واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز جمعه خبرنگار فرهنگي ايرنا، اين گروه از فيلم هاي سينمايي كه اغلب فاقد ارزش هنري هستند، در راستاي سياست هاي دولت آمريكا حركت كرده و ضمن پولسازي براي كمپاني هاي فيلمسازي از تاثيرگذاري روي افكار عمومي نيز غافل نمي شدند! پس از پايان جنگ جهاني دوم و سقوط دولت ناريسم هيتلر، هاليوود نياز به دشمني تازه براي توليدات خود داشت كه اين بهانه را اتحاد جماهير شوروي به دست آنها داد. بحران جنگ سرد كه در دهه 60 ميلادي آغاز و در دهه هاي 70 و 80 ميلادي به اوج خود رسيد، بهترين بهانه براي ساخت فيلم هايي با بدمن هاي روس بود كه سري فيلم هاي جيمز باند بيشترين بهره را از آن برد. بحث ساخت بمب هاي اتمي با توجه به فاجعه انساني هيروشيما و ناكازاكي ژاپن توسط شوروي ها در حالي مطرح مي شد كه خود آمريكا اين فاجعه را به بار آورده بود! با اين حال روس ها در بسياري از فيلم هاي از اين دست، شخصيت هاي منفي را شكل داده و تماشاگران عام سينما را تحت تاثير تبليغات خود قرار مي دادند. پس از پايان جنگ سرد نيز فيلمسازان هاليوودي دست از سر آنها برنداشته و در آثار حادثه اي مانند جان سخت و رمبو نقش هاي منفي را به آنها سپردند كه اتفاقا مورد استقبال نيز قرار گرفتند! جنگ بالكان ميان بوسنيايي ها و صرب ها در سال هاي ابتدايي دهه 90 ميلادي كه به حوادث دهشتناكي ختم شد، مواد اوليه مناسبي را براي هاليوود نشين ها و براي خلق بدمن هاي جديد فراهم كرد و آنها صرب ها را به عنوان شخصيت هاي منفي برخي آثار خود جايگزين روس ها كردند. فيلم صلح ساز با بازي جرج كلوني يكي از بهترين نمونه هاي اين چنيني است كه با ساختار حرفه اي، توجه بسياري را به خود جلب كرد. البته در همين دوران نيز با توجه به سرمايه گذاري كلان صهيونيست ها در هاليوود، عرب ها به شخصيت هاي منفي فيلم ها تبديل شدند و در راستاي اهداف سياسي صهيونيست ها مورد بهره برداري قرار گرفتند. سري فيلم هاي نيروي دلتا كه توسط كمپاني (مناخم)گولان و (يورام)گلوبوس(اسراييلي هاي مقيم آمريكا) تهيه شد، از جمله اين آثار است كه حادثه پردازي بر ديگر وجوه آن غلبه داشت. پس از حمله عراق به كويت و متعاقب آن حمايت نظامي ايالات متحده از كويت، فيلم هاي زيادي در اين باب ساخته شد و بدمن هاي عراقي به شخصيت هاي محبوب سينماگران هاليوود تبديل شدند! البته در رابطه با خود حمله عراق به كويت فيلم هاي اندكي ساخته شد كه مهمترين آنها سه پادشاه با بازي جرج كلوني بود كه اثري حادثه اي اما بسيار خوش ساخت در سال هاي انتهايي دهه 90 ميلادي به حساب مي آمد. حمله نظامي آمريكا به خاك عراق كه به اشغال اين كشور نيز انجاميد، نعمت بزرگي براي تهيه كنندگان هاليوود به حساب آمد و زمينه را براي توليد فيلم هاي بسيار فراهم كرد. با اين تفاوت كه بيشتر كارهاي ياد شده در لايه هاي زيرين خود به دفاع از سياست هاي دولت آمريكا در اين مورد پرداخته و دلايل متعددي را براي توجيه اين تجاوز نظامي آشكار مي آورند. توجه فراوان به فيلم ضامن بمب ساخته كاترين بيگلو در مراسم اسكار فارغ از كيفيت اثر، خود نشانه اي از علاقه سياستمداران آمريكايي به توليدات اين چنيني است. در اين مورد همچنين مي توان فيلم منطقه سبز با بازي مت ديمون اشاره كرد كه از زاويه اي ديگر به اين موضوع پرداخته است. حضور فردي به نام اسامه بن لادن در افغانستان به عنوان بنيانگذار گروه تروريستي القاعده و حمايت وي از طالبان و نيز پايه گذاري برخي اقدامات تروريستي اين گروه در نقاط مختلف جهان، شاخك هاي فيلمسازان هاليوودي را تيز كرد و فيلم هاي بسياري را در مورد اقدامات آنها پديد آورد كه از مهمترين آنها مي توان به فيلم يونايتد 93 اشاره كرد كه دربار حادثه يازده سپتامبر ساخته شد. فيلم درباره هواپيمايي است كه توسط گروه اسامه بن لادن و به قصد برخورد با مركز پنتاگون ربوده مي شود. حال پس از اعلام مرگ اسامه بن لادن توسط دولت ايالات متحده كه با ابهامات بسياري نيز همراه است، اين سووال مطرح مي شود كه هاليوود چه واكنشي در اين مورد از خود نشان خواهد داده و چه جايگزيني براي شخصيت هاي منفي متكي بر بن لادن و گروهش خواهد داشت؟ فراهنگ ** 1983 ** 1071 از: محمد جليلوند
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]