تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه حقيقت خوشبختى آن است كه پايان كار انسان خوشبختى باشد و حقيقت بدبختى آن ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817053795




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس كل بانك مركزي: اگر لازم باشد 2/2 ميليون سكه را زودتر وارد بازار مي كنيم سرمايه 150 ميليارد دلاري براي مقابله با تحريم ها


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: رئيس كل بانك مركزي: اگر لازم باشد 2/2 ميليون سكه را زودتر وارد بازار مي كنيم سرمايه 150 ميليارد دلاري براي مقابله با تحريم ها
رئيس كل بانك مركزي در جريان نخستين نشست كارگروه حمايت بانكها از بازار سرمايه از ذخاير ارزي 150 ميليارد دلاري براي مقابله با تحريم ها صحبت به عمل آورد و اظهار داشت : برخي غربي ها تصور مي كنند كه ما در مقابله با تحريم ها بيكار نشسته ايم ، اما در اين راستا بايد گفت ما براي مقابله با تحريم‌ها برنامه هايي در دست اجرا داريم و با سياست‌هاي مغرضانه مقابله مي كنيم.
در اين نشست وزير اقتصاد هم با دست پر به ميان خبرنگاران آمد و وي هم در جريان اين نشست از برنامه هاي دولت براي مقابله با تحريم ها صحبت كرد. وي ضمن ارائه برنامه هاي اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها گفت: رشد قيمت ها در فاز دوم هدفمندي منتفي است.
افزايش قيمت منتفي شد
سيد شمس الدين حسيني در پاسخ به سؤالي در ارتباط با برنامه‌هاي جديد دولت براي اجراي فازدوم هدفمندي يارانه‌ها و تدابير اتخاذ شده براي جلوگيري از افزايش قيمت‌هاي اخير در اقلام مصرفي مردم كه به بهانه هدفمندي اعمال مي‌شود، گفت: اگر هدفمندي به معناي افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي تلقي مي‌شود، اين موضوع فعلاً از دستور كار دولت خارج است.
وزير امور اقتصادي و دارايي اظهار داشت: در شرايطي كه امروز به سر مي‌بريم، دولت به دنبال اصلاح و افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي نيست، بنابراين همانطور كه از سوي مقامات سازمان هدفمندي يارانه‌ها اشاره شد، هدفمندسازي يارانه‌ها در فاز دوم هدفمندي به معناي افزايش قيمت‌ها از دستور كار خارج است.
آب و برق گران نمي شود
حسيني ادامه داد: اما هدفمند سازي از دستور كار خارج نيست و اين موضوع تداوم دارد و ما در دولت براي اين منظور يكسري اقدامات زيرساختي در دست انجام داريم. به عنوان نمونه، صندوق توسعه ملي، سيستم بانكي و برخي وزارتخانه‌ها مانند وزارتخانه صنعت و جهادكشاورزي به دنبال اين هستند كه با استفاده از فرصت ايجاد شده، زيرساخت‌هاي لازم براي بهبود تكنولوژيكي و فناوري را اعمال كنند.
وي با اعلام اين‌كه دولت به دنبال افزايش ضريب هدفمندي به عنوان يكي ديگر از گام‌هاي اجراي طرح هدفمندكردن يارانه‌ها است، تأكيد كرد: سيستم‌هاي اطلاعاتي درخصوص شناسايي خانوار و از اين دست را هم تقويت خواهيم كرد.سخنگوي اقتصادي دولت تصريح كرد: جلسات اين موضوع نيز به صورت مستمر در حال انجام است و گروه‌هاي كاري در اين بخش فعاليت دارند. به گفته حسيني، اساساً اصلاح و يا افزايش قيمت‌ها به عنوان فازدوم هدفمندي فعلاً از دستور كار خارج است.
وزير امور اقتصادي و دارايي درخصوص افزايش قيمت آب و برق در فاز دوم هدفمندي كه چندي پيش به نقل از وي در رسانه‌ها مطرح شده بود، گفت: چنين موضوعي صحت ندارد و من چنين حرفي را نزدم.
پالس هاي منفي با شايعه سازي
سخنگوي اقتصادي دولت در زمينه اعمال تحريم‌هاي جديدي كه از سوي كشورهاي غربي مطرح شده است، گفت: متأسفانه در اين بخش چند موضوع رسانه‌اي از داخل و خارج دنبال مي‌شود كه يكي ايجاد موعدهاي كاذب براي افزايش بار رواني تحريم‌ها است.
حسيني با اعلام اين‌كه تحريم‌ها از خيلي وقت پيش از سوي كشورهاي غربي آغاز شده است، ادامه داد: انتشار شايعات منفي و ايجاد فضاي نامناسب در كنار از بين بردن اعتبار از نظام‌هاي آماري كشور نيز از سوي رسانه‌هاي غربي دنبال مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: مخدوش كردن آمارهاي داخلي و قبولاندن دروغ‌هاي خود، موضوعي است كه در دستور كار رسانه‌هاي بيگانه قرار دارد.
وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: من چندي پيش به نقل از صندوق بين المللي پول در مجلس گزارش دادم كه مشخص شد حجم توليد ناخالص داخلي كشور در پنج سال گذشته به 482 ميليارد دلار افزايش يافته است. علاوه بر آن به استناد همين گزارش قدرت خريد ايران افزايش يافته و ايران هفدهمين اقتصاد بزرگ دنيا است.
به گفته حسيني در چندسال اخير بيشترين فشارها به اقتصاد ايران وارد شده ولي اقتصاد كشور بر اساس آمار توليد ناخالص داخلي و شاخص برابري قدرت خريد بهبود يافته است.
سخنگوي اقتصادي دولت ادامه داد: اين فضايي كه براي بي اعتبار كردن نظام آماري كشور دنبال مي‌شود، تصادفي نيست و آخرين مورد آن شايعه دستگيري وزير امور خارجه بوده است.
قصد افزايش دلار نداريم
وي در زمينه نوسانات قيمتي در بازار ارز و سكه و وعده‌هاي دولت براي مهار قيمت‌ها در اين بخش نيز گفت: دولت اراده‌اي براي افزايش قيمت ارز ندارد و در ماه‌هاي گذشته به دنبال سازوكارهاي اطمينان بخش در بازار بوده است.
وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: به استناد آمارهاي گمرك در دو ماهه ابتداي سال جاري به نسبت دو ماهه ابتداي سال گذشته، ميزان ارزي كه بانك مركزي از طريق شبكه توزيع رسمي ارائه كرده، افزايش داشته است.
سخنگوي اقتصادي دولت بيان داشت: امروز بانك مركزي به دنبال اين است كه به جاي دلخوش كردن به بازارهاي موازي و نرخ‌‌ها در اين بازار، براي حمايت از توليد داخل به مواد اوليه، كالاها و ماشين‌آلات مورد نياز توليد، ارز مرجع اختصاص دهد.
به گفته وي، آيا در 20 روز گذشته تقاضاي ارز در بازار داخلي افزايش يافته است؟ چرا با ارزرساني بيشتر بانك مركزي، نرخ ارز در حال افزايش است؟ اينها نشان دهنده فعاليت‌هاي سوداگرانه و سفته بازي است.
وي در ادامه درباره بورس تهران نيز افزود: بازار سرمايه در سال گذشته براي نخستين بار توانست از طريق افزايش سرمايه و بهره‌گيري از ابزار صكوك 10 هزار و 500 ميليارد تومان به تأمين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي كمك كند و بايد از ظرفيت اين بازار براي تأمين مالي بيشتر بهره‌گيري كرد.
حسيني با بيان اين‌كه رفتارهاي هيجاني در بازار سرمايه منجر به ضرر خواهد شد، گفت: حضور در بازار سرمايه بايد با آگاهي و مشورت باشد.
وزير امور اقتصادي و دارايي درباره دلايل نوسانات اخير بازار سهام گفت: اين نوسانات ناشي از مسائل بين‌المللي بر برخي از بنگاه‌هاي اقتصادي و ايجاد جو رواني نامطلوب در بازار بود كه با اقدامات انجام شده، آرامش به اين بازار بازگشته است.وزير امور افتصادي و دارايي گفت: بر اساس آمار گمرك، توزيع ارز مرجع در دو ماهه ابتداي سال جاري به رغم كاهش واردات در كشور 8 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد يافته است.
نسخه هاي جديد براي ارز و سكه
همچنين محمود بهمني رئيس كل بانك مركزي نيز در ادامه اين جلسه گفت: با تصويب شوراي پول و اعتبار، سقف تسهيلات شركت‌هاي بورسي افزايش خواهد يافت تا آنها بتوانند بخشي از منابع مالي خود را از اين طريق تأمين كنند.
رئيس كل بانك مركزي در حاشيه اين نشست با تأكيد بر اين‌كه اگر ضرورت داشته باشد 2/2 ميليون قطعه سكه را به جاي دوم مردادماه زودتر وارد بازار خواهيم كرد، گفت: 150 ميليارد دلار ذخاير ارزي در مقابل تحريم‌ها داريم كه حجم بسيار مناسبي است. محمود بهمني در حاشيه مديران ارشد وزارت اقتصاد و بورس كشور در پاسخ به سؤالي در زمينه برنامه‌هاي بانك مركزي براي مهار نوسانات قيمت در بازار ارز و سكه نيز گفت: قطعاً در اين زمينه اقداماتي را صورت خواهيم داد.
رئيس كل بانك مركزي با توصيه نسبت به خريداران سكه و ارز اظهار داشت: افزايش قيمت‌ها در بازار سكه توجيه ندارد و اين موضوع نشان دهنده ارزش واقعي نيست؛ مانند اين‌كه در سال گذشته قيمت سكه به يك ميليون تومان نيز رسيده بود.
بهمني با اعلام اين‌كه قيمت‌ها در بازار ارز و سكه رواني و سياسي است، تأكيد كرد: من توصيه مي‌كنم خريداران در زمان خريد ارز و سكه محاسبه كنند و وقتي قيمت برعكس بازارهاي جهاني پيش مي‌رود، قطعاً غيرواقعي است.
توصيه به خريداران
وي ادامه داد: وقتي قيمت‌ها در بازار جهاني كاهش مي‌يابد، در بازار ما نيز افزايش مي‌يابد و وقتي در بازار جهاني رشد قيمت اتفاق مي‌افتد در داخل كشور كاهش را شاهد هستيم؛ اينها نشان مي‌دهد قيمت‌ها واقعي نيست.
رئيس كل بانك مركزي با اشاره به اين‌كه وقتي مردم اين‌گونه مسائل را مي‌بينند و موضوعات سياسي وجود ندارد، نبايد تحت تأثير اين جو قرار بگيرند، گفت: ارزش ذاتي هر چيز هماني است كه تعيين مي‌شود.
به گفته بهمني، بانك مركزي حتماً براي افزايش قيمت‌ها و نوسانات اخير در بازار ارز و سكه برنامه دارد، گفت: ما تا دوم مرداد ماه سال جاري به ميزان 2 ميليون و 200 هزار قطعه سكه وارد بازار خواهيم كرد.
اگر لازم باشد و ببينيم كه قيمت‌ها در حال رشد است، ممكن است كمي ورود سكه‌ها به بازار را نيز زودتر آغاز كنيم.
ورود سكه‌هاي جديد به بازار
وي با اشاره به اين‌كه بحث رواني بازار در 20 روز گذشته باعث شد تا با وجود كاهش 75 دلاري قيمت اونس جهاني طلا و رسيدن به 1554 دلار در هر اونس، قيمت سكه تا 70 هزار تومان افزايش يابد، گفت: سؤال اينجاست كه آيا ارزش ذاتي و واقعي سكه افزايش يافته است؟
رئيس كل بانك مركزي ادامه داد: اگر ناچار شويم به جاي دوم مردادماه كه برنامه عرضه 2 ميــليون و 200 هزار قطعه سكه خواهيم داشت، زودتر اقدام خواهيم كرد. قيمت‌هاي فعلي تا حدودي تحت تأثير بازار سوداگرانه و سفته‌بازي است.بهمني گفت: اگر خريداران سكه بدون توجه به قيمت‌هاي واقعي حركت كنند ممكن است در نتيجه موفق نباشند و كار برعكس شود. اخيراً قيمت سكه در بازار به 650 هزار تومان رسيد و پس از آن 4 ميليون نفر آمدند و فيش‌هاي پيش خريد خود را پس دادند چرا كه قيمت فروش در بانك به 670 هزار تومان رسيده بود.
وي با اعلام اين‌كه بانك مركزي از سوي برخي كشورهاي غربي تحريم است اما ما بيكار ننشسته‌ايم، گفت: براي مقابله با تحريم‌ها برنامه‌هايي را در دست اجرا داريم و با سياست‌هاي مغرضانه مقابله مي‌كنيم.
رئيس كل بانك مركزي با اشاره به وجود ذخاير كشور، تأثيرگذاري تحريم‌ها را بر اقتصاد كشور «سخت» توصيف كرد و اظهار داشت: درآمد نفت در بدترين شرايط نيازهاي كل واردات 70 ميليارد دلاري كشور را تأمين مي‌كند، البته بايد از ورود كالاهاي غيرضروري نيز كاست.
بهمني فروش نفت ايران را بيش از 100 ميليارد دلار دانست و تصريح كرد: علاوه بر آن، 40 تا 50 ميليارد دلار نيز صادرات غيرنفتي در كشور داشتيم كه در مجموع حدود 150 ميليارد دلار ذخاير در مقابل تحريم‌ها قرار دارد و اين ميزان حجم بسيار مناسبي است.
حمايت هاي جديد از بورس
در اين جلسه علي صالح آبادي، ‏‏رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار نيز در تشريح مصوبات اين نشست افزايش سقف مجموع تعهدات و تسهيلات پرداختي بانك‌ها به واحدهاي توليدي و غيرتوليدي پذيرفته شده در بورس و فرابورس به ٢٠ درصد سرمايه پايه بانك‌ها را نخستين مصوبه اين نشست عنوان كرد و گفت: پيش از اين‏، حداكثر سقف تسهيلات پرداختي بانك‌ها به واحدهاي توليدي معادل ١٥ درصد و واحدهاي غيرتوليدي معادل ٥ درصد سرمايه پايه بانك‌ها بوده است كه با اين مصوبه‏، زمينه اعطاي تسهيلات بيشتر به شركت‌هاي پذيرفته شده در بازار سرمايه فراهم مي‌شود.
صالح‌آبادي در ادامه اعطاي تسهيلات توسط بانك‌ها به شركت‌هاي تابعه خود به‌صورت مستقيم يا غيرمستقيم را دومين مصوبه كارگروه مشترك برشمرد و گفت: مقرر شد اين تسهيلات در راستاي حمايت از بازار سهام و پس از تأييد رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار و رئيس كل بانك مركزي،‏ توسط بانك‌ها به شركت‌هاي تابعه بانك‌ها پرداخت شود.
رئيس سازمان بورس موافقت بانك مركزي با پذيرش سهام شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس و فرابورس به عنوان وثيقه تسهيلات اعطايي به اشخاص حقيقي و حقوقي را سومين مصوبه كارگروه مشترك عنوان كرد.
سخنگوي سازمان بورس در تشريح چهارمين مصوبه كارگروه مشترك حمايت از بازار سرمايه‏، به موافقت كارگروه با افزايش سقف نرخ سود اوراق مشاركت و صكوك بازار سرمايه اشاره و خاطرنشان كرد: با تصويب كارگروه، نرخ اوراق مشاركت و صكوكي كه با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر مي‌شود مي‌تواند تا سقف ٣ درصد بالاتر از نرخ سود اوراق مشاركت منتشر شده با مجوز بانك مركزي باشد. صالح‌آبادي در عين حال خاطرنشان كرد: سازمان بورس پس از راه‌اندازي مؤسسات رتبه‌بندي اعتباري و فراهم‌شدن سازوكار ارزيابي ميزان ريسك اين‌گونه اوراق، نسبت به تعيين نرخ سود اوراق در چارچوب مصوبه كارگروه مشترك اقدام خواهد شد.
سكه و ارز، بازارهاي تورم‌زا هستند
همچنين حسن قاليباف اصل مديرعامل شركت بورس اوراق بهادار تهران در اين نشست گفت: رشد قيمت سكه و ارز در بازار تورم‌زاست اما افزايش قيمت سهام شركت‌ها نمايانگر بالندگي اقتصاد كشور است.
قاليباف‌اصل افزود: گلچين شركت‌هاي ايراني در بازار سهام حضور دارند و سرمايه‌گذاران با ديدگاه بلندمدت مي‌توانند سود قابل قبولي را كسب كنند.
وي اظهار داشت: گزارش‌هاي شركت‌هاي بورسي در فصل مجمع حاكي از آن است كه آنها به بودجه‌ها و پيش‌بيني‌هاي خود رسيده‌اند به طوري‌كه شركت‌هاي بورسي از وضعيت مناسبي برخوردارند.
قاليباف اصل با بيان اين‌كه ساختار بازار سرمايه با بازارهاي سكه و ارز متفاوت است، گفت: بازارهاي سكه و ارز تك دارايي هستند اما هم‌اكنون بيش از 30 صنعت در بورس تهران حضور دارند كه سرمايه‌گذاران مي‌توانند ريسك خود را مديريت كنند.
وي درباره وضعيت نقدشوندگي در بازار سهام افزود: حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات بورس تهران سال گذشته ركوردهاي جديدي را به ثبت رساند.
مديرعامل شركت بورس خاطرنشان كرد: تحقيقات نشان مي‌دهد سرمايه‌گذاران در بورس حداكثر ظرف دو روز مي‌توانند سهام خود را در بازار به فروش برسانند كه اين امر نمايانگر نقدشوندگي بالاي بورس نسبت به ساير بازارهاست.
وزير اقتصاد گفت: اگر هدفمندكردن يارانه‌ها به معناي افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي اســت، فعلاً اين موضوع از دستور كار دولت خارج است و ما امروز به دنبال افزايش قيمت‌ها نيستيم.
حسيني با بيان اين‌كه دولت برنامه‌اي براي افزايش نرخ ارز ندارد خاطرنشان كرد: مجموعه اتفاقات گذشته و سودجويي دلالان در بازار باعث شد سازوكار اطمينان بخشي به فعاليت‌هاي اقتصادي از طريق لنگر كردن ارز مرجع انجام شود.
وي با اشاره به اقدامات و پيگيري‌هاي وزارت صنعت، معدن و تجارت براي رصد افزايش قيمت‌ها گفت: انتظار بر اين است كه هزينه سفته‌بازي‌ها در بازار كاهش يافته و با استفاده از ابزار قانوني قيمت كالاهاي اساسي مردم از جمله لبنيات و مواد پروتئيني كاهش يابد.

دوشنبه|ا|12|ا|تير|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن