تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان خوش اخلاقى و از بدبختى انسان بد اخلاقى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833216257




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

می‌خواهم باور کنم


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: مــن میخواهم باور كنــم، عنـــوان نمایشگاه آثـــار کای گو- کیانگ در موزه گوگنهایم درست با شروع بازیهای المپیک همزمان....   گفت‌وگوی جان گاردن کاسترو با کای گو- کیانگترجمه: مریم علی‌خانیمــن می‌خواهم باور كنــم، عنـــوان نمایشگاه آثـــار کای گو- کیانگ در موزه گوگنهایم (افتتاحیه در موزة هنرهای ملی چین- بجینگ- 2008) درست با شروع بازیهای المپیک همزمان شد. آثار كای اشاره به یك عصر جدید و آزادی عقیده در چین دارد. هرچند- در ایالت متحده- تصویر آزادی لزوماً پلیس و قانون نیست. این آثار (من می‌خواهم باور كنم)، بعد از نمایش در بیجینگ (بهار 2009)، به موزه گوگنهایم بیلبائو منتقل خواهد شد. كای در اغلب آثارش از نمادهای چینی استفاده می‌كند. او بیشترین سالهای زندگی‌اش (دوره میانسالی‌اش) را در ژاپن و آمریكا به سر برده است و هم‌اكنون در نیویورك زندگی می‌كند. كای تم‌های دیالكتیك نمایش‌مانند را مرور می‌كند و به دنبال آن، هم‌زمانی عمل ساخت و تخریب را نشان می‌دهد. توماس کرنس، راهنمای موزه گوگنهایم، به این مسأله اشاره می‌كند كه: او آزادانه افسانه‌های کهن، فلسفه عالم هستی (تائو)، تدابیر انقلابی مائو، فلسفة بودا، علوم مربوط به طب چینی، و ... را می‌یابد و بیرون می‌کشد؛ جهان‌های پیدا و ناپیدا. بینش او به عنوان یك هنرمند، قوی و در حال رشد است.   من می‌خواهم باور كنم- عنوان نمایشگاه‌تان- دارای ابهام و شگفتی است و حتا در یك لحظه به مسیرهای متفاوتی کشیده می‌شود. آیا ارتباطی بین این عنوان و فلسفة تائو وجود دارد؟بله. ارتباط‌هایی وجود دارد؛ برای مثال، فنگشویی و كی (نوعی فنگشویی)، نیاز دارند كه باورشان دارید یا ندارید. تائو، فنگشویی و كی همه به هم مربوط‌‌‌‌اند. پدرتان در انقلاب كمونیستی شكنجه و آزاری ندید. او كتاب‌های ممنوعی را، مثل در انتظار گودو و مرگ یك فروشنده، به شما داد. چه الهام‌هایی از این منابع گرفتید؟در كل، از همة آن كتابها و الهاماتی كه به من می‌داد، نگاهم را متوجه مردم اطرافم کرد. متوجه پیچیدگی تقابل زیبایی و زشتی و تقابل خوبی و بدی شدم. در آن زمان، شروع كردم به فكر كردن كه: حالا باید چه بنویسم؟، چه طور بنویسم؟، و حتا این كه: چرا اصلاً یك نفر باید بنویسد؟ همچنین به این فكر كردم: ادبیات چه طور چیزی می‌تواند باشد؟ چه چیزهایی تغییر كرده بود، وقتی برای اولین بار در 1986 به ژاپن رفتید و بعد از آن در 1995 به امریكا نقل مكان كردید؟در ژاپن صرفاً به زیبایی توجه كردم؛ و در امریكا متوجه سیاست بودم. پیتر شیلدال، منتقد اهل نیویورك، به این نكته اشاره دارد که: نابهنگام: صحنه یك- که نمایش‌دهنده صحنه انفجار یك خودرو است- پیام‌های متناقضی را انتقال می‌دهد! من چنین تناقضی را ندیدم. آیا استفاده از نورهای قرمز، سفید و آبی در نمایشگاه عمدی است؟عمدی نیست. پیام‌های اصلی در این كار چیست؟یكی از پیام‌ها این است: وضعیت خودكشی بمب‌گذار، من را با حس دشواری مواجه كند. شما فضای موزه گوگنهایم را با هشتاد اثر- با پراكندگی و وسعت زیاد- پر كردید. حتا بهترین استفاده را از فضا کردید كه تاکنون در اینجا دیده‌ام. شما اعلام كرده‌اید كه نظرتان فقط «پر كردن فضای موزه با انرژی یك انفجار» بوده. چه قدر در طراحی آن مشاركت داشتید؟از قرار دادن آثارم در موزه تا هماهنگ كردن نور؛ در همه امور شركت داشتم. می‌خواستم از تعداد زیادی از آثارم استفاده كنم تا چیزی با سرنوشت عالی بیافرینم. شما استادان هنرمند چینی زیادی را استخدام كردید كه كمك كنند، بینش‌تان آشكار شود. یك جورایی، این با مدل تائو رقابت می‌كند. از طرفی، خواستار سیاست‌های جلوگیرانه در كشور خود و دیگر كشورها هستید ...... رابرت اسمیت، منتقد اهل نیویورك، در 22 فوریه 2008، نمایشگاه‌تان را این طور توصیف کرده: «رضایت مردم، براحتی قابل كشف است. اگر این نیست، پس هنری وحشتناك است.» می‌توانید از این نقطه نظر توضیحی بدهید؟در سالهای مربوط به رشدم، مسیر و طبیعت فرهنگ چینی به مردم اجازه می‌داد، مضامین را خیلی راحت تر بپذیرند، و گمانم این به زندگی مردم خیلی نزدیك بود. این بر كار من هم خیلی تأثیر گذاشت. از محبوبیت نمایشگاه گوگنهایم، صرفنظر از چیزی كه در رابطه با آگاهی و كار علمی است؛ شاید این «من» حقیقی است. انعكاس- یك هدیه از ایواكی، كنار هم گذاری پوست گوسفند ژاپنی و یك دریا از فیگورهای شكسته از جنس پارسلین سفید در محل تولدت، كوانزوی چین. یك بار این را گفته‌اید كه مقصود «ارزش‌بخشی به روحانیت» است. چیز دیگری هم وجود دارد؟شفافیت زمان و جریان وارونه زمان. آیـــا در آن كنــــایه‌ای به جـــدایی رابطــــة چین و ژاپن وجود دارد؟نه. نام اثر، جایزه شیر طلایی را در ونیز دریافت كرد، ولی در چین مورد نقد قرار گرفت. این کار با نشان دادن این كه سرمایه‌داری به طبقة كارگر حمله‌ور است، شرحی را درباره هنر واقع‌بین رژیم‌های كمونیستی می‌دهد، و به نظر می‌رسد كه شكست درونی و تجزیه شدن آن، سقوط مدل كمونیستی را در پی دارد. آیا این كار در چین مورد هجوم واقع شد؟بله. ولی این كج‌فهمی بزرگی نبود. خیلی هم جدی نبود. چه طور با انتقادهایی كه به كارهاتان می‌شود، كنار می‌آیید؟من صرفاً یك بیننده هستم. ساختن هنری كه به این اندازه ستیزه‌جو به نظر می‌رسد، شخصاً برای خودتان خطرناك نبوده؟نه. آیا شما وقایع انفجارتان را در قالب مجسمه در نظر می‌گیرید؟من، آسمان صاف و ابر سیاه (2006) را مجسمه در نظر می‌گیرم. طراحی باروتی شما معمای غریبی است. می‌توانید درباره راهکارهایی که در این آثار پیش گرفته‌اید، صحبت كنید؟من تاکنون همه علایقم را در قرار دادن هنر در محیط مبهمی از زمان و فضا دنبال كرده‌ام. نمایشگاه گوگنهایم با سلف‌پرتره شروع می‌شود: روح مطیع‌شده، سپیای تیره و كار با، باروت. چرا از كلمه مطیع شده استفاده كردید؟این كلمه غالباً در فنگشویی و طب چینی کاربرد دارد، و به رام كردن و تسخیر روح مربوط است. آیا شما با نیروهای درونی مافوق هوشیاری هدایت شدید؟همین طور است. كدام نقش- اگر وجود دارد- در كارهاتان نقش جنس را بازی می‌كند؟ بیشتر تصورات شما-گوسفندها، گرگها، و ببرها- نرینه به نظر می‌رسند.علاوه بر استفاده از باروت، همه به نیمه روشن ماه توجه می‌كنند. كسی به نیمه تاریك ماه توجه نمی‌كند.     تهیه شده توسط: مجله تندیس /culture اختصاصی   مطالب پیشنهادی: فرناندو برایس و طراحی انقلابی  گفت‌وگوی جان گاردن كاسترو با فرانك استلا (یکی از حامیان سبک انتزاع) كار روشنفكری و كار تجسمی ادموند دولاك، تصویرگری از عصر طلایی هنرمندی با پوسترهای به‌یادماندنی  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 381]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن