تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812139977




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به عوارض تزريق خودسرانه آنتي بيوتيك؛ چرا «پني‌سيلين» بايد در مراكز درماني تزريق شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: نگاهي به عوارض تزريق خودسرانه آنتي بيوتيك؛ چرا «پني‌سيلين» بايد در مراكز درماني تزريق شود؟
پني‌سيلين يكي از آنتي‌بيوتيك‌هايي است كه باعث ايجاد واكنش حساسيتي شديد به نام شوك آلرژي (آنافيلاكسي) در برخي افراد مي‌شود.هر چند مدت يك بار، خبري درباره مرگ يك يا چند نفر در اثر تزريق پني سيلين منتشر مي‌شود.پني‌سيلين يكي از آنتي‌بيوتيك‌هايي است كه باعث ايجاد واكنش حساسيتي شديد به نام شوك آلرژي (آنافيلاكسي) در برخي افراد مي‌شود.لذا آمپول پني سيلين حتما بايد در يك مركز درماني تزريق شود و از تزريق آن در منزل خودداري نمود.همچنين قبل از تزريق آن حتما حتما تست پوستي بايد انجام شود تا اگر بدن حساسيت نشان داد، از تزريق آن خودداري نمود. در غير اين صورت تزريق بدون تست و خودسرانه پني‌سيلين مي‌تواند منجر به مرگ شود.به گزارش سلامت نيوز، دكتر عبدالمجيد چراغعلي، متخصص داروشناسي و استاد دانشگاه علوم پزشكي بقيه‌ا...، طي مصاحبه‌اي در مورد اين دارو و تزريق آن براي شما توضيحاتي ارائه خواهد داد.
پني‌سيلين چه نوع دارويي است؟
پني‌سيلين، اسم يك گروه دارويي است و نام يك داروي خاص نيست. ما فرآورده‌هاي متعددي داريم كه در خانواده پني‌سيلين قرار مي‌گيرند و اسامي متفاوتي مانند پني‌سيلين G، پني‌سيلين 3-3-6، پني‌سيلين يك ميليون و دويست و.... دارند. خانواده پني‌سيلين نيز يك گروه دارويي از خانواده آنتي‌بيوتيك‌ها هستند و جزو داروهاي مهم محسوب مي‌شوند. اين آنتي‌بيوتيك‌ها از خانواده قارچ‌ها توليد مي‌شوند و عمدتا عليه ميكروب‌هاي گرم مثبت عمل مي‌كنند.
به چه علت دائما تاكيد مي‌شود كه تزريق پني‌سيلين در مراكز درماني انجام شود؟
پني‌سيلين از نظر بروز عوارض جانبي، در مقايسه با داروهاي ديگر داروي بسيار سالمي است و عوارض بسيار كمي ايجاد مي‌كند. اما دو عارضه مهم دارد؛ يكي از اين عوارض، درد هنگام تزريق است و دوم اين كه در بعضي از افراد مي‌تواند شوك آلرژيك ايجاد كند. در واقع به بروز واكنش‌هاي آلرژيك منجر مي‌شود. به همين دليل بعضي افراد نسبت به آمپول پني‌سيلين حساسيت دارند، بنابراين وقتي پني‌سيلين تزريق مي‌كنند، حتي اگر قبلا پني‌سيلين خوراكي خورده باشند، دچار واكنش‌هاي آلرژيك مي‌شوند.البته در بسياري از موارد، اين واكنش‌ها خطرناك نيست. به‌عنوان نمونه فرد دچار خارش، كهير و... مي‌شود.گاهي واكنش نسبت به پني سيلين خطرناك مي‌شود و باعث شوكي مي‌شود كه اصطلاحا به آن شوك ناشي از پني‌سيلين مي‌گويند. ابتلا به اين شوك ممكن است به مرگ منجر شود. به همين دليل تاكيد مي‌شود كه پني‌سيلين فقط و فقط در مراكز درماني تزريق شود
چه افرادي بيشتر در معرض ابتلا به اين حساسيت قرار دارند؟
مشخص نيست. هيچ راهي براي تشخيص و شناسايي اين حساسيت وجود ندارد تا بتوانيم بگوييم در كودكان بيشتر از بزرگسالان بروز مي‌كند يا برعكس. همه افراد در معرض خطر ابتلا به حساسيت و شوك ناشي از پني‌سيلين قرار دارند. ولي تعداد افرادي كه به اين شوك مبتلا مي‌شوند خيلي كم است. البته آمارها تفاوت دارند، اما بعضي‌ها مي‌گويند ممكن است از هر صدهزار نفر يك نفر به اين شوك مبتلا شود. در منابع ديگر آمارهاي متفاوتي ذكر شده است. آنچه مهم است بدانيد اين است كه شيوع اين عارضه خيلي كم اما خطرناك است و بايد آن را جدي گرفت.
مگر تستي كه قبل از تزريق انجام مي‌شود، براي تشخيص حساسيت ناشي از تزريق پني‌سيلين نيست؟
تست قبل از تزريق، ارزش درماني زيادي ندارد. زماني بحث بود كه مي‌توان با انجام تست متوجه حساسيت فرد به پني‌سيلين شد. بعدها منابع علمي نشان داد همان ميزاني از دارو هم كه براي تست استفاده مي‌شود، مي‌تواند واكنش آلرژيك ايجاد كند. به همين دليل انجام تست پيش از تزريق ارزش خاصي ندارد. به‌طوري كه امروزه تست قبل از تزريق به‌هيچ‌وجه در كودكان انجام نمي‌شود. در بزرگسالان نيز انجام تست ارزش درماني ندارد، به خصوص روشي كه در ايران انجام مي‌شود.
چطور؟ مگر مشكلش چيست؟
انجام تست پني‌سيلين، پروتكل بسيار پيچيده‌اي دارد. به اين صورت كه ابتدا بايد با مقادير بسيار كم پني‌سيلين، تست انجام شود. 20 دقيقه بعد تست مجددا بايد تكرار شود، پس از گذشت 20 دقيقه از تست دوم، تست سوم با غلظت بيشتري بايد انجام شود. اما در ايران، همان بار اول مقداري از پني‌سيلين را رقيق و زير پوست تزريق مي‌كنند و بر اساس آن تصميم مي‌گيرند كه بيمار نسبت به پني‌سيلين حساسيت دارد يا نه. اين روش به هيچ وجه علمي نيست و يك كار بيهوده محسوب مي‌شود.
اگر فردي تزريق پني‌سيلين را در خانه انجام دهد و دچار عوارض ناشي از تزريق پني‌سيلين شود، اولين كاري كه بايد براي او انجام داد چيست؟
نه تنها پني‌سيلين، بلكه تمامي فرآورده‌هاي تزريقي به صورت عام و به خصوص خانواده پني‌سيلين‌ها و آنتي‌بيوتيك‌ها نبايد به هيچ عنوان خارج از مراكز درماني تزريق شوند. اين فرآورده‌ها فقط بايد در جايي تزريق شوند كه امكان مقابله با شوك وجود داشته باشد.تمامي مطب‌ها، اورژانس‌ها، كلينيك‌هايي كه واحد تزريقات دارند و...، بايد داروها و اكسيژن لازم براي ريكاوري كردن بيماري كه دچار شوك شده را داشته باشند. اگر بيماري در خانه يا محلي كه اين امكانات وجود ندارد اقدام به تزريق كند كار بسيار خطرناكي كرده است و اگر اتفاقي برايش بيفتد حتما به مرگش منجر خواهد شد. به همين دليل اگر بررسي كنيد، مي‌بينيد بيماراني كه پس از تزريق پني‌سيلين فوت كرده‌اند، كساني بوده‌اند كه خارج از مراكز درماني و اكثرا در منزل تزريق‌شان انجام شده و سپس دچار شوك شده‌اند. تا اطرافيان بخواهند بيمار را به بيمارستان برسانند، كار از كار گذشته و بيمار فوت كرده است.
برخي افراد اقدام به تزريق خودسرانه آنتي‌بيوتيك مي‌كنند. چه توصيه‌اي براي اين افراد داريد؟
راستش خسته شديم از بس به مردم گفتيم خودسرانه دارو مصرف نكنند، به‌خصوص داروهاي تزريقي را. داروهاي تزريقي بسيار خطرناك هستند. سهم عمده‌اي از عوارض جانبي و مرگ‌وميرها ناشي از مصرف داروها به شكل تزريقي است. بنابراين مصرف خودسرانه دارو بسيار خطرناك است.
گفتيد يكي از عوارض تزريق پني‌سيلين درد زياد آن است. در بعضي از مراكز، هنگام تزريق از بي‌حس‌كننده‌ها براي كاهش درد استفاده مي‌كنند. آيا اين كار صحيح است؟
استفاده از بي‌حس‌كننده‌ها همراه با پني‌سيلين در تركيب دارو تاثيري ندارد، اما آنچه مسئول تزريقات بايد بداند اين است كه از ميزان بسيار كمي از بي‌حس‌كننده‌ها هنگام تزريق پني‌سيلين استفاده كند، زيرا بي‌حس‌كننده‌ها نيز خطرناك هستند و مي‌توانند عوارض بسيار جدي ايجاد كنند. به همين دليل توصيه مي‌شود چه هنگام ساخت تركيبات پني‌سيلين و چه هنگام تزريق، از مقادير بسيار كم و در حد هزارم درصد از بي‌حس‌كننده‌ها استفاده شود.

ارسال نظر

چهارشنبه|ا|11|ا|مرداد|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن