقوام گذشته ...
کشف حجاب به سبک مدرن زندگی در دنیای مدرن امروز ، استفاده از وسایل ارتباط جمعی و بحث هایی مانند گفتگوی ... حجاب ، فراتر از پوشش ظاهری حجاب در ملل و اقوام گذشته ...
چهره پشت حجاب
حجاب ، فراتر از پوشش ظاهري. ... مضمون این نهی را میتوان توسعه داد وهر آنچه عرضه و خودنمایی زن تلقی میشود، مانند استعمال عطرهای تند و آرایش در چهره را میتوان ممنوع ...
حجاب ، فراتر از پوشش ظاهري. ... مضمون این نهی را میتوان توسعه داد وهر آنچه عرضه و خودنمایی زن تلقی میشود، مانند استعمال عطرهای تند و آرایش در چهره را میتوان ممنوع ...
ترویج ریاضت کشی ،دلیل حجاب!؟
146 - كافی جلد 5 صفحه . 567 7 - كافی جلد 5 صفحه . 494 :زن ، حیا و میل به خودنمایی استفاده همگانی ،ممنوع! حجاب ، فراتر از پوشش ظاهری دلارام در خانه،با کرامت در جامعه ...
146 - كافی جلد 5 صفحه . 567 7 - كافی جلد 5 صفحه . 494 :زن ، حیا و میل به خودنمایی استفاده همگانی ،ممنوع! حجاب ، فراتر از پوشش ظاهری دلارام در خانه،با کرامت در جامعه ...
خواننده ای که حجاب را برگزید!
فطرتی برای آرامش زنان استفاده همگانی ،ممنوع! حجاب ، فراتر از پوشش ظاهری دلارام در خانه،با کرامت در جامعه حجاب در ملل و اقوام گذشته شما هم رأی دهید . [ارسال شده از: تبیان] ...
فطرتی برای آرامش زنان استفاده همگانی ،ممنوع! حجاب ، فراتر از پوشش ظاهری دلارام در خانه،با کرامت در جامعه حجاب در ملل و اقوام گذشته شما هم رأی دهید . [ارسال شده از: تبیان] ...
حجاب و عفاف؛ مسئله چیست؟
بیست ویکم تیرماه در تقویم کشور ما روز «عفاف و حجاب» نامیده می شود؛ موضوعی که ... از مجموع تعالیم دینی و اخلاقی چنین فهمیده می شود که مبنای حجاب (پوشش) ظاهری همان .... در مورد حجاب را تغییر نداد، بلکه در برخی موارد، قدم را فراتر نهاد و با سختگیری ...
بیست ویکم تیرماه در تقویم کشور ما روز «عفاف و حجاب» نامیده می شود؛ موضوعی که ... از مجموع تعالیم دینی و اخلاقی چنین فهمیده می شود که مبنای حجاب (پوشش) ظاهری همان .... در مورد حجاب را تغییر نداد، بلکه در برخی موارد، قدم را فراتر نهاد و با سختگیری ...
رویکرد حقوق کیفری ایران به نقش حجاب و پوشش در سلامت جامعه ...
رویکرد حقوق کیفری ایران به نقش حجاب و پوشش در سلامت جامعه ـ قسمت ... اما امروزه مفهوم سیاست جنایی از مفهوم مضیق خود که به جرم و مجازات میپردازد، فراتر رفته و ..... «حجاب شرعی» را تعریف نکرده و از این جهت دارای اجمال ظاهری است، لیکن قانون با ...
رویکرد حقوق کیفری ایران به نقش حجاب و پوشش در سلامت جامعه ـ قسمت ... اما امروزه مفهوم سیاست جنایی از مفهوم مضیق خود که به جرم و مجازات میپردازد، فراتر رفته و ..... «حجاب شرعی» را تعریف نکرده و از این جهت دارای اجمال ظاهری است، لیکن قانون با ...
پوشش زن در اديان الهي
تمام اديان آسماني، حجاب و پوشش را بر زن واجب و لازم شمردهاند و جامعه بشري را به. ... تا تلاش وي براي تعالي و آموزش مباني حجاب و بيان لزوم توأم نمودن حجاب ظاهري با عفّت .... بخشيد و در برخي موارد، قدم را فراتر نهاد و با سختگيري بيشتري وجوب حجاب را ...
تمام اديان آسماني، حجاب و پوشش را بر زن واجب و لازم شمردهاند و جامعه بشري را به. ... تا تلاش وي براي تعالي و آموزش مباني حجاب و بيان لزوم توأم نمودن حجاب ظاهري با عفّت .... بخشيد و در برخي موارد، قدم را فراتر نهاد و با سختگيري بيشتري وجوب حجاب را ...
مسيحيان با حجاب
اين مقاله به بررسي تطبيقي حجاب در اديان مختلف مي پردازد آنچه گذشت: حجاب در آيين. ... موارد، قدم را فراتر نهاده و با تأكيد بيشتري وجوب حجاب را مطرح ساخته است؛ زيرا در ... به رعايت پوشش كامل و دوري از آرايش و تزيين، به صورت شديدتري فراخوانده است. ... چونكه سيرت طاهر و خدا ترس شما را ببينند * و شما را زينت ظاهري نباشد از بافتن ...
اين مقاله به بررسي تطبيقي حجاب در اديان مختلف مي پردازد آنچه گذشت: حجاب در آيين. ... موارد، قدم را فراتر نهاده و با تأكيد بيشتري وجوب حجاب را مطرح ساخته است؛ زيرا در ... به رعايت پوشش كامل و دوري از آرايش و تزيين، به صورت شديدتري فراخوانده است. ... چونكه سيرت طاهر و خدا ترس شما را ببينند * و شما را زينت ظاهري نباشد از بافتن ...
تاريخچه کشف حجاب در ايران
تاريخچه کشف حجاب در ايران-تاريخچه کشف حجاب در ايران نويسنده:خديجه والايي صمد ... حجاب، از دربار ناصرالدين شاه و بر اثر سفرها و تجربه هاي شاه از وضع پوشش زنان ... خانواده ها، اين پديده از دربار محافل نزديک شاه، فراتر نرفت و رشد چنداني نيافت. ... اي براي عادي سازي کشف حجاب بود؛ چرا که با تغيير شکل ظاهري مردان، غرور و غيرت آنها ...
تاريخچه کشف حجاب در ايران-تاريخچه کشف حجاب در ايران نويسنده:خديجه والايي صمد ... حجاب، از دربار ناصرالدين شاه و بر اثر سفرها و تجربه هاي شاه از وضع پوشش زنان ... خانواده ها، اين پديده از دربار محافل نزديک شاه، فراتر نرفت و رشد چنداني نيافت. ... اي براي عادي سازي کشف حجاب بود؛ چرا که با تغيير شکل ظاهري مردان، غرور و غيرت آنها ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها