تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816961255




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علل نامه‏نگارى كوفيان به امام حسين‏ عليه ‏السلام


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مردم شناسي كوفه(4)علل نامه‏نگارى كوفيان به امام حسين‏ عليه ‏السلام
علل نامه نگاري كوفيان به امام
ميزان جمعيت كوفه در واقعه عاشوراتقسيم بندي شيعيان كوفهعلل بي وفايي مردم كوفه نامه‏نگارى و دعوت كوفيان از امام حسين(‏عليه‏السلام) اولين بار در سال ‏49 يا سال 50 هجرى، يعنى پس از شهادت امام حسن(‏عليه‏السلام) و به وسيله «جعدة بن هبيرة بن ابى‏وهب‏» آغاز شد(1) كه پس از جواب امام حسين(‏عليه‏السلام) مبنى بر احترام گذاشتن آن حضرت‏ به عهدنامه‏اى كه با معاويه امضا شده است، متوقف ماند. پس از مرگ معاويه در سال 60 هجرى و استنكاف امام حسين(عليه‏السلام) از بيعت ‏با يزيد و حركت از مدينه به مكه، اين نامه‏نگارى دوباره شروع شد و سپس شدت گرفت؛ به گونه‏اى كه تعداد نامه‏هاى رسيده به آن حضرت را تا 600 نامه در روز و تعداد كل نامه‏ها را 12 هزار نوشته‏اند(2) كه البته شايد تعبير 12 هزار نامه‏نگار درست‏تر به نظر رسد، زيرا در يك نامه ممكن بود اسامى بسيارى مندرج گردد، و امام حسين‏(عليه‏السلام) همه يا بعضى از اين نامه‏ها را در خورجينى قرار داده بود و در سفر به سمت كوفه آنها را همراه مى‏برد. (3) به طور كلى مى‏توان علل زير را براى اين نامه‏نگارى‏ها ذكر نمود: 1- گروهى از نامه‏نگاران مانند سليمان بن صرد خزاعى، رفاعة بن شداد بجلى، مسيب بن نجبه و ... از شيعيان خاص حضرت على(‏عليه‏السلام) بوده و حكومت عدل على‏(عليه‏السلام) را درك كرده و طى بيست‏ سال تسلط بنى‏اميه از ظلم و جور آنها به ستوه آمده بودند و دنبال كوچكترين فرصت‏ براى برپايى قيام عليه بنى‏اميه بودند و شخصيت امام حسين(‏عليه‏السلام) و استنكاف آن حضرت‏(عليه‏السلام) از بيعت ‏با يزيد بهترين فرصت‏ براى آنها بود. كوفه در زمان حكومت‏ حضرت على‏(عليه‏السلام) مهمترين شهر مملكت اسلامى به ‏شمار مى‏رفت، زيرا پايتخت رسمى مملكت‏ بود. در اين زمان عمده رقيب اين شهر، شام بود كه معاويه در آن حكم مى‏راند اما از آنجا كه حكومت او غيررسمى بود، كوفه در اين رقابت طرف پيروز بود. 2- كوفه در زمان حكومت‏ حضرت على‏(عليه‏السلام) مهمترين شهر مملكت اسلامى به ‏شمار مى‏رفت، زيرا پايتخت رسمى مملكت‏ بود. در اين زمان عمده رقيب اين شهر، شام بود كه معاويه در آن حكم مى‏راند اما از آنجا كه حكومت او غيررسمى بود، كوفه در اين رقابت طرف پيروز بود. بديهى است كه پايتخت اين شهر، علاوه بر اهميت‏ سياسى، فوايد اجتماعى و اقتصادى نيز براى اهالى آن در برداشت. اما پس از تسلط معاويه بر مقدرات مملكت اسلامى و به سبب خشم و نفرت او از كوفه، اين شهر به شهرى عادى تنزل پيدا كرد. از اين‏رو با مرگ معاويه، مردم به ياد دوران خوش پايتختى اين شهر كه در آن زمان قدر آن را ندانسته بودند افتاده و به تلاش براى بازگرداندن عظمت از دست رفته پرداختند. اين توجيه را مى‏توانيم براى بسيارى از نامه‏ها، نه همه آنها، بياوريم. 3- با شروع نامه‏نگارى، شور و هيجان زايدالوصفى در كوفه ايجاد شد و عده زيادى تحت تاثير همين حالت اقدام به نامه‏نگارى نمودند. امام حسين(‏عليه‏السلام) در روز عاشورا در مقابل لشگر كوفه قرار گرفت و فرمود: «اى شبث‏ بن ربعى، و اى حجار بن ابجر، و اى قيس بن اشعث، و اى يزيد بن حارث!! آيا شماها نبوديد كه به من نوشتيد: ميوه‏ها رسيده و هنگام چيدن آنها شده و خرماها سبز گرديده و زمين پر از گياه شده است و سپاهى آماده در انتظار توست! پس بشتاب؟!» 4- عده‏اى از سران و متنفذان قبايل مانند «شبث‏ بن ربعى‏»، «حجار بن ابجر»، «يزيد بن حارث‏»، و «قرة ‏بن قيس‏»، «عمرو بن حجاج زبيدى‏»، «محمد بن عمير بن عطارد»(4) كه چندان دلخوشى از خاندان اهل بيت عصمت نداشتند براى آن كه از قافله عقب نمانند و در حكومتى كه به وسيله امام حسين‏(عليه‏السلام) تشكيل مى‏شود، نفوذ و رياست ‏خود را حفظ كنند، عاطفى‏ترين نامه‏ها را به امام حسين‏(عليه‏السلام) نوشتند و آن حضرت را دعوت به كوفه نمودند، اما همين كه ورق برگشت، آنها در موقعيت‌هاى حساس سپاه عمر بن سعد قرار گرفتند، به گونه‏اى كه امام حسين(‏عليه‏السلام) در روز عاشورا در مقابل لشگر كوفه قرار گرفت و فرمود: «يا شبث‏ بن ربعى و يا حجار بن ابجر و يا قيس بن الاشعث و يا يزيد بن الحارث الم تكتبوا الى ان قد اينعت الثمار و اخضر الجناب و طمت الجمام و انما تقدم على جند لك مجند فاقبل‏»(5)؛ اى شبث‏ بن ربعى، و اى حجار بن ابجر، و اى قيس بن اشعث، و اى يزيد بن حارث!! آيا شماها نبوديد كه به من نوشتيد: ميوه‏ها رسيده و هنگام چيدن آنها شده و خرماها سبز گرديده و زمين پر از گياه شده است و سپاهى آماده در انتظار توست! پس بشتاب؟!»  پي‌نوشت‌ها:1- الاخبار الطوال، ص221. 2- بحارالانوار، ج44، ص 334. 3- تجارب الامم، ج2، ص59. 4- الاخبار الطوال، ص229. 5- تاريخ طبرى، ج4، ص323.  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 114]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن