تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 30 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):منتظران ظهور امام مهدى(ع) برترينِ اهل هر زمان‏اند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831634752




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برای رواج خردورزی باید راه علامه طباطبایی پیگیری شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > یثربی، یحیی  - دکتر یثربی تاکید کرد شیوه خردورزی علامه شهیر " محمد حسین طباطبایی" شایسته پیروی اهل نظر و اندیشه ورزی است. آقای دکتر شما کتابی در نقد آراء ملاصدرا نوشته اید که مورد توجه استاد محمد رضا حکیمی قرار گرفته است ، برای من جالب است که فردی هم چون وی از کتاب شما تعریف می کند . لطفا در این باره توضیحی بفرمایید . ایشان در کتابی که تالیف نموده اند توصیه کرده اند که همه دانشجویان و حوزویان روش مستقل فکر کردن را باید از این کتاب یاد بگیرند تا از خواب غفلت بیدار شوند . ایشان در زمانی این کار را می کنند که جو ، جهت، و هنجار جامعه علمی ما به جریان خاصی تعلق دارد ، و این برای من بسیار با ارزش است . به این جا رسیدیم که تا زمان ملاصدرا حکمت سینوی نه تنها گسترش پیدا نکرده بلکه قدم به قدم رنگ باخته است . با توجه به این که ما در دوره معاصر دارای آگاهی هایی هستیم که گذشتگان ما به آن دسترسی نداشتند ، بفرمایید که وضعیت حکمت سینوی هم اکنون در حوزه های علمیه چه جایگاهی دارد ؟ این سوال را از این جهت پرسیدم که تا جایی که من اطلاع دارم متون درسی فلسفه اسلامی بیشتر به آثار ملاصدرا اختصاص دارد و همچنین بیشتر اساتید فلسفه اسلامی در حوزه های علمیه مشرب ملاصدرا را می پسندند . آیا این نظر را قبول دارید ؟ برای پاسخ گفتن به این سوال باید به نکته ای اشاره کنم و آن این که من در تاریخمان رد پای سیاست را در گرایش به مکتبهای مختلف فلسفی موثر می دانم . این امر در اشعریت، و جبرگرایی کاملا آشکار است ، نقش سیاست در ترویج تصوف در دوره صفوی نیز جای تردید ندارد . در این صد و پنجاه سال اخیر هم ، گاهی سیاستهای خارجی با اختراع مذهب و یا دفاع از برخی مذاهب این کارها را دنبال می کردند ، اما قدرت داخلی موضع دفاع یا تخریب ابن سینا و غیره را نداشت . قدرت داخلی می خواست غربی شود . این قدرت از درگیری های فلسفی سر در نمی آورد و یا ، دست کم، به آن کاری نداشت . پس از انقلاب اسلامی وضع تغییر کرد و مقداری به تصوف میدان داده شد که به نظر من به صلاح مردم ، جامعه، و تشیع نیست . اما آن چیزی که موجب رواج عرفان در جامعه ما شده است آسان بودن بحث های عرفانی است . من این را از این جهت می گویم که شاید بعدها فقیهی در راس امور قرار بگیرد که با مشرب عرفانی حضرت امام(ره) تفاوت داشته باشد ، و آن گاه ما با مشکلات فراوانی رو به رو خواهیم شد . به نظر من اگر کار و راه علامه طباطبایی دنبال شود شاید ما به آن چیزی که می خواهیم ( رواج خردورزی) دست پیدا کنیم . علامه طباطبایی کسی بود که برای حکمت مشایی و حکمت سینوی ارزش و اعتبار خاصی قائل بود ، هر چند که از عرفان و حکمت متعالیه هم دفاع می کرد . ما باید در فلسفه به ابن سینا رجوع کرده و آن را نقد کنیم و کاستی هایش را دریافته و تلاش کنیم که قدم دوم را پس از وی برداریم . چرا که سخن گذشتگاه گزارشی از فهم آنان درباره مسائل مطرح شده در دوره ای که زندگی می کردند است ، و ممکن است صادق و یا کاذب باشد . ما زمانی به این امر دست می یابیم که جامعه آکادمیک ما به این امرتوجه لازم را نشان دهد . آقای دکترنظر شما درباره مراکز و موسساتی که به پژوهش در فلسفه اسلامی می پردازند چیست ؟ موضع گیری اکثریت کسانی که در این مراکز اشتغال دارند این است که کار را چنان که باید جدی تلقی نمی کنند . ، اگر در این میان کسی هم پیدا شود که آراء و نظرات ملاصدرا را مورد انقاد قرار دهد ، اگر بتوانند نابودش می کنند . آقایان باید بفهمند که کتاب 9 جلدی اسفار ملاصدرا وحی منزل و حقیقت ناب نیست ، بلکه گزارشی از فهم ملاصدرا است و نمی تواند به تمامه برای ما قابل قبول باشد . نکته دیگری که آقایان باید به آن توجه کنند این است که کتابهای ملاصدرا در پاسخ به مسائلی نوشته شده که در زمان او مطرح بوده است و نمی تواند پاسخ گوی مسائل امروزه ما باشد . امروزه ما هزاران مسئله داریم که مخصوص دوران ماست و باید در ارائه پاسخ به آنها تلاش کنیم . اگر امروزه کسی بگوید فلسفه سیاسی ما ضعیف است ، درست می گوید ، چرا که واقعا این گونه است و این مسئله ربطی هم به دین ندارد .




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 401]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن