واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: -------------------------------------------------------------------------------- آماري که نيروي انتظامي، هر سال بعد از ماه رمضان منتشر ميکند، نشاندهنده اين است که تخلفات و جرايم راهنمايي رانندگي در طول ماه رمضان کاهش پيدا ميکند. اين آمار اگر چه به خاطر کم شدن سفرهاي جادهاي قابل توجيه است، ولي به دليل ترافيک سنگين قبل از افطار کمي عجيب به نظر ميرسد. در واقع شايد اين سوال به وجود بيايد که با افزايش بار ترافيکي در ساعتهاي قبل از افطار و عجله افراد براي رسيدن به خانه، چه طور آمار تخلفات رانندگي کمتر ميشود.... دکتر پرويز رزاقي، روانشناس و مدرس دانشگاه آزاد، بخش عمدهاي از کاهش تخلفات رانندگي در اين ماه را ناشي از تقويت مکانيسم بازداري از گناه توسط روزه ميداند. او در اينباره ميگويد: «در ماه رمضان مردم سعي ميکنند تادر لحظه افطار کنار خانواده يا مهمانهايشان باشند و به همين دليل يکي دو ساعت قبل از افطار جابهجايي ترافيکي داريم و بهطور طبيعي بايد ميزان تخلفات رانندگي در اين ساعتها زياد شود. اما برخلاف انتظار، ميزان تخلفات کمتر ميشود چون روزه تنها عامل خودداري از خوردن و آشاميدن نيست، بلکه انگيزهاي براي خودداري از گناه و خطا است که يکي از انواع خطاها، تخلفات راهنمايي و رانندگي است.» خودآگاهي، تخلفات رانندگي را کاهش ميدهد يکي از نتايج روزه که در کاهش تخلفات راهنمايي رانندگي تاثير به سزايي دارد، ايجاد خودآگاهي است. دکتر رزاقي ضمن تاکيد بر اين جنبه روزه ميگويد: «در مواقع عادي ما دچار روزمرگي هستيم و رفتارهاي نادرست و خطا، گاهي جزو عادات روزمره ما ميشوند اما در ايام روزه افراد از نظر رواني به يک نوع خودآگاهي دست مييابند يعني روي اعمال و رفتار خودشان شناخت و آگاهي بيشتري پيدا ميکنند. اين خودآگاهي موجب کنترل بيشتر روي اعمال و کردار و در نتيجه خودداري از خطا ميشود.» او همچنين به نقش معنويت در کاهش خطاهاي انساني اشاره ميکند که در ماه رمضان به اوج ميرسد: «از آنجا که فرد روزهدار، خدا را حاضر و ناظر بر اعمال خود ميداند، از ارتکاب به گناه در محضر خدا اجتناب ميکند. البته علم به اينکه هر لحظه در محضر خدا هستيم، ويژگي دايمي يک مومن است ولي در ماه رمضان اين اعتقاد قويتر ميشود و نقش بازدارندگي بيشتري را ايفا ميکند. ارتباط معنوي با خدا، در خلق و خوي افراد تاثير ميگذارد و خلق و خو هم روي رفتار آدمها تاثير مستقيم دارد. يعني يک نوع آرامشي ايجاد ميکند که شرط ضروري رانندگي ايمن است.» آرامش ناشي از روزه موجب رانندگي بهتر ميشود در صحنههاي تصادف يا تخلفات رانندگي، اغلب با افرادي روبه رو ميشويم که هيجان زده يا خشمگين هستند. کساني که مرتکب تخلفات راهنمايي رانندگي ميشوند به طور معمول افرادي با ويژگيهاي خلقيعصبي و برانگيخته هستند. دکتر رزاقي اينگونه افراد را داراي استرس بالا، تحريکپذير و آشفته توصيف ميکند که داراي توقعات نابهجا از ديگران هستند: «اين گونه افراد سطح توقع بالايي دارند، براي مثال ميگويند وقتي من بوق ميزنم تو بايد راه را براي من باز کني! اين اشخاص مستعد پرخاشگري، درگيريهاي خياباني و تخلفات رانندگي هستند.» اما روزهداري به دليل ايجاد خودآگاهي و حالت معنوي در افراد، موجب ايجاد آرامش و خلق متعادل ميشود. دکتر رزاقي ميگويد: «در اين حالت، شخص خيلي مستعد تنش و دعوا نيست. انتظارات نابهجايش از ديگران به حداقل ميرسد و در نوعي تعادل خلقي به سر ميبرد. تمام اينها ويژگيهاي يک شهروند خوب و يک راننده خوب است. چرا که مسوولان راهنمايي و رانندگي در تمام شعارها و تيزرهاي تبليغاتي ميگويند با طمأنينه و آرامش برانيد و در ماه رمضان اين آرامش در افراد جامعه بيشتر مشاهده ميشود، چون ميزان خويشتنداري افراد با وجود فشارها و تنشهاي ناشي از ترافيک و دير رسيدن بيشتر ميشود.» رعايت حقالناس اگرچه سيستم پاداش و تنبيه نيز در کاهش تخلفات موثر است. بسياري از افراد در ماه رمضان بيش از هر وقتي به نظام پاداش و تنبيه اخروي اعتقاد پيدا ميکنند و تمايل دارند پاداشي را که قرار است نصيبشان شود تعميم دهند، پس از انجام رفتارهايي که ممکن است اين پاداش را کاهش دهند خودداري ميکنند. دکتر رزاقي سپس به موضوع حقالناس يا حقوق مردم اشاره ميکند و ميگويد: «در نظام پاداش و تنبيه مبحثي تحت عنوان حقالناس وجود دارد که اگر رعايت نشود، موجب تنبيه فرد در زندگي اخروي ميشود و افراد مومن روي اين بحث بسيار حساس هستند. اين موضوع در روزهاي ماه رمضان پررنگتر ميشود چون شخص روزهدار مايل نيست به خاطر زير پا گذاشتن حق ديگران، اجر و پاداش معنوي خودش را به تنبيه تبديل کند و به همين خاطر از زير پا گذاشتن حقوق ديگران اجتناب ميکند. تخلفات رانندگي هم يکي از موارد زير پا گذاشتن حقوق ديگران است که افراد روزهدار بيش از روزهاي عادي به آن توجه دارند.» همچنين گاهي اوقات افراد سبقت غيرمجاز، رد شدن از چراغ قرمز و واردشدن به محوطه عبور ممنوع را دور از چشم پليس، يک نوع زرنگي به حساب ميآورند. دکتر رزاقي تأکيد ميکند که اين قبيل رفتارها در رانندگي افراد روزهدار کاهش چشمگيري پيدا ميکند چون کمتر از اوقات ديگر، منتظر فرصتي براي خلاف هستند. مويد اين موضوع هم، اقدامي است که از سال پيش توسط پليس راهنمايي رانندگي شروع شده و امسال هم ادامه يافته و آن کاهش حضور پليس در معابر و خيابانهاست. در واقع پليس با زياد کردن دوربينهاي کنترل نامحسوس در ماه رمضان و کم کردن کنترل محسوس قصد دارد تا رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي را بيشتر به عهده خود مردم بگذارد. توصيههاي دکتر رزاقي به رانندگان دکتر رزاقي براي به حداقل رساندن تخلفات رانندگي، توصيههايي به رانندههاي روزهدار ميکند. از جمله اين که پيشنهاد ميکند حتيالامکان زودتر محل کارشان را ترک کنند تا قبل از شروع شدن ترافيک و قبل از افطار به مقصد برسند و با اين اقدام به کاهش حجم ترافيک قبل از افطار کمک کنند. او همچنين تأکيد ميکند که روزهداران در ماه رمضان و به خصوص در ساعات نزديک به افطار با سعه صدر بيشتري رانندگي کنند؛ اگر در راهبندان ماندند با يک تماس تلفني به خانوادهشان خبر بدهند که ديرتر ميرسند و در نظر بگيرند که ديگران هم به اندازه آنها براي رسيدن به سفره افطار در کنار خانوادههايشان، اشتياق دارند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]