واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: او در روزگار بیسرنشینی کره زمین و دورانی که این سیاره پهناور خالی از انسان و پر از آشغال شده است به جمع آوری زباله مشغول است و بیآنکه از وضعیت ویژه و خاص خود... نگاهی به فیلم «وال-ای» ظاهرا ً توفیق انیمیشنهای پیکسار در سال های اخیر به یک رویه تثبیت شده تبدیل شده است. از «داستان اسباب بازی»، «شرکت هیولاها» و «نیمو» گرفته تا «شگفت انگیزها» و «راتاتویی» همگی بدون استثنا با اقبال مواجه شدهاند و علاوه بر تامین نظر مخاطبان عام سینما اکثر منتقدان را نیز به وجد و هیجان آورده اند. «وال-ای» هم به عنوان آخرین محصول سینمایی استودیو پیکسار از این قاعده مستثنا نیست و علاوه بر تکرار موفقیت های قبلی به عرصه جدیدی وارد شده است که احتمالاً انیمیشن های بعدی پیکسار را به شدت از خود متاثر میکند.فیلم داستان روباتی کوچک و عجیبی به نام «وال-ای» را تعریف میکند که در روزگار بیسرنشینی کره زمین و دورانی که این سیاره پهناور خالی از انسان و پر از آشغال شده است به جمع آوری زباله مشغول است و بی آنکه از وضعیت ویژه و خاص خود خبر داشته باشد سعی میکند وظیفهاش را به نحو احسن انجام دهد. این پیش فرض داستانی با ورود روبات جدیدی به نام ایو و ایجاد رابطهیی میان او و «وال- ای » وارد بستر جدیدی میشود و اتفاقات جالبی را رقم میزند. تصور یک رابطه عاشقانه در جهان خالی از انسان به قدری بدیع و خاص بوده است که آندرو استنتن کارگردان فیلم که از مدتها پیش این ایده را در سر داشته است چند سالی تولید آن را به تعویق میاندازد تا هم سوژه اش بیشتر آبدیده شود، هم خودش تجربه بیشتری به دست آورد و هم جو زمانه آماده پذیرش این انیمیشن علمیخیالی شود. استنتن از سوی برخی دوستان خود در استودیوی پیکسار تحت فشار بوده است تا نکند انیمیشن جدید موقعیت آرمانی پیکسار را به خطر اندازد و سابقه موفق آن را زیر سوال ببرد. استنتن اما با تکیه بر هوش و خلاقیت پیکساری خود نه تنها عقب نشینی نمیکند بلکه با استفاده حداقلی از دیالوگ و صداهایی که اکثرشان با کمک طراح صدای کاربلد پیکسار طراحی شده بودند خصوصیات منحصر به فرد فیلمش را تشدید میکند. وی ایده خود را در بستر داستانی ویران شهری بسط میدهد و با افزودن زیرساخت های اسطورهیی و آیینی به فیلم دست به کاری میزند که تنها از انیمیشن ساز استودیوی پیکسار ممکن است سر بزند. مخالفان استنتن که اکثراً از دوستان وی بودند اعتقاد داشتند انیمیشن عرصه آزمون و خطا نیست و نمیتوان به بهانه خلاقیت داستانی هر ایده منحصر به فرد و عجیبی و احتمالاً جذابی را به خورد تماشاگران امروزی سینما ها داد. استنتن اما میدانست که اگر پیکسار در سال های گذشته توفیقی به دست آورده است در سایه همین خلاقیت های ساختارشکن بوده است و با پافشاری بر کلیشههای قدیمی هرگز نمیتواند زمینه ساز بروز اتفاق بزرگی در زمینه فیلم های انیمیشن شود.«وال-ای» به رغم استفاده تمام و کمال از جلوه های ویژه و شبیه سازی های کامپیوتری به رمانسی عاشقانه بدل شده است که کمتر کسی میتواند در برابر افسونگری های آن مقاومت کند. حتی سرسختترین منتقدها از جنس منتقد فیلم «راتاتویی» در برابر حس رمانتیک فیلم سر تعظیم فرود آوردهاند و با عبارات کوتاه و بلند خود حس جاری در بطن فیلم را ستوده اند. به زعم اکثر منتقدان «والای» در کنار داستان تاثیرگذارش به لحاظ بصری هم یک تجربه منحصر به فرد است و به خودی خود میتواند امتیازات مثبتی برای فیلم به ارمغان بیاورد. کرک هانیکات منتقد هالیوود ریپورتر آن را یک فیلم «هوشمندانه و بی عیب و نقص» خوانده است و ریچارد کورلیس منتقد تایم عنوان «جسورانه ترین انیمیشن پیکسار» را بر آن اطلاق کرده است. در این میان راجر ایبرت که از مدافعان سرسخت فیلم است سه عامل را برای موفقیت این فیلم یادآور شده است. انیمیشنی اولاً مسحورکننده است، ثانیاً به لحاظ بصری شگفت انگیز است و ثالثاً داستان علمیخیالی شیرینی را روایت میکند. «وال-ای» برخلاف انتظار براد برد (کارگردان «شگفت انگیز ها») به فیلمیپرفروش تبدیل شد و توانست در روز اول بیش از ۲۳ میلیون دلار فروش کند و در هفته اول به آمار ۶۳ میلیون دلاری برسد. تماشاگران پرشمار فیلم از سر و شکل عجیب «وال-ای» که شباهت های انکار ناپذیری با R۲D۲ در مجموعه فیلم های «جنگ های ستارهیی» دارد خوش شان آمد و مانند یکی از ستاره های اسم و رسم دار هالیوود شیفته حرکات و سکناتش شدند و با حس تک افتادگی اش در آشغال دانی بزرگی به نام کره زمین همذات پنداری کردند. گرچه استنتن هرگونه ارجاع سیاسی و غیرسیاسی فیلمش را انکار کرده است و حتی از قبول اشارات بوم شناختی فیلمش به عاقبت کره زمین طفره رفته است اما نمیتوان حس و حال زمانه را بر فیلمش نادیده گرفت چرا که «وال-ای» به هر حال برخلاف دیگر انیمیشنهای استودیوی پیکسار دیگر یک داستان صرفاً سرراست و یک کمدی خوش آب و رنگ نیست و با استفاده از عناصری همچون روبات مکانیکی (استعاره یی از انسان مکانیکی)، معشوقی که ایو (حوا) نام دارد و لوکیشنی که دیگر جای به دردبخوری برای زندگی نیست پای مفاهیم جدیدی را به دنیای فیلم های انیمیشن باز کرده است. گردآورى: گروه فرهنگ و هنر سيمرغ /culture منبع: www.aftab.ir
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 247]