تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آينده نوشته مى‏شود. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837428023




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مناظره


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: مناظره
امامت
مناظره امام صادق علیه السلام با ابوحنیفه یكى از مناظره هاى مختصر حضرت صادق(ع ) را نقل مى كنیم تا به درجه قدرت كلام و منطق امام(ع ) تا حدى پى بریم.روزى ابوحنیفه براى ملاقات با امام صادق(ع) در خانه امام آمد و اجازه ملاقات خواست امام اجازه نداد. ابوحنیفه گوید: دم در مقدارى توقف كردم تا اینكه عده اى از مردم كوفه آمدند و اجازه ملاقات خواستند، به آنها اجازه داد. من هم با آنها داخل خانه شدم وقتى به حضورش رسیدم گفتم: شایسته است كه شما نماینده اى به كوفه بفرستید و مردم آن سامان را از ناسزا گفتن به اصحاب محمّد نهى كنید. بیش از ده هزار نفر در این شهر به یاران پیامبر ناسزا مى گویند.امام: مردم از من نمى پذیرند.ابوحنیفه : چگونه ممكن است سخن شما را نپذیرند در صورتى كه شما فرزند پیامبر خدا هستید؟امام: تو خودت یكى از همانها هستى كه گوش به حرف من نمى دهى. مگر بدون اجازه من داخل خانه نشدى؟ و بدون اینكه بگویم نشستى؟ و بى اجازه شروع به سخن گفتن ننمودى؟ شنیده ام كه تو براساس قیاس فتوا مى دهى.اوحنیفه: آرى.امام: اولین كسى كه بر این اساس نظر داد، شیطان بود.وقتى كه خداوند به او دستور داد كه به آدم سجده كند گفت من سجده نمى كنم  زیرا كه مرا از آتش آفریدى و او را از خاك و آتش گرامى تر از خاك است. سپس امام براى باطل بودن قیاس مواردى از قوانین اسلام را كه بر خلاف این اصل است ذكر نمود و فرمود:به نظر تو كشتن كسى به ناحق مهمتر است یا زنا؟ابوحنیفه گفت: كشتن كسى به ناحق.امام: بنابراین اگر عمل كردن به قیاس صحیح باشد، پس چرا براى اثبات قتل دو شاهد كافى است ولى براى ثابت نمودن زنا چهار شاهد لازم است؟ آیا این قانون اسلام با قیاس سازگار است؟ابوحنیفه: نه.امام: بول كثیف تر است یا منى؟ابوحنیفه: بول .امام : پس چرا خداوند در مورد اول مردم را به وضو گرفتن امر كرده ، ولى در مورد دوم دستور غسل كردن صادر فرموده ؟ آیا این حكم با قیاس سازگار است ؟ابوحنیفه : نه .امام فرمود: شنیده ام كه این آیه را  «ثم لتسئلن یومئذ عن النعیم؛ در روز قیامت بطور حتم از نعمتها سؤال مى شوید» (تکاثر/8) را چنین تفسیر مى كنى كه خداوند مردم را از غذاهاى لذیذ و آبهاى خنك كه در فصل تابستان مى خورند بازخواست مى كند.ابوحنیفه گفت: درست است من این آیه را این طور تفسیر كرده ام .امام فرمود: اگر مردى تو را به خانه اش دعوت كند و با غذاى لذیذ و آب خنكى از تو پذیرایى كند و بعد براى این پذیرایى به تو منت بگذارد، درباره چنین كسى چگونه قضاوت مى كنى ؟ابوحنیفه گفت : مى گویم آدم بخیلى است .امام فرمود: آیا خداوند بخیل است تا اینكه در روز قیامت در مورد غذاهایى كه به ما داده ما را بازخواست كند؟ابوحنیفه گفت : پس مقصود از نعمتهایى كه قرآن مى گوید انسان مؤ اخذه مى شود چیست ؟امام فرمود: مقصود نعمت دوستى ما خاندان رسالت و اهل بیت است.منبع: مناظره، محمدى رى شهرى ، ص 130.گردآوری شده توسط:





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن