تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815172655




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پژوهش 12 ساله مانع رشد سرطان نشد اردبيل قطب بيماريهاي خاص


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: پژوهش 12 ساله مانع رشد سرطان نشد اردبيل قطب بيماريهاي خاص
جام جم آنلاين: شيوع چشمگير بيماريهاي خاص در اردبيل طي سالهاي اخير علاوه بر نگراني شهروندان، اين استان را به قطب بيماريهاي خاص كشور تبديل كرده تا زنگ هشدار را براي نهادهاي مرتبط به صدا درآورده باشد.بيماري هاي سرطان، هموفيلي، تالاسمي، MS ، دياليزي ها و پيوند عضو در گروه بيماري هاي خاص است كه در سالهاي اخير شيوع قابل توجهي در استان اردبيل داشته است.


بيماري هاي خاص به دليل شدت آسيب وارده به بدن، طول دوره درمان و تبعات بي توجهي به درمان از جمله بيماري هايي است كه توجه و مراقبت ويژه اي را براي كاهش عوارض خود مي طلبد.

در اين ميان مركز مطالعات بيماري هاي خاص دانشگاه علوم پزشكي اردبيل از 12 سال قبل به دليل اهميت موضوع، تحقيقات خود در زمينه كنترل بيماري هاي خاص در اين استان را آغاز كرده است كه رشد روز افزون آمار مبتلايان به اين بيماري ها نشان مي دهد اين مطالعات سدي بر شيوع بيماري هاي خاص به خصوص سرطان نشده است.

اردبيل بر روي خط سرطان

سه سرطان معده، مري و خون سرطان هاي شايع استان اردبيل هستند كه به عقيده پزشكان علت اصلي شيوع آنها واقع شدن اردبيل بر روي خط سرطان و شرايط اقليمي و آب و هوايي اين منطقه است.

يكي از پزشكان اردبيلي در اين زمينه گفت: وضعيت آب و هوايي مختص اردبيل يكي از علل رواج سرطان معده و بيماري هاي گوارشي است و از سويي استفاده از غذاهاي نمك سود، رژيمهاي غذايي نامناسب و فصول طولاني مدت سرما باعث شيوع بيماريهاي گوارشي و در ادامه بروز سرطان مي شود.

"صابر سپهري" در عين حال رواج عصبانيت و بيماري هاي رواني در بين اردبيلي ها را يكي ديگر از علل بروز بيماري هاي خاص در اين اقليم جغرافيايي برشمرد.

وي فرهنگ تغذيه در استان را مناسب ندانست و با اذعان به پايين بودن سرانه مصرف ميوه و سبزيجات در اردبيل نسبت به ميانگين كشوري، افزود: مصرف زياد گوشت قرمز، غذاهاي شور، چاي داغ و مصرف اندك غذاهاي فيبر دار شامل ميوه و سبزيجات به خصوص در مناطق روستايي در شيوع سرطان موارد علمي و ثابت شده است.

هشدارهاي پزشكان از شيوع بيماري هاي خاص در حالي است كه آمارهاي ضد و نقيض ارائه شده از سوي مسئولان نشان مي دهد تعداد مبتلايان به سرطان بيش از اعداد و ارقام ارائه شده است.

وجود 200 بيمار سرطاني زير 15 سال در استان

مدير كل موسسه خيريه ريحانه كه در زمينه حمايت از بيماران سرطاني فعاليت مي كند، درباره افزايش آمار بيماران سرطاني در اردبيل گفت: در سال گذشته تعداد پرونده هاي تشكيل شده در اين موسسه از 300 به 800 فقره رسيده كه بيش از 2.5 برابر افزايش را نشان مي دهد.

"علي سرابيان" تصريح كرد: بر اساس آمارهاي ثبت شده شيوع دو سرطان مري و معده در اين استان بيش از ساير سرطانهاست و از اين رو مي توان گفت اردبيل رتبه نخست كشوري را در اين دو بيماري از آن خود كرده است.

وي در پاسخ به سوالي در خصوص تعداد دقيق مبتلايان به اين بيماري، از بيان آن خودداري كرد و اعلام اين آمار را وظيفه دانشگاه علوم پزشكي استان عنوان كرد.

نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه اردبيل نيز چندي پيش در خطبه هاي نماز جمعه اين شهر با ابراز نگراني شديد از افزايش بيماري سرطان در منطقه يادآور شده بود كه هم اكنون سه هزار و 331 بيمار مبتلا به سرطان در اين استان وجود دارد.

"حجت الاسلام سيد حسن عاملي" در اين اظهارات خود با اشاره به رشد قابل توجه سرطان در اردبيل طي 10 سال اخير، بر لزوم اجراي طرحهاي مطالعاتي تاكيد و يادآور شده بود كه 200 بيمار مبتلا به سرطان در استان زير 15 سال سن دارند.

شناسايي 1400 بيمار سرطاني در سال جاري

اظهارات اين مسئولان در حالي است كه مقام هاي مسئول دانشگاه علوم پزشكي با خودداري از ارائه دقيق آمار مبتلايان به ارائه گزارشات سطحي بسنده مي كنند.

بطوريكه مدير درمان دانشگاه علوم پزشكي استان اردبيل بر خلاف معاونت درمان اين دستگاه اجرايي كه افزايش آمار بيماران سرطاني را تكذيب كرده بود از شناسايي هزار و 400 بيمار سرطاني در سال جاري خبر داد.

"يوسف طيب علي" تصريح كرد: شيوع سرطان در اردبيل به دليل واقع شدن بر روي خط سرطان است كه تا چين و بلغارستان ادامه دارد.

خانم ها مواظب سرطان سينه و روده بزرگ باشند

وي عمده سرطان هاي شايع در زنان را سرطان سينه و روده بزرگ برشمرد و گفت: طبق تحقيقات انجام شده با همكاري سازمان بهداشت جهاني و دانشگاه علوم پزشكي تهران اردبيل به عنوان استان پايلوت طرح غربال گري سرطان سينه براي خانمهاي 40 تا 69 سال انتخاب شده است كه اين طرح بزودي در سطح گسترده اجرا خواهد شد.

اين مسئول دو سرطان شايع مردان در اردبيل را ريه و روده بزرگ خواند و افزود: لازم است افرادي كه حداقل دو بيمار سرطاني بالاي 50 سال در بستگان نزديك خود دارند آزمايشهاي لازم براي تشخيص ابتلاي احتمالي به سرطان را انجام دهند.

ازدواج فاميلي عامل اصلي بيماري هاي خوني

طيب علي در پاسخ به ارائه آمار از ساير بيماري هاي خاص در استان گفت: 109 بيماري همو فيلي، 356 بيمار همو دياليز، 416 بيمار پيوندي، 442 بيمار MS و 121 بيمار تالاسمي آمار ثبتي مركز تحقيقات بيماري هاي خاص در سال جاري است.

وي تاكيد كرد: اين تعداد قبل از اجراي طرح غربال گري شناسايي شده و با اجراي طرح غربال گري بي شك با افزايش آمار مبتلايان مواجه خواهيم بود.

همچنين كارشناس مركز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشكي اردبيل نيز با اشاره به 20 هزار بيمار خوني در اردبيل گفت: ازدواج فاميلي و انتقال از طريق ژن ها مهمترين عامل گسترش بيماري خاص و سرطان خوني است.

"مسعود بابايي" تصريح كرد: در حال حاضر در مركز تحقيقات سرطان در نظر داريم امكاناتي را فراهم كنيم تا در آزمايشهاي غربال گري ژنهاي بيمار نيز ردگيري و در صورتي كه حامل بيماري باشند به فرد اعلام شود.

وي در ادامه گفت: نتايج تحقيقات دانشگاه علوم پزشكي در پيشگيري از شيوع بيماري هاي خاص به 15 تا 20 سال زمان نياز دارد و نمي توان انتظار داشت در كوتاه ترين زمان تاثير خود را عيان كند.

85 فوق تخصص براي 1.5 ميليون نفر جمعيت

مدير درمان دانشگاه علوم پزشكي استان در پاسخ به سوالي در خصوص خدمات ارائه شده به بيماران خاص در استان گفت: با وجود اينكه 90 درصد اين بيماران مي توانند در داخل استان تحت درمان قرار بگيرند اردبيل نيازمند توسعه امكانات پزشكي خود است.

طيب علي افزود: در حال حاضر 15 مركز بيمارستاني كه ده مورد از آن دانشگاهي است با هزار و 200 تخت به بيماران ارائه خدمت مي كند كه اين تعداد پايين تر از ميانگين كشوري است، اما با احداث بيمارستانهاي جديد و بهره برداري از پروژه هاي در دست ساخت اين دانشگاه مشكل برطرف مي شود.

طيب علي متذكر شد: شش بيمارستان از بيمارستانهاي استان در شهرستان اردبيل متمركز است و از اين رو در شهرستانهاي ديگر امكانات درماني به خصوص براي بيماران خاص با مشكلاتي مواجه است.

وي افزود: تعداد پزشكان فوق تخصص استان نيز 85 نفر است و در بخش جراحان عمومي و تخصصي نياز استان تامين شده است و با اين وجود در بخش پزشكان فوق تخصص لازم است نيروهاي جديد به كار گرفته شود.

سرطان عامل مرگ 12 درصد از جمعيت استان

با وجود اينكه تشخيص به موقع سرطان در يك سوم سرطانها منجر به درمان صد درصد بيمار مي شود علاوه بر ابتلاي بيماران، مرگ و مير ناشي از سرطان نيز در سالهاي اخير قابل توجه بوده است.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي استان اردبيل در اين خصوص به خبرنگار مهر گفت: 12 درصد از عوامل مرگ و مير در استان اردبيل و همچنين در سطح كشور ناشي از ابتلا به بيماري سرطان است كه اين آمار در دنيا 12.5 درصد است كه با آمار كشوري و استاني تا حدي برابري مي كند.

"فرهاد پور فرضي" با بيان اينكه سالانه 11 ميليون بيمار سرطاني در دنيا شناسايي مي شود افزود: در ايران اين تعداد 70 تا 75 هزار نفر است و در استان اردبيل نيز به ازاي هر يك هزار نفر جمعيت يك نفر مبتلا به بيماري سرطان شناسايي شده كه در حد ميانگين كشور است.

وي سرطان ريه را علت اصلي مرگ و ميرهاي ناشي از بيماري سرطان در دنيا عنوان كرد و يادآور شد: اما در ايران سرطان مري و معده شايع ترين علت مرگ است كه استان اردبيل در اين مورد در رتبه هاي اول قرار دارد.

قائم مقام وزير در استان از انجام تحقيقات بررسي شيوع سرطان معده در سطح استان خبر داد و اضافه كرد: در سال 80 تحقيقات اوليه بر روي هزار نفر از شهروندان اردبيلي انجام شد كه در حال حاضر 840 نفر آنها زنده هستند و امسال تحقيقات تكميلي روي 30 هزار نفر از جامعه آماري شروع مي شود.

شيوع سرطان معده در اردبيل با مشاركت دانشگاه هاي جهان بررسي مي شود

وي با بيان اينكه هم اكنون اين طرح در اردبيل و مشگين شهر با مشاركت مراكز علمي جهان از جمله دانشگاه هلند و برخي كشورهاي اروپايي در حال انجام است، متذكر شد: در اين طرح مطالعه روي اين افراد به مدت 10 سال ادامه خواهد يافت.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي استان كنترل و پيشگيري را عامل اصلي در درمان سرطان برشمرد و عنوان كرد: 30 درصد از سرطانها ناشي از مصرف سيگار است كه با ترك آن و اصلاح الگوي زندگي مي توان بروز اين بيماري را كاهش داد.

"پور فرضي" خريد 20 دستگاه دياليز، دستگاه راديو تراپي و اجراي طرحهاي غربال گري را از مهمترين برنامه هاي اين نهاد براي پيشگيري و درمان بيماري هاي خاص عنوان كرد.

گفتني است براي هر چهار فرد دياليزي لازم است يك دستگاه دياليز استفاده شود كه در حالي حاضر 356 دياليزي در استان تنها در هشت مركز دياليز مي شوند.

اعطاي كارت هوشمند براي هزينه بيماران خاص

سختي مواجه با بيماري هاي خاص روي ديگري نيز دارد و آن هزينه هاي كمر شكن اين گروه از بيماري هاست.

مدير درمان علوم پزشكي در خصوص ميزان حمايت مادي اين دستگاه اجرايي از هزينه هاي درمان بيماران خاص گفت: در صورتي كه بيماري اين افراد با معاينه توسط پزشكان متخصص تاييد شود مي توانند دفترچه بيمه خاص و كارت هوشمند دريافت كنند و از تخفيفات ويژه و خدمات دارويي رايگان برخوردار شوند.

طيب علي در پاسخ به سوالي در خصوص وضعيت افرادي كه بيمه نشده اند گفت: افرادي كه بيمه نشده اند مي توانند دفترچه بيمه ايرانيان دريافت كنند و اگر توان پرداخت هزينه بيمه را نداشته باشند يا از مشاركت علوم پزشكي برخوردار مي شوند و يا اينكه از طريق كميته امداد معرفي شده و تمامي هزينه آنها از طريق علوم پزشكي متقبل مي شود.

وي با اشاره به بيماران پيوندي نيز تصريح كرد: براي اينكه عضو پيوند خورده پس از جراحي پس زده نشود لازم است افراد پيوندي از داروهاي بخصوصي استفاده كنند كه اين داروها يارانه دولتي دارد.

رتبه برتر اردبيل در اهداء عضوء

گفتني است از بين 416 پيوندي در اردبيل، 401 مورد پيوند كليه، 11 مورد كبد و چهار مورد مغز استخوان است. تاكنون 18 شهروند اردبيلي با اهداي عضو خود به 69 بيمار نيازمند عضو حيات دوباره بخشيده اند.

با وجود اينكه علوم پزشكي تدابير خود در حمايت هزينه هاي بيماران خاص را مناسب و كافي مي داند بسياري از اين بيماران به دليل ناتواني در پرداخت هزينه هاي خود به مراكز و موسسات خيريه مراجعه مي كنند.

مدير كل انجمن خيريه حمايت از بيماران سرطاني و صعب العلاج ريحانه اردبيل گفت: در سال گذشته 650 بيمار سرطاني تحت پوشش حمايت مادي و معنوي خيران قرار گرفتند.

علي سرابيان اعلام كرد: كمكهاي صورت گرفته سال قبل از 400 ميليون ريال به دو ميليارد و 700 ميليون ريال رسيد كه رشد چشمگيري داشت و زمينه حمايت تعداد بيشتري از افراد تحت پوشش فراهم شد، علاوه بر اين با پرداخت دو ميليارد و 300 ميليون ريال به بيش از 650 بيمار كمك رساني شده است.

بيماران خاص نيازمند حمايت ويژه

سرابيان با بيان اينكه هزينه درمان انواع سرطان و بيماريهاي صعب الاعلاج بسيار زياد است هدف اصلي اين انجمن را حمايت از اين دست بيماران به خصوص افرادي كه بضاعت مالي ندارند، عنوان كرد.

به عقيده سرابيان حمايت از بيماران سرطاني با صرف تامين مالي جزئي امكان پذير نيست و اين گروه از بيماران به توجهات ويژه نهادهاي درماني نيازدارند.

رشد پنج درصدي بيماران سرطاني در كشور و رشد دو برابري بيماران سرطاني استان هشداري است كه نشان مي دهد آمار بيماران سرطاني تا 15 سال ديگر به سه برابر حجم فعلي خواهد رسيد و از اين رو برنامه ريزي براي پيشگيري از اين بحران سلامتي از جمله واجباتي است كه بايد در دستور كار نهادهاي درماني قرار بگيرد.(مهر)

چهارشنبه|ا|21|ا|تير|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن