تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814974699




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيوند مغز استخوان از طريق سلول‌هاي بنيادي در مشهد انجام شد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: پيوند مغز استخوان از طريق سلول‌هاي بنيادي در مشهد انجام شد
براي نخستين‌بار در شرق كشور پيوند مغز استخوان از طريق سلول‌هاي بنيادي بر روي يك كودك در مشهد انجام شد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، به نقل از روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي مشهد، براي نخستين‌بار در شرق كشور پيوند مغز استخوان از طريق سلول‌هاي بنيادي بر روي يك كودك در مشهد انجام شد.

علي قاسمي فوق تخصص هماتولوژي و انكولوژي كودكان اظهار داشت: اين عمل بر روي يك كودك 4 ساله مبتلا به نوروبلاستوم تومور توپر شكمي با درگيري مغز استخوان و استخوان در بيمارستان فوق تخصصي پيوند اعضاء منتصريه مشهد با موفقيت انجام شد.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره به اينكه عمل پيوند مغز استخوان به روش اتولوگوس از سلول‌هاي بنيادي بيمار انجام شده است، ادامه داد: بيمار پس از انجام هشت مرحله شيمي درماني و انجام آزمايشات لازم، سي تي اسكن و ديگر مراقبت‌هاي باليني در تاريخ 25 خرداد براي پيوند مغز استخوان آماده و كاتتر وريد مركزي براي بيمار كار گذاشته شد و پس از انتقال در بخش جداسازي سلولي (stemcell) سلوهاي بنيادي از طريق خون محيطي جداسازي شد.

دبير ستاد سلول‌هاي بنيادي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با اشاره به اينكه در پروسه جداسازي تعداد 40 ميليارد سلول بنيادي در مدت 8 ساعت از بدن بيمار دريافت و در دستگاه نگهداري شد، خاطر نشان كرد: پس از انجام عمل جداسازي سلول، بيمار در مدت سه روز تحت شيمي درماني شديد قرار گرفت و همزمان با 27 رجب مبعث حضرت رسول اكرم (ص) سلولهاي بنيادي به بيمار تزريق شد.

قاسمي با اشاره به اينكه در مرحله‌اي كه بيمار تحت شيمي درماني قرار مي‌گيرد تمام سلول‌هاي مغز استخوان از بين مي‌رود و سلول‌هاي خون محيطي در حد صفر مي‌رسد، گفت: در اين مرحله كه به مدت هفت تا 10 روز ادامه دارد نگهداري از بيمار بسيار دشوار است.

وي اظهار داشت: پس از 10 روز تعداد سلول‌هاي خون محيطي به 160 و پس از 14 روز به 10 هزار سلول افزايش يافت كه اين امر نشان از موفقيت آميز بودن عمل پيوند مغز استخوان است.

فوق تخصص هماتولوژي و انكولوژي كودكان با اشاره به اينكه در گذشته بيماراني كه نيازمند به پيوند مغز استخوان بودند به تهران اعزام مي‌شدند و اين امر نيازمند صرف هشت ماه وقت و هزينه‌هاي زيادي بود، افزود: با تجهيز اين بيمارستان به ديگر دستگاه‌ها و تجهيزات مورد نياز براي پيوند مغز استخوان امكان انجام ديگر عمل‌هاي پيوند نيز فراهم مي‌شود./س

پنجشنبه|ا|15|ا|تير|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 62]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن