واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: درآن زمان مرسوم بوده که تمامی سنگ نوشتهها در ابتدا تاریخچه مختصری از پادشاهان پیش ار خود و نحوه حکومت آنها ارائه میکردند و سپس... بعد ازظهر دیروز نشستی با عنوان آشنایی با خطوط، زبانها و کتیبههای باستانی در ساختمان کلاسهای کتابخانه واقع در کتابخانه عمومیحسینیه ارشاد برگزار شد. به گزارش میراث آریا (chtn) در این نشست یک دکترای زبانهای باستانی با بیان این که در ایران قبل از رایج بودن زبان ایرانی زبانهای دیگری مانند زبان و خط ایلامیرواج داشته است افزود: زبان ایلامیبرگرفته از خط میخی بین النهرین است. عبدالمجید ارفعی تصریح کرد:منشأ این زبان در ایران منطقه خوزستان و فارس بوده و بیشتر در مدرسه به عنوان یک زبان علمیتدریس میشده است. وی با اشاره به اینکه درآن زمان خط عاشوری رواج کمتری داشته است اظهارداشت: براساس اولین کاوشهای باستان شناسی اولین اثر خط ایلامیبه سه هزار سال پیش از میلاد باز میگردد. به گفته ارفعی؛ در حدود دو هزار سال پیش از میلاد که خط میخی بین النهرین رواج پیدا کرد خط و زبان ایلامیبه فراموشی سپرده شده و فقط دراین زبان، نام خدا و بخشی از نامهای پادشاهان ماندگار شد. به گفته این دکترای زبانهای باستانی؛ از زبان ایلامیآثار زیادی از جمله سنگ نوشته ها، آجرنوشتهها و ریختهگریهای بسیاری مانند صحنه نمایش برآمدن آفتاب دیده شده که تا زمان هخامنشیان نوشتههای آن به خط میخی وجود داشته است . وی با بیان اینکه نگارندگان این کتیبهها، کتیبهها را تا اواخر دوره هخامنشی در ایران به زبان مرسوم به بابلی مینوشتند که کم کم فراموش شده و زبان و خط آرامیدر دربار ساسانی و اشکانی رواج پیدا کرد اظهارداشت:هماکنون در منطقه آذربایجان نیز سنگ نوشتههایی با خط میخی برگرفته از خط میخی بینالنهرین موجود است. ارفعی با اشاره به اینکه با ظهور آریاییها، زبان ایرانی وارد این سرزمین شد به طوریکه حکمرانی آنها کم کم وارد زبانهای دیگر نیز شد اظهارداشت:ازجمله میتوان به دوره ساسانیان اشاره کرد که لهجه جنوبی داشتند. وی با بیان اینکه گل نوشتههای تخت جمشید جزو گل نوشتههای است که در حصار تخت جمشید پیداشده بیان داشت: اولین اثر پژوهشی با عنوان گل نوشتههای تخت جمشید منتشر شده است. وی با اشاره به اینکه استوانه کوروش تنها اثر ترجمه شده به زبان فارسی است یادآور شد: درآن زمان مرسوم بوده که تمامی سنگ نوشتهها در ابتدا تاریخچه مختصری از پادشاهان پیش ار خود و نحوه حکومت آنها ارائه میکردند و سپس در مورد چگونگی پادشاهی و حکومت خود سخن میگفتند. این کارشناس ارشد خطهای باستانی با بیان اینکه کوروش دراین لوح در مورد چگونگی فتح بابل در یک روزفتح، استقرار سربازانش در پرستشگاه بزرگ بابل و عدم اجازه ورود سلاح به پرستشگاه اشاره میکند بیان داشت: همچنین کوروش دراین لوح به ارزانی نعمت، فراوانی و سپاس ازآن، نذر و نذورات موجود در پرستشگاه بابل اشاره کرده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 364]