واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > اکبرلو، منوچهر - سالروز آزادسازی خرمشهر برای من که اهل تئاترم ،همواره یادآور تئاتر دفاع مقدس است و مسایلی که درگیر آن است. 1- با این که وجه بیرونی رشادت رزمندگان در آزادسازی خرمشهر مورد توجه همگان است و میدانیم که ساختار نمایشنامه به خاطر محدودیتهایش نمیتواند خیلی وارد این جزئیات شود ولی نمایشنامههای زیادی در این زمینه نوشته شده است. قدیمیترین و معروفترین اثری که هم به مدت زیادی روی صحنه بود و هم در قالب تله تئاتر آماده شد، نمایش «ننه خضیره» است که داستان زنی است که در خرمشهر زندگی میکند و اتفاقاتی همراه با ورود سربازان عراقی به خرمشهر برای او به وجود میآید. این نمایش به نویسندگی محمدرضا کلاهدوزان بود و به کارگردانی حمیدمظفری. مشکلات تئاتر در تمام حوزه های تئاتر مشترک است . مشکلات ثابتی کل تئاتر کشور را تحت سیطره خود قرار داده است ولی هر بخش نیز مشکلات خاص خود را دارد. 2- یکی از این مشکلات نگاه مدیران به تئاتر دفاع مقدس است که در ذهن همه نیز اینگونه جا افتاده که تئاتر دفاع مقدس یک امر دولتی به حساب میآید به همین دلیل استقبال از آن نیز کم است چون تابع سلیقه مدیران است نه تماشاگردان. مدیران باید از متولی گری تئاتر دفاع مقدس دست بردارند و بگذارند همان طور که در هشت سال دفاع از وطن، کارها توسط مردم انجام شد و این اتفاق مردمی بود، هنر این عرصه نیز مردمی شود زیرا در این صورت شاهد بازگشت خودخواسته هنرمندان به این عرصه خواهیم بود که به وجود آمدن آثار هنری فاخری را سبب خواهد شد. سلیقه تحمیلی مدیران باعث به وجود آمدن کلیشه و تکرار در حوزه هنر دفاع مقدس شده است. به جای اینکه هنرمندان سلیقه مخاطب و نیاز جامعه را تامین کنند به دنبال جذب رضایت بعضی مدیران هستند تا از آنها حمایت مالی شود؛ در حالی که باید به خود اثر هنری اعتقاد داشت. 3- به گروه سنی کودک و نوجوانان چون خصوصیات روحیهای خاصی دارند، باید دقت و توجه بیشتری کرد .چون این مخاطبین هنوز به رشد و بلوغ فکری نرسیده اند و باید مفاهیم را بسیار ملموس تر به آنها منتقل کرد. همین طور به خاطر روحیات حساس کودک باید جنبه های منفی جنگ مانند مرگ و کشتار را از تئاتر حذف کرد زیرا به ذهن کودک بسیار آسیب خواهد زد. 4- نگاه جشنوارهای از پیشرفت تئاتر جلوگیری میکند. زیرا گروههایی با این همه نیروی انسانی و هزینه به این عرصه وارد میشوند و به سرعت حذف میشوند، زیرا در نهایت دو اجرا خواهند داشت که تماشاگران آن هم داوران جشنواره و مهمانهای گروه هستند و این دیده نشدن باعث حذف آنها میشود.البته توجیه بعضی مدیران این است که اگر همین جشنوارهها نیز حذف شوند (به خصوص در شهرستان) دیگر تئاتری باقی نخواهد ماند ولی باید گفت با همین جشنوارهها هم اتفاقی صورت نپذیرفته و تداومی ایجاد نشده است.با یک آمارگیری ساده میتوان به این نکته رسید که این همه گروه هایی که در جشنواره شرکت کردهاند در حال حاضر کجای تئاتر ما و تئاتر دفاع مقدس ما قرار دارند و آیا در این عرصه باقی مانده اند؟
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 452]