واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا،روزهاي پاياني سال فرصت مناسبي براي بررسي كارنامه يكساله فعاليت هنري بخش تجسمي است،شايد كه واكاوي نقاط قوت و ضعف ،چشم انداز روشني در زمينه اقدامات سال 90 پيش روي ما قراردهد. برگزاري موفق سومين دوره جشنواره هنرهاي تجسمي فجر را بايد يكي از موفقيت هاي عرصه تجسمي كشور درسال جاري دانست. سومين جشنواره بينالمللي هنرهاي تجسمي فجر كه با هدف ايجاد بستر براي بروز خلاقيتهاي هنري ،ارتباط ميان هنرمندان معاصر ايران و جهان و معرفي آخرين دستاوردهاي هنرهاي تجسمي معاصر ايران برگزار شد،مهترين رويداد هنري در بخش تجسمي لقب گرفت. سومين دوره جشنواره علاوه بر رشته هاي نقاشي، پوستر، سفال و سراميك، نگارگري، خوشنويسي ،عكاسي و كاريكاتور داراي 2 رشته جنبي هنر خيالينگاري و هنر جديد نيز بود كه همزمان با تهران در 23 استان، جزيره كيش و 6 كشور برگزار شد. درواقع علاوه بر تنوع رشته هاي اين دوره از جشنواره فجر، گستردگي جغرافيايي برگزاري جشنواره از ويژگي ها و تفاوت هاي سومين دوره جشنواره فجر با دوره هاي گذشته بود. شركت بيش از 6 هزار هنرمند با بيش از 22 هزار اثر در گرايش هاي مختلف ،نشان دهنده اقبال عمومي هنرمند تجسمي به اين جشنواره بوده است. اين جشنواره هنري فرصت و مجال مناسبي است تا توشه و توان هنرهاي تجسمي كشور به بوته آزمايش گذاشته شود.ضمن آنكه پررنگ شدن بخش بين الملل اين جشنواره در سال هاي آينده به رقابت بيشتر هنرمندان داخل و ارتقاي تبادلات هنري بين ايران و هنرمندان ساير كشورها خواهد انجاميد. اگر چه جشنواره هنرهاي تجسمي فجر براي رسيدن به جايگاه اصلي و واقعي خود راه بسيار طولاني را بايد طي كند،اما گام هاي نخستين اما پربار اين جشنواره نشان از آينده بسيار درخشان اين رقابت هنري دارد. *** پنجمين جشنواره هنرهاي تجسمي جوان را نيز مي توان يكي ديگر اتفاقات مهم عرصه هنرهاي تجسمي دانست كه با هدف خودباوري ،بسترسازي ،ايجاد نشاط اجتماعي ،شناسايي جوانان توانمند و مشاركت نسل جوان در عرصه هنر برگزار شد. اين جشنواره كه در هفت رشته نقاشي،كاريكاتور،خوشنويسي، پوستر، تصوير سازي ،طراحي و حجم و با دو موضوع هويت و آزاد برگزار شد،توانست با استقبال قابل توجه هنرمندان جوان از شهرها و استان هاي مختلف كشور روبرو شود. در اين دوره 760 اثر در رشته هاي طراحي، نقاشي، پوستر، مجسمه، كاريكاتور، خوشنويسي و تصويرسازي در موسسه فرهنگي هنري صبا به معرض نمايش گذاشته شد،كه طبق آمارها از رشد كمي و كيفي مطلوبي نسبت به دوره گذشته برخوردار بود. اين جشنواره كه در هر دوره برگزاري توانست گامي براي گسترش هنرهاي تجسمي در كشور و معرفي جوانان هنرمند بردارد. در پنجمين دوره اين جشنواره نيز اتفاقات قابل توجهي رخ داده كه نويد بخش آينده بهتري براي اين جشنواره است. يكي از مهترين اتفاقات اين دوره از جشنواره دائمي شدن دبيرخانه آن بود كه اين موضوع مي تواند گام مهمي در جهت رشد فعاليت هاي هنري باشد؛ چرا كه فعاليت دائمي اين دبيرخانه كمك مي كند تا در طول سال هم هنرهاي تجسمي جوانان مورد توجه باشد و چراغ جشنواره خاموش نشود. *** برگزاري جشنواره دوسالانه هنرهاي تجسمي دامونفر ويژه جوانان زير 25 سال يكي ديگر از رقابت هاي هنري در بين جوانان بود كه در رشتههاي نقاشي، طراحي، پوستر و تصويرسازي درسال جاري برگزار شد.اين جشنواره از 16مهرماه در گالري پرديس ملت گشايش يافت و در حاشيه آن چندين كارگاه آموزشي نيز براي اين قشرهنرمند برگزارشد. ارسال بيش از 4 هزار496 اثر از يك هزار 678 هنرمند زير 25 سال نشان دهنده اقبال جوانان هنرمند به اين جشنواره نوپا بود كه از اين تعداد مجموع 230 اثر از 201 هنرمند به نمايشگاه اين جشنواره راه يافتند. *** امانت سپاري تابلوي ترينيداد فرناندز از هنرمند هلندي وان دنگن متعلق به موزه هنرهاي معاصر تهران باعث شد،نام ايران و هنر آن براي مدتي در صدر مهمترين اخبار رسانه هاي هلند قرار گيرد. اين اثر كه يكي از كامل ترين آثار اين هنرمند هلندي است ،در گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران نگهداري مي شود. نمايش اين تابلوي نقاشي به همراه 80 اثر ديگر از اين هنرمند كه از سراسر جهان جمع آوري شده است، در نمايشگاهي با عنوان تمام چشمها به سوي وان دنگن از 27 شهريورماه درموزه بوينماس شهر رتردام هلند به نمايش درآمد. علاوه براين موزه هنرهاي معاصر در اقدامي ديگر،تابلوي نقاش و مدلش اثر پيكاسو نقاش برجسته اسپانيايي را براي نمايش به موزه كونستهاوس زوريخ امانت سپرد. اين امانت سپاري هاي موزه هنرهاي معاصر را مي توان در راستاي تعاملات فرهنگي ايران با سايركشورها و موزه هاي معتبر جهان و گامي موثر در زمينه ارتقاي سطح مبادلات هنري تعبير كرد. *** دوسالانه خوشنويسي درنخستين گام علي رغم عنوان بين المللي بدون شركتكننده خارجي 22 ارديبهشت در قزوين برپاشد. اين دوسالانه با مشاركت بيش از 780 هنرمند از 29 استان كشور و با ارسال يك هزار720 اثر در پنج رشته نستعليق، شكسته نستعليق، نسخ، ثلث و گرايشهاي نوين برگزار شد كه در نهايت 571 اثر از 408 هنرمند براي نمايشگاه و بخشهاي رقابتي جشنواره انتخاب شدند. اين دوسالانه شامل پنج بخش جنبي نقش ايرانيان در پيدايش و گسترش خوشنويسي اسلامي، نقش كتابت قرآن كريم در پيدايش هنر خوشنويسي،نقش هنرمندان قزويني در تطور هنر خوشنويسي نستعليق،هنرهاي وابسته به خوشنويسي و تحليل و بررسي آثار رسيده به دوسالانه بود. جايگاه رفيع و ديرينه ايران در هنر خوشنويسي مي تواند در كسب اعتبار و جذب هنرمندان خارجي براي شركت دراين دوسالانه اثرگذار باشد. اميد است در سال هاي آينده با اختصاص بودجه لازم و برنامه ريزي مناسب امكان برگزاري دو سالانه خوشنويسي با گستردگي و شكوه بيشتر فراهم شود. در كنار همه آنچه كه مطرح شد،هنرمندان رشته هاي مختلف تجسمي با كسب موفقيت هاي بسيار در مسابقات و رقابت هاي بين المللي بار ديگر براي كشورمان افتخار كسب كردند.راه يابي آثار 15 گرافيست ايراني به دو سالانه پوسترفلاند، كسب سه مقام برگزيده ازسومين جشنواره هنري مينياتور وتذهيب الجزاير،انتخاب اثر برگزيده جشنواره معتبر بولونياي ايتاليا ،موفقيت تصويگر زن ايراني درجشنواره بين المللي نوماي ژاپن و جايزه ويژه مسابقه بين المللي فكس براي صلح به كاريكاتوريست ايراني گوشه اي از اين موفقيت هاي بين المللي است. اقبال مجموعه داران و هنرمندان خارجي به آثار هنري هنرمندان ايراني در حراج هاي بين المللي نيزنشان دهنده موفقيت فعالان اين حوزه در عرصه بين الملل است. و اما برگزار نشدن دو سالانه هاي مجسمه سازي ،تصويرگري كتاب كودك، دوسالانه نقاشي با عنوان يادواره كمالالملك را مي توان جز ناكامي هاي بخش هنرهاي تجسمي دانست كه اميد است سال 90 برگزاري اين دوسالانه جز اولويت هاي معاونت هنرهاي تجسمي باشد. ماجراي مفقود شدن مجسمه هاي سطح شهر كه از تعطيلات نوروز سال 89 آغاز شد و طي آن بيش از هشت مجسمه از هنرمندان مجسمه ساز كشور ناپديد شد را يكي از نقاط تاريك حوزه تجسمي مي توان برشمرد. مجسمهمادر وفرزند،تنديس هاي ستارخان و باقر خان،اثر صنيع خاتم در پارك ملت،دو مجسمه در خانه هنرمندان از جمله آثاري بود كه طي اين سرقت هاي سريالي ربوده شد.پرونده مربوط به اين سرقت هنري هنوز مفقود است علي رغم گذشت ماهها هنوز به نتيجه نرسيده است. در زمينه خريد آثار هنري و رفع تنگناهاي مالي و اقتصادي هنرمندان كه همواره يكي از معضلات هنرمندان بوده است،بايد اقدامات جدي تري صورت گيرد،تا دغدغه معشيت بر خلق آثار هنري سايه انداز نباشد. در يك نگاه كلي مي توان گام هاي برداشته شده در سال 89 را مثبت ارزيابي كرد،اما حوزه هنرهاي تجسمي نيازمند توجه و برنامه ريزي بيشتراست. اميد اينكه سال 90 سال پربار و شكوفايي براي دنياي گسترده و رنگارنگ هنرهاي تجسمي باشد. فراهنگ**9173**1588
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 512]