تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):لباس پاكيزه غم و اندوه را برطرف مى كند و باعث پاكيزگى نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816487409




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متن كامل مصاحبه نهاونديان با تلويزيون فرانسوي/بخش خصوصي اروپايي ها منطق اقتصادي را بر فشار سياسي ترجيح مي دهند


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: متن كامل مصاحبه نهاونديان با تلويزيون فرانسوي/بخش خصوصي اروپايي ها منطق اقتصادي را بر فشار سياسي ترجيح مي دهند
اقتصاد كلان - محمد نهاونديان، رييس اتاق بازرگاني ايران متن كامل گفت و گوي خود با شبكه تلويزيوني F24 فرانسه كه در حاشيه برگزاري اجلاس اتاق بازرگاني بين‌المللي(ICC) صورت گرفته است را منتشر كرد.


محمد نهاونديان، رييس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران در تازه ترين مطلب وبلاگ خود متن گفت و گويي كه اخيرا با شبكه تلويزيوني F24 فرانسه انجام داده را منتشر كرده است. گويا مصاحبه كننده در اين گفت و گو غرض داشته است تا رييس اتاق بازرگاني ايران را در بحث تحريم ها مغلوب كند كه با ذكاوت جامع نهاونديان روبرو مي شود به طوريكه در نهايت مصاحبه كننده عنوان مي كند: «شما در مورد هر نوع تحريم كه اتحاديه اروپا و سازمان ملل در مقابل ايران اتخاذ كرده، واقع‌گرا هستيد، بحث در اين مورد را خاتمه مي‌دهم. » متن كامل اين گفت و گو را بخوانيد:

• وضعيت اقتصادي ايران دشوار شده است، آيا شما در اين اجلاس به‌دنبال راه‌حلي براي گذراندن مردم از اين وضعيت هستيد؟

- به‌طور دقيق خير، زيرا باوجود تمام تفاسيري كه از تحريم‌ها وجود دارد، حجم روابط تجاري با ايران، رشد كرده است و ما اكنون تجارتي بيش از 160ميليارد دلار اعم از صادرات و واردات داريم. اما حقيقت اين است كه تحريم‌هايي اعمال‌شده توسط قدرت‌هاي غربي، باعث تغيير شركاي تجاري ايران شده است و شاهد اين هستيم كه حجم زيادي از تجارت به سمت دنياي شرق رفته است. براي مثال؛ حجم تجارت ما با فرانسه در مقايسه سال‌هاي 2011 تا 2013، 4 ميليارد دلار خواهد بود، در صورتي‌كه در اين زمان حجم روابط تجاري ما با چين از 2ميليارد دلار به 45ميليارد دلار مي‌رسد. با كره و هند نيز به همين شكل است. بنا‌بر‌اين تجارت راه خودش را مي‌رود و رشد مي‌كند، اما فهرست شركاي تجاري ايران تغيير خواهد كرد.

• اين تغيير چگونه خواهد بود؟

- ارقام نشان مي‌دهد كه حجم روابط تجاري با چين در صادرات 7/14 و در واردات 3/13 است و حجم تجارت با كره نيز به 5/3برابر در مقايسه با سال2003 و با هند به 5 برابر رسيده است. بنا‌بر‌اين وقتي از تحريم‌ها صحبت مي‌شود، بايد عوامل موفق و غيرموفق تميز داده شود.

• آياحضور شما در اين اجلاس براي يافتن شركاي تجاري جديد است يا اين‌كه روي روابط خود با هند، چين و كره‌جنوبي متمركز شويد؟

- «اين يك جلسه معمولي شوراي ملي ICC است كه در آن بحث‌هاي عادي و گزارشات اعضاء ICC ارائه مي‌شود. اما البته در حاشيه اين چنين جلساتي فرصت اين را داريم كه در مورد روابط دوجانبه صحبت كنيم. حقيقت اين است كه بخش‌خصوصي كشورهاي اروپايي و هم‌چنين كشورهاي ديگر به علت فرصت‌هاي تجاري كه در ايران مي‌بينند، علاقه دارند روابط خود را با ايران گسترش دهند.

• اين اتفاق براي شركت‌هاي فرانسوي هم افتاده است، زيرا امسال عمل‌كرد معلقي داشته‌اند و به نظر مي‌رسدكه اين علت رواني وقفه روابط بين ايران و فرانسه باشد.

- بايد بين فشارهاي سياسي و منطق اقتصادي، تفاوت قائل شويم. از نقطه نظر اقتصادي، بازاري به بزرگي ايران با 75ميليون جمعيت از 300ميليون جمعيت كشورهاي آسياي‌ميانه را نمي‌توان ناديده گرفت. اما وقتي كه دولت‌ها چنين فشارهايي را مي‌گذارند، شركت‌ها مجبور به اجابت آن‌ها هستند، اما هميشه راه سومي وجود دارد و با وجود هزينه‌هاي اضافي حمل‌و‌نقل و امور بانكي، زندگي (تجاري) هم‌چنان ادامه دارد.

• بله، اما برخي هزينه‌ها افزايش يافته، به‌طور مثال، نرخ تورم از 22درصد به 40درصد افزايش يافته و زندگي مردم عادي، خوب نيست.

- يك تحليل‌گر اقتصادي بايد عوامل بيروني و دروني را تميز دهد. سال گذشته دولت در مورد يارانه‌ها سياستي اتخاذ كرد كه باعث افزايش قيمت گازوئيل، برق و غيره شده است كه اين افزايش قيمت بر روي نرخ تورم اثر گذاشت. اقتصاد ايران با اين بيماري آشنا است و نرخ تورم موضوع غريب و جديدي براي ايراني‌ها نيست.

• عنصر ديگري كه مي‌تواند تأثير مستقيم داشته باشد، تحريم نفت است مثل تحريم بانك مركزي و واضح است كه زندگي براي مردم ايران مشكل شده است.

- بايد ديد چه كسي يا كساني خريدار نفت ايران هستند؟ صادرات اصلي به كشورهاي چين، هند و ديگر كشورهاي آسيا انجام شده و اروپا سهم خيلي كمي از بازار نفت ايران دارد. بنا‌بر‌اين براي آن كشورها خيلي مهم نيست؛ اگرچه فشارهايي بر روي مبادلاتي كه براساس يورو انجام مي‌شود، وجود دارد كه در اين زمينه، استفاده از ارز ملي طرف‌ها در معامله، راه‌حل مشكل است. به‌طور كلي، براي هر محدوديتي، راه‌حلي نيز وجود دارد. اما بدترين موضوع در رابطه با تحريم اين است كه ديوار بلندي از آن ساخته شده و محرك‌هاي بزرگ‌تري اطراف آن جمع شوند، زيرا در اين شرايط گاهي «شفافيت» كاهش مي‌يابد.

• شما در مورد هر نوع تحريم كه اتحاديه اروپا و سازمان ملل در مقابل ايران اتخاذ كرده، واقع‌گرا هستيد، بحث در اين مورد را خاتمه مي‌دهم.

- نه، همان‌طور كه اشاره كردم، تحليل توفيق با تحليل تأثير فرق مي‌كند. اگر هدف تحريم اين است كه رفتار سياسي ايران را تغيير دهد، بايد بگويم كه به هيچ عنوان، موفق نخواهد شد. اما اگر مي‌خواهيد بدانيد كه تأثير اقتصادي داشته است؟ بايد گفت، بله، اين مسأله بر اقتصاد ما تأثير گذاشته، اما تأثيرات مثبت و منفي وجود دارد. از جنبه مثبت، اين تحريم مانند يك اقدام محافظتي عمل كرده است و صنعت ايران در برخي زمينه‌ها شكوفا شده است. البته تأثيرات منفي هم داشته و شركاي تجاري ايران نيز از اين موضوع صدمه ديده‌اند، اما اقتصاد ايران محدود نشده است.

به‌طور مثال، فرانسه با توجه به روابط تاريخي و فرهنگي كه با ايران داشته، مي‌توانست به آساني حجم روابط تجاري خود را با ايران به 5 يا 6برابر برساند. در اين شرايط تنها تجارت از طرف شركت‌هاي كوچك و متوسط كم شده و شما دوباره مي‌توانيد وارد اين بازار شويد، زيرا ايران بهترين شريك براي اروپا در زمينه انرژي است. اگر به‌صورت بلندمدت نگاه كنيد، خواهيد ديد كه براي 20سال آينده اروپا شريكي در زمينه انرژي نخواهد داشت.

به نظر من، اكنون وقت آن است كه به جاي صحبت از تأثير اختلاف سياسي بر روابط اقتصادي، به آن‌سوي تحريم‌ها رفته و مثبت صحبت كنيم. به‌طور معمول، عمل‌كرد مثبت، نتايج بهتري براي رفع اختلالات سياسي به‌همراه خواهد داشت.

جمعه|ا|13|ا|مرداد|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن