تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 13 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837442354




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جان راولز و نظریه عدالت


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > داوری‌اردکانی، رضا  - جان راولز، یکی از بازگشتگان به پراگماتیسم؛ فلسفه خاص آمریکایی ها است. او در سال 1970 با نوشتن کتاب نظریه عدالت به شهرت رسید. پیداست که طرح مسئله عدالت آن هم در متن لیبرالیسم کار آسانی نیست و می دانیم که لیبرال ها هرگزبه عدالت وقعی نگذاشته اند. درست بگویم لیبرال ها عدالت را در آزادی یافته اند و گاهی می اندیشیده اند که سودای عدالت ممکن است موانعی برای آزادی پدید آورد و حتی آن را به خطر اندازد. هنر راولز این است که عدالت را چنان تعریف می کند که با آزادی به آسانی جمع شود و این شاید جز با رجوع به پراگماتیسم امکان نداشته است. در عدالت راولز مردمان باید در عین رعایت قوانین درصدد یافتن قواعد و قوانین باشند که آنها را در رسیدن به مطلوب ها و رفع حوائج شان و همچنین در رفع اختلاف هایشان راهگشا باشد. راولز در لیبرالیسم خود اصل عدالت را بر آزادی مقدم نمی شمارد. عدالت و برابری خاصی که او در لیبرالیسم خود وارد می کند برابری در افزایش بهره مندی های اجتماعی است. یعنی او نمی گوید همه مردم یکسان سود ببرند و یکسان زندگی کنند، بلکه می گوید نظم جامعه چنان باشد که برابری افزایش نیابد. این که کسانی بیش از حد متوسط برخوردار باشند و بهره مندیشان افزایش یابد بی عدالتی نیست به شرط اینکه در عین حال وضع کسانی هم که که بهره مندیشان کمتر است بهبود یابد. لیبرال های کلاسیک از این شکایت دارند که طرح نظریه راولز زمینه دخالت دولت در اقتصاد را فراهم می سازد و این دخالت نظم طبیعی بازار را بر هم می زند. گویی بازار نه فقط یک نظم ذاتی دارد بلکه حفظ نظم زندگی مردمان به طور کلی هم بر عهده آن است. راولز با طرح عدالت به منزله انصاف این نکته را بر مضامین اعلامیه حقوق بشر افزوده که خوب است نهاد ها و سازمان هایی به وجود آید که به بهداشت و مسکن و نان مردم هم توجهی داشته باشد و این البته ربطی به حقوق طبیعی ندارد. بگذاریم و بینیم زمان با راولز چه می کند. امروز او از همه صاحبنظران فلسفه سیاسی معاصر نفوذ و شهرت بیشتری دارد. صفت دیگر آثار راولز این است که در آنها بحث و جدل کمتر است. راولز از دیگران کمتر نقل می کند. او از عدالت افلاطونی و ارسطویی و از مذهب اصالت فایده انگلیسی کم و بیش عدول کرده است. اکنون شیفتگان راولز بسیارند و به نظر می رسد وجه شیفتگی تعلق خاطرشان به انصاف و عدالت باشد. ولی با حرف از عدالت به عدالت نمی توان رسید. از عدالت و انصاف به آسانی می توان سخن گفت و چه بسیار هم که سخن می گویند. کتاب راولز هم این بحث را در متن لیبرالیسم تجدید کرده است. آیا بحث و نظر او راهی به عدالت و انصافی که بیش از لفظ و لفاظی باشد می گشاید؟ آنچه من می فهمم این است که راولز فهم جدید و اخیر از حقوق بشر (و مخصوصا فهم آمریکایی) را فهم طبیعی و قبل از قرارداد اجتماعی تلقی می کرده و لیبرالیسم را با قدری تعدیل و پیرایش پایان تاریخ یافته است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1222]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن